Smit Rotterdam BB Nieuw...

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Opa Maarten, 26 aug 2019.

  1. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Leuk, hartelijk welkom. Ik heb even niets van me laten horen. Ondergedoken. Corona.

    Maar vandaag heb ik een eerste poging gedaan, geholpen met alle duidelijke aanwijzingen op dit forum. Ziet er aardig uit denk ik, voor een eerste keer. Stuurboordzijde. Rest nog de bodem en de bakboordzijde.

    Ik plaats wat foto`s.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    Ziet er goed uit, je hebt de glasmat goed verzadigd met epoxy
    Tip: zodra de epoxy gaat uitharden en het is nog niet knalhard maar goed taai dan kan je perfect met een afbreekmesje de glasmat bij de rand van het hout afsnijden.
    Dit scheelt je ernorm veel schuurwerk om de randjes weg te schuren :thumbsup:
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  3. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Goeie tip..Zelfs nu lukt het nog redelijk...Weer wat geleerd...
     
    DAF460 vindt dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    1 laagje 100 - 160 grams lukt inderdaad vaak wel als het is uitgehard, maar kijk goed uit dat je je niet snijd of uitschiet
    Dat spul kan flijmscherp zijn....
     
  5. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dat is duidelijke taal. Ik let erg op. Enne...met een zoetvijl gaat het ook prima voor de grovere delen...Hopen morgen ook beetje droog, kan ik weer buiten epoxeren...
    En snel een proefvaart doen VOOR het grote afbouw- en schilderwerk. Ik kijk er al naar uit. En mijn kleinkinderen ook...
     
  6. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
  7. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Leuk om je te volgen opa Maarten! Roelof en ik wonen vlakbij. Als we straks allemaal onze Smit rotterdam klaar hebben dan kunnen we een keer gaan varen.
     
  8. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Heel leuk idee. Laten we elkaar volgen...
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    goed idee,
    mijn Smit staat nog in het beginstadium, de spanten staan en er kan een eerste begin worden gemaakt aan de huid
    toch verwacht ik tegen het voorjaar een heel eind te zijn :thumbsup:
     
  10. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Mekaar een beetje blijven volgen, en bij leven en gezondheid moet dat goed komen...kijk er naar uit...
     
  11. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    En het is ook fijn als we onze foutjes gewoon delen. Daar leren andere weer van. Hier is er 1 die mij deze zomer overkwam. Eerst had ik al problemen tussen de primer en de lak. Toen dat eenmaal was opgelost (dacht ik) heb ik de lak gespoten en wilde met de zwarte laag beginnen en had het schip al afgeplakt. Om het schip goed in de lak te krijgen besloot ik om toch nog een rode laag te spuiten en moest toen het afplakbandje weer van de romp afhalen.
    Nou de rest was drama.

    https://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/4093275

    Kortom gebruik goede lak, dat scheelt je een paar dagen schuren en een hoop gemopper.
    Groeten Roelof
     
  12. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Mijn reactie duurde even. Eerst in quarantaine en daarna de rest van de familie zo ongeveer.
    Maar ben weer bezig. De valschade aan de boeg en neus is bijna hersteld...
    Dus we kunnen weer verder...
     
  13. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Zo dat klinkt best serieus allemaal.
    Beterschap gewenst en neusschade? Ongeluk(je) gehad?
     
  14. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Vervelend zeg. Sterkte daarmee en lees dat je boot gevallen is. Ik hoop dat de boot niet te erg beschadigd is voor je.
     
  15. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ja inderdaad. Ik had hem buiten in de tweede laag epoxy gezet, en toen ik even later aan de koffie ging, vroeg mijn vrouw of ik die boot zelf op de grond naast de werktafel had gezet. Nee dus. Dat had Jan de Wind gedaan...Best wel wat schade aan de boeg bovenzijde, maar dat is zo goed als opgelost. Alleen lastig dat een gebogen stukje beplanking een beetje terug veert nadat er een stuk uit is gebroken. Dat was wel een dingetje..Maar is behoorlijk gelukt. En uiteraard nieuwe deksteuntjes voor de verschansing...
    Zo houden we werk. Proefvaart even uitgesteld...Je bent hiermee zomaar 4 weken achterop...Maar tijd gelukkig geen gebrek.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  16. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    En ik was gewaarschuwd door Klaas...
     
    kikonline vindt dit leuk.
  17. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Plaatje erbij. Helaas van de schade zelf geen foto gemaakt. Dacht ik niet aan. Beetje teleurgesteld op dat moment, epoxy was nog maar net aangebracht dus ook allemaal zand en vuil erop. Krijg er een megawerk aan...
    IMG (71).jpg IMG (72).jpg
     
    kikonline vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan me de waarschuwing zo niet meer herinneren Maarten. Je moet het maar positief opvatten. Heeft je werf er ook een reparatieafdeling bij! Mijn tankertje is ook wel eens minder goed weggezet in de berging. Vond ik hem terug tussen de fietsen. Balen natuurlijk. Voor de verschansing kapot en een deuk in het achterschip. Kwestie van even diep ademhalen en een plan van aanpak maken. En inderdaad een hoop extra werk. Voordeel van epoxy is dat het goed te repareren is. Vulstukje in de verschansing en een paar nieuwe stutten erachter. Als het straks in de verf zit ziet een ander er niets meer van. Gr. Klaas.
     
  19. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Die reactie bedoelde ik. vallen in de berging. Buiten onbeheerd en onveilig laten staan is net zo "minder slim". er stond op het moment dat ik bezig was niet zoveel wind, maar ik had toch beter op moeten letten. Maar...heb zojuist weer een nieuw deel in de verschansing gelijmd. komt allemaal goed. En die buitenkant krijg ik ook wel weer glad...
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    Met spiritus of alcohol had je de vervuilde epoxy weg kunnen vegen en opnieuw epoxy aanbrengen, maar goed.. met wat schuurwerk is het ook zo weer opgelost
    het betekend wel dat het schip een beste klap goed kan weerstaan, dus een aanvaring kan hij makkelijk hebben ;)
    ik zit op dit moment in de fase van het beplanken van de romp en weet dus nu dat 160 grams genoeg is om de romp sterk genoeg te maken :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina