Bouwverslag Spitfire L.F. Mk.IXc ⇨ 322Sqn | NEIAF H-64 / NH188

.
Bedankt Jan! :)
.

Bij de Top Flite Spitfire worden de hoogteroeren dmv van een dun stalen "U" met elkaar verbonden. Als je de romp volgens de TF bouwbeschrijving bouwt dan kan je wanneer de kist ruwbouw klaar is de stalen "U" door een gat in de romp steken en de hoogteroeren aan het stabilo bevestigen. Maar de 1:1 Spitfire heeft een brede verbindingsbalk tussen de hoogteroeren:

full


full


Dit ga ik ook zo maken, het betekent alleen wel dat de hoogteroeren al aan het stabilo bevestigd moeten zitten voordat het kielvlak op de romp kan. Ik zou de sparing en afdekplaatjes kunnen maken zoals bij het origineel, maar het lijkt mij steviger de achterlijst van het kielvlak geheel door te laten lopen. Verandering van bouwvolgorde dus, eerst verder met het stabilo verder afmaken

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Eerst de stalen "U" in de hoogteroeren gelijmd met epoxy en een centrale hevel gemaakt.
Hierdoor komen er straks geen roerhevels aan de hoogteroeren buiten de romp:

full


Uitlijnen en fixeren tijdens het drogen:

full


Het stabilo bekleden met 50 grams glasweefsel en Glitsa (PU-basis):

full


De verbinder tussen de hoogteroeren opgedikt en de hoogteroeren bekleden met grijs/zilveren Oratex:

full


Done:

full


Pinkingtape maak ik van stroken Oratex:

full


Andere dubbele bekledingslagen ook van Oratex en de trimvlakjes terug gelijmd:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Details zoals de aansturing van de trimvlakjes etc. komen later.

Zo is het reliëf geworden:

full


Redelijk scherpe achterlijst en tippen:

full


Uitsparing voor uitslag hoogteroer hevel gemaakt.
De hevel staat iets schuin omdat wanneer deze recht zou staan de hevel bij full-up in het kielvlak terecht komt:

full


Het stabilo en hoogteroer:

full


Bekleden van de romprug met balsa. Per zijde de bekleding uit een stuk:

full


Andere zijde ook bekleedt en hier ligt de turtledeck te drogen onder het gewicht van drie accu`s:

full


De onderdelen van m`n Spitfire tot nu toe:

full


Even voor de foto met plakband in elkaar gestoken:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
'het moet er straks wel echt als een Spitfire Mk.IXc uitzien.'

Stop alle kennis, ervaring en effort die je hebt in hoe de huid/de bekleding er uit ziet.

Als dat klopt, ziet niemand meer dat de outlines niet 100% scale zijn.

(Het mooiste voorbeeld dat ik ken is de Mustang van David Vaughan. (Overigens, daarvan zijn de contouren 99% schaal. (Ik zeg 99%; als ik schrijf 100% krijg ik allerlei mensen over me heen die zeggen dat . . . etc.etc.)))

Ik heb hier het boek van Boddington over Scale Model Airplanes, en het is verbazingwekkend hoe je zelfs op grofkorrelige zwart-wit foto's kunt zien dat het ene model er heel goed uit ziet, en het andere model niet.


jan.
 
.
Precies Jan! Dat was ik juist van plan.
Ik heb het boek 'Scale Model Airplanes' van David Boddington trouwens ook.
(ligt momenteel volgens mij bij Femmo of anders in een verhuisdoos, maar ik weet wat je bedoeld)

.
De staartvlakken op de romp van de Spit gelijmd:

full


Lichtgewicht 'vuller' van Alabastine gebruikt om een vloeiende overgang te maken:

full


In bovenstaande foto is goed te zien waarom het stabilo en hoogteroeren ruwbouw gereed moesten zijn voor de verlijming op de romp. Omdat ik de achterlijst van het kielvlak door wil laten lopen en de hoogteroeren niet gekoppeld heb met alleen het "U"-ijzer als zoals in de bouwbeschrijving staat, maar een dikke 'balk' als bij het origineel heb gemaakt. De hoogteroeren zoals ik ze heb gemaakt zouden niet in een later stadium nog verlijmd kunnen worden aan het stabilo. De centrale hevel valt precies mooi in de nauwe staart van de romp.

De Spit so far:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Ah, dan ligt die dus nog in een verhuisdoos ;)

.
De romp ligt nu op z`n kop in een bok, klaar om aan de onderzijde te beginnen.
Later meer...

Groeten, Ramses
.
 
.
De onderste halve rompribben op de bovenste ribben gelijmd:

full


"Vleugelzadel" en motorbok gemaakt:

full


Slim systeem van Top Flite om de romp zo op te bouwen in twee horizontale helften, alles is kaarsrecht.
Alles past sowieso prima in elkaar en het in elkaar zetten van deze Spit is meer assembleren dan bouwen.
De Top Flite Spitfire is de best verzorgde en meest eenvoudige bouwdoos welke ik tot nu toe heb gebouwd.
Alles gaat daarom ook lekker snel, ondanks dat ik er niet zo veel tijd in kan steken.
Ik probeer wel elke avond iets te doen, al is het maar een half uurtje voor het slapen gaan.

full


De aansturing van het hoogteroer, staartwiel en richtingroer in de romp gemaakt.
Ik heb ervoor gekozen om de aansturing van het hoogteroer en staartwiel in de romp te maken ipv extern zoals in de bouwbeschrijving staat.
Het richtingroer wordt wel enkelzijdig en extern aangestuurd, ongeveer zoals bij de 1:1 Spitfire.
Daarna de latjes in de ribben gelijmd:

full


Bekleden van de romp zijkanten, hiervoor heb ik niet de plankjes uit de bouwdoos gebruikt.
Die plankjes zijn klein (US maten) en moeten dus samengesteld worden.
Ik heb gewoon Europese plankjes gebruikt welke groot genoeg zijn om de zijkant in 1 keer te bekleden:

full


Terwijl de romp ligt te drogen ben ik vast begonnen met de vleugel helften.
Eerst de "ribdoublers" in elkaar gelijmd en daarna de ribben op de vleugelligger gelijmd:

full


Ook hier past alles prima en klemt zonder lijm al strak in elkaar.
Een deel van de ribben is gelasered en een deel gestanst.
Het gestanste hout is ook van zeer goede kwaliteit, geen rafelranden of ingedeukt hout.
Enig puntje van "kritiek" is het gewicht van het hout, deze is van zwaardere kwaliteit dan ik zelf gekozen zou hebben.
Maar het is een bewezen goede vlieger, dus dat gewicht komt wel goed...

full


De bovenste liggers onder druk van 4 lood accu`s op z`n plek gelijmd:

full


Mooie elliptische vleugels in wording:

full


De andere zijde van de romp beplankt:

full


Vanavond de romp zijkanten bijwerken en dan de buik eronder op dezelfde wijze als het turtledeck is gemaakt.
Dan is de romp dicht en kan de romp aan de kant tot de vleugel verder gereed is om de fairings op de romp te kunnen maken.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
.
Hoi Bart,

Bedankt voor je reactie, fijn dat er nog iemand meeleest... het forum lijkt wel uitgestorven na de ddos aanval... :(

Ik gebruik gewoon witte houtlijm (Bison houtlijm D2) voor bijna alle verbindingen, ook het beplanken.
Alleen delen die constructief belast worden lijm ik met 30 minuten epoxy (Zap Z-Poxy).
Delen aan de staart welke niet constructief belast worden lijm ik met UHU hart (lekker licht).

Groeten, Ramses
.
 
Hoi Ramses , natuurlijk lees ik nog mee. Jou verslagen zijn erg leuk en leerzaam om te volgen. Ju hebt gelijk over de stilte op het forum. Na de ddos aanval is het erg rustig geworden. . . hoop dat de ''gezelligheid'' weer snel terug komt.
Bedankt voor je uitleg over de lijm , ik ben me aan het orienteren voor iets anders dan CA. De dornier Do24 heeft dalijk veel Balsa/triplex verbindingen , ca is hier niet geschikt voor.

Mvg,

Bart
 
Zie nu je updates pas Ramses, op een of andere manier krijg ik geen notificaties meer via mail na de DDOS aanval en ben zo ongemerkt een groot aantal draadjes uit het oog verloren die ik wel aan het volgen was..

Je Spit wordt erg mooi en je vordert vlot! Je hebt gelijk qua kwaliteit van de TF dozen, alles past erg mooi, al ga ik wat langzamer dan jij ;). Ook jammer achteraf dat ik niet alle schaalaanpassingen heb meegenomen zoals jij, maar wel erg leerzaam je draadje te volgen!
 
.
Bedankt Bart, Freek en Robert!
@ Bart: CA gebruik ik voor verlijming zelf bijna niet.
__Meestal alleen om balsa te "soaken" om het ter plaatse sterker te maken, bijvoorbeeld bij de achterlijsten/randen van stuurvlakken.
@ Robert: Jouw Top Flite P-47 wordt een beauty, erg strak en netjes gebouwd!

.
De romp van m`n Spit is dicht. Op onderstaande foto is goed te zien wat ik in eerdere postings aanhaalde.
Omdat ik de achterlijst van het kielvlak door wilde laten lopen en de hoogteroeren als bij het origineel heb gekoppeld konden deze niet in een later stadium verlijmd worden:

full


full


De romp tot nu toe:

full


Gewicht van de romp zoals op onderstaande foto is nu 605 gram (romp/staartvlakken en stuurstangen):

full


En met de cockpitkap er los opgezet begint het zowaar (3 weken na start bouw, in de schaarse avond uurtjes) als een Spit uit te zien:

full


Nou de romp goed schuren (wordt ie weer wat lichter van ;)) en verder met de vleugel

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt een prachtige kist Ramses!
Mooi die extra details bij de staartsectie.
Man wat ga je weer hard

Groeten Ralf
 
Ramses ,

Je bent weer goed bezig aan je volgende mooie kist.
De Spitfire is altijd een van mijn favoriete toestellen geweest.
Toen ik en jaar of twaalf was heb ik een plastic model van een Spit gekregen en gebouwd.
Later nog een bouwdoos gehad voor een 10 ccm motor.
In 1978 samen met Walter Tonnecker begonnen met een prototype van een grote spit.
Hiervan een mal getrokken waaruit we er een stuk of 15 gemaakt hebben.
De eerste vloog met een 34 ccm Quadra die later vervangen is door een 60 ccm King.
Later heb ik er een 100 ccm King opgelegd.
Ik heb de Spit toen ook rood gespoten.
Later heb ik hem verkocht aan een vriend die hem nog altijd heeft.
Ik heb eens aangeven dat iemand de Spit het Kanaal richting Engeland moet vliegen met mijn as erin.
Ergens boven het kanaal zal hij dan afstorten. Maar hopelijk duurt dat nog heel lang.

Deze foto is genomen op Goetsenhoven in 1985.

Foto-UIYP33VU.jpg


Daarom zal ik je verslag graag volgen.
Komen weer veel bekende zaken voorbij.

Ton
 
.
Bedankt Ralf! :)
Ton, bedankt voor je reactie! En een erg mooie gedachte van je as, maar inderdaad, hopelijk duurt dat nog heel lang!
Sjee, toen die foto van jou en die mooie Spit genomen werd was ik 11 jaar oud...
Was ik druk aan het lezen in alle Model Airplane News en Aeromodellers magazines welke ik van mijn oom had gekregen.
En aan het dromen over al die mooie vliegende schaalmodellen die daarin te zien waren,... ooit!

.
Net een posting gemaakt in dit topic i.v.m. de verdwenen foto`s uit diverse bouwverslagen.
Ook de foto`s uit mijn bouwverslagen en tutorials zijn verdwenen want die stonden hoofdzakelijk ook in mijn MBF albums :(

Ik kwam er door bovenstaande achter dat ik inmiddels 2.654 foto`s in 14 bouwverslagen heb staan.... o_O
Begonnen met m`n eerste bouwverslag van de Gloster Gladiator in November 2010, nu nog geen vijf jaar later dit forum vol gespamd met:

Gloster Gladiator Mk. I ⇨ L8011 80 Sqn | Flt. Lt. Pattle _(bouw)

De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536 _(vliegklaar)

De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292 _(vliegend)

Junkers Ju-87 B2 Picchiatello ⇨ W.Nr.0353 | 236 Sq. 96 Gr. Aut. B. _(vliegklaar)

Bücker Bü 180A V-1 Student ⇨ W.Nr. 2101 | D-ELIO _(vliegend)

Dave Platt 1/5 Messerschmitt Bf-109 _(verkocht aan Femmo)

Savoia S.13 ⇨ Schneider Trophy Racer | No. 4 _(vliegend)

AirCombat F6F Hellcat _(vliegend)

Guillows Hellcat | Keil Kraft Camel _(vliegend en bouw)

M`n tutorials:

Full-body pilotenpop voor elke schaalgrootte

Cockpit panelen

En m`n huidige actuele bouwverslagen:


Fokker V.23 | Fokker D.23 | De Schelde S.21 ⇨ Bouwplannen _(ontwerp)

Westland Whirlwind Mk.I ⇨ 137Sqn | Plt.Off. E. Musgrave _(bouw)

Spitfire L.F. Mk.IXc ⇨ 322Sqn | NEIAF H-64 / NH188 _(bouw)


Ik hoop van harte dat alle foto`s uit bovenstaande bouwverslagen weer terug komen!! Succes Robert en consorten!

En sorry voor de "overkill" en als men mij inmiddels beu wordt door alle postings en verslagen, maar ik heb er gewoon erg veel plezier in...
... en je hoeft het niet te lezen! ;)

.
Goed, verder met de Top Flite Spit!
Even een helft van de motorkap uitgeknipt en samen met de cockpitkap op de romp gelegd voor de foto:

full


Het begint op een Spitfire te lijken!

full


Maar pas als de karakteristieke fairings op de romp zitten wordt het echt een Spit.
Eerst verder met de vleugel

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg ook geen notificaties meer, en de vorderingen zijn indrukwekkend!

Blijf maar doorkomen met die plaatjes en praatjes!


jan.
 
Hoi Ramses

Je gaat echt als een speer en ook ik lees jou verslagen waar ik veel van op steek , ga vooral zo door.
Ziet er echt gelikt uit , vraag me wel af het is altijd zo netjes opgeruimd op jou bouw tafel bij mij lukt dat toch niet zo;)

Gr ronald
 
Back
Top