Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

  1. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Korte update: de roerstang is naar achter verplaatst, gaat nu goed met de servostang. De AAN 1-UIT 0- Laden 2 standen schakelaar ertussen geplaatst. Heb 2 zweefzekeringen geplaatst, met een LED-je erachter, zodat ik kan zien als een zekering defect is. 1x 10Amp naar de regelaar, en de switche’s die komen voor de radar, Mp3 diesel, rookgenerator, De 2e zekering is 3Amp die vanaf de 10 Amp zekering komt, deze gaat naar de CtiPS4o en PS4u module. De laad verbinding ga ik ook maken, zoals Klaas dat gedaan heeft. Vond dit een mooie oplossing. Een speaker stekker gekocht in de elektronicazaak hier in Weert. En ben dat Luik aan het maken voor op het voordek.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    k-k vindt dit leuk.
  2. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Kleine update: Dek van de brug en kajuit groen gemaakt. En deels achterdek opgebouwd, met de achterdek verlichting. Het afneembare dek, wilde ik
    met een sub -D connectie maken male/ female 15 pootjes, maar dat lukte niet goed met afstellen, zodat het mooi inmekaar klikt. Nieuwe poging volgt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, De electrische connectie tussen romp en opbouw is altijd een uitdaging. Bij mij mocht het natuurlijk zo weinig mogelijk kosten en had 2 printplaatjes (veroboard) met 2 telefoonkabels verbonden. Altijd een heel gedoe om de opbouw te verwijderen. Toen de sleeplier werd gemechaniseerd één 12 Volt aansluiting gemaakt tussen romp en opbouw. In de opbouw een 2e ontvanger geplaatst die gevoed wordt door de BEC in de ESC voor de sleeplier. De multiswitch voor de verlichting zit ook op de 2e ontvanger. De enige concessie is dat het heklicht op het achterdek rechtstreeks op de hoofdschakelaar staat. Een en ander beperkt de mogelijkheden, maar maakt de elektrische verbindibng tussen romp en opbouw een stuk gemakkelijker. Heb nog wel een 12 polige stekker liggen, maar die schuift naar mijn idee te zwaar in elkaar. En dan krijg je het dek er moeilijk af. Maar zo blijven er uitdagingen. Succes met het uitdenken van een betrouwbare verbinding. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en Albert van Loon vinden dit leuk.
  4. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    [​IMG] Nieuwjaar 2023.jpg
     
    k-k en Albert van Loon vinden dit leuk.
  5. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Beste Mensen van de 1800 boten ik wens jullie een fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar en veel bouw plezier
    Geen foto van een 1800 boot maar dit keer een foto van de vroege morgen met een transport Botlek naar Europoort
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Tom en ook alle anderen de beste wensen. Gr. Klaas.

    2022 Kerstkaart.jpg
     
    Opduwertje en Albert van Loon vinden dit leuk.
  7. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Allereerst de beste wensen. En veel modelbouw plezier gewenst. Wat ben ik nu aan het doen: De brug wil ik demontabel houden, en met 9pins sub-D connector de stroom verbinding maken. (Valt niet mee) :-(. De verbinding tussen romp en afneembaar dek ook met een 15 pins sub-D connector aan het maken. Deze sub-D is met printplaatje, zodat je makkelijk de draad kan vastschroeven. Verder de schoorstenen gesoldeerd, en getest. De rook kwam te hard door de snelheid, dus weerstandje voor de ventilator geplaatst.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 jan 2023
    Jaap Smith en k-k vinden dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Wel even checken of het weerstandje het vermogen van de motor aan kan. Anders wordt die heet en kan doorbranden. Rook zat! Gr. Klaas.
     
  9. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Albert /Klaas ik denk wel dat je met deze hoeveelheid rook wel in de buurt komt
    Want als we even moesten wachten en de motoren bleven draaien kwam die hoeveelheid wel uit de uitlaten ik zal nog eens gaan zoeken naar een paar foto's
    Kwam afgelopen week een modelbouwer in het Dorp tegen en vroeg mij hoe komt het toch dat er zoveel mensen zijn die deze Smit boten aan het bouwen zijn en hebben gebouwd
    Ik zeg altijd het model is mooi en het waren de nieuwste boten in de Rotterdamse haven en de modernste in hun tijd verder zou ik het niet weten
    En het waren toen de fijnste boten om mee te varen als bemanning alleen in die tijd was het geluid (lawaai) nog niet zo van belang het geronk van de motoren veel voeren met de losse boot op de 800 toeren en dan kon je de spoed goed naar 100% vooruit zetten
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  10. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    @klaas, het weerstandje (150 Ohm) zit voor de ventilator. Niet richting de weerstand in dat bakje. Of ik begrijp je reactie niet? (of het weerstandje het vermogen van de motor aan kan.)
    Verder kwam ik erachter, als de spanning weggenomen wordt de ventilator ook gelijk stopt. Maar de rook blijft nog even nalopen, gevolg, de rook komt eventjes via de ventilator naar buiten. Nu had ik het idee om nog een condensator voor het weerstandje ertussen te solderen, echter ik heb geen idee welk type ik hiervoor zou kunnen gebruiken, zodat de ventilator ong. 10 seconden naloopt. Iemand een tip?

    En ja Tom, het is een geweldig schip om te zien, en om als model aan te bouwen. Verslavend is het :)
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2023
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, De weerstand wordt uit gedrukt in Ohm. Stel even dat je jouw weerstand van 150 Ohm verbindt met een 12 Volt spanningsbron. Dan gaat er een stroom lopen van 12:150=0,08 Amp. Volt×Amp=Watt, dus 12x0,08=0,96 Watt. In dit geval moet de weerstand een vermogen van 1 Watt aankunnen. Even Googlen op weerstanden. Om je ventilatormotor nog iets na te laten "ijlen" zou je er een elektrolitische condensator overheen kunnen zetten (dus parallel). Wel letten op de polariteit van de Elco. Probeer eens eentje van 1000 microFarad. Wil je langer zet dan 2 parallel. Een Elco is in wezen een klein accuutje. Kijk maar of het werkt. Zelf gebruik ik ze bij led-schijnwerpers. Gloeien ze vertraagd op en na, net als een echte gloeilamp.
    Snel even een proefje gedaan. Ventilator op 12 Volt met daar overheen een Elco van 2200 microFarad. Deze laat de ventilator ongeveer 5 seconden nalopen. Je kunt de opbrengst van de ventilator ook beperken door er een deel van af te dekken. Kijk maar wat het beste werkt. Je ziet dat deze ventilator 0,14 A. trekt Omgerekend is dat 12 x 0,14 = 1,68 Watt. Eentje met minder vermogen loopt misschien wat langer op de Elco. Hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd. Succes ermee! Gr. Klaas.

    20230106_144156 ventilator.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2023
    Herby63 en Albert van Loon vinden dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    geen idee of een condensator voldoende is. Ik heb bij mij de ventilator continu draaien en schakel enkel de verwarmings weerstand.
    anders hing mijn bootje ook steeds onder de rook :)
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat jouw idee een betere is Marc! Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  14. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel voor de uitleg. Ik ben naar de elektronicazaak geweest en heb 2 stuks 1000 microFarad Elco, gehaald, en 1 nieuw weerstandje 150 Ohm 1 Watt.
    (als dit mislukt ga ik de tip van Marc maken) Wordt vervolgt.
     
  15. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    @klaas, ik de tekst nog eens gelezen, je geeft aan: elektrolitische condensator overheen kunnen zetten (dus parallel). Bedoelde je de elco parallel aan de weerstand? Of kan die in serie met de weerstand? Parallel werkt de weerstand niet meer om toerental omlaag te brengen, lijkt mij
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, De Elko staat parallel met de motor. De plusdraad van de Elko aan de plusdraad van de ventilator. De mindraad van de Elko aan de mindraad van de ventilator. Zo heeft de ventilator een kleine accu om nog even door te lopen na het uitschakelen van de stroomaanvoer. Zo duidelijker omschreven? Later schema toegevoegd. Gr. Klaas.

    20230108_101958.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2023
    Herby63, Gerrit-Jan en Albert van Loon vinden dit leuk.
  17. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja, super. Dankjewel Klaas . Nu snap ik het.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Had vannacht geen pen en papier bij de hand, maar vanmorgen was het een kleine moeite. Lekker veel met dat spul experimenteren en wat schema's uitpluizen en dan krijg je er wel vat op. In de 70-er jaren had ik van een oude omvormer (24 V --> 220 V een trafo gemaakt om van 220 V wisselstroom naar 12 of 24 Volt gelijkstroom te gaan. Diodebrug erachter en een Elko. Niet op de Elko gekeken hoeveel spanning die kon hebben en poef. Een deel van de Elko raakte mijn vrouw, die nog erger schrok dan ik. Nog geen internet, dus naar de bieb voor een boek om mijn kennis wat op te krikken. Stukje bij beetje heb ik het me eigen gemaakt. Heel wat afgedankte apparatuur gesloopt voor onderdelen. Succes verder met je Smit Nederland. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  19. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Mislukt, had 2 1000 mF elco parallel. Loopt de ventilator nagenoeg 2 sec. na. Ik vandaag naar de elektrozaak, 2 elco van 2200 mF 16V. parallel. Na de test ook te weinig naloop, dus de elco’s ertussen uit gehaald, en alleen de weerstand 150 oHm voor de ventilator. En toen was het afgelopen. Geen rook meer.:-(
    De weerstand in het bakje werd niet meer warm, maar los doorgemeten nog wel 500 Ohm maar de doorgangtest of het onderbroken is, gaf geen piep meer. Spanning naar het weerstandje is wel 12V. Heb het even in de kast gezet, (foto is het weerstandje dat normaal in de olie hangt)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 jan 2023
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.110
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zal eens kijken/meten wat ik nog heb. Er moet nog iets liggen dat als gloeispiraal voor het ontsteken van een oliekacheltje diende. Nu te laat voor toegang tot mijn "magazijn". Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina