Spektrum DX-7

Ok, we kunnen dus concluderen dat het brommen niks zegt over vermogen.
Alleen een vergelijkende rangetest met twee zenders waarbij je van eentje zeker weet wat het vermogen is kan dan uitsluitsel geven.

Je kunt de zender ook even open maken. Op de basisprint van het hoogfrequent deel zit een sticker met daarop EU als het de Europese versie is. Bij een in Duitsland gekochte zender zal dat ongetwijfeld het geval zijn.
Je kunt trouwens op de conformiteitsverklaring lezen, wie deze heeft afgegeven. Dit moet een Europese importeur zijn of de Europese vestiging van de desbetreffende fabrikant. In dit geval kan dat Graupner, HorizonHobby.uk of HorizonHobby.de zijn.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Bedankt voor je antwoord, maar het wordt er voor mij niet duidelijker op.
Ik heb even een foto gemaakt van het hoogfrequent deel, daar staat bij mij nl iets anders op:
P1060283-Small.jpg

In de conformiteitsverklaring staat bij mij:
"Signed for and on behalf of:
Horizon Hobby, Inc.
Champaign, IL USA
January 15,2008

Steven A. Hall (met hier een handtekening)
Vice President
International Operations and Risk Management
Horizon Hobby, Inc."

Ik kan er helemaal niks europees op vinden, maar er zat in de doos wel een CD van JSB Marketing & Vertrieb met daarop diverse handleidingen van Spectrum producten.

Laatst bewerkt:
Het herrieproducerende gevalletje is niet het HF gedeelte maar de voltage regulator. Het adaptertje dat de batterijspanning naar 5v transformeert. Het staat nog net op de foto:

Sorry maar dat is een gewone 5V (sorry dat moet 3,3V zijn) spanningsregelaar en die maken echt geen geluid! Als die geluid gaan maken betekend dat meestal dat er iets mis is en dat hij op het punt kan ploffen staat.

Laatst bewerkt:
Zoals Ernst al opgaf, geeft een spanningsregelaar echt geen geluid. Als 't ie dat wel gaat doen, moet je je zo snel mogelijk uit de voeten maken.

Het enige, dat geluid kan maken, is de buzzer. De standaard-spanningsstabilisator op de Spektrum print zal wel een rommeltje op de voedingslijn van de buzzer geven, waardoor deze een brommetje gaat produceren. Zo'n piëzo zoemertje heeft namelijk praktisch niks nodig om al van zich te laten horen. Het brommetje is mij trouwens bij de DX7 nooit opgevallen, dus ook ik zal de volgende keer mijn oor eens te luisteren leggen.

Eerlijk gezegd lijkt mij zo'n brommetje wel handig omdat dit pas zal ontstaan als het hf-deel stroom afneemt. Als men echter het brommetje hinderlijk vindt, kan men parallel aan de buzzer een belastingsweerstandje van 3,3 k monteren.

Nog een reactie van mij. Ik moet een deel van wat ik eerder geschreven heb terug nemen. :)
Die spanningregelaars kunnen wel geluid maken en veel stroom vreten. Dat hangt namelijk samen. Wat er dan gebeurt is dat de zaak gaat staan oscilleren. Een elco van 1µF aan de uitgang en 10µF aan de ingang van de regulator zou dat moeten stoppen. Deze elco´s moeten zo dicht mogelijk bij de pootjes van de regelaar zitten. Een beetje ontwerper zorgt ervoor dat die elco´s er altijd in zitten.
Het probleem is dat de ene spanningsregelaar sneller zal oscilleren dan een andere. Dat komt doordat de schakeling intern in die chip voor elk merk ietsie anders is. Patenten beschermen de meeste van die schakelingen de ene fabrikant zal de zaak net even anders moeten maken dan de andere om geen patenten te te schenden.
De door de fabriek gebruikte regelaars kunnen mogelijk van een ander merk zijn dan de regelaar die de ontwerper heeft gebruikt. Helaas lijkt het erop dat die regelaars dus wel eens gaan oscilleren. Dat kan dus het geluidje verklaren en het hoge stroomgebruik. De regelaar zal ook behoorlijk warm worden en kan zelfs kapot gaan (ploffen). De regelaar is dus niet de echte oorzaak, de oorzaak is eerder een ontwerp foutje, geen elco´s of elco´s van een te lage waarde of elco´s te ver van de pootjes weg gemonteerd..
Het vervangen van de regelaar kan de zaak dus wel oplossen maar een paar kleine elco´s zullen dat ook doen. Dat kost waarschijnlijk minder en is zeker weten simpeler om te doen.

anderzeids, er zijn er al 1000-en van in omloop, ze doen het allemaal nog prima ....

Ik heb er NET een besteld..
Dus over niet al te lange tijd kan ik meepraten of hij (zij?) piept/kraakt/bromt of zucht. :)

Groeten Jan Willem

anderzeids, er zijn er al 1000-en van in omloop, ze doen het allemaal nog prima ....

Zeker, dus zullen er maar weinig (heel weinig) regelaars zijn die de mist in gaan. Als het een veel voorkomend probleem zou zijn dan zou er al lang een terugroepactie op zijn gezet om die regelaars te vervangen.
Ik zou me dus ook niet zo'n zorgen maken en als het dan wel eens een keer voor komt dan weet je nu een mogelijke oplossing.

Ik heb vanavond voor het eerst mijn (europese versie dus) DX7 gebruikt met mijn heli.
De reikwijdte-test met bind-knop ingedrukt leverde 15 stevige passen op. Dat viel wat tegen, maar eenzelfde test met normaal vermogen gaf een heel wat beter gevoel: ik kon veel verder weglopen dan ik normaal gesproken met de heli wegvlieg.
De 4 vluchten daarna verliepen zoals verwacht zonder problemen.
Wat halen jullie voor afstanden met de knop ingedrukt?

Back