Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

Peter Pankras zei:
@Ton,

Speakertjes erin en een mpg-3 playertje erin met merlin geluiden.. :)

Peter
dat had bij ons iemand gedaan met een klijn aparaatje
dat ging kwaken als het trilde:P
was wel grapig maar dan moet je niet op een brandstofmodel doen:P
ziet er verdel SUPER uit

Han, dank voor je eerlijke mening.

Maar dat deel bij de achterlijst is juist het deel dat als eerste en zeker voor het grootste deel zonder verf komt te zitten :? omdat daar veel gelopen wordt door de piloot, helpers en monteurs.

De Merlin sound met een mpg-3 player zou best grappig zijn.

Maar dat bierkaartje klinkt ook goed, maar effe kijken hoe dat vastgezet moet gaan worden.

Ton

Van de week lekker bezig geweest en hier zijn weer wat plaatjes.

Omdat het afplakken van roundels een lastig karwei is :? eerst maar eens zitten te bedenken hoe dit gemakkelijk, snel en eenvoudig is op te lossen.

Het verfspuiten is veelal 5 min werk maar het afplakken is meestal een dag werk en dat moet toch sneller en gemakkelijker kunnen het liefst ook zonder de laklaag daaronder te beschadigen.

Hoe doen jullie dat???? :?

afb13755.jpg

Eerst maar een gereedschapje maken om de cirkels te kunnen snijden.
afb13756.jpg

Verstelbaar mesje
afb13757.jpg

Draaipunt
afb13758.jpg

Klaar voor gebruik
afb13759.jpg

De straal van de Cirkel afstellen met iets overmaat voor de tape.
afb13760.jpg

Snijd als een zonnetje
afb13761.jpg

afb13762.jpg

Klaar voor de tape
afb13764.jpg

Cirkel op maat snijden en teveel tape wegnemen.
afb13766.jpg

Randje tape blijft en dat is voldoende om te kunnen vastplakken.
afb13771.jpg

Blijft prima zitten
afb13772.jpg

De binnen cirkel op de zelfde manier
afb13773.jpg

Op de romp werkt dat ook prima een iets bredere plakband of beter plankband zou hier eventueel nodig kunnen zijn door de rondigen
afb13774.jpg

afb13775.jpg

Begin is er moeten nog wel twee kleuren bij komen.
afb13776.jpg

Gaat lekker

Ton :D 8)

He Ton,
Dat is ook een goede oplossing om rondjes te kunnen maken.
Laatst voor mijn verjaardag een cirkelsnijder gekregen. Dat is dus kant en klaar (ik heb er overigens nog een teveel, kreeg er twee tegelijk).

Maar ziet er weer goed uit.
Ook op die manier de tape aanbrengen is weer erg praktisch.

Groet,
Jaap

Slim, slim, slim :D

Nog even terugkomen op het verweren van je toestel. Even een plaatje uit IL-2 gecaptured (bijzonder goed programma. Alle details voor uiterlijk en ook het vlieggedrag is errig goed). En zo zien er meer toestellen uit.

afb13783.jpg
[/img]

Nog even een opmerking :wink: want als ondergrond is speciaal gekozen voor een houten plaatje dit om de plakband wat plakkracht te laten verliezen.

Misschien iets te veel van het goede want de tape kwam op sommige punten los en moest voor het spuiten nog snel even worden aangedrukt :? even rekening mee houden dus.

Bastiaan, heb je de plaatjes al kunnen bekijken.

Jaap, kun je een plaatje laten zien van de cirkelsnijder.

Arvid, mooie P47.

Nog wat meer plaatjes.

afb13811.jpg

afb13812.jpg

De letters zijn als volgt gemaakt.

Eerst een foto van de Spit in Rhino gezet en de letters overgetrokken, daarna printen en klaar is de letter voor uit te snijden.

afb13815.jpg

Letter met overmaat uitsnijden
afb13816.jpg

Referentie lijnen is handig bij het later uitlijnen van de letters op de romp.
afb13817.jpg

Letter na het tapen op de tape terug plakken en op maat uitsnijden.
afb13818.jpg

Gaat als een speer
afb13819.jpg

De Q klaar voor gebruik
afb13820.jpg

Breedte is zelf te bepalen en hangt af van de tape kwaliteit en de vorm van de romp.
afb13821.jpg

Grappig toch 8)
afb13823.jpg

afb13824.jpg

Op naar de laatste cirkels en cijfers en letters.

Ton

Hoi Ton,

Je besteed veel aandacht aan de afwerking.
Toen ik de eerste plaatjes zag, van de spitfire, toen je hem gebruikt eruit wilde laten zien, dacht ik van waar is hij nu mee bezig, die hele kist wordt verknoeit. Maar nu er alle details op komen, moet ik zeggen dat hij er toppie uit ziet. Blijkt maar weer, dat je niet te vroeg een oordeel moet trekken.

Ik zou zeggen ton, GA ZO DOOR.
Normaal zie je alleen maar tip top in orde spitfire's, net of ze net uit de fabriek komen en de verf nog nat is. Maar dit ziet er toch veel beter uit. Ondanks dat de kist splinternieuw is, lijkt hij al jaren oud.
Nogmaals, echt toppie vakwerk

groeten Paul

Wow nog een Spitfire draadje 8O

Ziet er SUPER uit TON dit is nou wat men noemt een stukje VAKWERK :worship:

En ga gewoon door met dat verouderen van die kist, die kisten moeten er gewoon "verrot" uitzien...............SUPER

'k blijf het volgen,

Succes,

Appie

Hoi Ton,

Ziet er goed uit!
Ik zou alleen de 'kale' delen een beetje 'bijwerken' cq "dry-brushen" met aluminiumkleurige verf.
Verder zou ik eerst de roundels en registratie aanbrengen en pas daarna "weatheren", de verf van deze dingen slijt natuurlijk ook gewoon mee met de rest. Maar misschien ben ik te voorbarig en pas je dit nog gewoon aan, dan heb ik natuurlijk niks gezegd.

groet,

Bastiaan, heb je de plaatjes al kunnen bekijken.

yes, heb ze gezien. frappant dat ik ze toen niet kon bekijken.

maar wel een mooie bewerking van een cirkelsnijder. je kunt ze ook bij de v&D kopen. net als dat plaatje wat 2 posts terug is aangehaald.

verder erg mooi werk!!

Ton,
Het begint er nu echt goed uit te zien.
Ga je hiermee wedstrijden vliegen? of is de spit daar niet "schaal"genoeg voor.

Groet,
Jaap

Paul,
Dank je :D ja het begin was wat onwennig en eigenlijk ook maar een probeersel dat wheateren, maar hoe verder het vordert des te leuker het is om te doen en leuker nog dat er zo op gereageerd wordt door allen :D .

Appie,
Dank je en ja verrot is eigenlijk wel zo'n beetje de juiste benaming want je wil niet weten waar die mannen mee de lucht in gingen.

Jaap,
Handig wist niet dat er zo'n handig hulpje te koop was.

Wedstrijden ja natuurlijk meedoen, maar de Spit is niet goed genoeg voor F4C, maakt niet uit meedoen vind ik ook leuk :D . Heb al genoeg bekers :wink: .

WV,
De volgorde is niet echt praktisch maar had ook niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden doen een eerste stukje werd geprobeerd. Voor de volgende modellen zal de volgorde iets anders zijn :wink: .

Jan,
WOOO mooi heb je ook een plaatje van de romp. Trouwens grappig dat verschil in wheateren tussen link en rechts en dat klopt want op de linker vleugelhelft wordt/werd meer gelopen.

Ton

Zoals beloofd, nog een paar plaatjes van de romp en complete Spits.

Maar niet zo overdonderend als die plaatjes van de vleugels . . . :?

afb13967.jpg

afb13969.jpg

afb13970.jpg

afb13971.jpg

afb13972.jpg

afb13973.jpg

Het downsizen :evil: heeft absoluut z'n impact op de kwaliteit van de foto's . . . :cry:

Toegift:

afb13974.jpg

Meer staan er niet in (althans, voor wat betreft kleurenplaatjes.

Uit een ander boek:

afb13979.jpg

afb13977.jpg

afb13978.jpg

Succes!

jan.

Back