Smit Nederland Billing Boats

Bekijk bijlage 496539 Bekijk bijlage 496540 Bekijk bijlage 496541

Hallo Albert,

op deze foto's is het met de reling die later verandert is goed te zien.

Wat betreft de kleuren zijn deze vaker verschillend geweest op de 1800's...

Had een vermoeden waar deze foto misschien vandaan kon komen en het klopte ook, is een foto gemaakt van de video een dagje varen met de SMIT RUSLAND 1998...

Nog even een tip:
Op de SMIT BELGIE, DENEMARKEN, DUITSLAND, FINLAND, FRANKRIJK, IERLAND, RUSLAND zit de winch voor de verlichtingsmast op binnenkant van de linker schoorsteen, bij de SMIT NEDERLAND, ZWEDEN zit deze echter op de rechterschoorsteen !

Bekijk bijlage 496547
SMIT ZWEDEN en SMIT NEDERLAND

Bekijk bijlage 496556 Bekijk bijlage 496557
groetjes: Hans
Super bedankt Hans, voor deze wederom uitgebreide uitleg. En gezien de meeste foto's van de Zweden af komen, wil ik die uitvoering bouwen. (die zie je ook niet zo veel)
 
Niets te danken, graag gedaan...;)
Van de SMIT ZWEDEN heb je nu ook de meeste en beste foto's om deze goed gedetailleerd te kunnen maken.:)

Vond de verhoogde boegrand toen ik eraan begon heel mooi en wist er verder weinig over en daarom is het de SMIT NEDERLAND geworden maar achteraf toen ik meer foto's had van de 9 1800's en meer te weten was gekomen had ik toch eigenlijk de SMIT ZWEDEN willen bouwen.
Maar de SMIT ZWEDEN heeft géén verhoogde boegrand gehad en wilde dit toen niet meer op m'n model nog gaan veranderen omdat ik de verschansing na veel werk mooi op hoogte had met de rand...
Maar ik wil als het kan na de SMIT NEDERLAND deze ook nog gaan bouwen, maar dan zoals deze in 2012 "gemoderniseerd" was vlak voordat deze verkocht werd..
De SMIT ZWEDEN kwam met de SMIT NEDERLAND samen als eerste in de vaart, de SMIT ZWEDEN ging in 2012 weg en heeft van alle 9 1800's het langste bij SMIT gevaren.
groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Hallo Albert,

Heb nog een tip voor je over de uitlaatpijpen met de klepdeksels op de schoorstenen van de 1800's zoals ze in het begin waren en later vervangen zijn door "geknikte" uitlaatpijpen...
Op de SMIT BELGIE, SMIT DUITSLAND en SMIT NEDERLAND zijn ze niet veranderd.
Deze 3 zijn met de klepdeksels op de schoorstenen blijven varen en ook de radar bovenop de stuurhut is hierop niet veranderd.

"Die klepdeksels zijn er op gezet als de motor een tijdje stil hadden gestaan en als het had geregend kreeg je bij het starten roet spetters aan dek.
We hadden toen gevraagd voor deksels die dan dicht vielen als de motoren werden gestopt .
In het begin ging dat goed maar na een paar jaar gingen ze vast zitten, het is zelfs gebeurd met het starten dat ze de lucht in vlogen en over boord gingen.
Dus ze zijn niet meer vervangen.

De uitlaatpijpen werden gesloten door kleppen die als de motor stop werd gezet deze dicht gaan als er geen uitlaat druk op komt.
Naderhand zijn de grote uitlaten iets verlengd en is er een knikje naar buiten opgezet.
De twee hulp motoren die kwamen aan sb en bb schoorsteen uit.
We hadden een havensetje daar kon je de nacht mee doorkomen dat lieten we wel eens draaien als we ergens lagen voor de herrie.
Ik weet niet meer zeker welke uitlaat uit de cv kachel kwam."

Op de foto zie je hoe de twee hulpmotor klepdeksels hier staan bij de zwaardere hoofd motor klepdeksel, werking was het zelfde maar waren lichter en deze stonden iets meer uit elkaar.


35 schoorsteen klepdeksels uitlaat.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Hans, vind het helemaal top, zoals je advies geeft. Ik had dat al ergens gelezen van die kleppen op de schoorstenen, waarschijnlijk bij jou verslag of iemand anders, die ook hiermee op het forum actief is of geweest is. Ik vind persoonlijk de knik naar buiten op de schoorstenen mooier, ziet wat stoeder uit. Ik was in gedachte al bezig hoe ik dat ga fixen. Want ik heb de volgende rookgenerator besteld in Duitsland:
http://www.herbundsab.de/epages/62109782.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62109782/Products/2024.12
(Ik had in mijn Amsterdam een rookgenerator van Alixpress, maar dat werkte niet goed.) Te weinig rook. Moet ook een beetje dampen hé. En ik heb nog een stuk koperpijp van 10 mm, met 2 bochten 90 grd, en 1 T-stuk voor op deze rookgenerator naar de schoorstenen. Als ik t.z.t. de knik erop soldeer, moet de schoorsteen eromheen gebouwd. Maar dat is zorg voor later, ben nog lang niet zover,.... En ik heb op youtube gezocht naar de scheepsmotoren. Om dat specifieke geluid naar mp3 te zetten. Ook zorg voor later,....
 
Niets te danken, vind het fijn om een ander ermee te helpen voor zover dit voor mij mogelijk is :)
Dat over de kleppen op de uitlaatpijpen in de schoorstenen en meerdere toelichtingen heb ik vorige week met alle foto's die ik heb naar je verzonden.;)
Maar voor de zekerheid heb ik dit nu nog extra toegelicht zodat je dit van te voren weet met het gaan bouwen ervan.....
Beter als dat je er later achter komt en het weer wil gaan veranderen zoals ikzelf al met meerdere dingen heb gedaan omdat ik het toen niet wist.:(

In de foto mappen zie je meerdere goede foto's van de geknikte uitlaatpijpen op de SMIT ZWEDEN in 2007/2008 en nog meerdere dingen wat erop veranderd is.
Hierdoor heb je een heel goed overzicht van de SMIT ZWEDEN van deze jaren.

groetjes: Hans
 
Ik moest weer lachen toen ik de foto zag van de sleephaak die zit onder de bb trap
Kreeg een mailtje van Hans als je aan boord bent maak dan een paar duidelijke foto's van de sleephaak maar zo als je ziet is deze helemaal ingebouwd onder de trap
het is al moeilijk om er bij te komen en ik niet de slankste ik mij er tussen wringen dan hoor je al van de mannen he ouwe wat ben je nou weer aan het doen weer voor die modelbouwer foto's maken ja hij moet een paar duidelijke fotos van de sleephaak
Dus vier man er bij commentaar leveren je moet het zo doen en dat moet je goed laten zien maar op een gegeven moment ga ik door mijn knie en daar zat ik klem tussen de winch en de sleephaak
Dan kreeg ik weer een mailtje kan jij foto's maken van de verlichting in de verschansing ( wij noemen dat boeing ) zo heb ik wel een paar honderd of wel meer foto's voor Hans gemaakt
Of kreeg je weer de vraag welk kleur verf hebben jullie aan boord dat was de gemakkelijkste klus even in het verf hok duiken en alle noteren maar de kleuren kwamen nooit goed over een wat jullie gebruiken
het leuke is ik hen nu elke week nog met Hans contact en met Klaas heb ik ook eens gemaild want die kon ook weer een zeilvriend van mij of je komt bij een model bouwclub en dan komen de verhalen over de 1800 boten op dit Form
En dat je elkaar kan helpen hoe het zit vind ik het mooiste van dit form
Gr Tom
 
En dat elkaar helpen wordt zeer op prijs gesteld Tom! Mijn Smit Finland is verre van origineel, maar toen ik begon wist ik hier op het Forum de weg nog niet. Heb me lang afgevraagd hoe die boten werden bestuurd, totdat ik een foto onder ogen kreeg van de stuurhut, of zo je wilt stuurhuis. Zaten er in totaal 3 bedieningsplaatsen voor motoren en schroeven in? Zag ook zoiets bij de kaartentafel. Klopt dat? Was dat meer voor de "lange reis"? En de groene plankjes naast de trap aan BB, waar dienden die voor? Met wat friemelwerk heb ik een functionerende trekhaak gemaakt en gebruik die om een dregje aan 1,5 meter touw te catapulteren. Dat is om onwillige schepen thuis te halen. Werd de sleephaak door jullie veel gebruikt? Leek me inderdaad een onding om daar een draad naar toe te trekken. En de aandrijving van de lier, was die hydraulisch of electrisch? En dan een gewetensvraag: Waren het prettige schepen om op of mee te varen? Werk aan dek is heel anders dan aan het "roer". Vragen zat! Gr. Klaas.
 
Vraagje over de middenbolder: Die stang aan de middenbolder, wat was de functie hiervan?
Heb even een foto bij Hans als voorbeeld toegevoegd. En ik heb de film van de Rusland nogmaals bekeken, daar zag ik het ook heel even voorbij komen; (Heb deze vraag op het forum gepost, zodat andere bouwers er ook info uit halen.)
 

Bijlagen

  • SMIT NEDERLAND - middenbolder.jpg voorbeeld.JPG
    SMIT NEDERLAND - middenbolder.jpg voorbeeld.JPG
    194,1 KB · Weergaven: 223
Laatst bewerkt:
Ja Tom, ik heb je toen wel bezig gehouden tot in 2012 de laatste 1800's weggingen.
Je hebt heel veel voor me gedaan en over gehad om mij aan hele goede foto's en info te helpen en mede hierdoor ook weer andere modelbouwers ermee kunnen helpen.:)
Ook op het dak van de stuurhut klimmen om detail foto's van de airco enz. te maken...
Wat je beschrijft over de foto's maken van o.a. de sleephaak en hoe dat ging weet ik ook nog steeds heel goed en kan er nog steeds om lachen.
Denk dat je collega's die er toen bij waren dit ook niet gauw zullen vergeten, echt humor, zoiets vergeet je echt nooit meer.;)
Vind het ook erg fijn en leuk met het contact wat wij zo met elkaar al vele jaren hebben en houden en hetzelfde natuurlijk ook met andere modelbouwers waar ik al jaren een fijn contact mee heb....:bye:

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Vraagje over de middenbolder: Die stang aan de middenbolder, wat was de functie hiervan?
Heb even een foto bij Hans als voorbeeld toegevoegd. En ik heb de film van de Rusland nogmaals bekeken, daar zag ik het ook heel even voorbij komen;

Hallo Albert,

Die "stang" zorgt ervoor dat de sleepkabel er niet achter blijft haken en eroverheen glijd....
Heb zo'n zelfde "stang" of hoe dit dan ook genoemd wordt op deze foto ook in de boeing als voorbeeld gezet als opbergplaats als deze niet gebruikt werd.

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Wat ook belangrijk is zijn de stalen pennen die vaak op de sleepbeugel gezet werden om te voorkomen dat de sleepkabel langs de zijkant in de schroeven en roer kon komen.
Weet helaas niet overal de benamingen van maar dit zijn als het goed is reefpennen ...
IMG_0474.JPG

P1041260 - 11-05-2017 18.03.JPG

P1041262 - 12-05-2017 13.53.JPG

P1041262 - 12-05-2017 13.53.JPG

P1041283 - 20-06-2017 15.24.JPG

P1041261 - 12-05-2017 12.24  reefpen 5x.JPG
 

Bijlagen

  • P1041283 - 20-06-2017 15.24.JPG
    P1041283 - 20-06-2017 15.24.JPG
    215,8 KB · Weergaven: 179
Laatst bewerkt:
Ik zal de vragen op een rijtje zetten
1 de winch werd met een electro motor aangedreven
2 of wel eens de sleephaak gebruikten dat is ja maar zelden maar je had wel eens een schip het dok in dan wilde de loods wel eens hebben dat je twee sleepdraden gebruikte dan ging de eigen draad b.v aan sb vast op de zeeboot en een eigen tros van de zeeboot aan bb vast om de zeeboot beter in je macht te houden
3 de beugel voor de midden bolder Hans zij het al als de sleepdraad over de volder ging kon hij gemakkelijk over de bolder terug komen
Kijk toen deze boten kwamen werd de sleepdraad behoorlijk zwaarder je kreeg deze niet meer over de bolder heen getild
4 bediening plaatsen dat waren er 4 op de voorste bediening paneel had je aan sb midden en bb daar zaten de hendels voor de motoren en stuur gedeelte dat waren kleine hendels
bij de kaarten tafel hadden we ook de hendels voor de motoren en de stuur hendel voor het bedienen van als je vast aan het maken was dan kon je goed het achterschip in de gaten houden er was beter overzicht
de een voor graag met de zitplaats aan sb of bb aan de voor zijde vooral als je op een zeeboot voor moest vast maken
5 je ziet ook op foto's van het achterschip dek dat de achter bolders er niet meer zijn deze zijn verwijderd dat de sleepdraad er wel eens achter bleef hangen en dat we toch een spring beting hadden iets voor de laatste sleepboog konden we altijd deze gebruiken
je zult afvragen een spring beting waar gebruik je deze voor voor de spring draad op de sleepdraad vast te zetten als je als voorboot op een zeeboot vast stond en de zeeboot moest achter uit een haven in werd er op de sleepdraad een draad onder de spring beting gehaald en vast gezet op de sleepdraad met een grootte sluiting dat je dwars voor het zeeschip bleef liggen als deze achter uit voer je kon hem dan naar sb of bb sturen met weinig kracht
Dit systeem gingen we niet meer gebruiken dat je met twee schroeven het zelfde kon doen
Ik hoop dat ik wat meer vragen heb opgelost
als je meer vragen heb of heeft vraag het maar

gr Tom
 
Tom, Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Maar mis de funktie van de gestapelde plankjes aan BB achter de trapleuning. Foto even geleend van Hans. Gr. Klaas.


126-jpg.496554
 
Hallo Klaas,

Hierover staat al een toelichting van mij een paar dagen geleden op donderdag met foto's....
Dus even terug scrollen...;)

Helaas heb ik geen foto ervan hoe dit in elkaar heeft gestaan, zou het graag willen zien...
Misschien dat er iemand is die zo'n foto wel voor mij heeft?
groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Hans, Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Zeker overheen gekeken de vorige keer. Kan me er iets bij voorstellen dan men liever zag dan de mast niet werd geklapt. Lijkt me maar een lichte constructie met dat Adler liertje. Door het lierhendel terug te draaien kreeg je een remfunctie om te vieren. En als je dan bruusk stopte dan werd dat soms teveel voor het draadje. En al die verschillende voorschriften voor zee- en binnenvaart! Tel daar de verschillende reglementen in de binnenvaart bij en dan zat je soms uren te studeren. Opgegroeid in de scheepvaart heb je een beetje voorsprong in die zin dat je de meeste begrippen wel kent. Mijn enige examen in die materie deed ik in 1979. Is allemaal een beetje weggezakt. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig hoe jullie tekst en uitleg geven over de Smit 1800 slepers. Mijn hartelijke dank hiervoor. Ik wordt steeds wijzer door jullie.
Door deze gestarte topic op het forum, ondanks de vele topics al over de Smit 1800 wordt veel duidelijk voor de modelbouwers, van nu en de toekomstige. Groet, Albert
 
Back
Top