Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Dirk om de bulb te herberekenen, boot eerst afwerken in het water leggen en lood toevoegen tot ze op de waterlijn ligt, als je dan het lood gewicht kent zal ik wal terug een mal tekenen
ok rené zal nog wel ff duren maar lijkt me een goed idee 8)
dat zul je dus hebben met een voledige houtbouw dat je tog redelijk wat kg bij elkaar krijgt .
ik moet rekening houden dat ze niet te zwaar word maar ook niet te slap .
ik zou een deel in plastic kunnen maken maar daar ben ik niet zo voor , zeker voor een oud schip vind ik dat niet echt kunnen.
Plastiek weegt zwaarder dan hout, om echt licht te bouwen een romp bouwen uit 3 lagen fineer zoals mijn laatste 180 cm 3 kg zo weet je ook waarom ik op die manier bouw . Dat is ook de reden dat hoe kleiner hoe moeilijker voor RC.
ben weer wat verder geraakt. het dek is zogoed als klaar buiten nog een paar kleinig heden en het houtsnijwerk dat ik tegen de zijkant van het hutje ga maken. en het roer en spiegel moet ook nog aangepakt worden.
ja dat is wel zo rené ik durf al niet te veel poespas te maken want bij elk latje of balkje gaat het gewicht naar boven. tog wil ik een redelijk juist beeld hebben van een speeljacht.
ik heb wel één ding veranderd en dat is het hutje heb ik helemaal vast aan het dek gemaakt en alleen het platte dakje kan er af. dus geen riziko gepakt dat er water binnen kan langs daar, het gat blijft evengroot dus zag ik daar ook geen probleem ik kan overal nog goed aan . aan de voorboeg komt nog een dik stuk touw te liggen wat voor een mooiere afwerking zorgt aan de voorboeg
Delftship 7.5 kg bij 9 cm diepgang, 6.2 kg 8.25 cm diepgang.
Was alles aan boord wat je nodig hebt?
Anders je ballast op 2.5 kg houden, je moet nog genoeg vrijboord overhouden om niet continue je dek onderwater te zeilen bij de minste helling anders heeft Witzen natte voeten
Gebruik dan gerust de mal voor 3 kg lood die ik je gestuurd heb, gaat toch nog verminderen door de uitsparing waar je zwaard in komt, dikste punt zwaard en dikste punt bulb moeten ongeveer samenvallen voor de gewichts verdeling
Onderst punt zwaard 25 à 30 cm onder je kiel, profiel verklein van je bulb.
de romp word een bruine houtkleur de berghouten zwart en de fortuning donker blauw. ik had deze verf nog staan van mijn pinas . het zullen dus de zelvde kleuren worden. het dek blijft natuurlijk wel blank hout.
het snij werkje achteraan op de spiegel word een vos. die in het wapenschild van mijn gemeente staat vosselaar .
ik wil ook nog een snijwerkje op de fortuning maken maar daar ben ik nog niet helemaal uit wat dat gaat worden.
zal wel een foto maken als ze helemaal gevervt is en dan moeten nog juist se snijwerkjes er op.
Toen ik met de mal langs de loodgieter kwam kwamen we erachter dat de mal nog niet droog genoeg was, kon wel 3 weken duren! Anders vormt het water uit de mal stoom en zorgt voor een niet zo glad oppervlakte
Vuistregel voor zwaardoppervlak om niet te teveel te gaan verlijeren is max. 2% van je zeiloppervlakte.