Bouwverslag spitfire mk9

nauwlijks werk en veel plezier...
ik zou het doen, op de uiteindelijke tijd die je aan het project gaat besteden zie je dat niet terug...

Het is een beetje hetzelfde onderwerp als sheer webbing. Mensen willen die wel eens met de nerf horizontaal lijmen, maar die moet juist met de nerf verticaal om doorbuiging van de liggers te voorkomen. De sheer webbing is er om de liggers te stutten, zeg maar. Ook hier gaat het vooral om de richting van de krachten, minder om materiaal-keuze of -dikte.

Nog een duit in het zakje..

Ik sluit me helemaal aan bij voorgaande waarschuwingen en wil daar nog volgende onderbouwing aan toe voegen:

Een vliegtuigvleugel wordt tijdens het vliegen op doorbuiging belast t.g.v. de gegenereerde lift. Dit buigmoment op de vleugel resulteerd (bij positieve g-belasting) in een trek-(onderzijde) dan wel druk- (bovenzijde) belasting op de vleugelhuid in lengterichting (de richting van de hoofdligger dus). (Balsa)hout is ontzettend sterk in vezelrichting, maar zeer "zacht" dwars op de vezelrichting. Daarom moet de beplanking altijd met de vezel in de richting van de hoofdligger op de vleugel gezet worden.

Nu je op je vleugelmiddenstuk ( en laat dat nu net het zwaarst belaste deel van de vleugel zijn!! ) aan de bovenzijde de beplanking met de nerf in vliegrichting hebt geplaatst, loop je juist een sterk vergroot risico dat je vleugel, bij het trekken van een paar g in een scherpe bocht, op dit punt bezwijkt omdat je bovenbeplanking in elkaar gedrukt wordt.

Een eenmalig applaus met de vleugeltippen tegen elkaar :schrik: op de weg naar beneden, als het ware. Dit zou ontzettende zonde zijn van al je tijd en geld :hammer:, terwijl dit met een uurtje extra werk te voorkomen is. Mijn advies mag duidelijk zijn...

Verder zou ik zeggen: heel veel succes met de bouw en ik kijk uit naar meer foto's.

Met vriendelijke groet,

Raymond

Ben heel voorzichtig de beplanking aan het weghalen .
De vele waarschuwingen sla ik niet in de wind.
De rechtervleugel opgezet ,dit weekend de linkervleugel ,volgende week een verslagje met foto.
John

Hallo John,

leuk om te volgen, dus bij dezen. Heb er ook nog eenzeflde kit van liggen en hoop daar dit jaar nog een begin mee te kunnen maken.

Grt
Edwin

Een begin gemaakt met de 2 vleugels ,niets bijzonders te melden ,gewoon opzetten volgens de tekening .
Ga vervolgens beginnen met de rolroeren en flaps .
Heb 2 foto,s van vleugelbouw in mijn album staan krijg ze niet bij mijn draadje ,probeer dit snel op te lossen .
Gr, john.

John,

Je bouwverslag is hier: spitfire-mk9

Je hebt een nieuw draadje geopend en niet de eerste keer. Wat gaat er mis? Kan je 'm niet terug vinden? Snap je niet goed hoe het werkt?

Misschien is het een idee je draadje in je favorieten te zetten. En als dan in je draadje bent, op
reply.gif
klikken.

Niet op
newthread.gif
klikken.

Laatst bewerkt door een moderator:
gaat mis met de foto,s new tread of post reply bij alle 2 foto,s toevoegen gaat niet ,sluit ik de pagina dan komen de foto,s te voorschijn maar kan ze niet toevoegen.
John

Met je albums/foto's kan ik je niet helpen ... heb zelf geen albums.

Maar het heeft geen zin om New Thread te proberen als je geen foto's kan plaatsen met Post Reply. Met New Thread plaats je een nieuw draadje.

I.v.m. problemen met het plaatsen van foto`s heb ik deze update voor John geplaatst.

-----------------------------------------------------------------------------------

Een begin gemaakt met de 2 vleugels ,niets bijzonders te melden ,gewoon opzetten volgens de tekening .
Ga vervolgens beginnen met de rolroeren en flaps .
Gr, john.

full

full

.
Hoi John,

Ik heb de twee bouwfoto`s in jouw lopende bouwverslag voor je geplaatst.

Voor wat betreft het foto`s plaatsen (ook vanuit je album), hier kan je een handleiding vinden: Plaatsen van foto`s

Succes!
Groeten, Ramses

Wow ik ga dit zeker volgen deze past perfect bij de Mosquito die Han De Bouwer "p

[mod]Discussies samengevoegd[/mod]

full

bouw van de spitfire gaat langzaam ,alles werkelijk zeer zuiver uitmeten kost tijd .
flaps en rolroeren bijna klaar ,alleen nog zuiver inhangen.
Volgend project is het landingsgestel ,zal mij ook wel weer een zee van tijd kosten.
Gr, john

De ophanging en uitlijning van de 2 rolroeren vond ik een moeilijke klus ,kost mij meer dan een week .
Maar ze zitten er in ,nu verder de rolroeren klaarmaken met de interne aansturing .
gr, john
full
full

Hallo John,

Welk landingsgestel ga jij voor deze spit gebruiken? En waar ligt jouw voorkeur, voor pneumatisch of mechanisch?
Verder ben ik benieuwd naar de keuze van aandrijving, kies je voor elektro of brandstof.

Grt
Edwin

landings gestel word electrisch ,heb lado gekocht ,wordt met ykabel gelijk op een ontvanger kanaal gezet .
Had vroeger de op de tekening vermelde unitracts landingsgestel gekocht maar het gedoe met al de slangen met lucht zie ik niet zitten.
aandrijving wordt electrisch ,zeer hoog watt vermogen met een lage kv geef de mogelijkheid van een 4 blad schaal prop.
gr, john

Back