Even een paar korte antwoorden;
Zoals voor zweverers dikwijls een uitgangspunt zwaartepunt op 33% wordt aangegeven is dat voor planken meestal zo'n 18% van de gemiddelde koorde.
Ik gebruik overigens om tot een eerste zwaartepunt te komen het freeware programma Schwerpunkt 52
Hier te vinden:
http://www.rainers-modellflugseite.de/Schwerpunkt.html
Voor planken is dit zeer summier, maar voor de Snowboot komt dit op een vliegbaar zwaartepunt dat hiermee overeenkomt en wel tussen 44 en 52 mm vanaf de voorlijst.
Op de Snowboot tekening staat het zwaartepunt op 47mm en daar ben ik ook na expirimenteren zelf ook op uitgekomen voor mijn eigen Snowboot.
Onderzijde van het profiel zie ik niet als prioriteit, gehele voorkant (onder en boven) tot voorbij hoogste punt: pas ik op het ogenblik op mijn themiekzwevers toe, vooral als motivatie: torsiebox, maar geeft wel meer gewicht en ik verwacht er in dit geval niet veel van. Zoals gezegd: de Snowboot voelt zich lekkerder met lichte vleugels.
Verder beweer ik dat het inzakken van de bekleding niet alleen maar kommer en kwel is: je krijgt daardoor een steeds iets veranderend profiel waardoor ik denk dat de overtrekeigenschappen softer worden: staat ter discussie.
Wat betreft de lagere cl waarbij gevlogen wordt: de vleugel moet alsnog het gewicht, dus de hele vleugelbelasting dragen, dus het drukverschil tussen onder en boven moet gelijk zijn aan een vlucht met een hoge cl, dus je zou denken dat dat voor de geinduceerde weerstand niet veel uit moet maken.
Wel dat alles zich bij een bepaalde vleugelbelasting bij een hoge vliegsnelheid afspeelt, maar dat is weerstandswijs nu niet bepaald gunstig. Deze discussie ga ik binnenkort ook eens aankaarten, maar in het theorieforum.
Peter Wick is inderdaad een interessante ontwikkelaar om eens wat over te lezen (en dat staat los van dat ik ongeveer de enige op de wereld ben die nog niet helemaal enthousiast is met de PW51).
Constructie: Ik ben redelijk geroutineerd in dit soort bouwwijzen, maar het is makkelijker dan dat het op het eerste gezicht lijkt.
Sterkte: omdat het er fragiel uitziet denkt men al snel dat het, of niet sterk, of kwetsbaar is.
Ik heb gerenomeerde schuimmodellen na een crash of drie toch afgeschreven zien worden omdat het een vormeloze massa lijm, tape en klonten schuim geworden waren: dat zal je met een goed geconstrueerde ribbenvleugel niet snel gebeuren:
Ik heb in mijn inleiding al gezegd: ik heb met mijn Snowboot (nu 7 jaar oud) al vreselijke klappen achter de rug en het ziet er nog steeds toonbaar en vliegbaar uit vind ik.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik schuur met korrel 60; als het gladder moet druk ik gewoon minder hard.
(Voor polijst werk op harde materialen natuurlijk niet)