Smit Rotterdam BB Nieuw...

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Opa Maarten, 26 aug 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Je moet even kijken wat de oppervlakte van de huid is. Naar mijn idee heb je, om twee lagen op te leggen, aan 2 m2 weefsel voldoende. Gewichtsverhouding weefsel/epoxy (aangemaakt) 1:1. Maak +/- 20% extra aan. Stel je knipt het weefsel in 3 stroken. 2 x zijkant en 1 x bodem. Dan weeg je één strook, stel 30 gram, dan maak je 36 gram epoxy aan. 24 + 12 gram. Belangrijk is dat je een goede (keuken)weegschaal hebt, die op 1 gram nauwkeurig werkt.
    160 gram weefsel wordt dan 192 gr. epoxy. Dus met 300 gram epoxy houd je over. En dat kan dan mooi worden opgemaakt aan de binnenkant. Ik heb een deel van het restant gebruikt voor een extra laag (zonder weefsel) om een glad oppervlak te krijgen. Mijn verslag is (ook door de reacties) een beetje langdradig, maar voor zover ik kan nagaan staat alles wat je moet weten erin. En de meeste reacties leverden voor mij bruikbare info op. Zorg dat je de methode in je hoofd hebt zitten en je alles vooraf klaar legt. Desnoods maak je een checklist en vink je domweg alles af. En dan denk je achteraf: Was dat nou alles? Maar ieder beleeft het op zijn eigen manier en verwoordt het ook dusdanig. Mocht één en ander je niet duidelijk zijn, vraag dan gerust. Ook ik heb een vrij lange aanloop moeten nemen. Ben geen Fries hoor, maar een Groninger. Maar dat terzijde. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  2. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Sorry, vergissing. Hopelijk deed het geen pijn, Klaas. Lezen is ook een kunst, maar dan was in ieder geval een van je mede forumleden een Fries...
    Overigens maak ik inderdaad een checklist, weer een goed idee. Je hoort weer van me, hoop ik....
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Maarten: Epoxy kan prima, met de restjes die je van de buitenkant overhoudt.
    Spuitbus zou ik niet doen; te weinig controle of je alle hoekjes en gaatjes bedekt hebt.
    Ik heb al mijn houten schepen behandeld met blanke lak uit een blikje.
    Een scheut lak in het schip gieten, daarna met de kwast verspreiden.
    De romp alle kanten uit draaien, zodat de lak overal komt.
    Hoekjes even 'insoppen' met de kwast.
    En, als je later tóch nog een gaatje ergens moet boren, ook dat weer behandelen.
    Warm de lak even op (het blikje [met het deksel iets open] een uurtje op de CV-radiator of in een bak met warm water) zodat de lak wat vloeibaarder is. Werkt prettiger.
     
  4. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Nog een vraagje, mannen...
    Ik begin aan het schilderwerk toe te komen. De kleuren weet ik, ik heb een lijst van BB en Humbrold kleurnummers.
    De hamvraag is: HOEVEEL potjes ik b.v. nodig heb voor zwart en wit. De andere kleuren denk ik aardig af te kunnen met 1 per kleur, uitgezonderd de dekken.
    Dus... graag weer tips en informatie. Misschien zijn er wel mensen die met andere merken verf werken, en dan voordeliger uit zijn. Moet uiteraard niet ten koste van de kwaliteit gaan.
    Maar b.v. potjes zwart/wit/groen met een grotere inhoud is natuurlijk super.

    Ik wacht vol spanning op wederom goede tips. Foto`s volgen. Ben inmiddels met de verlichting begonnen.
    Ook een dingetje. Wat voor soort ontvangertje is daar goed (genoeg) voor? Ik heb een Carson Reflex Stick MultiPro 14Ch. zender.
     
  5. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even een wedervraag Maarten. Ga je spuiten of kwasten? Werk je met primers, waterverf of alkydverf?
    Humbrol is prima spul. Mijn Bugsier 3 is daar in 1976 mee behandeld en het zit er nog steeds goed op. Romp is van ABS.
    Geen primer gebruikt, de huid ontvet met wasbenzine en 2 lagen zwart en rood op gezet. Nooit los gelaten. Wel een paar krassen door de lak heen en die gewoon bijgeplekt, net als bij een echt werkschip. Alles met de kwast (penseel).
    Schat dat je voor de romp 2 potjes zwart en 2 potjes rood nodig hebt.
    Het hout van de Bugsier heb ik eerst een paar maal voorbewerkt met poyurethaan blanke lak. Daarna 2× kleur, Havana-bruin.
    Mijn laatste aanwinst met epoxy romp is dof geschuurd en 2× geschilderd met Revell satijngrijs. Blijft ook goed zitten.
    Wel ben ik een voorstander van satijnlak op mijn schepen. Verhult min of meer kleine oneffenheden en beschadigingen. En een echt schip is na een paar maanden ook zijn hoogglans kwijt. Zo zullen er nog wel een paar adviezen volgen. Probeer echter wel bij één systeem te blijven. Succes ermee! Kom later op de verlichting terug. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2019
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Om verlichting te schakelen zou je aan je ontvanger een of meerdere multiswitches kunnen koppelen. CTI en ook anderen maken die dingen. Zoek maar eens op CTI+multiswitch. Gebruik ze in 3 van mijn schepen om verlichting te schakelen. In het 4e maak ik gebruik van een Beier module, maar daar zitten buiten 12 schakelopties ook geluiden in geprogrammeerd. Via de link kun je de gebruiksaanwijzing downloaden. Heb er erg in dat deze apparaten dingen inschakelen via de min aansluiting. Om de boel te bedraden zou je een gemeenschappelijke plus kunnen gebruiken. En een schema met de aansluitingen via een multiswitch. Daarin zie je dat ik 4 groepen heb gemaakt, die met één switch te schakelen zijn. 2k2=2.200 Ohm. 2 leds in serie gaaat goed van 7,2 tot 18 Volt met die weerstanden. Gr. Klaas.
    https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2A0qKR-YRIkKnDGYxkurCM

     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2019
  8. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Weer hartelijk dank. Klaas. Voorlopig heb ik weer "huiswerk".
    Ik ga rustig verder.
    Had jij trouwens dit linkje al gezien?
    https://smitrotterdam.jouwweb.nl/
    Daar staat onze hele discussie op...kijk maar eens...
     
  9. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Maarten,
    let er wel op dat de BB kleur groen voor het dek niet de juiste kleur is. Ik had het dek al in die verkeerde kleur gezet en kwam er via de modelbouwclub achter dat die kleur donkerder moet zijn. Hierbij de foute en mijn nieuwe kleur. Ik zeg expres niet de juiste kleur, maar dit is 'mijn' groen.
    Groeten,
    Roelof 20160425_214347.jpeg 20191023_205146.jpeg
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maarten, Bedankt voor de link. Houden we elkaar van de straat. Ga eens lekker zitten lezen. Nog even eter aanvulling op het lichtjesverhaal. Heb alleen maar geschreven over de systemen waar ik ervaring mee heb. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. Heb er wel erg in dat schepen van toen niet van die lichteilanden zijn als nu. Soms zie ik modellen met een partij licht dat het zeer aan de ogen doet. Alles brandt wat er maar branden kan. En nog tegelijk ook. Maar goed, ieder maakt het schip dat hij zelf graag ziet. Gr. Klaas.
     
  11. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Superleuk, wat een reacties...Roelof, bedankt voor je tip. Ik heb die potjes al besteld, maar dat geeft niet. Potje verf is nooit weg,. Ik heb trouwens de indruk op jou fotoos, dat de kleur ook tamelijk licht is.
    Maar ik ga er zeker op letten...Ik heb trouwens bij een andere hobbyclub een fotosessie van die boot gevonden, waar ik de kleuren redelijk goed op terug kan zien. als je wilt, zal ik die link ook wel plaatsen...

    Klaas, inderdaad moet ik een beetje opletten waar en hoe ik de verlichting maak. En te fel is inderdaad ook niet mooi. Ik wil de boot `s avonds ook als sfeerverlichting gebruiken in mijn hobbykamer. Voordeel als de kinderen de deur uit zijn. Ik heb nu twee kamers voor mezelf...
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Altijd Baas boven Baas Maarten! Ik "moet" het doen met de logeerkamer, waar mijn hele vloot staat. 3 Op de ombouw van een opklapbed en eentje op de grond in een vitrine. Die in de vitrine is wel mijn vlaggenschip. Op mijn Smit Finland heb ik in het dek ooit een oortelefoonplug gebouwd. Als ik daar 18 Volt op zette van een adapter ging de navigatieverlichting voor de losse boot branden. Met die 18 Volts adapter laad ik ook de 12 Volts accu. Daartoe heb ik een vrouwelijke (luidspreker)stekker in het luik van de voorpiek gebouwd. Later ben ik de verlichting met een CTI multiswitch gaan schakelen en de plug in het dek "gepromoveerd" naar schakelaar. Als ik daar een 2,5 mm pen (met daarop het bedieningspaneel van de ankerlier) in steek gaat de verlichting voor de losse boot branden en de radar draaien. Onttrekt wel stroom aan de accu, maar die is gemakkelijk bij te laden. Een paar plaatjes voor het idee. Gr. Klaas.
    20191128_191710.jpg


    20191128_192142.jpg
     
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik zie een motortje aan de ankerlier K-K!
    Werkt dat echt? Of is dit sier?

    Ik ben met die van mij bezig maar wil je ze gebruiken moeten er inkepingen in komen waar de schakels in vallen.
    Maar zou niet weten hoe ik die er in moet maken?
    Grt, peter.
     
  14. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Maarten, ik denk inderdaad dat de foto de kleur niet helemaal goed weergeeft. Ik heb voor de dekken RAL6001 Smaragdgroen laten maken. Hierbij nog een foto, maar nu buiten, van de proefstukjes en een deel van het achtdek. Groeten Roelof 20190625_214501.jpeg
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Dat "motortje" is een deel van een fietsventiel. Fake dus! Low budget project met veel bij elkaar gesprokkeld materiaal. Doosconstructie van de lier is gemaakt van resten kunststof verticale raamlamel. Niet alles aan dit schip is wat het lijkt dus. Om een nestenschijf voor een lier te maken heb je speciaal gereedschap nodig. Vaak lost men dat op door de ketting op een trommel onderdeks te winden. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2019
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank je klaas,
    Is idd een oplosing, zit bij mij ook onderdeks.
    Eneuuu it was my peter :)
    Zal draatje niet verder vervuilen.
    Grt peter,
     
  17. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik ben intussen flink wat verder. Kom zowat aan het epoxeren toe. Ik hou jullie op de hoogte.

    IMG (193).jpg IMG (193).jpg IMG (255).jpg IMG (193).jpg IMG (255).jpg IMG (193).jpg IMG (255).jpg IMG (193).jpg IMG (255).jpg
     
    kaapstander en k-k vinden dit leuk.
  18. Opa Maarten

    Opa Maarten

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    kaapstander vindt dit leuk.
  19. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Opa Maarten, de link naar het verslag vind ik wel erg gaaf.
    alleen heb ik het idee dat in bovenstaande topic 57 soms dezelfde foto's staan.
    maar verder succes met de bouw.
    groet Piet
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Mooi verslag Maarten, je bent lekker bezig en ik ga je verslag volgen

    Is dit een vernieuwde uitgave van de smit Rotterdam ??
    Ik ben sinds afgelopen weekend ook de gelukkige eigenaar van een billing boats smit Rotterdam en deze is compleet anders, geen lasergesneden delen en helemaal geen triplex rompbodem.
    Mijn kit is door de vorige eigenaar gekocht in 2004 schat ik en is identiek aan de kit zoal ik het ruim 30 jaar geleden al eens heb gebouwd
    P.s. Ik heb BB kit 478
     

Deel Deze Pagina