Star-Ranger Graupner met Heim mechaniek

Als je er in Duitsland twee besteld ben je net zoveel kwijt als bij twee ophalen in Rotterdam dus heb het lekker thuis laten bezorgen, na 24 uur is de verf uitgehard, ook in de bus, zelfs de mengkogel hoor je niet meer
icon10.gif

Spul werkt wel heel mooi hoor, je kan direct dik opbrengen en alle oneffenheden zijn dan gevuld, ziet er uit als de lak van je auto en voelt ook zo

Vooruitgang

Nu het grootste gedeelte van het lakwerk gedaan is, is het tijd voor het inbouwen van alle electronica en het mechaniek, ook tijd om weer eens in de handleiding van de 6exp te duiken om te zien welke tuimelschijfaansturing er gebruikt moet worden, hier weer wat beelden:

Het begint alweer ergens op te lijken.
159_5953.jpg

159_5954.jpg

En alles moet weer een plekje krijgen, tevens de romp van binnen bekleed met geluid-
dempend materiaal
159_5950.jpg

Verse servo's en linkjes
159_5949.jpg

159_5947.jpg

gr, Frans

Laatst bewerkt:
Staartrotor gemonteerd en de gyro uitgedokterd

159_5957.jpg

tankventiel geplaatst en alle 'darmen' gefatsoeneerd

159_5959.jpg

159_5958.jpg

159_5960.jpg

gr, Frans

Weer een mooie update Frans.

Het einde der werkzaamheden komt er stilletjes aan...

Droom je al van de maiden?

Heligroeten,

Nick

Hey Nick ;-)

meer een nachtmerrie eigenlijk, er zitten al aardig wat uren en centjes in en als ik zo om me heen de crashes zie........ ach, ja, ik ben wel nieuwsgierig hoe ze loopt en klinkt en vooral vliegt, geen headlock gyro (slik), mag dat wel een beetje gaan oefenen met de caliber :-D

Die moest ik vandaag, geplaagd door steekvliegen en een te vet lopende, stervende motor op autorotatie neerzetten, ik moet zeggen dat na een tweede crash de knietjes toch iets minder knikken, schijnbaar went alles....

Ik zie aan m'n post dat het verhaaltje en de foto's gevolgd worden,dat doet goed, geldt ook voor jouw Titan-verhaal, ik volg het met veel interesse en belangstelling maar voel me niet aldoor geroepen om commentaar te geven, geniet in stilte en wil je dat langs deze weg even laten weten ;-)

gr, Frans

Laatst bewerkt:
Geen Headlock gyro zegt ie....... verwend kreng!

Mijn helioldie (Graupner Bell 47G) heeft helegaar geen gyro! :mrgreen:

Ik heb van horen zeggen dat een Jet Ranger romp door zijn model vrij vlot vliegt en nauwelijks meer windgevoelig is dan een trainer. We zien het wel, die van mij is nog lang niet klaar.

Vandaag ook de uitlaat geinstalleerd en de gloei-aansluiting gemaakt, alleen nog de hoofdrotorbladen die ik wit gespoten heb in de benzinebestendige lak en de eerste vlucht komt er aan ;-)

160_6013.jpg

160_6014.jpg

gr.

Frans

Laatst bewerkt:
"de eerste vlucht komt er aan!"

Joepie...

Véél succes bij je maiden, wees voorzichtig en... vergeet niet om een fotograaf mee te nemen hé...

Heligroeten,

Nick

Oi-joi Frans,
Alleen maar mooi weer de komende dagen...
Heb je je rotorbladen opnieuw uitgewogen na het spuiten?

..
Ook ik leef stilletjes met je mee.. :0), heel veel succes straks met je eerste vlucht.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Oi-joi Frans,
Alleen maar mooi weer de komende dagen...
Heb je je rotorbladen opnieuw uitgewogen na het spuiten?

..
Ook ik leef stilletjes met je mee.. :0), heel veel succes straks met je eerste vlucht.

Grt,
Eric.

Ik moet het spuiten nog doen maar uiteraard doe ik ze balanceren, heb je m'n mooie zelfgemaakte weegschaaltje niet gezien dan ? ;-)
zelfbouw-rotorbladweegschaaltje-en-pitchgauge

Bedankt allemaal voor de aanmoedigingen, ik zet uiteraard m'n ervaringen hier weer direct neer,

gr,

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Frans,
Mag ik je van harte feliciteren met het prachtige werk dat je reeds verricht hebt.
Dit is zooo mooi !
ik ben er zeker van dat als hij klaar is, je het verschil met een echte heli niet meer kan zien.

TOP !

greetz

Kurt

Ik heb hier al eens gezegd dat ik hem schitterend vond en dat is nog altijd zo.

Echt een fantastisch exemplaar.

Ik heb wel nog wat vragen.

Hoeveel soorten aansturingen bestaat er voor deze mechaniek want in mijn BO-105 zit de zelfde mechaniek maar deze is anders aangestuurd.

En ga je er ook een cockpit in maken?

Grtz

Wie weet hoe ik de twee stelboutjes met contramoer aan de onderzijde van de rotorkop moet afstellen?, is dat voor de afstelling van statisch bladspoor?

@Volunteer; ik kon in m'n zender deze setup gewoon selecteren, met een moderne zender zijn er natuurlijk meerdere mogelijkheden, dit is zoals ik hem gekregen heb, maak anders eens een foto van jouw aansturing, ben wel benieuwd.
Cockpit zou leuk zijn, er is niet heel veel ruimte om dat echt schaal te maken vanwege de tank maar als ze goed vliegt en ik hoef daar niet meer te zijn doe ik zeker wat proberen ;-)

gr,

Frans

P1040012.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Frans,

Die afstel schroeven zitten ook bij mijn Xcell head block.
Dit verteld Miniature aircraft (Xcell) hierover:

Installing Static Tracking Screws,
Purpose:
To allow adjustable static tracking of the rotorhead due to slight variations in the blade height at the tips by eliminating any looseness about the mainshft due to wear or stretching of the base of the head block.

Adjustment of static tracking:
Srew in the 2 set screws at the base of the main rotor headblock until they just contact the mainshaft.
Use your transmitter antenna (or something else as a measure) under the tip of one blade and carefully rotate the head to make a comparison of the tip height of each blade.
Adjust each setscrew until moderate pressure exist on the mainshaft and each blade tip is at the same height.

First flight tip,
After hovering the model, land and let the blades stop by themselves.
Recheck tip height and readjust if necessary.
IMPORTANT, always be sure that the blade pivot bolts are quite snug, offering significant resistance to the lead/lag of the blades.
Also after this procedure it maybe necessary to readjust the tracking slightly.
...
Zo,.. het was effe typen, hopelijk kun je dit goed gebruiken.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Back