Snoopy II TW maiden video 06-08-05, BosModelAir

Ben ik weer even.

Tussen de 100uurs inspectie van de Rallye door ff wat geknutseld, en ziehier het resultaat:
afb11977.jpg

Het "pas" maken van de buizen waar er gesoldeerd moet worden.

afb11978.jpg

Het linker landingsgestel schiet al weer op.
Nog ff de 20mm staaf afdraaien dan kan het vanmiddag wel klaar zijn :D

Greetingz,
Berto.

Mhhhh, betrapt :roll:

de Rallye is weer klaar maar gezien de verwachtingen mag je er alleen maar naar kijken en niet mee vliegen :cry:

Greetingz,
Berto.

Overigens wel een mooi stukje werk het onderstel dat je aan het maken bent. :thumbsup:

't Is de laatste tijd nauwelijks weer om te gaan modelvliegen laat staan met een "echte" kist.

Groeten,
Andries.

Inderdaad, mooi stukje werk. Je had het eerder ook over een rem. Ben je niet bang dat, omdat het een staartwiel constructie is, het vliegtuig te grote vertraging krijgt en over de kop slaat? Moet je wel heeel voorzichtig bijremmen of valt dat in de praktijk wel mee?

Ha Arvid,

ja de rem, mhhh.....

Ben nog steeds een beetje stiekum van plan om die magnetische remmen in te bouwen :|

Ik zeg stiekum omdat ik het plan alweer had laten varen maar nu tijdens het bouwen bekruipt me toch weer het gevoel om ze te monteren :?

De magnetische remmen blokeren niet maar remmen alleen maar af, dus met een regelaar kan ik zelf bepalen hoeveel remkracht er op de remmen komt te staan.

Een ander idee wat ik later toegespeeld kreeg was om de remmen van een modelauto toe te passen.
Die hebben echt mooie remmen met blokjes en een remschijf wat alles een beetje echter maakt (niet Piper Cub style want die hebben een opblaasbare band in de velg zitten met daar de blokjes op).

Qua prijs zal het niet veel uitmaken, de magnetische remmen zou ik zo kunnen monteren :) en voor de remschijf/blokjes zou ik een houder etc. moeten maken :(

Nadeel van de magnetische remmen is dus een beetje het koffiedik kijken qua remkracht daar niemand mij praktijkervaringen kan melden (èèn moet de eerste zijn dus dat ben ik misschien wel :mrgreen: ) en de dikke magneet aan de binnenkant van het wiel vindt ik niet zo mooi :nooo:

De remmen van de autoboys zijn dan toch nog wat mooier, remkracht is goed te regelen, je kan met volgas stil staan, maar de opbouw moet even versierd worden :roll:

Gevaar van de auto remmen is dus blokeren en nosestand, maar wel remkracht.
Magnetische remmen rustig afremmen, maar misschien te weinig remkracht op deze kist.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk :hammer:

Nou ik kijk het nog even aan ik kan het altijd nog inbouwen, eerst de kist maar eens afmaken.

Greetingz,
Berto.

Berto
Als technische uitdaging is het een leuk idee maar practisch gezien géén waarde, integendeel (idd over de kop gaan).
De kist vliegt langzaam genoeg om korte landingen te maken en met remmen krijg je er alleen maar complexiteit bij.
Werkelijk zinvol gebruik van remmen hebben alleen de jets, vanwege de hoge static thrust en hoge snelheden met de landing, vaak samengaand met de betonbanen waarvandaan ze vliegen.

Als ik mijn grote sleepkist vanaf beton vlieg, dan heb ik regelmatig het gevoel dat ik remmen mis, maar eigenlijk alleen maar omdat met stationair RPM hij vrijwel niet stil te krijgen is. Dit wordt verergerd/verminderd door de invloed van de wind en de baanhelling. (Betonbanen lopen vaak fors af vanaf het midden naar de zijkant.)
Op gras heb ik er echter 0,0 behoefte aan

Dus ik adviseer er met die Snoopey geen tijd aan te verkwisten, bouw die bak lekker af en doe dit soort exotische dingen pas nadat je er veel mee gevlogen hebt en je wérkelijk weet wat er nodig is om nog in te bouwen.

Richard,

Je hebt overschot van gelijk maar ik denk niet dat het bij Berto daar om te doen is. Het is gewoon leuk en geinig om allerlei toeters en bellen op een toestel te plaatsen en die zaken ook in de praktijk toe te passen en te testen (los van het feit of het resultaat nu bevredigind is of niet). Hij had evengoed een gewoon landingsgestel kunnen nemen maar op één of andere manier besluit hij om er een echt functioneel kunstwerk van te maken. Je hebt nu éénmaal uitvinders en de eindgebruikers die die uitvindingen gebruiken. Het zelfde als met die flaps, een trainer heeft echt geen flaps nodig en ze voegen enkel overtollig gewicht toe, maar op één of andere manier is het wel prachtig om met die zaken te experimenteren ook al zijn ze totaal nutteloos.

Berto, Correct me if i'm wrong

Stevo

Stevo.

Ik ben de laatste die niet achter nieuwe ontwikkelingen en gedachten zou staan..
Berto als professioneel technicus heeft natuurlijk een grote affiniteit met techniek en het aangaan van uitdagingen.

Waar ik op doel is dat je soms in je enthousiasme dingen begint die in een bepaald stadium niet geheel zinvol zijn.
Ten eerste betwijfel ik sowieso het nut van remmen op een staartwielmodel. Maak je een hoofdwiellanding dan is bij remmen het risiko van een kopstand erg groot (landt maar eens op zompige grond...), maak je een "driepunter" dan is de snelheid al zo laag dat remmen niet nodig zijn.

Ten tweede, tijdens de bouw bij ieder model ontstaan bij mij ook altijd een "Wish List". Mijn primaire doel is echter een zo goed mogelijk vliegend model te krijgen, met zo weinig mogelijk concessies aan de basics: goede besturing, degelijke mechanieken.

Als je in een beginfase allerlei tierelantijnen gaat toevoegen dan loop je het risiko dat dat je aandacht afleidt van de hoofdzaken.

Dus ik wil eigenlijk alleen zeggen, prima, maar ga eerst die kist afbouwen en als je na een aantal uren nog steeds dat gevoel heb dat te willen ontwikkelen, be my guest.

Ik teken daarbij wel aan dat ik zeer regelmatig mijn "Wish List" aardig heb kunnen uitdunnen (of andere zaken toegevoegd) zodra ik enige tijd met een model had gevlogen. Dingen die ik vroeger belangrijk vond, zijn dat later helemaal niet meer, en omgekeerd.
Toen ik destijds mijn Snoopey-II bouwde, had ik er een fuel low level warning systeem ingebouwd, dat leek me ontzettend veilig.
Het was zowat het eerste wat ik eraf sloopte na een aantal testvluchten.

De Quadra ben ik echter niet zo gelukkig mee. Volledig achterhaalde techniek, loodzwaar en weinig power. Zie er maar eens onderdelen voor te krijgen, passende uitlaten, veroorzaakt de motor veel storing, etc
Ik zeg niet dat het niet kán, maar ik had die er nooit opgezet.
Dit soort motoren en andere "omgebouwde" kettingzaag en grasmaaimotoren worden er bij de vleet aangeboden. Ze lópen weliswaar, maar daar heb je het mee gehad. Ik blijf er vér van vandaan.

Ik zou zeggen, gewoon remmen in bouwen als je dat leuk lijkt. Waarom niet? Kijk alleen uit voor een koppeltjesduik, als dat te hard gebeurt, kan het ook nog gebeuren dat je staart er af breekt en dat zou zonde zijn.

Leuk zo`n discussie zonde me er er zelf mee te bemoeien :D

Jullie hebben allebei gelijk, Richard wat betreft de "nutteloze" extra`s en Stevo qua in de praktijk toepassen van de "werkende" extra`s.

Ik had een vast landingsgestel kunnen nemen, maar dit eigen gemaakte werkend landingsgestel voegt iets extra`s toe.
Het is "schaal" en het werkt + zo leer je weer nieuwe technieken en materialen kennen het was voor mij voor het eerst om zo iets te maken en daar haal je ook een hoop voldoening uit.

Dit noemt men ook wel een leerproces ipv alles klakkeloos overnemen of te kopen voor 140 euries, nu ben ik klaar voor 40 :P

Dit is net zoals met de flaps, tuurlijk je hebt ze niet nodig, maar als je ze gebruikt dan merk je het wel.
Ik had al flaps op mijn 2de trainer gebouwd en ik gebruikte ze ook.
Dit komt ook door het feit dat veel modellen ze niet hebben en dan ga ik ze juist bouwen, het is een beetje apart en je ziet het niet vaak op een "gewone" zondag, en er goed gebruik van maken is natuurlijk ook een kunst.

Qua remmen ben ik er nog niet uit, ik ben ook bang dat ze niet aan mijn verwachting voldoen (ik heb het nu over die elektro/magnetische exemplaren) maar eentje moet er de eerste zijn.
In dit geval zal ik het wel wezen en misschien bevallen ze wel zo goed dat er op den duur meerdere mensen de remmen willen gaan toepassen op hun wat grotere kisten.
Maar de tijd zal het leren.

Even een reactie op julie voorgaande posts:

@ Richard
Dus ik adviseer er met die Snoopey geen tijd aan te verkwisten, bouw die bak lekker af en doe dit soort exotische dingen pas nadat je er veel mee gevlogen hebt en je wérkelijk weet wat er nodig is om nog in te bouwen.
Dat was zowiezo mijn idee, zie mijn laatste opmerking:
Nou ik kijk het nog even aan ik kan het altijd nog inbouwen, eerst de kist maar eens afmaken.

@ Stevo
Berto, Correct me if i'm wrong
Nop, you`re not wrong :)

en dan weer even terug naar Richard
De Quadra ben ik niet zo gelukkig mee, achterhaalde techniek, loodzwaar en weinig power. Ik zeg niet dat het niet kán, maar ik had die er nooit opgezet..........
Mhhh, ik heb nog geen ervaringen met benzine motoren, tuurlijk je hoort veel over Zenoah, 3W, etc maar die kom je ook moeilijk tegen 2de hands, en nieuw vindt ik ze nog een hoop geld.

De Quadra heeft mij 60 euro gekost dus daar kon ik hem niet voor laten liggen. Voor het model heeft ie waarschijnlijk power genoeg dus dat ie minder presteert dan zijn collega`s zal waarschijnlijk niet zo boeien.

Ik zal het zien als de kist vliegklaar is wat steeds weer een stapje dichte bij komt.

Efin we zullen zien.

Ik wilde nog 2 foto`s plaatsen van het landingsgestel maar dit schijnt ff of-line te zijn.
Ik zal eens kijken of ik nog een beetje ruimte over heb op mijn account maar die zit met mijn site ook al aardig vol anders zien jullie de foto`s vanavond nog on-line.

Greetingz,
Berto.

Pfffff, nog een gaatje gevonden op mijn eigen account bij Chello maar het wordt wel tijd dat ik m`n site op de account van mijn werkgever ga onderbrengen want ik heb nu overal wat onder gebracht en dat is een beetje naadje :cry:
(nog bedankt Onno voor het beschikbaar stellen van jou 30MB :D ).

Hier zijn dan 2 fotootjes van het landingsgestel wat nu al redelijk het einde begint te naderen.
Er moet nog wat afwerking plaatsvinden en de wielassen moet ik nog monteren.
bouw%20gear%208.jpg

Het werkt allemaal zoals ik het voor ogen had maar ik heb hier en daar al wel weer wat ideetjes.

Dus Onno als jou Snoopy II TW voor zover af is dan krijg jij dit landingsgestel dan ga ik voor mijzelf weer een nieuwe bakken :wink:

Snoopy%20II%2013.jpg

Hier ff een fotootje van de Snoopy II Tw met provosorisch het landingsgestel eronder, ik zie meteen dat de elastieken errug strak moeten zijn
(waar blijven ze Onno :?: die chute elastieken :worship: )

Greetingz,
Berto.

Ha Arvid,

gewicht zonder wielassen: 460gram, met wielassen zal die dus rond de 470-475 gram liggen.

Er gaat nog wel wat materiaal (gram of 20-30 :? )af omdat het alu-profiel niet volledig onder de kist zal doorlopen maar dit is alleen nog even voor de bouw zo gedaan.

Met de Kavan 125mm banden zal het kompleet +/- 600gram gaan wegen :roll:

Greetingz,
Berto.

ps. Onno nog bedankt voor je belletje de chute-elastieken had ik dus gewoon in onze startkist liggen :oops:
Werkt wel een stuk beter zo :yes:

Oeps, dat is best een gewicht, maar ja, het is ook een beest van een kist. :D

Yep, het weegt wel wat bij elkaar.

Het verwachte gewicht van de kist komt (denk ik :( ) uit rond de 7-8 kg :nosmile:, maar het is ook een beestje van 2,7mtr met een 2kg wegende Quadra 35cc ervoor :P

Ik zal vanavond de weegschaal van mijn werk eens mee naar huis nemen en kijken wat de kist nu weegt zonder bespan :roll: , maar met servo`s, akku`s, etc.

Groet,
Berto.

Ojee, even de Snoopy II TW op de weegschaal van mijn werk gehad en wat denk je dat het gewicht is :schrik: :schrik: :schrik:

6697 gram, ja jullie lezen het goed 6697gram.

Dit is incl:
-Quadra 35cc,
-500cc tank,
-ontvanger,
-ontvanger akku van 1500 mAh,
-9 servo`s (2x hoogte, 1x richting, 2x rol, 2x flap, 1x gas, 1x sleepkoppeling)

Dus net onder de 7 kg :yes:

maar daar komt nog het volgende bij :nooo:
-bespanmateriaal,
-motorkap,
-diverse hardware,
-en diverse andere kleine extra`s.

Vliegklaar gewicht zal dus komen te liggen net onder de 8 kg. :hammer:

Aardig beestje dus zo :wink:

Greetingz ik ga weer ff bouwen,
Berto

Berto,

Maak je geen zorgen, die vliegt perfect, met 10-11 kg ook nog wel.
Heb kortgeleden een Piper van TC (2e hands gekocht) ingevlogen, met een 62er erop, 11kg getankt.
Komt los als een Parkflyer, met 1/4 gas.
OK, het vleugelopp is ietsje meer, maar spanwijdtes zijn hetzelfde.
Reken eens uit wat de vleugelbelasting is, dan zie je dat je je geen zorgen hoeft te maken. Die Snoopey heeft een ouderwets goed profiel.

Ik vlieg met een grote sleepkist van tegen de 20kg, die komt stapvoets binnen als het moet.
OK, met 350cm wel wat meer oppervlakte.

Ik ga dus recht in tegen de beweringen dat modellen zo licht mogelijk moeten zijn (sorry Bruno...) dit is echt achterhaald.
Alleen in zéér specifieke gevallen moeten modellen licht zijn, maar voor het doorsnee gebruik ontkom je niet aan gewicht, als je ook nog eens meerdere jaren plezier van een model wil hebben.
Een model wat naar de hoge kant van zijn vleugelbelasting neigt, vliegt gewoon beter.
Te lichte modellen zijn dwarrelbakken. Dat geldt voor modellen, dat geldt voor 1/1 kisten, tot een 747 aan toe.

Mooie site die van Robart, wist niet dat ze inmiddels zulk mooi spul maakten...

Hoi Richard,

Ik schrok al :nooo: , niet echt maar toch is het een heel gewicht als je nog niet groter heb gevlogen dan 4 kg.

De oppervlaktes zijn als volgt:
opp.vl. vleugel 95.75 dm2
opp.vl. stabilo 19.78 dm2 +
-----------------------------------
totaal opp. 115.53 dm2

Als we uitgaan van 8000 gram is de vleugelbelasting als volgt:
met alleen de vleugel 83.5 gr/dm2
met totaal oppervlakte 69.2 gr/dm2

Zijn dit aardige waardes voor zo`n kist :yes: of niet :nooo:

Groeten,
Berto.

@Berto, lijkt me een mooie belasting. Als ik m'n Corsair topzwaar maak, krijg ik ongeveer een belasting van 95 gr/dm2.......
Ik ben het helemaal met Richard eens. Zwaardere kisten vliegen mooier. Liggen gewoon strakker in de lucht en zijn minder een speelbal van de wind. Natuurlijk is het zo dat hoe hoger de vleugelbelasting is, hoe sneller je moet vliegen en hoe ruimer de bochten zullen worden. Dus bij schaalkisten moet je dan weer uitkijken dat het niet te zwaar wordt omdat de schaalsnelheid dan in gevaar komt. Maar een kist bouwen waarbij de schaalsnelheid gehaald kan worden en toch zwaar is, is een mooie combinatie.

Back