Vandaag dus van 10:30 tot 14:30 gevlogen op de Maasvlakte. Ik was de enige vlieger, er zijn geen mensen binnen een straal van 30 meter van me geweest, dus dat was ruim voldoende veilig voor mij en de anderen.
Ik had naast de Vampire en de Freestyler 3 ook de Weasel en de Alula mee.
In eerste instantie leek het me met 5 Bft te hard waaien voor de Alula, dus kwamen eerst de zwaardere modellem mee.
Begonnen met de Weasel, leeg gewicht 360 gram, maar ik heb er eigenlijk altijd een blok lood van 115 gram in zitten dat precies past in het vingergat onderin.
Met die 475 gram vloog het uitstekend, maar ik moet ook zeggen dat de hoogteroer uitslagen die ik in post #100 noem te groot zijn.
Ik heb nu na een uur vliegen en testen 5.5° up en 4.5° down en bij de landing 7° up en 6.5° down.
Het zwaartepunt ligt zodanig achterlijk dat ik op de rug niet hoef bij te sturen, hij vliegt gewoon door zonder trimmen.
De condities waren zodanig dat ik de F3F modellen met flinke ballast heb gevlogen. 1.32 kg in de Vampire waardoor de FAI belasting op 3600 gr totaal en 55 gr/dm² kwam. Daarna de Freestyler eerst met 1.23 kg ballast voor 52 gr/dm² en later met 1.6 kg neerkomend op 3700 gr totaal en 58 gr/dm².
Met die condities toch de Alula maar gehaald met zijn 190 gram totaal vlieggewicht en die ging ook super goed. Penetreert uitstekend, goede glijhoek en super wendbaar.
Maar ook met niet te veel uitslag. Ik vlieg hem met 6° up, 5° down en landen met 8° up en 7° down. Relatief heb ik bij de Alula het zwp iets voorlijker nu, zodat ik bij rugvlucht een pietsie down moet geven.
Loopings zijn het mooist met minder dan half up, dus maar zo'n 3°. Bij 8° up maakt hij helemaal geen looping, maar gaat alleen de snelheid eruit.
Een belangrijke consequentie van die kleine benodigde uitslagen is dat je ieredere speling absoluut moet vermijden. Ook een goed centrerende servo is belangrijk.
In mijn Alula gebruik ik de DES-427BB van (ooit) Graupner. Een prima digitale nauwkeurige servo met karboniet tandwielen. Servo's met metalen tandwielen hebben of meer speling en zijn minder nauwkeurig óf ze zijn wel duur en nauwkeurig maar gaan zwaar en blijven altijd flink brommen zoals op mijn grotere toestellen.
Als laatste heb ik de Weasel weer gevlogen zonder de ballast erin. Dan heeft de lichtere Alula toch veel meer dynamiek en contrôle.
Alles bij elkaar een mooie vliegdag, én ik hoop de snowboot in een of meerdere varianten eindelijk eens te zien vliegen.
Rick