Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zonet even gekeken. De gloeispiraal uit het kacheltje lijkt me een beetje te fors en wordt op 12 Volt bijna witgloeiend Trekt dan 4 A. Op 6 Volt gaat het beter.
    Verder nog een draadgewonden weerstand gevonden. Trekt op 12 V 0.6 A en wordt lekker heet. Er zijn ook nog 3x 47 Ohm weerstanden, waarvan ik er eentje heb uitgekleed. Trekken op 12 Volt 0,2 A.
    Geen idee of ze heet genoeg worden, maar brand er de vinger wel aan. Kijk maar of het je iets lijkt. Plaatjes genomen op 5 mm papier. Gr. Klaas.

    20230112_124413.jpg 20230112_130700.jpg
     
  2. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Op de 2e foto de linkse draadgewonden weerstand lijkt er wel op.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geef het wel mee aan de postduif. Hier ligt het ook alleen maar. Komt uit de opruiming van een hobbyhok en is niet in geïnvesteerd. Gr. Klaas.
     
    Herby63 en Albert van Loon vinden dit leuk.
  4. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Wat ben ik blij Klaas, het is gelukt. Het draad warmteweerstandje meet ik 20 Ohm, gesoldeerd aan de pootjes, en het werkt! De rook iets minder, maar ik vind het geweldig. Hartelijke dank voor het toesturen. (Video YouTube volgt nog) Verder begonnen aan de mast, hiervoor het originele bij het pakket horende hout gebruikt, gezien de zwakke verbinding tussen de schoorstenen. Dat tussenstuk heb ik nieuw gemaakt van iets dikker hout. (verf roer latje) De mast uit messing buis maken wordt het te topzwaar vrees ik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 jan 2023
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het werkt Albert. Kijk even uit dat het kale stukje draad van de weerstand niet doorbrandt. Zorg dat daar ook een stukje lont hangt. De mastkoker is een fragiel stukje. Om daar wat steun aan te geven heb ik de as waarop de mast draait doorgetrokken tot in de schoorstenen. In de BB schoorsteen één gat aan de binnenkant en in de SB schoorsteen twee gaten. Dan steek je het asje dwars door de SB schoorsteen, dan door mastkoker en mast tot in de BB schoorsteen. Bedenk nu dat dat bij jou niet gaat vanwege de rookkanalen. Of staat een van je schoorstenen nog los? Zwart geverfd valt het asje niet op. De verlichting heb ik bedraad met lakdraad uit een oud trafootje. In de BB schoorsteen een isolatiekousje getrokken en zo de bedrading naar binnen. Binnen een stukje veroboard met weerstanden en een groepsverdeling gevoed door een CTI multiswitch Ps4a. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  6. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert

    deze is nu met het nieuwe weerstandje
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    En nu maar hopen dat deze langer heel blijft Albert! Heb je het weekend weer goed besteed. Hier nog een plaatje met de lange as tussen de schoorstenen. Als ik me goed herinner afgetekend met een boortje in de mastkoker en dan tussen duim en wijsvinger draaien met de punt tegen de schoorstenen. Het asje valt net in de zwarte top. Kijk maar of het iets voor je is. Het is me al een paar keer overkomen dat ik de mast naar voren wegvaagde. Dank zij de stevige as alleen maar wat schade aan het mastkokertje en de houders van de achterstagen los van de mast. Aan de voorstag aan de bovenkant een veertje om alle verstaging strak te houden. Dat schiet los met een ongelukje vanaf die kant. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.

    RIMG1548.JPG
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  8. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel voor de tip. Ik ben er al achter dat het niet meevalt om de schoorstenen met de uitlaatpijpen op het T-stuk van het olie bakje passend te krijgen. Wordt vervolgt,...
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Is het een optie om een deel van de koperen rookkanalen te vervangen door stukken slang? Zo heet wordt dat in de schoorstenen toch niet meer? Scheelt je een hoop gepruts om het exact onder elkaar te krijgen. Kijk maar wat er mogelijk is. Wordt wel wat denk ik dan zo op mijn Gronings. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  10. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Had ik de mast de verlichting klaar, dacht ik, even testen. Begin met toplicht. Vergeet ik het test weerstandje van 470 Ohm. Kan weer opnieuw beginnen. :-(
    Verder even een test opstelling voor de opera van de machine kamer. Van 12V naar 5V en Mp3 op SD gezet. Geluid is van YouTube de Deutz 545. Ik kon geen mooi ruisloos langzaamloper werkspoor vinden . Maar deze klinkt goed. En het wordt al aardig druk in de bemanningsruimtes onder de brug:)
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat weerstandje vergeet je nu nooit meer Albert! Overkomt (bijna) iedereen. Leergeld, moet je maar denken. Hieronder een video van de motor, waarvan er twee in de Smit Nederland staan. Uit de tweede helft kun je wel een stukje knippen voor je MP3 speler. Gr. Klaas.
     
  12. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja idd, eerste deel is niet helder qua geluid, 2e stukje is beter. Zal proberen er een stukje uit te knippen,….
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Er moet ook ergens nog eentje staan met een start up na een revisie. Als ik die kan vinden zet ik die er wel bij. Wacht dus nog even met die schaar. Gr. Klaas.

     
    Herby63 en Albert van Loon vinden dit leuk.
  14. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dat klinkt al beter,…
     
  15. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Heb een Mp3 poging gewaagd, en in een box ingebouwd voor de machinekamer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaap Smith en k-k vinden dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi geluidje toch Albert. Je zou kunnen proberen om de voeding via een brugcel van je motorregelaar te halen. Aftakken van de motordraden. Dan heb je alleen geluid als de motor draait. Zo ben ik in mijn Bugsier 3 ook begonnen. Nadeel is dat met het variëren van het toerental de frequentie van het geluid niet "meeloopt". En eigenlijk zou je er twee setjes in moeten bouwen. In mijn coastertje had ik een oplaadbaar MP3 spelertje met daarin een SD kaartje, waarop Caterpillar geluid. Die zo geprogrammeerd dat die toerloos afspeelde. Nadeel was dat bij iedere vaarbeurt met geluid het ruim open moest om de MP3 speler te starten. Helaas wat bijgeluiden van de skatebaan op de video. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2023
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  17. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Velserbroek

    De Smit Ierland 1:25 van mijn pa gereviseerd door mijn broer en voorzien van moderne apparatuur,, als beier module en piezo waterdamp.

    Groetjes Ebro
     
  18. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Wouw, echt heel mooi om te zien. En zeer goed gedetailleerd gemaakt. Chapeau. Met die Beier kan idd veel, maar is mij te duur.
     
  19. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Tegenslag, via een zgn. switch schakel ik via de zender/ontvanger 12V naar nu b.v. de speaker. De uitgang van ontvanger geeft 5V door op de rode en zwarte draad,
    en de witte signaal draad geeft 0,1 bij UIT, en 0,3 V bij AAN (zender) De relais/switch van Aliexpress geeft geen 12V door.
    Bij mijn voorgaande model de Amsterdam werkte dit perfect. Dus gereclameerd met foto's bij de verkoper. Maar nog geen reactie.
    Ik had er 5 besteld, en geeneen werkte. Nu ook maar gelijk een ander merk switch besteld bij Ali, dat duurt natuurlijk een tijdje. Maar ze kosten ook een heel stuk minder dan hier in NL.
    Ik wil op deze schakelwijze, de radar, geluid, misthoorn, en winch mee bedienen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, die 4 schakelaars kun je die met één kanaal bedienen? Ken die schakelaar op de foto niet, maar zoals ik begrijp gaat het vrouwtje van die rode stekker aan de accu en het mannetje aan de verbruiker. Het ontvanger stekkertje is een ander verhaal. Op de rode en zwarte draad de plus en min van de ontvangeraccu of BEC. Op de witte draad staat een stuurpuls tussen 1000 en 2000 milliseconde. Die stuurpuls bedient de schakelaar. Heb je een link naar het niet functionerende switch? Kan ik misschien zien of mijn redenering klopt. En zit er een aansluitschema bij? Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina