Snow-boot

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Peter Den, 7 aug 2015.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.788
    Locatie:
    Rijnsburg
    Je zegt gemeten hoog in de 6Bf, dan heb je ergens tussen 10,8 tot 13,8 m/s gemeten.
    Dat is op een helling al serieus wat wind en vraagt om een snellere kist dus dat jullie Snowboots het doen met een dikke 6 a 7 vind ik best indrukwekkend!
     
  2. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Voorburg
    Dat vond ik nou ook: en niet onbeholpen handhaven, maar goed vliegen!:)
     
    Justus vindt dit leuk.
  3. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    We lezen wel mee hoor:).
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  4. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Tsja... dat is 't m nu juist :rofl:. Bouwen zult gij. Nee, even zonder dollen. Leuk concept de Snowboot en ik heb intussen al een schuim-variant gemaakt die redelijk vliegt. Ik durf te wedden dat balsa vele malen beter presteert, zeker met een leuk profiel (à la PW). Eerlijk is eerlijk... als ik dan toch een Brett-Nuri bouw, lokt me de Miro Run (Sebald Modellbau) ook enorm aan. Lage wingload gecombineerd met dun profiel... dat moet haast wel vuurwerk opleveren aan de Nederlandse hellinkjes.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2019
    Rick NL vindt dit leuk.
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Boskoop
    Verwijderd, draadje niet goed gelezen.
     
  6. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Voorburg
    De site van Sebald modelbouw uitvoerig bekeken en het ziet er naar mijn smaak heel goed en overtuigend uit (ook maken ze erg mooie filmpjes).
    Ik begrijp niet dat iedereen alleen maar die Weasels en Alula's koopt.
    Zeker een inspiratie en het heeft me ook weer aan het denken gezet.
    Inmiddels heb ik nog een Snowboot met PW106 geproduceerd en eindelijk de gelegenheid gehad om hem in te vliegen.
    Vriend Hans had inmiddels een klassieke Snowboot gebouwd maar met de vleugelconstructie zoals ik die tot nu ook deed: centrale koolbuis ligger en koolbuis neusliggertje.
    Mijn Snowboot versie's leken altijd wat efficienter dan de zijne en de gedachte was dat naast mijn kleinere rompen het niet onderbroken vleugeloppervlak daar debet aan was.
    Bij deze dus het ''gesamtportret''
    IMG_0441m.JPG
    Eerste vluchten: beiden vlogen op zich goed, mijn PW106 versie duidelijk wat sneller maar deze was ook wat zwaarder.
    Echter bij echt kritische beschouwing waren we allebei niet helemaal overtuigd.
    Zoals we wel weten heeft het vliegen aan de Maasvlakte zo zijn beperkingen en het gevoel was dat het onder deze omstandigheden toch niet helemaal uit de verf kwam: we hadden wat hogere verwachtingen.
    Eigenlijk kwamen we beiden tot de conclusie dat het inzakken van de bekleding en daardoor de profielvervorming aan de neus hier een oorzaak kan zijn.
    Mijn PW106 versie had soms de neiging te ondersnijden en bij pogingen langzaam te vliegen (landing ) is hij soms verradelijk onstabiel.
    Nu zat ik al op deze lijn: oa door een oud artikel van Peter Wick heb ik nu een Snowboot met PW1211 op stapel staan die èn lichter èn met een Dbox indekking zal worden gemaakt.
    Dus beiden hebben we nu de Snowboots onderhanden: de mijne heb ik nu gemodificeerd met een eenzijdige neusindekking van 5cm en is klaar voor een nieuwe test.
    Hoop spoedig verslag te kunnen doen van de volgende ronde.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Het leukste aan de modelsport is toch wel het experiment. Als ik beide modellen zo bezie, zou ik verwachten dat de onderste wat beter vliegt. Redenen:
    • ranker en langer rompje (lood zo ver mogelijk naar voren?) en
    • vertical stab verder naar achteren voor meer stabiliteit.
    Is de onderste met PW109 profiel? Is het trouwens geen PW106 airfoil?

    PS Voor PW1211 beveelt PW aan: "The hinge should be on the underside!". Ik weet niet of dat ook geldt voor de PW109....
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
  8. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.435
    Locatie:
    Gouda
    @Peter Den,
    Ik vind ze altijd leuke die snowboot en varianten. Zowiezo zijn eigen constructies vaak erg leuk.

    Alleen de vraag waarom zoveel (echt niet iedereen hoor) Alula's en in mindere mate Weasel koopt is omdat ze gewoon erg goed vliegen en ook nog eens tegen een stootje kunnen.

    In het algemeen is het wel zo dat vliegende planken heel erg gevoelig zijn voor zwaartepuntsligging.
    Te ver naar voren maakt ze sompig en bij de landing gaan ze dolfijnen, of pompen.
    Te ver naar achteren en je vliegt zo op je rug verder.
    Ik kan me ook voorstellen dat elevons met wat meer koorde beter kan zijn, je zit wel heel erg in het laatste dikke stuk grenslaag te roeren.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Boskoop
    Misschien mag ik mij ook in deze discussie tussen aerodynamica specialisten mengen (niet mijn sterkste punt). Ik heb een tijdje geleden de originele Snowboot van een schets (van de ontwerper?) in cad nagetekend, met het plan dat kistje te bouwen en is een keer mee te gaan met Peter Den en Hans S om op de Maasvlakte te gaan hellingzweven. Dus ook met het E-186 profiel. Dat bouwen is er nog niet van gekomen, maar er is iets anders leuks voorgevallen. Iemand ( ik weet niet meer wie) maakte mij attent op DIT setje, en ik heb dat dus aangeschaft. En nu heb ik het plan opgevat om daarmee een electro-versie van de Snowboot te bouwen, zodat ik er hier op ons clubveld ook mee overweg kan. En juist vandaag heb ik dat in cad uitgewerkt, met o.m. een idee om de E-neus te kunnen verwisselen met een motorloze neus.


    Iemand nog tips? Toch maar een ander profiel?

    Edit: ik weet al weer wie, Sinan (PappaHotel) heeft mij aan het idee voor dat motor/klapprop setje geholpen, en zelfs nog een 3D printbestand voor een alternatieve spinner bezorgd.

    Het motortje levert 80 W, zou dat genoeg zijn?
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
  10. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    80W lijkt me meer dan voldoende voor een dermate licht plankje...
     
  11. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Voorburg
    :rolleyes: gecorrigeerd: PW106
    Ja, tot voor kort hechte ik hier niet zo veel waarde aan en vond het te lelijk, maar na herlezing van een betoog van PW ben ik om: de PW1211 versie gaat inderdaad met hinge aan de onderzijde worden.
    De onderste is inderdaad de mijne met PW106.
    Let wel, het is wel de zwaarste en binnen dit draadje vind je ook dat ik van een verder naar achteren vin op een stick ben afgestapt, geen betere stabiliteit geconstateerd.
    Dit is juist, maar de originele Snowboot is naar verhouding toch wel wat toleranter dan gemiddeld.

    @max z : nu wel ff doorbouwen al is het alleen al voor de gezelligheid op de Maasvlakte:)
     
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Boskoop
    Waar haal ik een 8 mm koolstof buis van een meter lang vandaan? Is 6 mm te weinig?
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.122
    Locatie:
    Utrecht
  14. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    @Peter ik vermoed dat je PW106-versie zonder al te veel brekerij nog wel te verbeteren is:
    • plaatsing CG (zo ver als nog vliegbaar naar achter),
    • totaalgewicht reduceren
    • hinge aan onderzijde
    • servo's en lood zo ver mogelijk naar voren
    PS 't Is erg mooi model geworden. Ziet er gestroomlijnd uit en je hebt duidelijk tijd en aandacht aan de covering besteed (verschillende kleur-accenten).
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2020
  15. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Voorburg
    vliegerwinkel bijvoorbeeld de Paddestoel in Schiedam.
    8mm is overgedimensioneerd (mijn Snowboots hebben dit echter wel tot op heden maar daar stap ik van af)
    6mm is voldoende, mooi is Skyshark stokjes 7mm, maar echt niet nodig.
    Een verder niet ondersteunde voorlijst van carbon 3mm is constructief prima, maar om aerodynamische rede stap ik daar nu van af.
    Dat ga ik niet doen: ik hoop dat het indekken van de voorlijst een duidelijke verbetering is, gewicht verminderen zal weinig opbrengen en bewaar ik voor een nieuwe kist.
    Hinge onderzijde dito.
    Lood ver naar voren is al zo maar ga ik niet gekker maken: ben ik niet overspannen over.
    Servo's naar voren: bewaar ik ook voor de nieuwe: gaat wel substantieel uitmaken ben ik bang.
    Voorlopig zet ik mijn interesse op de komende PW1211 versie met inderdaad alles hier vermeld.
    Thnx voor het compliment, ik sta nu niet bekend als een erg zorgvuldige bouwer: in close up valt het waarschijnlijk wel tegen;)
    En de kleuren: daar zit toch niet al te veel filosofie achter ben ik bang: na de ingreep ziet de PW106 er nu ineens zo uit:
    IMG_0443.JPG :)
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Zeker, een laag totaal-gewicht en CG ver naar achter levert je een "nieuwe" Snowboot op. En alle kleine beetjes gewichtsbesparing helpen. Heb je ook al gespeeld met het CG? Pas als de Snowboot raar gaat vliegen weet je dat je te ver naar achter zit met CG :). Tot dat moment, daarentegen kan er lood uit de neus...
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ben nu serieus met de Snowboot begonnen. D.w.z. ik heb de stickers al uitgesneden.........:D Maar zonder gekheid, de bouwplank is in gereedheid gebracht, en de onderdelen zijn in productie. En ik bleek de gewenste koolstofbuisjes gewoon in mijn voorraadkoker te hebben zitten :).
    Maar nu een vraag; ik heb besloten om de rolroeren met een rds systeem aan te sturen. Nu hangt de overbrengverhouding tussen servo en roer af van de geometrie van het geheel, inclusief de hoek waaronder het einde van de torsiestang gebogen is. Ik heb op het moment alle hoeken op 45 graden gehouden, wat praktisch een 1:1 overbrenging inhoudt. Dat betekend dus dat de roeren een maximum uitslag van ongeveer 50 graden naar beide kanten zal hebben, en dat lijkt me rijkelijk veel. Nu kan ik dat met de zenderprogrammering wel beperken, maar de nauwkeurigheid wordt daar niet beter van. Dus de vraag is wat reële maximum uitslagen zijn (liefst in graden, maar mm kan ik ook wel omrekenen).
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe groot (in %’en van totaal koorde) maak je de elevons? Houdt er ook rekening mee dat je iets uitslag nodig hebt voor finetuning. :rolleyes: Een goed afgestelde plank-glider heeft een CG dat ver achter ligt, dus dat betekent al een behoorlijke gevoeligheid op uitslagen elevons. Maak je nog foto’s van de bouw? Zelf vlieg ik iets dergelijks met 3mm naar boven en 2mm naar beneden max met 20% elevons.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2020
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    Boskoop
    De elevons zijn net iets meer dan 15% van de totale koorde (40 mm op 260 mm, over de volle spanwijdte).
    Ik zal proberen wat foto's van de bouw te plaatsen, alhoewel dat niet zo heel spannend zal zijn....
    Ik zat overigens niet goed met mijn 1:1 overbrenging, bij alle hoeken 45 graden is dat ongeveer 3:2.
     
  20. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.435
    Locatie:
    Gouda
    Met de door jou gegeven roer/koorde maten en een goed afgesteld zwaartepunt heb je ongeveer ± 9° up/down nodig en ± 14° op rol.
    Bij up/down maak ik gebruik van dual rate, die 9° mm is op 70%. Voor de landing kan ik naar 100% gaan dus ongeveer 13° om hem te kunnen overtrekken wat (soms) een landing op de helling makkelijker maakt.

    Een 1:1 overbrenging tussen servo en roer geeft in ieder geval een héél grote, veel té grote uitslag.
    Met de servo onder 45° ingebouwd en ongeveer 30° knik op het armpje zal je beter zitten.
     

Deel Deze Pagina