Spektrum DX6i

Inderdaad SilentScope, zeker als je het zelf nog niet zo goed weet!

Dit is zo'n hardnekkig horrorverhaal...waar het vandaan komt???? Herinner je nog de 'walkman'? Ook meestal batterijvakjes met aandrukveertjes waar, anders dan met zenders, mee werd rondgebanjerd, gerend e.d. zonder ooit een probleem.
Niks hardnekking horrorverhaal, maar de nare ervaring van vele, vele modelbouwers uit verleden en heden. Desgewenst mag je hier wel eens op de servicedienst komen kijken wat er met die batterijveertjes gebeurt na - pak 'm beet - een jaar tijd. Overigens zal het met die walkmannekes ook vaak zat fout zijn afgelopen, dat kan niet missen. Nu had je daarbij nog het voordeel, dat je alleen wat gekraak hoorde bij een slecht kontakt, bij ons ligt er dan meteen een model tegen de vlakte.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dat het bij zenders vaak wel meevalt met die veertjes. Dat wil zeggen, zo lang je de zender maar regelmatig gebruikt, de batterijen op tijd vervangt en bij vochtig weer de zender droog houdt. Wat dit betreft moet ik echter Bart teleurstellen. De batterijen van tegenwoordig kunnen batterijveertjes net zo groen maken als die van vroeger. Laat ze maar lang genoeg in de zender zitten zonder 'm te gebruiken.

Bij de ontvanger is het echter vragen om moeilijkheden als je een batterijhoudertje gebruikt. Het levert sowieso een minder stabiele spanning, wat ook behoorlijk wat reikwijdte kost. Vervolgens heb je natuurlijk ook na verloop van tijd nog een boel vervuiling en oxidatie. Gewone batterijen zijn daar zelfs helemaal uit den boze vanwege hun hoge inwendige weerstand. Die zijn daardoor ongeschikt om hogere stromen te leveren. In een zender heb je daar natuurlijk geen last van; daar is de stroom altijd laag en ook nog eens continu hetzelfde.

Ik kan me wel enigszins vinden in het verhaal dat het niet de meest succesvolle constructie is. Maar in de drie jaar dat ik Spektrum (DX3, DX3.0, DX3R, DX6 en DX6i) gebruik, heb ik nog nooit één keer gehad dat er een storing als gevolg van losse batterijtjes is opgetreden.

Rest mij daarbij aan te tekenen dat als je de batterijen net zo bruut uit een willekeurig apparaat haalt als mijn kinderen (5 en 7) dat doen, dan is de kans groot op enorme problemen binnen zelfs een paar maanden.

Niks hardnekking horrorverhaal, maar de nare ervaring van vele, vele modelbouwers uit verleden en heden. Desgewenst mag je hier wel eens op de servicedienst komen kijken wat er met die batterijveertjes gebeurt na - pak 'm beet - een jaar tijd. Overigens zal het met die walkmannekes ook vaak zat fout zijn afgelopen, dat kan niet missen. Nu had je daarbij nog het voordeel, dat je alleen wat gekraak hoorde bij een slecht kontakt, bij ons ligt er dan meteen een model tegen de vlakte.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dat het bij zenders vaak wel meevalt met die veertjes. Dat wil zeggen, zo lang je de zender maar regelmatig gebruikt, de batterijen op tijd vervangt en bij vochtig weer de zender droog houdt. Wat dit betreft moet ik echter Bart teleurstellen. De batterijen van tegenwoordig kunnen batterijveertjes net zo groen maken als die van vroeger. Laat ze maar lang genoeg in de zender zitten zonder 'm te gebruiken.
Wat veel is, is relatief. Op het totaal aantal verkochte zenders is het slechts een hand vol. De mensen die wel problemen ondervonden hebben, zullen in de regel harder en veelvuldiger roepen dat je zoiets niet moet gebruiken dan mensen die die problemen niet hebben ervaren zullen roepen dat je dat juist wel moet doen.
De vier zenders die ik de afgelopen jaren heb gehad, hadden alle vier de genoemde batterij behuizing. De batterijen/accu's zaten zo klem dat een veertje net zo goed vervangen had kunnen worden door een vast punt.
Als je de behoefte voelt om te kijken hoe die er na zo'n twee jaar uitzien ben je van harte uitgenodigd. De koffie staat klaar. Desgewenst met een stuk taart ;)
Zelfs op een forum waar ik al jaren op dagelijkse basis praktisch alle berichten lees en +/- 100% van de leden met Wrakera zenders vliegt, ben ik nog geen enkel bericht tegengekomen over storingen door accu's die slecht contact maken. Op andere fora trouwens ook nog nooit een dergelijk bericht tegengekomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet voorkomt.
Overigens kom je op die fora wel berichten tegen waarin gewaarschuwd wordt voor deze constructie.

Voor wat betreft die walkmans; ook daarmee ging het sporadisch fout. En die batterijen moesten veelvuldig vervangen worden. Anders dan bij zenders waar je de accu's gewoon kan laden via een externe aansluiting.

Je bevestigt dat het bij zenders wel meevalt; en het gaat over zenders c.q. de DX6i. Waarom dit onder voorwaarde is van regelmatig gebruik snap ik niet.
Bij gebruik in vochtig weer zijn er wel andere onderdelen van, en in een zender waar je je (meer) zorgen om kan/moet maken. Daarbij gaan bijvoorbeeld elektromotoren, lagers, assen, ontvangers en nattigheid ook niet samen.

Het, "Laat ze maar lang genoeg in de zender zitten zonder 'm te gebruiken" is met alle respect, op z'n zachtst gezegd, niet steekhoudend en niet Reëel. Onder die voorwaarden; ...lang genoeg en ...zonder te gebruiken, is praktisch geen enkele constructie, verpakking en praktisch geen enkel gebruiksvoorwerp deugdelijk te noemen.

Het, "Laat ze maar lang genoeg in de zender zitten zonder 'm te gebruiken" is met alle respect, op z'n zachtst gezegd, niet steekhoudend en niet Reëel. Onder die voorwaarden; ...lang genoeg en ...zonder te gebruiken, is praktisch geen enkele constructie, verpakking en praktisch geen enkel gebruiksvoorwerp deugdelijk te noemen.
Uitstekende argumentering.
Over regelmatig gebruiken en laden buiten het apparaat had ik zelf ook al een paar dingen gezegd. Door het omgekeerde te beweren schaart Jan zich achter mijn betoog... we zijn het dus eens: zolang je het apparaat regelmatig gebruikt en de accu's niet in het apparaat laadt is er weinig kans dat het fout gaat...

Iemand reeds ervaring met hoe lang oplaadbare penlite's meegaan. Deze zijn natuurlijk maar 1,2V ipv 1,5V dus lijkt me dat de cruciale spanning van 4,3V sneller bereikt wordt?

Iemand idee?

Leuk wat zo'n vraag teweeg brengt ;-) Bedankt allemaal voor de reakties. Ik had al zitten denken om een gesoldeerd pakketje erin te stoppen en dan de veertjes uit de zender te halen. Maar voorlopig ga ik eerst nog maar eens mijn niet oplaadbare bijgeleverde batterijen leegvliegen want dat duurt al uren aan vliegtijd!

Tja, als ik het heb over vele, vele modelbouwers uit verleden en heden bedoel ik er ook echt erg veel. Dat het hier slechts een handjevol uitgeleverde zenders zou betreffen stemt dan ook niet overeen met de praktijk. Ik krijg er namelijk nogal wat hier op tafel. Niet na enkele weken, maar wel na enkele maanden en zeker na enkele jaren. Vooral in het voorjaar als voor vele modelbouwers het seizoen weer begint. Niet alleen de bomen zijn dan weer groen, maar ook veel batterijveertjes.

Nu gaat het hier over de DX6i en die heeft behoorlijk degelijke batterijveren.
Je zult mij dan ook geen schande horen spreken als je hierin losse cellen blijft gebruiken. Toch is het mijn advies om na een paar jaar om te schakelen op een accupakket.

V.w.b. het gebruik van gewone batterijen ten opzichte van oplaadbare: met gewone batterijen is de bedrijfstijd ongeveer twee keer zo lang als met oplaadbare. Gewone batterijen geven echter slechts gedurende zeer korte tijd 1,5 Volt. Al snel zakt dit tot zo'n 1,3 Volt. Oplaadbare batterijen geven daarentegen het grootste deel van de tijd meer dan de gespecificeerde 1,2 Volt. Deze spanning geven ze namelijk als er nog maar 20% van de capaciteit over is. Een volgeladen cel geeft 1,35 Volt (direkt vanaf de lader nog meer).

Ah, nou begrijp ik een stuk méér.
De display van mijn DX6i geeft, met 4 NiMh cellen, zeer langdurig 5,2V aan (dat is precies 1,3V per stuk). Zo belachelijk lang dat als de weergave eindelijk onder de 5 zakt ik meestal maar de andere set erin stop.
Ach, beter een keer te vroeg dan te laat gewisseld...

die van mij geeft nu al een paar weken 4,9v aan, maar hij mag tot de 4,2v ofzo.
maar watvoor battery pack zou je er dan in kunnen doen? veel ruimte heb je niet.

maar hoe zit het nou met die simulator? weet iemand een site ofzo waar het stap voor stap uitgelegd wordt?
mijn sppplus is goed alleen me ppjoy niet, dus help me aub!

maar hoe zit het nou met die simulator? weet iemand een site ofzo waar het stap voor stap uitgelegd wordt?
mijn sppplus is goed alleen me ppjoy niet, dus help me aub!
Zoals eerder gezegd had ik dat zelfde probleem. SmartPropoPlus werkte goed, calibratie geen enkel probleem. PPJoy werkte voor geen meter en was niet normaal tot leven te krijgen.

Gezien het feit dat lang niet alle simulator-adapters ook de Spektrum DX6/DX6i/DX7 ondersteunen, heb ik dus Phoenix Sim gekocht omdat die de werking van de DX6i/DX7 garandeerde (en datwas dus ook zo, echt plug & play). ;)

Ik weet het zelf niet precies hoe het werkt, maar er is wel dacht ik ergens op t forum een draadje over anders was het op rcgroups met uitleg etc. erbij. Ik heb ook wel van mensen gehoort dat het is gelukt.

Ik heb net even geprobeerd er een minijack in te steken dat gaat de zender aan dus dat lijkt goed, ik wil straks het even proberen met 2minijacks en kijken of de computer m herkend dit lijkt me geen kwaad kunnen voor de zender toch?

Laatst bewerkt:
nee en jij heb sowieso ook nog een zekering erin zitten als het goed is dus als er wat fout gaat gaat alleen die zekering kapot en kun je die gewoon weer vervangen.

zit er eigenlijk ook een zekering in de dx6i?

Hey, heb vandaag een probleem met me zender..
als ik de zender aan doe en de heli ook..
Gaat eerst gewoon de 2 ledjes vloeiend branden..
De Gyro is aan het instaleren..
Als hij bijna gëinstaleerd is..
Gaan alle bij de ledjes van de receiver's langzaam knipperen en de gyro valt uit...
Kan alles bewegen behalve de staart??

Alles zit goed in het Contact..:confused:
Weet iemand iets over dit probleem??

Gr Justin

Hey, heb vandaag een probleem met me zender..
als ik de zender aan doe en de heli ook..
Gaat eerst gewoon de 2 ledjes vloeiend branden..
De Gyro is aan het instaleren..
Als hij bijna gëinstaleerd is..
Gaan alle bij de ledjes van de receiver's langzaam knipperen en de gyro valt uit...
Kan alles bewegen behalve de staart??

Alles zit goed in het Contact..:confused:
Weet iemand iets over dit probleem??

Gr Justin
Als de LEDs langzaam gaan knipperen, duidt dat op een signaal of voedingsprobleem na het inschakelen. Controleer dus of je accu geladen is, je BEC van je regelaar goed functioneert en voldoende stroom kan leveren voor de servo's en of je ontvangerantennes niet tegen carbon of metaal/aluminium aan komen.

Wat ook nog kan is oversturen van het signaal. Zeker als je de minder legale 200mW US-mode hebt ingeschakeld kan dat op korte afstand gebeuren. Leg je zender eens twee meter van je ontvanger en schakel dan nogmaals de ontvanger in.

In een uitzonderlijk geval wil het opnieuw binden van de ontvanger ook wel eens helpen.

Succes :thumbsup:

Als de LEDs langzaam gaan knipperen, duidt dat op een signaal of voedingsprobleem na het inschakelen. Controleer dus of je accu geladen is, je BEC van je regelaar goed functioneert en voldoende stroom kan leveren voor de servo's en of je ontvangerantennes niet tegen carbon of metaal/aluminium aan komen.

Wat ook nog kan is oversturen van het signaal. Zeker als je de minder legale 200mW US-mode hebt ingeschakeld kan dat op korte afstand gebeuren. Leg je zender eens twee meter van je ontvanger en schakel dan nogmaals de ontvanger in.

In een uitzonderlijk geval wil het opnieuw binden van de ontvanger ook wel eens helpen.

Succes :thumbsup:
Heb net een helemaal volle accu er aan gezet doet gewoon het zelden..
De ontvanger komt niet tegen crabon of metaal of aluminium aan..
Heb opnieuw gebind...
Heb de zender op 2 meter afstand gezet en de ontvanger ingeschakeld..
Maar niks lukt:-|

Gr Justin

Heb net een helemaal volle accu er aan gezet doet gewoon het zelden..
De ontvanger komt niet tegen crabon of metaal of aluminium aan..
Heb opnieuw gebind...
Heb de zender op 2 meter afstand gezet en de ontvanger ingeschakeld..
Maar niks lukt:-|

Gr Justin
Maar het werkt wel?

Toch een spanningsdipje ergens. Als je niet in één keer de spanning op de ontvanger zet (bijv. bij het aansluiten van de accu als er een vonk ontstaat) of als je BEC en soft start doet (wel actief maar voor het initialiseren van de regelaar nogmaals even de spanning eraf haalt) dan treedt dit ook op. Ik heb ook zo'n regelaartje gehad. Verder was er niets aan de hand.

Als je een AR7000 ontvanger hebt dan kun je een datalogger er op aansluiten en zien wat de precieze reden van het knipperen is. Maar dat kan alleen met de nieuwe versie van de AR7000.

Ik kan gewoon de swash servo's bewegen.. De gyro servo niet want die valt uit..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan gewoon de swash servo's bewegen.. De gyro servo niet want die valt uit..
Zal zo of morgen wel effe een filmpje plaatsen.
Als je door het bewegen van de gyro-servo uitval krijgt, klinkt het aannemelijk dat je BEC van je regelaar niet voldoende stroom kan leveren en dus wegvalt. Hierdoor herstart deze en dus ook de ontvanger (of in ieder geval een spanningsdip). Gevolg is dat de ontvanger dus een voedingsprobleem constateert en gaat knipperen om te waarschuwen.

Back