Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Dit vond ik erover op het web.
Screenshot_20210124-140907_Acrobat%20for%20Samsung.jpeg

Bron:https://www.google.com/url?sa=t&sou...ps/794102/manuals/Dunkirk_Spitfire_manual.pdf
Lijkt wel voor een simulator ofzo.

Mooi verslag! Word mooi!
Ik volg je verrichtingen met argusogen.
Ik ben van plan een Spitfire op schaal 1/6 te gaan bouwen.
Gjvo heeft de tekeningen van Yke Rusticus teruggeschaald.
Machtig mooie machine zo'n Spit!!
 
Mooi werk zeg! Ben het al een tijdje aan het volgen maar het verbaast me wel een beetje dat de hele vleugel met lite ply is ingedekt. Dat is ook de bedoeling van BT of zie ik dat mis? Is wel een mooi harde basis voor de afwerking ook en lijkt ook redelijk licht. Ga je het nog glassen?

De indekking is met 0.4mm vliegtuigtriplex. Dat heb ik voor het eerst gebruikt op mijn 1:3.5 Moswey III. Bevalt heel goed, erg sterk en licht, en beschadigt niet snel. Een balsa vleugel zit heel snel vol deuken en krassen.
Het is niet volgens de BT tekening, daar staat 1.5mm balsa.
Ik had ook het idee dat het beter een aluminium vleugel zou nabootsen.
Wel erg veel werk, ik heb alle lasergesneden ribjes opgedikt met 1mm hard balsa. En de liggers etc ook.
Er komt geen glas meer op de vleugel enkel waterbasis lak. Wel enkele locale glas verstevigining, op de vleugelknik b.v.
 
De vleugeldelen zijn nu zover af. Verbinden doe ik over enkele weken in de vakantie, dan kan ik mijn bouw cw werkhok lang omtoveren tot bouwschuurtje.
Glaswerk bijna hard.
20210123_211905.jpg

De retracts nog even proefgedraaid, stopt er een. . Geen beweging meer in.. even check... accu leeg gelukkig.. Daarna weer prima.

Verder met de romp.
De motor ingetekend, motorspant moet een stuk naar voren, met 10mm balsa verlengstukken. En meteen wat smaller, sluit beter aan op de motor. Het originele motorschot is nu 2cm smaller.
Veel stukken 10mm balsa, simpele wat grove constructie, maar erg makkelijk.
20210124_145101.jpg

De 6mm lange delen worden tot 30mm dik gestapeld voor.
20210124_160024.jpg
En dan moet er nog het 10mm electro stuk aan..
20210124_165106.jpg
Mijn verlengstukken en motorspant. De motor komt er op 4 verlengbussen van D12x50mm op.

Doosje gelijmd.
20210124_191621.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi! Ziet er goed uit allemaal!
Ga zo verder, dat vind ik niet erg[emoji56]

Heb je al een idee van een kleurenschema?
 
Nog niet echt nagedacht over kleurenschema, ik denk normale camouflage kleuren.
Wel wat humbrol verf binnen, als monstertjes om waterbasis verf te bestellen, als dat nu nog lukt.
Flaps binnenzijde groen gemaakt, humbrol 78.
20210129_181717.jpg
helaas geen balsa meer om de romp in te dekken, dus maar verder met de besturing, eigenlijk ook wel zo handig.
Speciale hevel op staartwiel waar verleng stang naar RR op komt. Draai en freeswerk uit 7075.
20210130_174354.jpg

Hij zit geklemd op de as met klemschroefje.
20210130_145659.jpg

De bowdenkabel had ik verkeerd besteld, dit is een soepele. Maar er past 1.5mm verenstaal in en dan is hij perfect.
Achter kwicklink gesoldeerd en voor M3 draadeind.
20210130_194658.jpg

Twee servo,s er in. Bowdenkabel loopt kaarsrecht, gaten uitgelijnd met 5mm verenstaal, en dan de plastic buis erin en verlijmd.
Achter is het best krap, HR hevel moet een beetje uit het midden.
20210130_194729.jpg

Ik heb de stang een beetje verzonken in de 2 achterste spantjes, kan er een langere hevel aan het hoogteroer.
Wat nu.. motorspant verlijmd..
20210130_202148.jpg

Oh ja, staartwieltje 2x geverfd en wat schroef indrukjes er in..
20210130_145708.jpg
 
Word prachtig! Mooi die details!

Ik heb wat pdf boeken besteld bij Jan Hermkens. Daar staan aardig wat schema's is.
Als je interesse hebt, laat maar weten.....
 
Dank je Arnold, als het zover is laat ik van me horen.
Vandaag de motor gemonteerd. 50mm afstandsbussen gemaakt van de 70mm bussen van de proefstand.
Meteen neuslastig.
20210131_143535.jpg

Met de motoras is mooi de kap uit te lijnen., 10mm gat in de kap gemaakt, spinnerplaat om te centreren.
Even passen.
20210131_143429.jpg

Gat opgeruimd naar 42mm, dan kan hij over de propmeenemer schuiven.
20210131_143458.jpg

Alles past er netjes in.
20210131_143439.jpg

Lowcost die kits van sarik, maar de kwaliteit is er ook naar. Polyester met hier en daar een snippertje glasvezel.
En het is wat scheef en krom.
20210131_144125.jpg

Is wel recht te trekken, maar dan moet de kap goed worden vastgeschroefd, op veel punten. Origineel heeft de Spitfire speciale fasteners. Ik ga die naboodsen met een schroefje met papieren schijfje er op.
20210131_173611.jpg

Ze kunnen bijna verzonken in het polyester, net echt die steken ook wat uit.
Ze zitten als dummy in het kap oppervlak, makkelijk waar de schroeven moeten komen.
20210131_173625.jpg

Twee fasteners net zichtbaar. De opening voor de uitlaten ging er goed uit met raspfreesje en schuur rolletje in de proxon, met de stofzuiger er bij.
De ronding aan de kant van de tank, net voor de cockpit zit die, klopt echt niet met het balsa spant.
20210131_195312.jpg

Wat is nu wijsheid, kap proberen rond te buigen, of de tank laten verlopen van motorkap naar spant. Er zitten 3 precies dezelfde spanten vanaf de motorkap tot aan de cockpit. Ik kon nog niet vinden hoe dat bij een echte Spitfire zit.
20210131_195332.jpg

Alles weer opgeruimd, morgen ochtend staat hier de laptop..
 
Hoi, mooie vooruitgang! Balen dat je kap niet lekker past, dat bouwt niet lekker door. Ik zou sowieso het rompspant zo houden anders ben je van alles op elkaar aan het passen en klopt er later misschien nog meer niet, het spant zal wel schaal zijn denk ik.

Het is misschien wat werk maar je zou de motorkap kunnen delen op de schaal lijn. Daarna kan je hem trimmen waar je wilt en strak over de spanten plaatsen. Daarna kan je hem met een strip weer aan elkaar schroeven of permanent aan elkaar lijmen. Paneel lijn hoef je niet bij te werken omdat hij er bij de echte ook vrij prominente lijn zit.

Misschien is het sowieso een idee om hiermee te wachten totdat de vorm en afwerking van het aansluitende rompspant helemaal klaar is, dan weet je pas echt hoe en waar je hem recht moet trekken. Misschien valt het wel mee als alles op vorm is.

540.jpg


supermarine_spitfire_vb_bm597_42_of_43.jpg
 
Bedankt voor het meedenken Gerald.
Ik ga proberen de kap in vorm te krijgen.de deling die jij mooi met de rode lijn hebt aangegeven komt er definitief in. Aan de voorzijde is de deelnaad bij de uitlaat opening omhoog, overdwars. Zo moet de kap te openen zijn om accu,s te wisselen.
De randen kan ik dus niet meer aan elkaar schroeven oid.
Maar de onderste helft komt wel geschroefd aan de romp. De bovenhelft zal na de deling wel een stuk slapper zijn dan nu. Het is ook eenvoudig ( maar wel vies werkje) om de kap wat dunner te maken. Deze is nu tussen de 0.8 en 2.8 mm dik op de achterrand. Daar heb ik hem al naar 1 mm gebracht om er een spant in te kunnen lijmen.
De spanten aan de romp bovenzijde heb ik er opgezet, incl een extra 3mm triplex spant aan de kap zijde. Dan kan ik die gebruiken voor een degelijke sluiting, met 2 stalen pennen of zo.
20210201_200916.jpg

Een mooie truuc is om de sluiting te bedienen met de tankdop..
 
Zo de kap is doormidden!
En wel precies op de juiste plek. Het is puur polyester, zaagt als boter.
Ook de dikte teruggeschuurd zodat hij te buigen is naar de juiste rompvorm.
Eerste spantje even vastgeschroefd. Pas na het verlijmen ga ik ze verzinken, de kap is nu zo fragiel.. eerste scheurtje zit er al in.
Ook op de romp zit hij met de eerste schroefjes vast.
Het is nu makkelijk meten waar de andere schroef punten moeten komen. Daar zet ik 12mm populieren
triplex klosjes. Net 4laagjes 3mm verlijmd...
20210204_195315.jpg

En van binnen.
20210204_195329.jpg
 
Vervolg motorkap, schroefpunten aanbrengen. Triplex blokjes met balsa spacers. Schroeven op de originele posities, maar ietsje verder van de rand om de kap niet te laten inscheuren.
20210205_225922.jpg

Zo zit hij vast, schroeven nog niet verzonken.
20210206_174738.jpg

De zijden lijnden niet meer op vanwege het verbuigen, daar zitten nu aan elke zijde 2 4mm pinnen om het uit te lijnen.
20210206_174815.jpg

Aan de voorzijde gvk lipjes, dat was makkelijk en snel. Kap in positie gezet en tape en de gvk stukjes met 5 min epoxy ingelijmd.
20210205_225933.jpg

Kap van binnen met 4mm centreerpennetjes.
20210206_174820.jpg
 
Tnx Femmo, met een laagje verf wordt het vast nog beter.
Verder met stabilo, scharnieren verlijmd,
20210206_210006.jpg

nu de stuurhevel.
Eerste onderdeeltjes, ik trek de twee hoogteroeren tegen elkaar, zelfborgende moer plat gevijld en in 2mm gvk plaat gezet.
20210206_231525.jpg

Staart voorzien van stabilo steun.
20210206_210014.jpg

Lijkt al wat op een spit
20210206_221041.jpg
 
Back
Top