Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo

    ha Roel,
    u heeft ook helemaal gelijk. het is meer dat ik het zelf naar vind om beloftes niet na te komen.
    maar in dit geval heeft u volledig gelijk. en ik geniet ook ontzettend veel van de ontspanning tijdens het bouwen en het resultaat dat je een lange tijd bouwen hebt bereikt.
    en inderdaad ik zit hier nog met een presentatie en daarnaast een hond die zijn staart kapot slaat en het verband eraf trekt waardoor de genezing nog langer duurt.

    ik zou graag weten wat voor dikte polystyreen ik moet hebben en hoe ik dit het best kan gebruiken.

    mvg Wolter
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Voor de verschansing heb ik 0,7 mm styreen gebruikt. Liep een keer tegen 5 lengtes van 190 cm verticale raamlamel aan. 11 cm breed. Geen haast maken en rond kijken of er iets op je pad komt. Eerst het dek in de romp, dan de rand glad maken. Daarna de steunen in het dek lijmen. Eventueel het dek en de steunen een paar keer lakken. Daar kun je nu lekker bij, ook om te schuren. Daarna pas de verschansing doen. Heb je nog even de tijd om spullen te zoeken/vinden. Gr. Klaas.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  3. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha Klaas
    Her dek zit er al een tijdje in ik ga kijkrn wanneer ik die steunen voor het opzet gedeelte erin plaats. En dan moet eerst de verschansing anders plakt Mn hout/polystyreen aan de verf en niet aan het hout
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor het lijmen van de verschansing gewoon de raakvlakken aan de steunen even opschuren en dan plakt het wel. Weet uit ervaring dat het dek niet erg vlak is en het een paar keer lakken is eer de houtnerf weg is. Maar misschien is jouw dek wel gladder dan de mijne. Kijk maar wat je het beste lijkt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Aha nu snap ik wat u bedoelde. Ik ga dit meerdere keren met een primer overspuiten en opschuren dan komt er vanzelf dat het glad is en dat de nerven verdwenen zijn
     
  6. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Vooral een paar flinke knopen, dat lucht soms ook op. Het valt niet altijd mee om je steeds weer te blijven realiseren dat je het voor je plezier doet!

    Groetjes Hans.
     
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha hans,
    Dat is het een beetje ik denk dat ik te graag het eindresultaat wil hebben en dar hij mooi rond vaart. Maar ik weet dat dit geen snelle bouwerkjes zijn en als ik dat wel wilde moest ik maar een kleinere boot nemen. Dus hierbij ga ik het gewoon lekker rustig aan doen
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Troost je. Begon aan mijn model in 2009 en kon het volgende jaar varen. Maar nog steeds is ze niet af. Heb er geen bouwverslag van bij gehouden, maar wel foto's gemaakt. Hieronder een plaatje van het monteren van de verschansing. Daarbij zie je gelijk welke fout ik heb gemaakt. De steunen zijn niet ingelaten in het dek, waardoor de verschansing te hoog is geworden. Viel me pas op bij het monteren van de voorbolders. Heb toen besloten om het maar zo te laten. Voor de Smit Finland klopt de verhoogde verschansing voorop ook niet. Zoals je ziet zitten er nog enkele roeren achter de straalbuizen. Vond het een uitdaging om zelf een paar kunststof Becker-roeren te maken. Moet nog een aantal ontluchters aan dek zetten. Dat zijn die pijpjes met het dwarse ronde deel erin achter de verschansing. Maar het knutselen aan deze boot geeft na negen jaar nog steeds plezier en voldoening. Gr. Klaas.

    RIMG0768.JPG
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2019
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Helemaal met Roel eens, laat je niet gek maken. Op het forum zitten mensen van allerlei leeftijden met allerlei verplichtingen en allerlei hoeveelheden vrije tijd. Staar je daar niet op blind. Ik heb ook periodes dat ik juist helemaal niet met het modelbouwforum bezig ben maar juist focus heb op het bouwen. Je kan je tijd maar één keer besteden. Misschien niet de promotie die het modelbouwforum het liefste hoort maar je kan beter bouwen dan op het forum zitten :koud:

    Zorg dat je plezier in de bouw behoudt! :banana:
     
  10. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha Klaas het enige wat ik opmerk is dat uw verschansing aan de zijkanten aan de bovenkant te ver naar buiten staan. Kan dit kloppen of us dat wat u bedoeld?
    Ik zelf ga er het weekend voor zitten. Ik kan vanaf zaterdagmiddag tot en met zondag knutselen dus dat ga ik waarschijnlijk dien. En ii moet eerlijk zeggen ik heb enorm veel zin in het bouwen. En in het resultaat dar eruit moet komen. Maar wat denken jullie l, ik wil geen hout of wat dan ook op verf plakken maar kan ik wel werst grondverf spuiten en daar uiteindelijk overheen plakken? Dan hoef ik de kleine hoekjes en gaatjes minder te schuren.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Wanneer je de geverfde lijmvlakken dof schuurt, mag het geen probleem geven om daar iets tegen te lijmen. Wel de verf eerst goed uit alten harden. Mijn verschansing staat inderdaad een beetje rond (naar buiten). Wat ik bedoelde met de steunen is dat ik de in het dek te lijmen delen (3 à 4 mm) op het dek heb gelijmd in plaats van deze in te laten. Daarmee was de verschansing lager geworden. Op bijgaande foto beter te zien. Concentreer je eerst op natuurkunde (vond ik trouwens een leuk vak) als dat meer tijd vergt. En probeer bij dat vak te begrijpen waar het om gaat. Je beseft het niet altijd, maar het dagelijkse leven (en ook modelbouw) heeft veel met natuurkunde te maken. Denk maar aan de wet van Archimedes en het ballasten van je scheepjes. Succes verder met de studie en het bouwen. Gr. Klaas.

    RIMG0769.JPG
     
  12. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Hoi Wolter,

    Ik heb de verschansing van het hout gemaakt wat bij de kit zit, wat er voor bedoeld is. Van te voren goed laten weken in warm water, lijmen en positioneren. Met er de tijd voor nemen en dus met een beetje geduld, lukt het jou vast ook!
    Polystyreen kan natuurlijk ook, is van zichzelf al lekker glad, dat scheelt schuren, gronden, plamuren, schuren en gronden!

    Groet, Maurice
     
  13. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    26F14BAB-C5D2-48B0-B73C-0361A440D8FD.jpeg Goedenmorgen heren,

    Laat ik even beginnen met Maurice,
    Maurice bedankt voor het antwoord, met het hout zie ik het niet echt zitten. Ik ga het maken vanuit een plaat polystyreen met de afmetingen: 1mm x 600mm x1000mm.
    Ik heb gekozen voor mat wit misschien dat dit ook terug komt in het resultaat van het verven.

    Nu maar eens algemeen.
    Ik heb gister weet wat geknutseld, zo heb ik de kunststof romp nog verder gelijk gesneden aan de romp en verder nog bij geschuurd. Hier en daar nog wat houtlijm tussen de kiertje gedrukt om er zeker van te zijn dat daar geen lekken komen. (Hopelijk) ook heb ik nog even alle schotjes voor de verschansing opgezocht dit was nog een dingetje. Ik dacht alles op maat gesorteerd te hebben maar het scheelde steeds een paar Mm. Dus dit op de tekening gelegd en genummerd.
    Ik merk trouwens dat de hulp stukjes voor het lijmen van de verschansing te groot (breed en hoog) zijn. Dit ga ik dus onder anderen vandaag nog proberen te regelen en in te spuiten met een primer. (Het hele dek in de primer)
    Voordat ik her dek in de primer zet ga ik die kleine schotjes in het dek zetten (niet vast) zodat ze meteen van alle kanten een primer hebben en dat ik alles ertussen nog lekker simpel kan opschuren.

    En als laatste heb ik het plateau waar het stuurhuis op komt te staan ook ingelijmd.
    Ik ga vanmiddag maar eens kijken hoe dat geworden is. Nu zit ik in de trein naar zwollen dus ik ben erg benieuwd wat het resultaat is en of het dek er probleemloos in gaat.

    Dat was her denk ik weer voor nu.
    Bedankt en tot de volgende update,

    Mvg, wolter
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welke hulpstukjes voor de verschansing bedoel je Wolter? Als het de dubbelingen zijn achter de lassen, dan zou ik die niet van hout maken, maar ook van styreen.. Lijmt gemakkelijker en minder werk aan met verven. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  15. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha Klaas die bedoel ik ja. Als ik tich al ze moet aanpassen kan ik beter meteen nieuwe maken.
     
  16. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Polystyreen aan polystyreen lijmen gaat heel eenvoudig, positioneer de delen zodanig dat alles goed zit en met een klein penseeltje en een flesje tri even indopen en laat er een druppel tussen lopen. Het hecht vrijwel direct en daarna niet meer aan rommelen en aflijmen kan je daarna doen. Zelf heb ik nooit verschansingen uit hout of kunststof gemaakt, ik prefereer messing, steviger en er valt veel meer mee te rommelen.
     
  17. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hmm bedankt voor je antwoord. Ik verwacht vandaag de plaat te ontvangen. Maar eerst probeer ik iets te bedenken waardoor mijn dek van de opzet en het dek van in de romp samen gaan en dat het minder tegen stribbelt. Als alle hoeken in her dek zitten dan steekt er toch een hoekje van opzet boven het dek uit.

    Maar vertel eens waar koop ik dat tri?
    Ik las dat het een chemische giftig middeltje is.
     
  18. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Oke ik denk een oplossing gevonden te hebben voor het dek. Nu heb ik het werst ingespoten met grondverf nu laten drogen dan opschuren en dan weer spuiten. Inmiddels heb ik ook mijn polystyreen ontvangen. Na de 2e keer spuiten ga ik eerst nog wat spullen bij de action halen. Dan kan de verf drogen. Dan ga ik weer schuren en spuiten en dan probeer ik in de tussentijd de verschansing uit te snijden.
     
  19. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is vrijwel bij iedere drogist te verkrijgen (trichloor ethyleen) in flesjes van 50CC en wordt ook wel vlekkenwater genoemd.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  20. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    313EEAC3-D07E-450A-95A3-CD38A29294A5.jpeg Goedenavond,

    Vandaag is mijn polystyrenen plaat van 1x1000x600mm binnen gekomen.
    In de tussentijd dat ik heb moeten wachten heb ik geprobeerd om hieruit de verschansing te maken. Hier heb je een foto om te zien wat het geworden is. En ik moet eerlijk zijn ik vind het niet echt netjes en ik ben er niet trots op. Dus dit stuk daar kan ik later nog de hulpstukken uit snijden. Maar eerst een vraag voor de gene die ook onderdelen oversnijden. Hoe jan ik dit nog netter doen en hoe kan ik die rondingen mooier maken? Of het belangrijkste hoe blijft alles op zijn plaats? Tips hierover zijn welkom
     

Deel Deze Pagina