speeljacht 1:10

het kan zijn ad maar reken tog nog maar een paar 100 gr er bij voor er alles op ligt. er ligt nog geen dek op . de gehele spiegel moet er nog op. het roer.

dus het gaat dicht tegen de 3 kg zijn denk ik of mischien er wel iets over.

@ Dirk , Ad

De totale waterverplaatsing was op 6.1 kg ontworpen met 3 kg ballast , dus heb je voor de romp met tuig en RC nog 3.1 kg .
Michien kun je de dekbalkjes uit latjes van 6 mm buigen, en alleen aan de voorkant van je kielbun iets steviger. Zou het dek ook niet in 4 mm triplex maken maar zelf triplex van fineer maken 3 X 0.6 mm.
Als je niet beneden dit gewicht blijft zullen we minder ballast plaatsen, dus doe je best :wink:

De totale waterverplaatsing was op 6.1 kg ontworpen met 3 kg ballast

OK René, dat klinkt gelukkig geruststellend. Ik heb hier niet zo'n ervaring in, en de enige keer dat ik er wel eens naar gekeken had was voor mijn ss Rotterdam, en dat is natuurlijk een volledig andere rompvorm (veel smaller en minder diepgang).

Groet,

Ad

@ Ad dit is een vrij brede en volle romp, in die tijd had men nog niet van scherpe jachten gehoord :), ben dan ook zelf erg benieuwd hoe ze gaat zeilen, kun je zeker niet vergelijken met 1 meter classe . Met een varend model is altijd het principe zo licht mogelijk dan kan er de max aan ballast onder aan de kiel zonder deze extreem diep tr maken.

ik zal mijn best doen om onder de 3 kg te blijven.

al denk ik wel dat dit gaat lukken of het zal er tog rond zitten.

als je de romp en spanten helemaal in hout maakt denk ik ook niet dat je echt veel lichter kunt bouwen. huidlatjes van 2 mm is tog het minimumum anders ga je averij oplopen moest je ergens tegen varen. de spantjes hadden iets dunnen gekunt maar daar zit niet het grote gewicht.

ook achteraan de spiegel zit best wat gewicht en is ook 35 cm hoog van kiel tot bovenkant,wat bij een gewone zeiler maar 1/3 is en helemaal niets weegt.

naar de vaarprestatie ban ik ook niewschierig , al gaat het bij niet om de snelheid maar om de fun :bday:

ben al blij dat het redelijk goed zit van gewicht en niet 2 kg erboven :banana:

ben dan ook zelf erg benieuwd hoe ze gaat zeilen, kun je zeker niet vergelijken met 1 meter classe .

Ik denk veel mooier dan de boten die op snelheid ontworpen en gebouwd worden. We hadden het er zojuist in de schipperskroeg ook al over. Gemotoriseerde boten varen intuïtief bijna altijd veel te snel, zeilboten doen het wat dat betreft (althans in mijn ogen) meestal al veel beter. En dit schip zou wel eens heel "statig" over het water kunnen gaan. En dat hoort ook bij dit type schip!!!

Groet,

Ad

heb er ff over moeten nadenken maar ben er hopelijk dan tog uitgeraakt.

het achterste dekje leg ik vast en waar de zetels zijn heb ik uitneembaar gemaakt. dan kan ik onder het vaste dekje mijn roer servo kwijt en kan er dan ook altijt aan als ik de zetels er uit pak.

dan het verhoog op het dek (hutje) kan er ook af . dus de blauwe dingen

6j0ajk.jpg

moet ik nu vooraan ook nog een luikje maken ?

De kuip zou ik volledig dicht maken dat is het laagste punt.
Op het achterdek en voordek een luik met een opstaande rand, om het water te weren.
De kajuit als een doos over de opstaande rand van het dek.
Als een windvlaag je bootje plaat gooit moet het water lang genoeg buiten blijven tot deze zich kan oprichten anders blublub ;)

SPEELJACHT01.png.jpg

:p zwiijg me over blub blub blub rene ik moet er niet aan denken :D

ik zal de nodige randen en luiken voor zien :wink: thx

:banana: dat gaat dan helemaal goedkomen rené :bday:

thx voor de tekening ze is presies het zelvde hoe ik het zag, nadat je zij dat de banken vast moesten zitten.

heb de stootrand van het achterste luik er juist opgelijmt en dan kan ik daar straks of morgen een gat inzagen en de bank plaseren.

ga eens zien dat ik deze week de rc spulletjes kan gaan halen en dan laat ik wel iets weten :wink:

vraagje mag dit zo dicht voor de rc er in komt ?

dan kan ik beginnen met afwerken van het dek. achteraan heb ik al bezig geweest achter het luik.

bgbtwl.jpg

33k9hdl.jpg

Alles instaleren voor je het dek dichtlegd is wel gemakkelijker, doe ik altijd.
Alles werkend maken en testen, als dat ok is servo, schootwinch en batterij er terug uihalen en alles onderdeks tegen water beschermen met epoxy, g4 of verf, dan het dek en de rest afwerken en als alles klaar is je RC terug plaatsen, zo kun je ook aan alles aan als er iets defect gaat ;)

dan kan ik best eerst beginnen aan het roer en de mastvoet maken.

woensdag is de auto waarschijnlijk thuis en dan kan ik de spulletjes gaan halen.

dan ga ik het dek ff laten voor wat het is

Ga je aan je roer onderaan nog een demontabel verlengstuk maken om de stuureigenschappen te verbeteren ?

Nog een tekening van luiken en kajuit , je schoten kun je via een gaatje in het achterschot van de kajuit naar buiten brengen dan zijn deze ook beschermd tegen spatwater ;)

SPEELJACHTdekopeningen001.jpg

ik zal zien hoe ik dat ga aanpakken rené want dit gaat als voorbeeld moeten dienen voor het verhoogt dekje.
2zizivr.jpg

dus dat moet ik zien hoe het alemaal uitkomt.
maar achteraan zit tog een deur dus dat moet daar zeker wel lukken.

vroeger was ook niet alles zo gesroomlijnt als nu en men bouwde veel in rechthoeken dus ook het dek zal een beetje afwijken van de tekening die je gemaakt hebt. een stoot rand van 0.5 cm zal er zeker wel komen of 1 cm , moet nog zien hoe het gaat met de raampjes anders moet ik die ook uitzagen in de stootrand zodat hij een beetje hoger komt. dat zal ik dus zien als ik er aan begin .

het roer is denk wel lang genoeg onderaan 8cm, of moet dit nog verlengt worden?

Back