Smit Nederland Billing Boats

Albert, die 4 schakelaars kun je die met één kanaal bedienen? Ken die schakelaar op de foto niet, maar zoals ik begrijp gaat het vrouwtje van die rode stekker aan de accu en het mannetje aan de verbruiker. Het ontvanger stekkertje is een ander verhaal. Op de rode en zwarte draad de plus en min van de ontvangeraccu of BEC. Op de witte draad staat een stuurpuls tussen 1000 en 2000 milliseconde. Die stuurpuls bedient de schakelaar. Heb je een link naar het niet functionerende switch? Kan ik misschien zien of mijn redenering klopt. En zit er een aansluitschema bij? Gr. Klaas.
Klopt idd, Klaas, het vrouwtje van die rode stekker aan de accu en het mannetje aan de verbruiker, de link van Ali;
https://www.aliexpress.com/item/330....order_list.order_list_main.17.7ab21802xPBWLk
Hier zie je iets naar onder scrolllen de Flysky zender. Deze heeft bovenop 6 schakelaars. 3 stuks aan/uit 1 x een 3 standen schakelaar (voor de winch) en 2 x een potmeter schakeling.
In het menu van de zender zie ik dat de puls schakeling geset wordt. Daarom ook 0,3 V op de witte signaaldraad. Dus zou de ontvanger en zender het signaal goed doorsturen zou je verwachten.
Een schema zit er niet bij op de website van aliexpress.
De joystick's van de zender gebruik ik niet voor deze soort van mosfet relais.
In dat witte deel van de switch zou ook een LED moeten branden bij signaal.
Volgens de voorbeeld video die op die site, van de RC auto, moet er een aparte 5V voeding uit een ander kanaal genomen met een Y-kabel. Dat kan niet, want op mijn 10 kanaals ontvanger, heb ik alle uitgangen nodig. En in mijn vorige model de Amsterdam had ik ook dezelfde 10 kanaaals ontvanger, en dat functioneerde goed. Of ik zou een aparte 5V voeding moeten testen, en de rode draad loskoppelen zoals op de video aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Albert, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heb je de schakelaar al getest op één van de 4 kanalen die je met een knuppel bedient? Geen idee welk stuursignaal je schakelaars op de zender genereren. En of de elektronische schakelaar een continue signaal nodig heeft. Heb alleen maar ervaring met de Ps4a van CTI. Die neemt genoegen met een kort signaaltje van een bepaalde pulslengte en kan 4 items schakelen op één kanaal. Gr. Klaas.
 
Albert, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heb je de schakelaar al getest op één van de 4 kanalen die je met een knuppel bedient? Geen idee welk stuursignaal je schakelaars op de zender genereren. En of de elektronische schakelaar een continue signaal nodig heeft. Heb alleen maar ervaring met de Ps4a van CTI. Die neemt genoegen met een kort signaaltje van een bepaalde pulslengte en kan 4 items schakelen op één kanaal. Gr. Klaas.
Ja dat zou ik inderdaad eens kunnen testen, op signaal vanuit de joystick. Wordt vervolgt,...
En de Ps4a werkt idd alleen op 1 puls signaal. Dat is met de Ps4u en PS4o ook .
 
Albert, Heb even het de video bekeken. Daarin wordt uitgelegd dat de elektronische switch niet werkt als er meer dan 5 Volt op de ontvanger staat. In de video trekken ze de rode draad in de ontvanger stekker van de regelaar terug en sluiten een andere voeding op de ontvanger aan. En dan zie je het wel werken. Dus check even hoeveel spanning er op jouw ontvanger staat. Als je een ESC hebt met 6 Volt op de BEC gaat de vlieger niet op. Helaas is bij CTI niet te achterhalen hoeveel spanning de BEC van jouw regelaar levert. Even meten aan de ontvanger of testen met een aparte ontvanger accu van 4,8 Volt. Dan wel even je regelaar los nemen van de ontvanger. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Albert, Heb even het de video bekeken. Daarin wordt uitgelegd dat de elektronische switch niet werkt als er meer dan 5 Volt op de ontvanger staat. In de video trekken ze de rode draad in de ontvanger stekker van de regelaar terug en sluiten een andere voeding op de ontvanger aan. En dan zie je het wel werken. Dus check even hoeveel spanning er op jouw ontvanger staat. Als je een ESC hebt met 6 Volt op de BEC gaat de vlieger niet op. Helaas is bij CTI niet te achterhalen hoeveel spanning de BEC van jouw regelaar levert. Even meten aan de ontvanger of testen met een aparte ontvanger accu van 4,8 Volt. Dan wel even je regelaar los nemen van de ontvanger. Succes ermee! Gr. Klaas.
Ik had de uitgang gemeten en inderdaad 5,58V Net teveel. En op hun info staat ingangsspanning 5-18V. Zou toch goed moeten zijn. Maar vanmiddag met de post een onverwacht snelle levering van AliExpress. Ik had een ander (duurder) merk switch besteld op 29 Januari.
Probleem is opgelost. Deze kan van 4V tot 8.4V op de signaal aansluiting. Aangesloten en klaar. Nu kan ik verder, ben nog zoekende hoe ik al die draden erin ga maken. Maar zal wel een spaghetti worden vrees ik
En 4 LED’s in de romp gemaakt, apart met een schakelaartje.
 

Bijlagen

  • 539554B9-1D11-49D8-9333-F0D9B7D03053.jpeg
    539554B9-1D11-49D8-9333-F0D9B7D03053.jpeg
    301,5 KB · Weergaven: 142
  • 504E8FA8-3685-4E53-BDA2-91CC94FD27B2.jpeg
    504E8FA8-3685-4E53-BDA2-91CC94FD27B2.jpeg
    495,2 KB · Weergaven: 137
Laatst bewerkt:
Zijn we beiden weer een stuk(je) wijzer Albert! In het verleden heb ik me ook wel eens kleurenblind gezocht naar de oorzaak van een storing in mijn Bugsier 3. Zette ik zender en ontvanger aan, niets in de weg, maar zodra ik iets bediende ging het fout. Dacht eerst dat het aan de zender lag (een al bedaagde Microprop). Die kon ik gelukkig op het werk door laten lichten en daar mankeerde niets aan. De ontvanger was ook goed. Bleek uiteindelijk dat de kabel tussen ontvanger-accu en aan/uitschakelaar voor 99% was weggerot. Bleek black wire disease te zijn. heel typisch dat dit altijd aan de minpool optreedt. Je verwacht eerder zoiets bij lekkage van zuur langs de plus-pool. Afijn, nieuwe kabels gesoldeerd en nooit meer last van gehad gelukkig. Hierbij een link naar de uitleg van het fenomeen. Helaas wel in het Engels. Doe er je voordeel mee. Ja en dan het bekabelen van je boot. Altijd weer een dingetje en helemaal voor mij. Bouw meestal uit de losse hand en ga dan later de wirwar aan draden wat fatsoeneren. En dan verzuim ik bij de bouw ook om tekeningen te maken. Dus heb ik later een storing dan zit daar een lekkere uitdaging aan vast. In mijn Smit Finland heb ik voor de accu's 2 strippen van 6 kroonsteentjes op een soort tafeltje liggen en daar komt (bijna) alles van het 12 Volt circuit bij elkaar. Geeft wel wat lange draden naar motoren en regelaars, maar met die Bühlers loopt daar geen vermogen over. Ontvanger 1, regelaars en stuurservo liggen achterin. Naar boven is via een T-stekker een 12 Volts voeding afgetakt. Dat is de enige verbinding die los hoeft als de boot open gaat. In de opbouw ligt ontvanger 2, die gevoed wordt door de BEC van de motorregelaar op de sleeplier. Op die ontvanger zitten ook de Ps4a en de servo voor het ontgrendelen van de sleephaak. Besturing van deze boot werkt op 40 Mhz en de ontvangers zijn zonder kristal. Ooit voor een habbekrats 2e hands gekocht. En als het er toch ligt scheelt het op deze manier een hoop bekabeling. Om bekabeling tijdelijk te bevestigen gebruik ik vaak een soort witte "leukoplast". Bedrading voor led-verlichting gebruik ik vaak koperdraad uit een oude trafo voor. De ledjes in de mast heb ik bekabeld met heel dun trafodraad uit de primaire spoel. Voor de plus-draad een iets dikkere genomen en voor de in elkaar gedraaide bundel een gleufje in de houten mast gefreesd met een tandartsen-freesje. Je zou je bedrading aan weerszijden van de romp kunnen bundelen en ophangen onder het vaste deel van het dek. Al is het dan iets minder net, zit het toch uit zicht. Succes verder. Gr. Klaas.
https://www.batterybusiness.com.au/...ext=Black wire corrosion.,up at the same time.
 
Deze week stond de radar op het plan. Moet hem alleen nog geheel wit schilderen. Lijkt enigzins op de echte, (teminste voor mij)
 

Bijlagen

  • C2DBFF01-4958-4D5A-A294-358C357A016E.jpeg
    C2DBFF01-4958-4D5A-A294-358C357A016E.jpeg
    103,2 KB · Weergaven: 220
  • F9EC1964-FA18-418F-BA23-914255E9A63E.jpeg
    F9EC1964-FA18-418F-BA23-914255E9A63E.jpeg
    78,3 KB · Weergaven: 217
  • 45DADBD6-9952-49AC-8CC0-37B37CCFBEBA.jpeg
    45DADBD6-9952-49AC-8CC0-37B37CCFBEBA.jpeg
    75,8 KB · Weergaven: 206
  • 45637754-62D9-4A00-BBE3-1123376C13BC.jpeg
    45637754-62D9-4A00-BBE3-1123376C13BC.jpeg
    23,5 KB · Weergaven: 203
Je ziet dat er nogal eens aan de radar(mast) is geknutseld Albert. Zo te zien op het dak, eerst laag en vast en later schuin op een knikmast. Op de laatste foto staat de mast buiten de railing. Ook zie je dat het plateau waarop de motor met scanner staat al een keer is verhoogd. Het hoe en waarom zou Tom Koornhof kunnen weten en misschien reageert hij nog. Op de oude foto met de hele boot zie je ook nog geen sleepcilinder op het dak. Geen idee in welk jaar de sleepvlag is vervangen door de cilinder. Even opgezocht en dat was in 1984. https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?afbeeldingen2=dagtekens
Maar dat kostte wel ruimte op het dak. Het is maar net in welk tijdvak je model plaatst. Hangt ook vaak af van wat er bouwtechnisch mogelijk is. Bij mij staat de radar op zijn originele plek (qua bouwdoos) en heb de mast zolang gemaakt dat de radar nergens tegenaan "kijkt". Succes verder met de aankleding. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Klaas ik weet niet of je de scanner van het radar iets verder kan laten zakken op het huis staat beter je heb dan kans dat er vocht via de stang naar binnen komt
Ja de sleep cilinder was wat kijk voor 1984 (weet het niet meer zeker ) waren de boten die zeevaart assistentie deden geen blokvlag te gebruiken alleen maar de binnenvaart als ze aan het slepen waren
In het begin hadden wij een soort zak zal ik het maar noemen maar die draaide om het touw werk voor hem op te hijsen toen zijn er een paar aan het knutselen geslagen eerst met een klein vat waar olie in had gezeten met een beugel die op het dak van de stuurhut kon laten zakken dat was toen de beste oplossing ik ga eens kijken of ik daar foto's van heb
 
Hier een paar foto's hoe de cilinder vast zit aan het hek werk boven de stuurhut de beugel is zo gemaakt als zit de beugel tegen het hekwerk vast hij wordt omhoog getrokken door een touw via een control en vast gezet met een beugel
In het begin hadden ze wel eens de neiging om de cilinder in eens los te laten dan klapte hij op het stuurhut dak een grootte klap je schrok je dan het je weet wel voor al als je even goed moest opletten of onder een brug door varen waar je de mast niet behoefde te laten zakken
 

Bijlagen

  • Smit Denemarken  002.jpg
    Smit Denemarken 002.jpg
    156,7 KB · Weergaven: 171
  • 15-02-2011 022.jpg
    15-02-2011 022.jpg
    344,5 KB · Weergaven: 176
Bedankt voor je reactie. Bij mij ligt de scanner direct op het motorhuis met een messing ringetje ertussen. Draait alweer jaren probleemloos. Heb jij enig idee waarom dat soort "stoeltje" met die 4 pootjes boven op de radarmast zit? Diende die ooit las een soort verlengstuk van de mast, of paste het niet met een ander radarmerk? Je ziet het wel meer, maar voor mij is het gissen waarom. In het echt heb ik alleen maar ervaring met een oude Decca radar met paraboolantenne. Zoeentje heb ik op gevoel en van een paar foto's nagemaakt voor mijn Bugsier 3. Heb de sleepcilinder wel gezien, gemaakt van een 60 liter olievaatje. Waren wel goed zichtbaar, maar ondingen om ze op te bergen. Er waren net als voor de anker- en sleepbal ook wel opvouwbare. Al die regelgeving ook! Je kreeg er een sik van. Wel veel opgestoken in de periode dat mijn stuurmannetje een schriftelijke cursus bij het KOF. Wat hij niet snapte zochten we op. Ik ben zo'n van vader op zoon schipper en heb nooit een binnenvaartdiploma of vaarbewijs gehaald. In 1979 wel een Certificaat voor Kustnavigatie gehaald. Maar we dwalen af en Albert mag als het stoort mijn reactie(s) wegvegen. Gr. Klaas.
 
Bedankt voor je reactie. Bij mij ligt de scanner direct op het motorhuis met een messing ringetje ertussen. Draait alweer jaren probleemloos. Heb jij enig idee waarom dat soort "stoeltje" met die 4 pootjes boven op de radarmast zit? Diende die ooit las een soort verlengstuk van de mast, of paste het niet met een ander radarmerk? Je ziet het wel meer, maar voor mij is het gissen waarom. In het echt heb ik alleen maar ervaring met een oude Decca radar met paraboolantenne. Zoeentje heb ik op gevoel en van een paar foto's nagemaakt voor mijn Bugsier 3. Heb de sleepcilinder wel gezien, gemaakt van een 60 liter olievaatje. Waren wel goed zichtbaar, maar ondingen om ze op te bergen. Er waren net als voor de anker- en sleepbal ook wel opvouwbare. Al die regelgeving ook! Je kreeg er een sik van. Wel veel opgestoken in de periode dat mijn stuurmannetje een schriftelijke cursus bij het KOF. Wat hij niet snapte zochten we op. Ik ben zo'n van vader op zoon schipper en heb nooit een binnenvaartdiploma of vaarbewijs gehaald. In 1979 wel een Certificaat voor Kustnavigatie gehaald. Maar we dwalen af en Albert mag als het stoort mijn reactie(s) wegvegen. Gr. Klaas.
Nee Klaas, ik veeg niks weg. Ik vind de interactie wel leuk om te lezen (en leren) En de sleepcilinder ga ik ook maken zoals op de foto’s die Tom deelde van de Denemarken. Op deze foto’s staat de radar er ook goed op.
 
ja het radar gelijk op het dak zo kwamen ze van de werf af we kregen toen het transport van de tunnel stukken hadden we veel last van valse echo's op het beeld scherm want de uitlaten zaten in de richtlijn van de radar straal was niet lekker
Wat het regelement betreft hebben ze in een bepaalde tijd een aantal dingen recht getrokken je had in Nederland binnenvaart regelement daar werd de blok vlag gevaren sleepboot en de gesleepte vaartuigen maar als je weer voer waar het RPR van kracht was moet de sleepboot de cilindervaren en de sleep de gele bol
de waterweg had weer een ander regelement daar moesten de sleepboten de zee hielpen hoefden dat weer niet alleen als de verlichting gevoerd moest worden wel de juiste verlichting dat is later ook recht getrokken
Zo ook de bekende rood wit rood varen als er werd gesleept van grootte transporten dan maakte de loods uit met toestemming om dat te gebruiken
De foto's die ik er bij doet dat waren de laatste 1800 boten die voor de stad werkten
 

Bijlagen

  • Smit Denemarken  00.jpg
    Smit Denemarken 00.jpg
    218,8 KB · Weergaven: 159
  • Smit Finland  010.jpg
    Smit Finland 010.jpg
    212,1 KB · Weergaven: 155
  • SMIT IERLAND (18).jpg
    SMIT IERLAND (18).jpg
    236,5 KB · Weergaven: 146
  • 18-06-2006 039.jpg
    18-06-2006 039.jpg
    195,7 KB · Weergaven: 141
Navigatie licht balk geplaatst, met de buitenlamp erachter. Dit is van oud 8 mm airco leiding, en messing draad om een LEDje gemaakt.
 

Bijlagen

  • 4E7C0243-127A-4AD3-9FAF-087A24F57753.jpeg
    4E7C0243-127A-4AD3-9FAF-087A24F57753.jpeg
    302,2 KB · Weergaven: 198
  • 975D9362-A72B-4A3E-867A-12CB3055D129.jpeg
    975D9362-A72B-4A3E-867A-12CB3055D129.jpeg
    225,5 KB · Weergaven: 185
  • Like
Reactions: k-k
Sleeptrommel winch test. Met miniservo op de as. Ingebouwd aan de motor kant, in een breder gemaakt deel om de mini servo passend te krijgen. Dus de verhouding klopt niet helemaal, dat is een compromie voor de aandrijving mogelijk te maken. Loopt niet helemaal lekker, zoals je ziet. Die miniservo is rechtstreeks op de ontvanger aangesloten. Nadeel: De 3 standen schakelaar op de Flysky zender, ziet de midden 0 stand niet als veilige stand bij inschakelen zender. Dus schakelaar naar boven om zender aan te zetten. Dan draait de trommel gelijk, die dan uitgezet moet. Weet ff niet hoe dat anders kan. Ik heb ook nog die mini motors zoals op de radar, 6V en 12V maar weet niet hoe ik dit links en rechtsom moet aansluiten om te schakelen vanuit de zender, die het signaal + en - omdraait.
Voorlopig laat ik dit even zo, totdat ik een betere oplossing heb,….
 

Bijlagen

  • 036CAE26-78CD-44A5-BB21-7B3AA2AB4E78.jpeg
    036CAE26-78CD-44A5-BB21-7B3AA2AB4E78.jpeg
    262,5 KB · Weergaven: 141
  • E5A84113-7B07-48B6-9E6B-85698E6D0B04.jpeg
    E5A84113-7B07-48B6-9E6B-85698E6D0B04.jpeg
    297,2 KB · Weergaven: 141
Laatst bewerkt:
Oplossing is simpel.
Je zet de zender aan, deze piept indien de schakelaars niet goed staan.
Na aanzetten van de zender de schakelaar in de UIT stand zetten.
Nu de ontvanger aanzetten, deze ziet de schakelaar in de UIT stand.
Succes.
 
Albert, De lieraandrijving heb ik gemaakt van een minimotortje met haakse uitgang en een ESC. Stuur deze aan via een schuifpotentiometer op mijn MPX Profi 3010 zender. De ESC is een zelflerende uitvoering van CTI. Die "ziet" bij inschakelen de stand van de gever als zijnde de neutraalstand. Wil je meer info dan zoek ik die even bij elkaar. Hieronder de video bij de test.
De foto met het motortje is met de zelf gemaakte haakse overbrenging. Loopt niet helemaal lekker. Aandrijving past in de originele vertragingskast. Mooi geluid trouwens van je hoofdmotor! Met die servo loopt de lier wel erg snel. Gr. Klaas.


https://m.nl.aliexpress.com/item/10...t_main.70.7f3479d24nWgDf&gatewayAdapt=glo2nld

20220411_231534.jpg




https://www.rc-point.nl/rc-electron...oruit-stop-achteruit-envelop/a-11628-20000331
 
Laatst bewerkt:
De Flysky zender is een vliegtuig zender.
Bij het aanzetten moeten alle schakelaars in de veilige stand staan.
Staat er één niet goed, dan schakelt de zender niet in, maar blijft de alarmmelding geven.
Het is de zender, waarin de veiligheid zit.
Groet, Henk.
 
Oplossing is simpel.
Je zet de zender aan, deze piept indien de schakelaars niet goed staan.
Na aanzetten van de zender de schakelaar in de UIT stand zetten.
Nu de ontvanger aanzetten, deze ziet de schakelaar in de UIT stand.
Succes.
Ja inderdaad het werkt op deze manier Klaas. Zo zie je maar dat de oplossing eenvoudig is. Vaak denk je teveel door, van hoe ga je dat oplossen. Simpeler dan gedacht. Maar zie ook mijn reactie bij Henk, als het verder geen kwaad kan is het mij prima.
Die Cti regelaar ga ik bestellen, en dat mini motortje waar je de link van gaf, heb ik nog liggen, zelfs met een haakse uitgang van de as. Dus heb geen 90 grd overbrenging nodig
 
Laatst bewerkt:
De Flysky zender is een vliegtuig zender.
Bij het aanzetten moeten alle schakelaars in de veilige stand staan.
Staat er één niet goed, dan schakelt de zender niet in, maar blijft de alarmmelding geven.
Het is de zender, waarin de veiligheid zit.
Groet, Henk.
Ja klopt Henk. De Flysky i6 is het. Ik kan in de settings daar ook niets aan wijzigen. Zoals Klaas hierboven aangaf werkt het wel.
Maar ik had altijd de gedachte bij AAN: Ontvanger AAN, Zender AAN voor de link naar mekaar. En bij uitzetten eerst zender UIT, dan ontvanger UIT.
 
Back
Top