SopwithTriplane

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Taylorcraft, 14 okt 2020.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Vanochtend zag ik op enkele vleugels een paar kleine oneffenheden.
    Nu kun je twee dingen doen: negeren of opnieuw.
    Opnieuw dus.
    Ik weet wat de oorzaak was en heb mijn methode van tissue aanbrengen gewijzigd.
    Na het insprayen met alcohol was de tissue al strak en vetrouw ik er nu op dat het goed gaat komen.
    Het vleugeltje op de spanlak fles moet nog verder worden behandeld en ingesprayed met alcohol.Daarna lakken.
    IMG_20201101_161916.jpg IMG_20201101_161831.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Zolang de reden weet is het een goede beslissing opnieuw te doen. Weet je de oorzaak niet is het vaak zonde van het tissue.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  3. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Druten
    Ook ik heb nog een Veron bouwdoosje van die leeftijd Fl 4,95 het plakkertje zit er nog op.
    Op de May Fly maar een hoekje voor de Veron vliegers inrichten: Fachsimpeln, Oh & Ah en als het kan een vluchtje maken. Niets moet, alles mag.
    Deel jouw methode van tissue aanbrengen op Veron kitjes op het Prikbord en vooral ook de reden dat het soms mis gaat. Groet, Gerard

    BBF784AC-745D-47C2-8735-2D8F17BCD34E.jpeg
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Leuke kit.

    Paar puntjes van aandacht. Ik zou zelf de latjes vervangen door nieuw hout. Vooral lichter hout. De wielen van plastic niet gebruiken maar van schuim of balsa nieuwe maken. Kan zijn dat er een andere prop nosig is voor betere resultaten op rubber. Het zwarte rubber is zwaar onder de maat dus daar heb je ook andere voor nodig.

    En houd in je achterhoofd of je eventueel aan een meeting mee wil doen dat alles voldoet aan de reglementen.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Bedankt voor de tips.
    Ik heb al veel hout vervangen voor een betere kwaliteit.
    Het komt erop neer dat alleen de geprinte delen zijn gebruikt.

    Ik ga niet met rubber vliegen maar met CO2.
    Zoals ik nu kan inschatten zal het vlieggewicht tussen de 45 en 50 gram komen te liggen.
    Niet echt licht maar moet te doen zijn gezien zijn drie vleugeltjes.
    Het ligt niet in de lijn om hier wedstrijden mee te gaan vliegen maar een meeting bijwonen zonder wedstrijd verplichtingen wel.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  6. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Druten
    Ben het geheel met je eens :)
     
  7. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Druten
    Met de tips ga ik zeker rekening mee houden. En kom ik ws tzt nog bij je op terug.
    Bedankt
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Wat betreft dat wedstrijdelement.

    Op de grote internationale meeting gebruiken we het wedstrijdgebeuren vooral om een houvast te hebben. Als iedereen maar gewoon vrij vliegt dan wordt het best een puinhoop.

    Neemt niet weg dat iemand altijd tijdens de trimsessies vrij kan vliegen en natuurlijk tijdens de wedstrijd gewoon meedoen kost niets extra's ;)
     
  9. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    ik zag pas later dat dit niet voor mij bestemd was.:(
    Sorry voor het misverstand.
     
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb besloten om al het tissue weer te verwijderen.
    Zie foto's waarom.
    Ik vermoed dat dit ontstaat door het niet in alle richtingen krimpende effect van tissue en het verschil in hoogte tussen de rib en de neuslijst.
    Ik denk dit op te kunnen lossen door tussen de ribjes een verhoogde neuslijst aan te brengen.
    Het meer gewicht moet ik op de koop toe nemen. IMG_20201102_154823.jpg IMG_20201102_154816.jpg
     
    RTrider vindt dit leuk.
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    O ja die platte neuslijsten zijn een drama. Gewoon volgende kit vervangen door een vierkante die je aan de voorkant in profiel schuurt.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Heb het tissue verwijderd en de neus en achterlijst opgedikt.
    Mijn weegschaal, meet per gram, kan de gewichtstoename niet registreren.
    Blijf dus onder de 1 gram toename per vleugeltje.
    Kan ermee leven.
    Onderste foto's(klein)is voor en de bovenste na de aanpassingen.
    ATTACH=full]402122[/ATTACH] IMG_20201102_175513.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Er zijn goedkope juweliers weegschalen. Nauwkeurig tot 0.00 gram. Ideaal voor dit soort dingen.
     
  14. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Moedig!
    Dit verschijnsel is mij vaker overkomen, ook met andere soorten neuslijsten. Vaak zag ik het bij de wortelrib.
    Soms lukte het om de kreukels weg te werken met zeer plaatselijk (spaarzaam) aangebrachte, spanlak tussen de kreukels. Hierbij ook de aanbeveling om het eindresultaat een nachtje af te wachten.
    Kwam op het idee toen de tissue op was..
     
    RTrider en BBruins vinden dit leuk.
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    of het moedig is,dat betwijfel ik.
    Vond het tegenvallen en het voordeel van veel tissue op vooraad was voor mij de aanleiding om het opnieuw te proberen maar dan wel met een aanpassing.
    Zal morgen tussenbalans opmaken.
    Bij het spannen met alchohol kun je al enigszins zien wat het eindresultaat zal worden.
     
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Het opdikken van de neuslijst en achterlijst lijkt zinvol te zijn.
    Alleen met alcohol ingesprayed heb ik dit resultaat.
    Nu las ik, op de site van Mike Stuart, dat je voor het aflakken geen enkel plooitje meer mag zien.
    Hij brengt er geen spanlak op maar alleen een soort transpante lak.

    In mijn jeugdjaren gebruikte ik altijd spanlak van Frencken.
    Dit was een geweldige spanlak.
    Superstrak en altijd zonder plooien.

    Resultaat tot nu toe: IMG_20201103_143306.jpg
     
    BBruins vindt dit leuk.
  17. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Lijkt goed te gaan.
    Spanlak aangebracht en zo ziet het er nu uit.

    Aanhouder Wind:koud:
    Spelfout is bewust;)
    IMG_20201103_165743.jpg
     
    RTrider en HBZWEEF vinden dit leuk.
  18. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    ik weet niet of ik aan de verwachtingen voldoe maar probeer wel aan te geven waar het mis is gegaan en wat ik aanpas.

    Ik heb overigens ook een Spitfire van Veron gehad, ergens eind jaren 60, maar dan voor cl.
    Was een doos vol balsa blokken en in de bouwbeschrijving kwam de tekst sand to shape veel voor.
    Dit was de bouwdoos.
    https://images.app.goo.gl/ouyXhQeCPo3cC83g8
     
    RTrider vindt dit leuk.
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.485
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi om te volgen!
    En dapper dat je de bekleding opnieuw gedaan hebt. Lijkt tot nu toe een verbetering.
    Heb je me het bekleden ook rekening gehouden met de vezelrichting van het tissue?
     
  20. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    ik heb gezocht naar de vezelrichting maar deze niet kunnen waarnemen.
    Ik heb tissue van Esaki en dit lijkt mij meer op een fabricage wijze uit de beginjaren van papierindustrie.
    Maar kan het mis hebben en is er wel degelijk een vezelrichting o_O
     

Deel Deze Pagina