Smit Rotterdam BB Nieuw...

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Opa Maarten, 26 aug 2019.

  1. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Filmpjes naar YouTube uploaden zonder account lukt mij niet. En ik deel niet graag al mijn gegevens met dit soort programma`s. Kijk wel verder.
    Ik heb de motoren nu beide ingebouwd (tijdelijk, want er moet nog worden gelakt en dergelijke, en bovendien de goede aandrijfassen).
    Zoals je kunt zien heb ik dubbele motorsteunen gemaakt met goede ventilatie openingen. Zelfs zonder cardanassen is uitlijning bijna 0, dus prima.
    Ga nu de boel uitbouwen en beginnen met een juk maken, op jullie advies, en de huidbeplanking aanbrengen. Zal nog wel een klus worden...Maar WAT geniet ik hier van...Had ik jaren eerder moeten doen.
    Vooral jullie adviezen en opbouwende kritiek doet me enorm goed.
    IMG_3609.JPG IMG_3610.JPG
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Maarten, modelbouwen is een schitterende hobby, waarin je je helemaal kunt uitleven. Goed dat je met een bouwdoos bent begonnen. Het is wel niet de gemakkelijkste, maar het gaat toch een stuk eenvoudiger dan van tekening bouwen. Zie je kans om je plaatjes op volledige grootte bij te voegen? Dat leest wat beter. Probeer voor de schroefjes waarmee je de motoren vast zet een paar imbus-exemplaren te bemachtigen. Lukt dat niet, neem dan wat langere boutjes en zet een moertje achter de kop. Later, als de romp dicht is, krijg je er misschien geen schroevendraaier meer in, of kun je geen kracht zetten. Als je ooit onderhoud moet plegen ben je daar blij mee. Probeer om dezelfde reden ook roeren, assen en schroeven demontabel te houden. En dat beplanken gaat best lukken. Probeer aan beide kanten gelijk op te werken en haast je niet. Gebruik geen spijkers om de latten te fixeren. Zie dat je wat klemmen krijgt en kijk de postbode eens lief aan voor een handvol elastieken. Beter mee dan om verlegen. Succes verder met het vervolg. Gr. Klaas.
     
  3. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Bedankt voor deze wederom zeer nodige adviezen. Dat van die boutjes e.d. is zeer logisch, maar je moet er maar aan denken. Ook die elastieken. Als de postbode een dame is, zal dat lief aankijken best lukken...
    De plaatjes heb ik voor de leesbaarheid zo klein gehouden, maar als je ze aanklikt, krijg je een groter (desnoods full screen hoge resolutie) exemplaar.

    Groet,

    Maarten
     
  4. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Weer een paar stappen. Boegschroefmotor geplaatst, althans het huis ervan, alleen iets hoger als de exacte bedoelde locatie. Dat is haast onmogelijk zonder alle spanten te verzagen en dus verzwakken. Ik zag op dit forum dat de meeste bouwers dit zo doen. Sommigen plaatsen hem een spant naar achteren, maar dat komt de wendbaarheid niet ten goede. vandaar deze keuze. Hij blijft wel ruimschoots onder de waterlijn...

    IMG_3620.JPG
    Ook heb ik het eerste onderste rompdeel trachten te buigen. Eerst goed doorweekt met water, en daarna met een heet strijkijzer...Ging niet slecht. Ook hiervoor (het buigen) worden veel manieren toegepast en heeft iedereen zijn eigen ervaringen. Ik laat dit nu eerst drogen en maandag kan ik het dan misschien vastlijmen.

    IMG_3618.JPG IMG_3619.JPG
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het allemaal een beetje lukt Maarten. Heb er erg in dat wanneer je de huid op de spanten plakt de romp goed in model blijft en niet scheef staat. Bij één van mijn modellen (kunststof romp) heb ik niet goed opgelet bij het inlijmen van het dek. En toen zat er overdreven gesteld een wrong in de romp. Als je het niet weet valt het niet erg op, maar je blijft je achteraf toch aan ergeren. Dus als je de boel fixeert om de lijm te laten drogen zorgen dat de boel "vierkant" staat. Weet het, ik ben een klier, maar kan je nu nog waarschuwen. Misschien helpt het om twee kanten tegelijk op te zetten (lijmen). Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  6. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Daarom ook heb ik het "karkas"op een plank gefixeerd, zoals je misschien kunt zien op de foto`s.
    De tip om twee kanten tegelijk te lijmen neem ik uiteraard mee. Ik heb nu inmiddels een van de triplex platen onder de romp gebogen. Viel nog niet mee. Triplex is erg taai, maar zit mijns inziens redelijk.
    Gewoon nat gemaakt, warme strijkbout, en fixeren op haar plaats met lijmklemmen en kegjes. Voor een eerste keer vind ik het nog niet tegenvallen, hoewel nog meer werk als ik verwachtte...Maar dat geeft niks...
    Ik heb overigens bij de Hornbach een aantal loeisterke kleine klemmen gekocht voor zeer weinig geld. Iets van € 1,25 per stuk. Knijpen VEEL harder als die hele kleine klemmen. Zie foto, misschien een idee voor anderen...
    IMG_3621.JPG IMG_3622.JPG
     
    Marc w vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Klemmen heb je bijna nooit genoeg. Heb wel eens alle 28 in moeten zetten. Of ik wil teveel in 1 x. Nat maken helpt bij triplex niet veel, omdat de lijm geen water opneemt. Misschien dat in zo'n geval een föhn meer effect heeft. Geen ervaring mee, maar probeer eens een afvalstuk(je). Gr. Klaas.
     
  8. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik gebruikte een hobbybrander, en een stukje rond materiaal op een houten handvat. Triplex in koud water, en buigen maar. Ging prima. Staat nu vastgeklemd te drogen...

    IMG_3622.JPG IMG_3625.JPG

    www.smitrotterdam.jouwweb.nl
     
  9. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Romp recht op juk geplaatst, en begonnen met de zij- en boegbeplanking. Gaat nu op een schip lijken...

    IMG_3629.JPG IMG_3630.JPG IMG_3634.JPG IMG_3633.JPG
     
  10. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik wil even melden dat ik nog wat rompbeplating en een dek heb aangebracht. Zoals je in onderstaande foto`s kunt zien, heb ik de boegschroef naar boven verplaatst ipv naar achteren. Ze komt nog ruim onder water...Niet slecht gelukt, al zeg ik het zelf.
    Nu alle kleine latjes aanbrengen IMG (48).JPG IMG (50).JPG IMG (49).JPG , en daarna de binnenboel lakken met blanke watervaste lak denk ik. En dan de motoren en ander gesnor inbouwen en verder met afbouwen en epoxeren en aflakken..Werk zat.
     
  11. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik ben inmiddels een flink eind gevorderd. Nu kom ik op het punt van een proefvaart. Eerst de romp nog van binnen waterdicht maken. Ik had zelf gedacht dit met twee componenten epoxy te doen.
    Uiteraard sta ik open voor betere ideeen. Ik heb bijvoorbeeld ook een spuitbus blanke watervaste lak van Motip.

    Daarna de buitenkant met weefsel of vezel. Wat is het beste? Iedereen geeft uitstekende tips. Ik denk dat ik ga voor 80g/m2 doek met epoxy hars.

    Het beplanken was een enorme klus voor een beginneling. Daarom is het laatste deel wel wat mooier geworden dan het begin, dat lijkt me logisch. Ervaring...
    Ik zal wat foto's plaatsen, dan kunnen jullie kijken en adviseren.
    Nog een vraagje nu: zal ik de buitenkant nu vlak maken met vloeibaar hout of een soort alabastine of hoe dat heet?

    IMG (82).jpg IMG (85).jpg IMG (86).jpg IMG (87).jpg IMG (83).jpg
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schiet lekker op Maarten. Schuur eerst de romp zo goed mogelijk in model. Daarna kan je aan de slag met epoxy/glasweefsel. Voor mijn coastertje heb ik ook 80 grams weefsel gebruikt. Plooit zich mooi naar de huid. In jouw geval zou ik het in drie delen doen. Eerst de zijden en dan de bodem. En ongeveer 2 cm overlap aanhouden. Zou er twee lagen opzetten. Wat je allemaal nodig hebt en waar je het kunt kopen zie je in mijn bouwverslag. Ook de manier van werken heb ik beschreven. In mijn geval zat er plastic tape tussen romp en epoxy, maar dat maakt qua manier van werken niet veel uit. Lees het op je gemak door en zet alles voor jezelf op een rij. Het lijkt enger dan het is. De binnenkant zou ik behandelen met het restant epoxy Ik zou pas na het epoxywerk met plamuren beginnen. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  13. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Klaas, weer veel dank voor dit goede advies. Je ziet, een mens is nooit te oud om te leren. Ik ga dit zeker zo doen. Dacht eigenlijk al: "wat heeft het voor zin om eerst te schuren en vijlen, en daarna een laag weefsel er overheen".
    Maar eerst denk ik om nog een "waterleiding" door het vlak naar boven aan tye brengen, voor als ik later toch nog een bluskanon o.i.d monteer. Hoef ik niet meer in de romp te boren en zo.
    Ik denk dit te doen met gewone flexibele slang, bijvoorbeeld zoals bij een ruitenwisser van een auto. Dat moet ik nog uitvogelen.
    Bovendien heb ik wel eens gehoord of gelezen dat zo'n ruitenwissermotortje van 12V uitermate geschikt is en veel goedkoper ( sloop).
    Zo kom ik weer een stap verder. En nog steeds uitermate veel plezier van. De motoren, dus ook de boegschroef, werken naar behoren. Heb ik al getest. Dank je, kanjer!!
     
    kikonline vindt dit leuk.
  14. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Plaats je ruitenwisserpompje zo laag mogelijk, om geen aanzuig problemen te hebben.
     
  15. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank je wel. En is er nog een minimale diameter voor het aanzuigbuisje? Of komt dat niet zo krap?
    Sent from my SM-A105FN using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Binnenwerks zou ik het aanzuigpijpje minimaal 5 mm houden. Kijk maar hoe groot de inlaat van je pomp is.
    Even terug naar het schuren. Alle oneffenheden (bulten) zie je terug in je epoxy. Dat wegschuren kost meer moeite en de kans is groot dat je door het weefsel heen schuurt. En dat moet je allemaal repareren. Kuilen kun je later vullen met plamuur. Bulten krijg je niet weggeplamuurd. Met een vooraf in model geschuurde romp heb je later minimaal schuur en plamuurwerk. Ik had geluk en hoefde om te verven de romp alleen maar dof te schuren. Gr. Klaas.
     
  17. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Super. Dan maak ik de romp zo strak mogelijk voor ik de epoxylaag aanbreng. Overigens ben ik geen Fries, maar wel zuunig. Las ik in een van jou topics. Hier in Zuid Holland zal de epoxy ook wel te koop zijn, maar vermoedelijk kan ik het hier ook goedkoper krijgen dan bij de hobbyzaak. Maar dat komt wel. Eerst nog een dek aanbrengen en de bovenkant van de boeg. Buitenzijde. Bedankt weer...
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
  19. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dat is een zeer bruikbare tip. We komen er wel...
     
  20. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Heb je trouwens enig idee van het verbruik? Er zijn verpakkingen van 300 gram, daarna direct 1,5 of 3 liter. Ik denk trouwens keperweefsel te nemen, dat schijnt makkelijker te plooien over krommingen. En dat is natuurlijk de bedoeling. Je bovengenoemd verslag heb ik goed doorgelezen. Zeer bruikbare tips worden daar aangereikt. Schitterend dat dit zo met elkaar kan...
     

Deel Deze Pagina