SopwithTriplane

Taylorcraft

PH-SAM
Dit bouwdoosje heb ik al ruim 45 jaar in mijn bezit.
In die tijd kocht je zoiets gewoon bij een reguliere speelgoedwinkel bij je om de hoek.
Veron bracht, naast nog meer van dit soort firma's, in die tijd veel vrije vlucht modellen uit maar ook voor lijn en rc.

Deze heeft een spanwijdte van 18 inch en zal worden voozien van CO2 motortje van het merk Gasparin.
De getoonde verlijmde delen hebben een gezamenlijk gewicht van 22 gram.
IMG_20201009_130434.jpg
IMG_20201013_221107.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk! Ik voel het al kriebelen om ook weer eens in mijn stapeltje bouwdoosjes te duiken! We zitten toch weer veel thuis...

In afwachting van het bestelde CO2 motortje,heb ik in de tussentijd een mal gemaakt voor de motorkap.
IMG_20201019_142931.jpg
IMG_20201019_142943.jpg

Bijlagen

• IMG_20201019_142951.jpg
    IMG_20201019_142951.jpg
    198,4 KB · Weergaven: 275
Het vormen van ABS met de verfstripper was geen succes.
Dan maar van een glasmatje.
De mal is voorzien van Mylar en nadien ingesmeerd met pva.
Ben benieuwd wat deze uiteindelijk op de weegschaal zal gaan aangeven.

IMG_20201019_162716.jpg
IMG_20201019_165311.jpg

Dat zou mooi licht moeten zijn. En een perfecte plek geven om nog een beetje lood toe te voegen als het zwaartepunt een ietsje naar voren moet. Hoop dat je de kap los van de mal krijgt; de zijkanten lijken evenwijdig ipv licht taps. Maar misschien zie ik het niet goed op de foto's.

Dat zou mooi licht moeten zijn. En een perfecte plek geven om nog een beetje lood toe te voegen als het zwaartepunt een ietsje naar voren moet. Hoop dat je de kap los van de mal krijgt; de zijkanten lijken evenwijdig ipv licht taps. Maar misschien zie ik het niet goed op de foto's.
Ik Ben zelf ook benieuwd naar het gewicht.
Zal het morgen ervaren.
De zijkant is een optisch bedrog door de wijze van fotografie.

Er komt een CO2 motortje op met een gewicht van 10,8 gram.
Daar komt het gewicht van de propeller en het tankje nog bij.
Dat is een grammen kwestie.
Probeer onder de vijftig gram vlieg gewicht te blíjven.
Lood zal waarschijnlijk eerder ergens achterin komen.

Laatst bewerkt:
Kapje is gereed maar zal nog moeten worden aangepast aan het bestelde motortje.
Ik heb hem bewust langer gemaakt dan hij uiteindelijk zal moeten worden.

De struts vallen tussen twee ripjes.
Daartussen heb ik balsa vulling geplaatst die schuin zijn afgesneden.
Hiermee krijg je de juiste vleugel instelling en beide zijden exact gelijk.

IMG_20201022_140650.jpg
IMG_20201022_114219.jpg
IMG_20201022_114407.jpg

Mooi... ik zie veel overeenkomsten met mijn Bristol....maar ik weet nog niet of ik de moed heb om net als jij een composiet kap te maken....kit voorziet in lagen balsa voor de ronding en dun triplex voor de mantel.

Ik heb heel vroeger ook van dit soort kleine Veron en KK kitjes gehad...was toen als 12 jarig jochie veel te hoog gegrepen.. Is toch wel hogeschool werk.

Dacht dat ik nog zoiets had zal eens snuffelen ..iets voor de VV winkel....ben toch aan het opruimen..

Mal, gemaakt van balsa, voor het kapje is echt een fluitje van een cent.
Binnen een halfuurtjeuurtje maak je zo'n mal.

Ik was 8 jaar toen ik van een vriend van mijn oudste broer een bouwkitje kreeg van een
SE5a.
Was ook zoiets van18 inch.
Wonderwel heb ik dat ding ook nog aan het vliegen gekregen.
Zag er alleen afschuwelijk lelijk gebouwd uit.
Dikte laag verf op de tissue

Laatst bewerkt:
Neem het is letterlijk zo.

Het model wegen voor en na de vulling. En dat netjes bijhouden tot je de perfecte vulling hebt gevonden die een net vluchtbeeld geeft. Het probleem met CO2 is vooral het consistent neerzetten van mooie vluchten.

Daarom zijn veel naar elektro modellen overgestapt. Daar ben ik dan weer op ingesprongen door in de klasse F4E, waar dit onder valt, de CO2 en elektro te splitsen in 2 aparte klassementen..

Of het model valt onder kit scale dan doe je mee met rubber en elektro samen.

Motor op zijn plek.
Hij lijkt wel te zijn gemaakt voor dit model.
Moet het landingsgestel opnieuw maken.
En een andere propeller kiezen.
Mooiste zou een houten meerlaags uitvoering zijn maar dat zal wel te zwaar worden.
IMG_20201024_190553.jpg
IMG_20201024_190511.jpg
IMG_20201024_190439.jpg

Back