speedboot met 42cc benz motor

Bouwverslag: speedboot met 42cc benz motor

hallo allemaal,

ik ben enigsinds nieuw op dit forum en heb nog niet alles gelezen dus excuses als ik dubbee vragen stel :D

topic says it all,modelboot met een 42cc benz motor. k zal even vertellen hoe ik tot deze keuze ben gekomen ;)

een paar weken geleden was ik mn polyester romp aan het afbouwen voor mn zelfontworpen rc boat, deze was voorzien van een elec. motor uit een oude makita boormachine en werd van stroom voorzien door een 7,2 a loodaccu(die overgens in 10 mins leeg was ;) ) na wat geexperimenteer met water koeling etc, was de boot 2 weken geleden vaarklaar, t was zeker geen schoonheidswonder, maar dat maakte niet uit, zolang t maar hard ging! maar nadat ik de accu en de rest van t systeem goed doorgeladen had blies ik na 4 mins vol gas varen mn elec motor op, de koolborstels waren doormidden gebrand van de hitte en lagen door de hele motor heen en de wikkelingen waren verbrand, dat was t moment waarop k besloot om brandstof te gaan varen.

na enige tijd rondsnuffelen hier op t forum en op marktplaats had ik iets gevonden, een kettingzaag van 20 eurie op marktplaats zou mij van een motorblok gaan voorzien. t motorblok is in perfecte staat, de zaag inmiddels iets minder :P (k zal asap wat foto's uploaden van t motortje)

ik heb nog wat vraagjes over de maten van de boot en plaatsing van motor etc.
ik had in mn hoofd om de boot iets over de meter lang te bouwen met een breedte van rond de 30 cm.
is het t best om de schroef onder de boot of er achter te doen , wat is het verschil?
afmetingen van de schroef? hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, motor draait rond de 12000 toeren max en heeft een vermogen van rond de 2,5pk

en zou iemand mij wat informatie kunnen verstrekken over de positie van de motor in de boot.

Greetz

Robbert

Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert op het gebied van benzine boten, maar ik denk dat de boot toch wel wat groter moet worden dan (iets langer dan) 1 meter. Denk eerder aan 1.40 meter. Daarnaast is de motor ook niet ideaal. Veel benzine-boters gebruiken een 23cc of 26cc en deze draaien rond de 20.000rpm en hebben meer vermogen dan jou motor.
Ik noem dit ter vergelijk; ik wil niet zeggen dat het niet kan! Want uiteraard betaal je voor zo'n setup ook veel meer. Kijk ook eens hier: XtremeRCboats :: Index een forum met heel veel benzine-boters.

Succes!

updatejuh

thx voor de link, heb een hoop zinnige dingen gelezen :D

de afgelopen dagen aardig wat vorderingen gemaakt, de kettingzaag is helemaal gestript en k heb vanmiddag een motor steun gemaakt en daar ook een plaatje opgelast waar de bobine op gemonteerd zit en heb net zelfs al even kunnen proefdraaien, t motortje loopt nog als een zonnetje en staat inmiddels goed afgesteld.

de dagen hiervoor heb ik me vooral bezig gehouden met t maken van de romp, deze is goed gelukt, en is heel stabiel in t water, de romp is 35 cm breed geworden en 1m 10 lang dit omwille van het materiaal wat beschikbaar was, de diepgang van t hele zooitje in de boot gaat ongeveer 5 cm zijn, maar met het vele drijfvermogen en redelijk sterke motor vermogen zie ik daar geen probleem in.

ben vandaag ook een propje wezen halen, t was even zoeken, maar ben uiteindelijk uitgekomen op een linkse 47,5mm speed prop van grauper.

en hier wat foto's, enjoy :D

De romp (gemaakt van pu schuim)

de romp te drogen in de zon, heb een stuk doek van een oud matras gebruikt als versteviging voor de polyester dit omdat de glasmat op was ;) en dit ook nog vrij sterk is en erg makkelijk glad over je gehele romp te spannen is. de open plekken die je nog op de foto ziet die zijn inmiddels weg gewerkt.

hier t roer gemaakt van een stuk aluminium plaat van 5mm dik door gebruik van een slijptol en schuurmachine. en rechts in beeld de schroefas + schroef

en last but not least , de motor.

zo, dat is wel weer genoeg voor vandaag, morgen staat op t programma: schroefas + roer bevestigen en misch de motor steun verder maken, maar dat ligt er aan hoe snel t allemaal gaat ;)
my.php

Laatst bewerkt:
Hoi Robbert,

Leuk project! Altijd goed te zien dat mensen zich goed met de hobby vermaken zonder dat ze de duurste materialen nodig hebben :D Benieuwd hoe ie gaat varen.

Normaalgesproken zijn dit soort boten voorzien van waterkoeling, de koeling van het luchtgekoelde motortje wat je gaat gebruiken is in ieder geval een aandachtspunt! Zorg dat ie goed lucht kan aanzuigen en ook weer kwijt kan!
Van de andere kant ook proberen om het zo te maken dat er geen golf water over het blokkie kan spoelen, dan krijg je temperatuursverschillen waar het motortje niet zo blij mee is... :rolleyes:

Je hebt de verkeerde linkjes bij je foto's gebruikt, ze staan in veel hogere resolutie op internet. Probeer de juiste linkjes eens te pakken te krijgen, of haal de th (van thumb) weg uit de link. Klik hier maar eens, daar zie je heel wat meer op dan op de kleine plaatjes ;)

Succes met verdere opbouw, vooral blijven posten en niet vergeten een cameraman mee te nemen als je gaat testen :mrgreen:

hehe, t hoeft niet altijd duur he ;)

jah idd wat je zegt de motor moet genoeg lucht aan kunnen zuigen om koel te blijven, er zit een grote blower aan deze motor gemonteerd die mits genoeg verse lucht beschikbaar de motor goed gekoeld kan houden. en water is idd een probleem :P, ik zat zelf te denken om er een grote luchtinlaat voor op te doen , net zo'n idee als je wel is ziet bij die grote amerikaanse auto's met die luchtinlaat boven de motorkap uit , en daar dan iets van een bocht in zodat buiswater niet op de motor terecht komt maar er naast ofzo. achter een lucht uitlaat maken zodat er een airflow over de motor gecreerd word wanneer de boot vaart.

inmiddels ben ik ook zo ver gevorderd met de bouw dat ik misschien morgen wel een testvaart kan maken, vandaag heb ik de motorsteunen vast gegoten in boot en zelfs al even gestart en even gekeken wat er nou precies gebeurde in het water, maar toen ik een klein beetje gas gaf dat de motor koppelde toen schrok ik me al rot wat een power er in die boot zat, ook heb ik ondervonden dat de as ook nog wat extra gelagerd moet worden want deze heb ik al weer recht moeten buigen :)

k zal morgen weer is wat foto's posten. eerst maar weer is fatsoenlijk slapen vanaaf :D

stay tuned

Robbert

Robbert, een 47mm propje is veel te klein. Je moet meer aan het dubbele denken. Bijv een carbon prop van Graupner, type 70 of 75 mm. De motor moet dat makkelijk rond krijgen. Mocht dat niet lukken kun je de diameter wat verkleinen. Wat voor as heb je nu gemonteerd? Vaste as neem ik aan. Foto?
Luchtkoeling voor de motor is meer dan voldoende. Kappen met luchtinlaten etc zijn niet nodig.

foto's!

heb vandaag 2 extra steunen voor mn aandrijving gemaakt en t loopt nu als een zonnetje de as rammelt niet meer nu.

heb vandaag ook voor t eerst gezien wat dit motortje in zich had op het water , de boot komt goed vooruit , en de motor heeft idd helemaal geen moeite met de schroef, t vele water wat vandaag in de boot kwam was wat minder, maar we hebben iig 30 secs kunnen kijken wat de boot deed :P, alleen de cameraman liet t een beetje afweten ;) k zal m voor de volgende testvaart eens optrommelen ;)

ook mn stuurinrichting liet nog wat te wensen over hier ga ik wat aan veranderen, mensen nog tips? :D

en ook nog wat foto's! :D k moet er wel bij zeggen dat de boot nog een zooitje is en dat nog niks van de elektronica op zn goede plek zit, alleen de aandrijving zit op zn definitieve plek. ook aan het uiterlijk is nog niks gebeurt :D kortom t is nog een zooitje :P

3627kleindy7.jpg

3628kleinkc5.jpg

3629kleinhs7.jpg

als je je afvraagt wat die druppels zijn........ ja dat is water :P
3630kleinjj0.jpg

en op verzoek een plaatje van de schroefas en schroef onder de boot
3631kleinlr8.jpg

Tja....
standaard servo voor het roer gaat niet werken
ontvangerbatterijen houder is levensgevaarlijk
open ontvanger idem dito.
Zo wordt het dadelijk een ongeleid projectiel. Gevaarlijk voor de omstanders en hun bezittingen. etc etc...
Voorlopig ben je nog wel even zoet..... Respekt voor je inzet, maar ik zou er nog eens over nadenken.

@victorymarc
de servo's en ontvanger etc zitten nog niet op de goede plekken en zijn idd nog niet afgeschermt wat wel de bedoeling is want water is nou niet echt een vriend van elektronica ;)

ontvanger accu pack ben ik ook vanpplan er in te gooien , maar de standaard houder is levensgevaarlijk, waar haal je dat vandaan ?

wel zou ik graag willen weten waarom de servo die ik gebruik voor mn roer niet geschikt is en wat dan wel een geschikte servo is.

en idd er zit zeker nog een hoop werk aan deze boot, maar k heb dan ook niet gezegt dat ie al klaar was ;)

Laatst bewerkt:
De batterijen of cellen zullen uit de houder kunnen vallen, je hebt vele plekken waar corrosie de stroomvoorziening kunnen onderbreken...... en dan gaat jouw boot er ongecontroleerd vandoor.... dus levensgevaarlijk.
Jouw boot weegt ca 5-8 kilo, dan heb je gewoon een zwaardere servo nodig met ca. 8-10kg stelkracht.

Monteer ook een andere as. Degene die je nu gebruikt is totaal ongeschikt. Neem een stuk flexas bijv. Kun je bij een handelaar/sloper van thuingereedschap halen. (uit een kantenmaaier oid)

ziet er al erg leuk uit, maar heb je ook een foto van de binnenkant, met de motor er in enz.

MVG Vincent

ook heb ik ondervonden dat de as ook nog wat extra gelagerd moet worden want deze heb ik al weer recht moeten buigen :)

Robbert

Dat vind ik toch knap werk hoor: als dat jij een as zomaar rechtbuig :confused:
Dat zal best mooi zuiver lopen
Geloof je het zelf ???????????????????????
mvg
Frederik:D :D :D

Hallo Robbert,

Marc heeft je al het een en ander proberen 'in te fluisteren', neem zijn advies alsjeblieft ter harte, hij weet waar 'ie 't over heeft!

Nu ik nog even:
Je as steekt een heel eind onder de boot uit zonder ondersteuning, daar moet een driehoek tussen anders is het feest van korte duur.
Die koppeling is véél te zwak voor het vermogen van je motor, zodar je een fatsoenlijk formaat prop gaat draaien, knalt 'ie uit elkaar, neem een flexas met een knelkoppeling, dat blijft (meestal) heel.

Succes, en de groeten, Jan.

@ vincent: scroll gewoon is naar boven daar staan foto's van de binnenkant ;)

@ Frederik: jah ik ben me er van bewust dat je het nooit helemaal meer recht krijgt;) maar toch moet ik zeggen dat ie verdacht recht is :P heb em met een bankschroef recht gemaakt. maar je hebt idd gelijk. ik heb er al een tijdje mee testgedraait en t leverde geen problemen op , ook niet bij hogen toerentallen. (voorlopig :P)

@pompebled: thx voor de info k heb net is zitten kijken naar een stuk flexas maar dat was redelijk prijzig , geld dat ik op dit moment even niet heb ;) k ben wel vanplan om t er tussen te zetten samen met die grotere prop maar dat is iets wat ik er voorlopig nog niet in kan zetten.

thx voor de tip over die as, k zal er idd is een versteviging op maken zodat dat iig voorlopig heel blijft.

dus voor nu ga ik de layout van de boot verder afmaken en wat de schroefas betreft ga ik kijken hoe lang het heel gaat blijven en als k er geld voor het zet ik er een stuk flexas op :)

haha, marc heeft me idd wat dingen gegeven om over na te denken jah :), en blijkbaar weet ie ook nog waar ie t over heeft, dus k zal t advies idd niet naast me neerleggen :D

mvg Robbert ;)

vandaag testgevaren en de cameraman meegenomen :D, de stuurinrichting werkte naar behoren, en t bootje kwam goed vooruit en lag ook redelijk in balans.

heb de servo,s goed ingebouwd nu k moest alleen de draad van de servo die t gas bedient verlengen ;) De ontvanger zit op een waterdichte plek nu in een bakje waar van die slaatje's in zitten, die blijken heel goed waterdicht te zijn :)

ook de achteruit functie is goed gebruikt, ik heb een simpel draadje aan mn schakelaar gemaakt die tussen mn bougie zit, zodra ik nu vol achteruit geef op mn afstandsbediening trekt de servo de schakelaar om waardoor de motor uit gaat.

t enige probleem wat ik voor nu kan ontdekken is dat mn roeruitslag nog te groot was waardoor de boeg van de boot het water in dook tijdens het vol gas varen, ene kwestie van t schuifje op de afstandsbediening dicht draaien :D

filmpje zal ik posten als ie online staat.

mvg Robbert ;)

Laatst bewerkt:
En als je zender (ontvanger) er nu eens mee stopt, batterijen leeg oid........hoe bedien je dan die zgn noo(i)d uit schakelaar ?
Koop aub een fatsoenlijke failsafe voor een tientje en bouw die in voordat je ongelukken maakt.

hey,

Dat ziet er erg leuk uit, maar het zwaartepunt zit wel ver naar voren. Maar dit is toch nog de kleine schroef?

Mvg Vincent

Back