Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik woon er vlak bij - maar bij ons was gisteren het lekkere weer al op!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die romp wordt ijselijk glad en strak zo te zien, en in het hooge noorden is de herfst vroeg ingevallen dit jaar.
    OP 20 Juli namelijk
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hier in Zeeland is het pas 6 juli, en volop zomer!!
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ga hier afwijken van de bouwbeschrijving van DeA.
    Ik beplank de romp eerst helemaal naar boven, waarna ik de poorten ga aftekenen en uitsnijden,
    upload_2016-7-6_16-29-1.png
    De reden is goed te zien, alle spanten zijn nu nog goed zichtbaar, (rode lijnen), dus makkelijker af te tekenen.

    Tussen de kleine blauwe en groene lijntjes (bovenkant beplanking) ligt een verjongde plank. Ik heb dat ook gedaan, maar mij is niet helemaal duidelijk waarom?? De beplanking word er ruim opgezet waarna later één en ander weggesneden word om de vorm er goed in te krijgen, dus zonder deze verjongde latten had het "denk" ik ook wel goed gekomen.
    Iemand een idee waarom dit zo word gedaan?
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik denk (een beetje vrij in de zonnige lucht) dat DeA redeneert vanuit onervaren bouwers. Wanneer iets voor een ervaren bouwer vanzelfsprekend lijkt, maar het wordt niet goed in de bouwbeschrijving vermeld, dan zou een onervaren bouwer misschien de planken gewoon getrapt laten. Later passen dingen dan niet, het model komt op een plank en wordt nooit meer aangekeken. Dat is niet wat DeA beoogt lijkt me.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik denk dat je gelijk hebt Hans, dank voor je (snelle) reactie!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Van dit deel van de scheepshuid wordt niet zo heel veel weggesneden Piet, het wordt dacht ik weggesneden tot aan de valse spanten, en op een later tijdstip worden die spantkoppen ook nog weggezaagd.
    Maar ze hadden hier inderdaad net zo goed een hele plank kunnen laten plakken, het restant wordt inderdaad weggesneden.

    ps. de herfst viel dit jaar op 20 juni in. ( een tikfoutje) :oops::oops:
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Peter. En pas op, want kleine (tik)foutjes kunnen grote gevolgen hebben....
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha Ha , houd ik in het hoofd Piet
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het model staat er nog net zo bij als de laatste post van 6 juli. Dit komt omdat ik momenteel met andere dingen bezig ben en een beetje vakantie. Over een week gaan we weer vrolijk verder met bouwen.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Fijne vakantie Piet.
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    gezellige en fijne vakantie piet
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Tijdje geleden dat ik actief was met bouwen, maar nu gaan we weer verder.
    Het zal niet zo hard gaan als u gewent bent van mij, problemen met de rug, waardoor ik niet lang kan blijven zitten.
    De bovenkant van de romp is nu volledig beplankt (1e huidlaag). aanvankelijk wou ik nu eerst de poorten gaan aftekenen en uitsnijden, maar ik ga toch eerst de complete romp beplanken.
    Ik ga wel eerst voor ik verder ga met beplanken de spanten aftekenen op de romp omdat dit makkelijker is daar de spanten nog zichtbaar zijn onder de huidige beplanking.

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF, Pingu57 en a3seidel vinden dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    begin van een mooie strakke romp piet
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De spanten zijn met potlood overgenomen op de huid,

    Nu eerst een aantal latten vanaf de kiel naar boven aanbrengen. Ik gebruik als referentie een stukje van de toekomstige kiel (rood gemarkeerd). Zodat de kiel straks goed past zonder al te veel schuurwerk en/of aanpassingen.
    De beplanking gaat nagenoeg volgens het boekje van DeA. omdat ik vind dat ze dit goed doen op deze manier.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is een mooie romp aan het worden Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Tot nog toe heb ik de beplanking aangebracht volgens het boekje van DeA. , maar de beplanking aan de achtersteven ga ik toch wat anders doen. DeA. gebruikt als instekers kleine smalle stukjes van 1,5 en 2 mm. (zie foto)
    Dit ga ik dus niet zo doen, ik gebruik op deze punten gewoon hele instekers (word later duidelijk)
    Ook de 1e lat tegen de kiel (rood gemarkeerde gedeelte) trek ik door langs de kiel zodat er later geen extra hoekje op moet, (zie foto),
    Voor deze lat heb ik een stukje hout tegen de valse kiel gelijmt voor meer draagkracht, (links op de foto)
    Wel belangrijk is om de lat zo'n 2 mm boven de valse kiel te laten uitsteken zodat deze gelijk ligt met andere latten langs de kiel, (blauw gemarkeerde lijntjes = 2 mm)
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar zal de beplanking van de kiel inderdaad een stuk steviger van worden Piet
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De eerste twee latten langs de kiel aan de achtersteven maken een twist van 90 graden.(rode cirkel) Daar het bamboe zich niet makkelijk laat vormen en wat minder snel water opneemt dan bijv. lindehout, gaan de latten ong. een half uurtje in het warme water waarna ik ze met lijmklemmen laat drogen op de juiste plek. Als het hout droog is, blijft de juiste vorm er in.
    Nu kun je probleemloos en ongeforceerd de latten vast lijmen,
     
    a3seidel en Pingu57 vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, ik weet dat je nog niet aan de marsen toe bent, en hoogstwaarschijnlijk haal je de fout in het boekje er uit jezelf uit, omdat je dit veel vaker gedaan hebt, maar als je met de onderste mars van de hoofdmast begint,( deel 78) wandel dan eerst even naar de website van Agostini.
    In de beschrijving van deel 97 staat een verwijzing naar een paar correcties aan een paar marsen, en de zalingen.
    Ze hebben correcties voor de delen 78, 97, 103, 112, 113 en 114
     

Deel Deze Pagina