Spitfire mkIX, schaal 1:5.3 Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tjarko, 16 mrt 2020.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    792
    Bedankt voor de tip.
    Ik vind het erg lastig om alle onderdelen juis bijelkaar te zoeken, retract mech, poten, electronica.
    Heb een spitfire set besteld van vergelijkbare afmeting, horizon, e flite.
    Screenshot_20200502-230802_Chrome.jpg
    Ondertussen verder met de geheel binnenliggende rolroer aansturing.
    Ik probeer de methode volgens tekening, rds zou ook kunnen.
    20200502_195211.jpg
    Alles uit 2mm gvk plaat, 1.5mm scharnierpennen.
    Ben het nu in de vleugel aan het prutsen, stukje 1mm triplex huid om het op te bevestigen.
    20200502_230608.jpg
     
    Cnn, Ramses, juwi en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.414
    Locatie:
    nuenen
    Vanaf tekening snap ik de werking niet
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.414
    Locatie:
    nuenen
    Of is dat kleine cirkeltje in het roer net achter de voorlijst van het roer de scharnierlijn?
     
  4. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Haarlem
    Jup, dat is de scharnierlijn. Je trekt met je servo om de flap te laten zakken. Verder mooi werk!
    Edit: ik zie nu dat het je aileron is, maar dat cirkeltje is idd de scharnierlijn
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    792
    Klopt helemaal, een pagina terug staat een aileron in aanbouw met doorgaande 1.5mm staaldraad scharnieras.
    Op de tekening zie je ook nog een 90 graden hevel, om met 1 centrale servo beide ailerons aan te sturen. Ik zet er 2 servo,s in.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    792
    Avond aan het stoeien geweest met het landingsgestel. Deze is net wat anders van afmeting dan op tekening staat, dus alles moet een beetje aangepast. En omdat hij in 2 richtingen fors gedraaid in de vleugel zit een hele puzzel.
    Verder zijn mijn 2 wielen net paaseieren... ga nieuwe bestellen, deze omruilen.
    20200507_224733.jpg ei en een met scheve as boring.
    20200510_115929.jpg
    Het onderstel zit er in. Dragers wat breder gemaakt en taps. Verder moesten er 8mm vulblokjes tussen.
    De uitsparing voor het wiel is ook best lastig vanwege het schuin inklappen is de wielkast aan de voorzijde heel ruim.
    Ik wacht met verlijmen totdat ik goede wielen heb.
    Ondertussen begonnen met de oliekoelers. 20200510_231711.jpg
    De kleppen worden verstelbaar als bij de echte. En die diagonaal verstevigings stangetjes? Dat is ook schaal, kwam ik achter door wat foto,s te bekijken. Mijn voorbeeldbouwer op rcsb had die ook en ik wist niet waarom. Nu dus wel.
     
    strutter, De Mol, MicropropSport en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    792
    Na 5 maanden weer een beetje voortgang met de Spit.
    20201025_202511.jpg retract zit er in, rolroer servo en begin met een flap gemaakt.
    Erg veel gepriegel met veel houtjes zo,n Brian Taylor kist..
     
    juwi, Ramses, Santman en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.232
    Locatie:
    groningen
    Hartstikke goed en leuk dat je weer bezig bent! :thumbsup:


    jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.740
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat gaat idd heel mooi! :thumbsup:
    Komt altijd zeer veel werk onder vandaan! Top!
    Gr Bas
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    792
    Priegeltje van vanavond, flap indicator klepje.
    Hij doet het.
    20201027_213421.jpg
    20201027_213409.jpg
    Fotos op z,n kop..
    Weer lastig, want ik moet eerst alles schilderen voor de montage. Maar dan is de vleugel helemaal ingedekt en kun je er niet meer helemaal bij.
    Ik vind het een moeizaam te bouwen kist, alles vraagt om detail oplossingen en gepriegel...
     
    juwi, Ramses, crins en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.156
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com
    Geweldig :worship: volg het in stilte.
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.232
    Locatie:
    groningen
    Maar als 'ie klaar is: dan heb je ook wat! :thumbsup:


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.670
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb je bouwdraadje gevonden Tjarko. Ga het verder volgen, heel gaaf project!
     
    tjarko vindt dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.139
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, mooi systeem, past netjes in de vleugel. Enig nadeel is dat je veel scharnierpunten hebt waarbij alle speling bij elkaar opgeteld wordt voor de totale speling. Je zal de pennen vrij strak in de boorgaatjes moeten passen, of beter gezegd de goede stalen as moeten vinden bij boortjes. Dat kan prima, effe van te voren met wat testjes uitproberen.

    Mooi project, leuk die flap indicator!

    Groetjes,
    Gerald
     
  15. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zoals in het echie. Mooi project
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.740
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Speling... Een F5B kist is wat simpeler... maar met een drup CA, bewegen, hou je dan alleen gear speling over van de servo.
    Bij een brommer op de bok vraagt dat om frequente checks... bij een e-drive zal het beter volhouden als hevellagering?
     

Deel Deze Pagina