Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

@ Ton, ziet jah gut aus!! en je bent niet de enige bouwer, maar ja, ik heb net de X-tra af (en dat is geen schaalkist) en ben nu even een ander projectje aan het doen. Binnenkort komt mijn OV-10 weer in de picture, maar heb alleen maar een webcam en een analoge lijn, dus dat wordt niet zo mooi als het geheel van jou.

ga zo door, en er zullen nog veel mensen worden aangestoken met het schaal - virus :wink:

Erik sorry :oops: dat ik niet heb gereageerd maar had het te druk.

Heb overigens niet stil gezeten en ben nog wat verder gegaan met de Spitfire en hier is dan ook een flinke update :lol:.

afb5534.jpg

afb5535.jpg

Nu alleen nog even flink schuren

Zo ook nog even verder met de staart dan kunnen we alles in een keer schuren.
afb5536.jpg

Even wat in elkaar plakken om het aftekenen wat gemakkelijker te maken.
afb5537.jpg

afb5538.jpg

Zo tot die lijn gaan we schuren
afb5539.jpg

Daar starten we dus als eesrte mee
afb5540.jpg

Een smal strookje om later niet te ver te schuren
afb5541.jpg

afb5542.jpg

afb5543.jpg

Zo moet tie dan worden netjes toch

Ton

Zo dan nu de fairings, waar ik niet helemaal tevreden over ben maar oke voor nu.

afb5635.jpg

afb5636.jpg

afb5637.jpg

afb5638.jpg

afb5639.jpg

afb5640.jpg

afb5641.jpg

afb5642.jpg

afb5643.jpg

Zo weer een stapje verder en begint steeds meer op een Spit te lijken.

Ton

Met de vleugel geschuurd is het tijd voor de voorbereidingen van de afwerking. Dit gebeurt door glasdoek van 25 gr dat we opbrengen met PU100, doormee wordt het oppervlak lekker stevig en mooi strak.

afb5757.jpg

afb5758.jpg

afb5759.jpg

Met een schuurpapiertje over de randen wordt het overtollige glasdoek weggehaald.
afb5761.jpg

Tijd voor de rolroeren
afb5763.jpg

afb5765.jpg

afb5767.jpg

afb5770.jpg

afb5772.jpg

Begint al lekker op een Spitfire te lijken.

Ton

Strak hoor :lol:

Wat is nu het gewichts verschil met en zonder glas/epoxy :?:

Ton,

Dit is geen forum meer jongen, dit is gewoon een cursus schaalvliegtuigen bouwen waarbij alles uit de doeken wordt gedaan. RBC kan ,volgens mij, geen betere reclame maken dan jou hun proto's te laten maken/ontwerpen :thumbsup: :yes:

Stevo

Jaques, Gewichts toenamen is moeilijk aan te geven nooit gewogen.

Maar ga je het vergelijken met Oracover of andere folie dan is het meergewicht mininaal twee maal het gewicht van de Oracover :? .

We moeten het dan ook vergelijken met een andere lakafwerking en dat zou ik niet zo kunnen aangeven.

Wat zijn de voor- en nadelen;

Nadeel ; Meer gewicht!! hoewel ik daar aan twijfel.

Voordeel ; Porien snel dicht door de glasdoek, direct een redelijk glad maar vooral hard oppervlak, goed te schuren, geen dikke laag plamuur nodig en na 10 jaar nog even strak en stralend :wink: .

Hoewel ik met epoxy het altijd een geklieder heb gevonden valt dat met PU100 goed te doen, maar wel even een raampje openzetten. Droogtijd van de PU is redelijk snel en met 2 uur alweer te schuren voor een tweede laagje.

De dikte van PU is een beetje moeilijk aan te geven maar denk dat het vergelijkbaar is met porienvuller.

Gebruik de PU dan ook regelmatig zonder mat en breng het dan zo snel mogelijk op om ervoor te zorgen dat de laag goed wordt uitgesmeerd en daardoor weinig tijd heeft om in hout te kunnen trekken. Het doet dan direct dienst als oppervlakte harding en vulling. Wil namelijk niet te veel verf in het hout hebben want dat geeft meergewicht waar we niets aan hebben.

O JA het opbrengen van de mat is met een kwast en ook hier snelsmeren en met de mat al reeds op het hout zet de mat zich vast op het hout en zal de mat zich vullen met PU er zal dus niet echt veel in het hout verdwijnen.

Zou zeggen doe is een poging, hoor van diegene die het ook proberen goede berichten.

Stevo, Dank je :wink: vind het leuk om te doen en hoop natuurlijk dat er meer zullen volgen. Maar hoop natuurlijk meer schaalmodellen hier te zien en in de toekomst op de wedstrijden.

Ton

De vleugel weegt nu 615 gram, waarvan het Robart onderstel incl wielen zo'n 90-95 totaal wegen en de servo's zijn tweemaal 9 gram.

Alleen de vleugel komt dan op ongeveer 515 gram en dat lijkt mij niet slecht.

Ton

Mwah, toch wel pittig.

Als je de huid zo verstevigt, kun je de hoofdligger niet weg laten?

Ton, zoals je weet ben ik meer op dat natte spul te vinden, hoe heet dat ook alweer... WATER, ja dat is het!
Maar dit is prachtig! De Spit is sowieso een mooie kist, maar om zoiets zo mooi op schaal te bouwen... Mitchell zou trots op je geweest zijn!

Roel

jacques, zwaar :? vind het wel meevallen de spanwijdte is 1500mm en echt besparen op het gewicht zou denk ik wel kunnen maar is lijkt mij niet verstandig.

Dit is dan ook een nadeel van een prototype van een kit :? je zou voor je zelf nog wel kunnen besparen, maar een kit moet :wink: om het maar bot te zeggen h.ft.rproef :( zijn.
Dit om een ieder de mogelijk te kunnen bieden het model te bouwen en te vliegen, waardoor veelal de kit's toch iets zwaarder zullen uitvallen.

Mijn streefgewicht van de proto zit zo rond de 2500 gram en als de Spit nu op de weegschaal ligd, incl 16 cellen 3000nihm, een oude Robbe Sport 420/9 motor van over de 300 gram, servo's in de vleugel en in de romp, en het complete onderstel nog zonder servo, komt het gewicht uit op iets onder de 2500 gram en dat is niet slecht voor een proto denk ik.

Roel, dank je :lol: de Spit is denk ik voor velen een favoriet, met dank aan dhr Mitchell jammer dat hij er niet veel van heeft mogen mee maken.
8) Water is overigens geen probleem voor de Spit want deze heeft ook met drijvers :wink: gevaren en gevlogen.

Trouwens leuk artikel in Modelbouw Aktueel van de Jules Verne, heb hem natuurlijk in het fotoalbum al bekenen, maar is zeker ook leuk om het artikel erbij te lezen. Lijkt mij ook een leuke boot om te bouwen, of te ontwerpen.

Ton

Ton,

Mitchell heeft het niet meer mogen meemaken. De man was reeds gestorven voor het eerste prototype van zijn troetelkind het luchtruim had gekozen (eventjes een historische rechtzetting :wink: )

Stevo

@ Ton,

Je hebt het in je afwerking over een kombinatie van PU100 en 25 grams glasweefsel. Wat is die PU100 precies? Waarschijnlijk een Polyurethaan Hars? En in hoeverre kun je de sterkte vergelijken van deze composiet in vergelijking met dezelfde mat in kombinatie met epoxy?

Verder niets dan lof over een mooi staaltje houtbouw!

Hans

Hoi Hans,

PU100 is een polyurethaan Hechthars en eigenlijk net zo iets als G4 die velen wel bekend in de oren zal klinken.

http://www.polyservice.nl/produkten/polyurethaan.htm

Weet niet in hoeverre het te vergelijken is met epoxy en of je er rompen mee zou kunnen maken/soppen.

Het voordeel voor mij is dat in tegenstelling tot bovengenoemde de epoxy dikker is en daardoor lastig is verwerken met een kwast en wat het schuren betreft dat gaat bij PU gemakkelijker en nog een groot voordeel je kunt de PU niet verprutsen met mengen het is 1 component.

Daarbij wel een opmerking je mag het blik niet schudden want dan breng je er luchtbellen in die het spul doet uitharden.

Wat de dikte betreft tegenover G4 dat is ongeveer gelijk alleen wordt G4 veel harder na het drogen en lastig te schuren en dat vind ik niet prettig.

Kijk even hier, er staan wat plaatjes van mijn YAK23 met ook hier een laagje PU en dat ziet er naar mijn idee niet slecht uit.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2114&start=15

OOO JAAA nog even vergeten, de kwast is na gebruik weer te hergebruiken na het reinigen met thinner en het goed insoppen met afwasmiddel, zo blijft de vorm goed in de kwast.

Het is eigenlijk gewoon een kwestie van proberen weet zeker dat je het prima spul zult vinden.

Ton

Die YAK23 ziet er ook wel strak uit.

Ik ga de PU100 truk ook eens proberen, het een en ander zou ook wel eens nuttig kunnen zijn om een toestel brandstof proof te krijgen.
Blijft toch nog steeds een probleem.

Ps.Mischien een stomme vraag , maar met 80 grams bedoelt men toch 80 gram per vierkante meter?

Back