Nu de OFA hier opgedoken is en in het kader van, naar mijn idee, inspiratie voor leuke en eenvoudige zelfbouw nog wat toevoeging mijnerzijds.
De OFA is ontstaan uit wat mijmeringen dat de prettigste kleine (zelfbouw uiteraard) plank die vriend H. en ik kenden de Snowboot was en alle andere kleintjes die ik tot dan ontwikkeld of geprobeerd had ons net niet voldeden.
Aan de ene kant wilde ik het Snowboot concept wat oprekken maar aan de andere kant ook niet te ver afwijken.
Uitgangspunt: eenvoudig en goedkoop te bouwen, voor mezelf koolbuis ribbenconstructie, spanwijdte 1,50m, dunner profiel, ''square'' look o.a. ook vanwege nadruk op tipstall eigenschap.
Het moest vooral een prettig vliegende kist worden maar iets meer performant dan de Snowboot en met iets meer dynamiek.
Gehoopt werd op een wat tolerantere zwaartepunt gevoeligheid dan bv het Fretchen.
In die zin is de OFA een soort doorontwikkeling van de Snowboot.
Na wat schetsjes kwam ik uit op een rechte plank van 1.50m met een koorde 245 en pw106
Toen werd ik door H gewezen op de
One
For
All van EPP-fun: nagenoeg gelijk!
Dat was nu flauw en om een zeker verband tussen beide modellen aan te geven en in ieder geval de verwantschap niet te ontkennen noemde ik het model OFA. (als je epp en kitje wilt is de One for All geen slechte keus)
Fred zag hem op zijn maiden bij dik BF4 direct heel aardig vliegen en zijn verhaal staat hier boven.
De gevolgen: hij een elektrorompje, ik kon natuurlijk niet achterblijven en ook een elektrorompje.
Ik vond zijn kielvlak mooier en kenmerkender dus mijn eigen kielvlak weer gesloopt en die stijl: haakse voorkant en alles zo haaks mogelijk afgekapt heb ik teruggebracht op beide rompjes.
Ik vond 1 set vleugels op twee rompjes een beetje krap en omdat Fred een beetje valsgespeeld had

ook een elektroset vleugels op 164 span gemaakt.
Wat opvalt is dat de OFA t.o.v. andere planken wat vergevingsgezinder is m.b.t. experimenteren met het zwaartepunt.
Hier de hellingzweefversie: 150 span: laatstelijk echt heel fijn gevlogen aan de Noord-Franse kust en voldoet uitstekend en volledig aan de verwachtingen.
Mijn indruk is dat voor de helling een span van 150 beter voldoet dan 164.
Hier de elektroversie;
Dit ging niet zonder slag of stoot: door een in eerste instantie niet ontdekte kabelbreuk twee gruwelijke klappen onder vol power gemaakt op de club, echter zonder noemenswaardige schade en belangrijker , maar door puur geluk, ook geen persoonlijke (omstander) schade.
Als elektro-thermiek kistje heeft ie duidelijk de karakteristiek van kleine bochten draaien, en onwaarschijnlijk thermiek pakken alhoewel hij het performance-wijs natuurlijk niet haalt bij de normale zwevers.
Mijn grootste bezwaar was dat als het een beetje serieus te keer ging hij wel heel snel heel klein werd en hij heeft toch wel wat stuurbegeleiding nodig.
Ik heb toen 2 graden v-stelling in de vleugels gebouwd (alleen voor de elektro dus), gevolg: nauwelijks meer te sturen met alleen ailerons.
Vervolgens ook een richtingsroer aangebracht (aanbeveling Arthur L.): aansturing gemixt met een beetje aileronsturing en deze configuratie loopt voor mij nu perfect.
Inmiddels zijn er naast die van Fred al een paar OFA's gemaakt of in aanbouw.
Ik zie overigens een modelontwerp als een soort recept dat je als je binnen zekere grenzen blijft het resultaat in dit geval een OFA zou kunnen noemen.
Voor de OFA formuleer ik dat als:
Een plankzwever met strikt gekapt rechthoekig platform van 1.50m tot 1.65m spanwijdte koorde 240mm tot 250mm, profiel pw106 en stilistisch gezien een achter geplaatst kielvlak van ongeveer koorde 140/125mm hoogte 220mm met haaks geplaatste voorlijst en verder zo recht mogelijk.
Aanbevolen constructie koolbuis/ribben. vleugelbelasting gesugereerd: 16 tot 22gr/dm2
Bij meer belangstelling: stel de vragen!
Indien nagebouwd: deel ervaringen!