Snow-boot

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Peter Den, 7 aug 2015.

  1. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Voorburg
    In het kader van de galery: ik stuitte in mijn foto's op een vergeten Snowboot die een heel kort leven heeft gehad:
    2010-03 003k.jpg
    Deze versie was gebouwd van een reststuk van een twee meter plankvleugel.
    Had een Quabeck profiel en was ongeveer 600gr
    Heeft een keer, heel goed, gevlogen bij harde wind, maar daarna nooit meer goed: altijd last van wipkippen/dolfijnen/onduleren.
    Kon hem toen niet meer goed aan de praat krijgen.
    Heb hem uit frustratie in elkaar geprakt om de servo's te hergebruiken.
    het lijkt er op dat de lessen die ik toen had moeten leren nu pas een beetje op hun plaats vallen. (en dus spijt)
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zwolle region
    Uiteraard, dat is de way to go. CG ver naar achter, als er lood wordt gebruikt, dan pb zo ver mogelijk in de neus en lage wingload (en lage cw).
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Boskoop
    O néé, niet nu! Ik heb juist iets van 30-35 g lood in de neus gestopt om het ZP op de juiste plek te krijgen.........;)
    Over het gewicht maak ik me niet zoveel zorgen, net iets minder dan 380 g ( met e- motor en accu) :)
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat lijkt me een prima vertrekpunt. Ben benieuwd naar vliegfilmpje... Wat is de wingload waar je nu op zit?

    PS
    HQ heeft normaal gesproken toch prima L/D?
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2020
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Boskoop
    15 g/dm2 ( met totale koorde van 26 cm berekend, effectieve koorde is iets minder. Spanwijdte 1 m)
    Ik ook, eerste vlucht / vliegfilmpje duurt nog even vanwege de omstandigheden.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Voorburg
    Deze Snowboot was gemaakt van een overschot aan gesneden vleugels voor een 2mtr plank, deze vloog al enige tijd tot volle tevredenheid (en ik kan het niet nalaten te herhalen: door een hufter aan de Wasserkuppe volledig aan puin gevlogen)
    Deze uitvoering had een iets hogere vleugelbelasting en zal in retrospect een hogere sink en slechtere glijhoek gehad hebben.
    Bij de eerste vluchten viel dit niet zo op, omdat er genoeg hellingwind stond maar onder zwakkere omstandigheden bleef dit niet boven.
    Door de reflex om toch maar langzaam te gaan vliegen, dus meer up, werd het er niet beter op en kwam ik al snel in het foute gebied voor het profiel terecht met het bovenstaande gevolg: afschrijving van het model.
    Lessen nu geleerd:het meer ''up''geven tov de originele s-slag van een ''goed'' profiel dient maar met mate te worden toegepast, en kan een ramp zijn voor de daalsnelheid
    Snel vliegen dmv gewicht/vleugelbelasting is niet de beste oplossing, maar kan beter gezocht worden in een kleinere invalshoek, dus (heel weinig) down trim.
    De verrassing is dat lage vleugelbelasting snel vliegend/harde wind veel beter vliegen dan geballaste vleugeltjes.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Voorburg
    Tussen regen en wegvallende wind was er gisteren een window van een paar uur die bruikbaar hellingweer leek op te leveren.
    Dus last minute naar de Maasvlakte om te testen.
    De nieuwelingen in de vloot
    IMG_0461M.JPG
    Weasel, SnowbootPW106 en SnowbootPW1211

    IMG_0460M.JPG
    Nieuwe ''classic'' met modificaties: van Houtjesplakker.
    Slankere romp, 2 servo's in de romp turbulente-stoenliggers in het profiel.


    Met alle kistjes geexpirimenteerd met het zwaartepunt.
    Conclusie: alles vloog duidelijk beter met zwaartepunten meer naar achteren dan we normaal van de snowboot gewend zijn.
    (Dit gaat niet ongelimiteerd op: te ver is dan ook weer niet vliegbaar)
    Expirimenteren is de moeite waard.
    De oude zwaartepuntsligging voor SnowBoot was meestal 45 tot 48mm.
    Verschuiving tussen 50 tot 55mm geven een duidelijke verbetering, ook in bestuurbaarheid.
    Uitslagen dienen eventueel aangepast (kleiner).
    !Try this at home!
    Door de beperkte draagkracht van de helling en mijn beperkte vliegvermogens nog niet toegekomen aan het reguliere stuntwerk.
    De grote verrassing was de SnowbootPW1211 (eerste vluchten).
    Deze deed onder deze omstandigheden zeker niet onder voor de Weasel en stak alle andere versies naar de kroon.
    IMG_0453M.JPG

    Dus met enige trots presenteer ik mijn PW1211 Snowboot variant: 14gr/dm2 met profiel PW1211, boveningedekte neussectie, bredere elevons, scharnierspleet aan de bovenkant, geminimaliseerde pod, servo's voor het zwaartepunt.
    (zoals Eric al zei: God is in the details)


    NB: de door @Rick NL (met dank) aangeduide landingsmethode: beide elevons vol up met wipkippen en overtrekken tot gevolg lijkt een welliswaar onelegante maar bruikbare landingsmethode op te leveren onder de marginale maasvlakte omstandigheden.
     
    Rick NL en eric_laermans vinden dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zwolle region
    Compliment, Peter! Mocht je nog ‘s een filmpje schieten... En, hulde ook aan de andere Peter voor ontwikkeling van de PW1211.

    pS mocht iemand er nog ns een shortkitje van willen frezen, dan bouw ik er ook ene!
     
    Rick NL en Peter Den vinden dit leuk.
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.421
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik ben ook wel voorstander voor een setje, zou deze elektro te maken zijn? wat weegt die nu? ( indien gewenst kan ik "gratis" laseren )
     
  10. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Voorburg
    Vanaf posting #86 vind je bijdragen van @max z in dit draadje.
    Hij heeft al een electro versie gerealiseerd en zover ik weet laat hij zijn ribben frazen of lazeren.
    Ik zou even met hem contacten.
    Overigens heeft de originator, Jean-Louis Coussot een bouwpakketje uitgebracht ( http://www.jlc-aviation.fr/aéromodélisme/les-dossiers-de-construction/snow-boot-reloaded/ )via naar ik meen kits IslandModels.
    Dit lijkt geen succes geworden te zijn want inmiddels is dit kitje niet meer te vinden bij Island models.
    Ik denk wel dat, als je contact met island models opneemt dat er wel mogelijkheden zijn.
    Indien gewenst kan ik nog wel contact opnemen met Coussot of Island Models.
    Ik heb dit overigens ook met Max opgenomen: als je echt iets uitbrengt hoop ik dat het auteursrecht en de naam Snowboot van Coussot gerespecteerd wordt.
    Hij heeft tegen mij al geuit dat hij geen bezwaar heeft tegen eigen gebruik en non commerciele vriendendiensten.
    Zo ook het uitbrengen van ''modernere'' varianten is natuurlijk geen probleem, maar enige egards in de naamgeving zouden ik en hij (neem ik aan) wel waarderen.

    Voor elektra denk ik overigens dat het ''oude profiel'' E186 het meest geschikt is.
     
  11. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Voorburg
    Vandaag weer eens een hele goede sessie op de Maasvlakte met de Snowboots gehad en voor het eerst filmpjes (door kleinzoon) gemaakt.
    (unedited)
    Een impressie:
    Snowboot met PW106

    en Snowboot met PW1211


    Commentaar welkom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2020
    Justus vindt dit leuk.
  12. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Gouda
    Het is zo afgaand op de filmpjes niet erg goed te zien of er significante verschillen zijn in de vliegeigenschappen tussen de PW106 en de PW1211.
    Heb jij een voorkeur?
    Was lekker druk daar, met een heerlijk windje.
     
  13. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Voorburg
    Wind was inderdaad perfect, net hard genoeg.
    Drukte: ik had 3 vliegmaten mee en een eindje verder stond nog een nieuwkomer die het ook naar zijn zin had.
    Er werd gevlogen met een tot plankje omgebouwde Lidl glider die het ook erg goed deed voor de eerste keer.
    Verder zie je een Weasel en ook een OFA die lekker vloog.
    (En twee koopmodellen met staarten, tja wat zal ik er van zeggen.....)
    Perfecte vliegdag gehad.
    De verschillen: de Snowboot met E186; ik ben er aangewend en vliegt gewoon lekker.
    Met PW106 vrij hoge vleugelbelasting is duidelijk wat dynamischer en sneller.
    De soms opgemerkte tendens tot ondersnijden is weg na het aanbrengen van een neusindekking.
    Naarmate het harder waait prefereer ik momenteel deze.
    Met PW1211 en zelfde gewichtsklasse als de Weasel; in nuance de beste en ondanks lager gewicht ongeveer even snel als de anderen.
    Vliegt in dit weer het ''lekkerst'' en degene die met de minste, nog vliegbare wind kan vliegen.
    Op dit moment , met twee matige vliegers aan het roer, doet de PW1211 zeker niet onder voor de Weasel, ook in effeccientie, wat dus ook een beetje de opzet was.
    (en zoals gewoonlijk in de zeldzame gevallen dat ik kistjes koop, in dit geval als referentie, ik heb helemaal geen zin meer in vliegen met de Weasel)
    Al met al: voor mijn eigen vliegtechniek is er nog veel ruimte tot inprovement en ook voor de afstelling (modellen en zender) nog genoeg te leren.
    Voorkeur:
    PW1211 licht/lagere vleugelbelasting, heeft de meeste potentie en voor mij het leukste vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2020
    eric_laermans en Rick NL vinden dit leuk.
  14. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Voorburg
    Blunder!! Vanaf de laatste 2 postings heb ik het ineens over PW1201! :(:oops::oops::oops:
    Natuurlijk moet dat PW1211 zijn.
    Normaliter is men hier op het forum er als de kippen bij om dit te corrigeren, maar nu dus niet (Rick reageerde wel correct met PW1211).
    ik vind dit soort dingen belangrijk maar kan het kennelijk niet meer corrigeren.
    Excuus

    Note: inmiddels is het me gelukt om de titel van het filmpje aan te passen, ik weet niet of een moderator nog wat kan doen aan de vervolgposting?
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  15. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Voorburg
    Fout hersteld met dank aan moderator.
    Dit lijkt misschien overdreven, maar ik hecht nu eenmaal erg aan correcte autorisatie en toekennen van credits.
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina