Statische machines

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
Gecertificeerd!

Dankzij een dit weekend van kracht geworden beleidswijziging van Stoomgroep Nederland kunnen binnen verenigingsverband ook ketels van groep 0 worden gecertificeerd.
Net op tijd dus, daar mijn (stalen) ketel door (liefst) twee keurmeesters zou worden afgeperst.
De werkdruk is 2 Bar dus hij is afgeperst op 4 Bar. En passeerde dat met vlag en wimpel (hij heeft nog even 8 Bar gedaan zonder enig probleem omdat ik in mijn opwinding maar iets te hard pompte...:D).
Nu verder uitbouwen aan mijn stoomwerkplaats met drie machines; 1 twin, 1 horizontale enkelwerkende (Wilesco achtig) en 1 oscillator.
Vanochtend een blokje gedraaid voor een bestelde 1/8 draad glas oiler,. Waarschijnlijk voor niets want toen ik thuis kwam lag er een mail dat die uitverkocht waren en voorlopig ook niet geleverd kunnen worden. Iemand een kleine glas oiler te koop?
Ook in de steigers gezet; het maken van een op de twin draaiende bijvulpomp.

Alle leidingen en het verdeelblok op de foto zullen overigens worden geisoleerd met gebrokenbeengips, want voordat alles (en met name het blok) heet genoeg zijn is er eerst veel condens. Daartoe komt er ook een afblaaskraan aan het eind van het blok.

Ruud

certified.jpg

1.Dankzij een dit weekend van kracht geworden beleidswijziging van Stoomgroep Nederland kunnen binnen verenigingsverband ook ketels van groep 0 worden gecertificeerd.
2.daar mijn (stalen) ketel door (liefst) twee keurmeesters zou worden afgeperst.
3.De werkdruk is 2 Bar dus hij is afgeperst op 4 Bar. En passeerde dat met vlag en wimpel
4.(hij heeft nog even 8 Bar gedaan zonder enig probleem omdat ik in mijn opwinding maar iets te hard pompte...:D).
Iedere keer als er hier wat wordt gepost zit ik weer met mijn kin op het tafelblad van verbazing.
1. beleidswijziging. . . . . apart verhaal.
2. nou nou doe maar duur.(was de ene in opleiding soms) :D
3. Waarom is er voor 2 en niet 3 bar gekozen?
4. en de keurmeesterS stonden erbij en keken er naar. . . .
Wees er maar trots op. . . .

Had je dat met een koperen ketel gefl*** (sorry) gedaan en ik zou de keurmeester zijn geweest ging er toch echt een 5 kg hamer op je ketel.

Ook met keurmeesters in de buurt moet je wel gewoon blijven nadenken.

Ik zucht nog maar een keer.
(je kent me gelukkig).

PS

Op hoeveel druk gaat nu de veiligheid open ?
Ga je nog kleppen stomen bij de volgende test?
Of hebben de keurmeesters je een certificaat gegeven terwijl ze niet eens de veiligheid hebben getest?

veiligheid

@ Baggeraar:

Dat van die beleidswijziging kan je zelf navragen bij de Stoomgroep, ik citeer ook maar.
1. Het klinkt dramatischer dan het was met pompen, het was, omdat het met water heel snel oploopt, nog geen kwart slag van de de pomphendel.
2. De veiligheid gaat open bij 2,1 Bar.
3. Neen, de volgende test is over twee jaar.
4. Ik heb voor twee bar gekozen omdat ik anders de stang waar het gewicht van de veiligheid op zit moet verlengen of het gewicht moet verzwaren (zie veiligheid gaat open op 2.1 bar). Voor mijn kleine machientjes lijkt mij 2 bar voldoende, mocht ik in de toekomst meer nodig hebben dan kan ik de veiligheid aanpassen en opnieuw laten keuren...

Ruud

1. Het klinkt dramatischer dan het was met pompen, het was, omdat het met water heel snel oploopt, nog geen kwart slag van de de pomphendel.
2. De veiligheid gaat open bij 2,1 Bar.

1. Snap je nu ook waarom je een ketel met water moet persen VOORdat je er ook maar wat voor druk en hoe erop zet?
Als de lasnaad openscheurt heb je maar een vingerhoedje water dat er uitkomt.
En geen explosie.
2. Keurig gemaakt.

Veel plezier met de machines, want een ketel is vaak lastiger dan een hele rij machines maken en die heb je nu. :p

Die beleidswijziging kan goed waar zijn.(kan in dit geval geen kwaad om ook de niet onder keur vallende ketels te beoordelen.)
Clubjes die vinden dat ze boven de wet staan mogen doen wat ze willen.

ketel

1. Ja , ik snap. :)
2. Dank je.
3.Miin keurmeesters en voorzitter zijn heel recht in de leer!
Ze zijn meestal allebei aanwezig,vandaar twee.

Ruud

Ja William, over die tiende bar ga ik niet zeuren.
(want eigenlijk bij een werkdruk van 2.0 hoort een veiligheid van 2.0 en geen 2.1)
oeps , heb ik het toch nog gezegd
banghead.gif

Vanochtend een blokje gedraaid voor een bestelde 1/8 draad glas oiler,. Waarschijnlijk voor niets want toen ik thuis kwam lag er een mail dat die uitverkocht waren en voorlopig ook niet geleverd kunnen worden. Iemand een kleine glas oiler te koop?

Ik heb even je foto van het onderstoom forum gekaapt met betrekking op je bestelde glas oiler.
oiler.jpeg

de smeer toestellen zoals op het plaatje zijn volgens mij NIET voor gebruik in stoomleidingen.
Deze zijn gemaakt om draaiende assen en schuivende geleidingen te smeren. dit is een olie druppelaar.
Het knopje aan de bovenkant wordt gebruikt om de hoeveelheid druppels te regelen en de druppelaar te openen of te sluiten.

Zo`n druppelaar in de stoomleiding zetten geeft een hoop gesis, olietroep en niet het gewenste resultaat.

Dit is wat je zoekt:
single-sight-feed-lubricator-5-6596-p.jpg

Of simpeler,
disp%20lubers.jpg

Je bent op zoek naar een verdringer smeertoestel (displacement lubricator) met doorzichting reservoir.
Deze zijn relatief eenvoudig zelf te maken, vraag maar na op de club.
Ik hoop dat je die 1/8 draad smeertoestel nog kunt annuleren, veels te groot en gaat niet werken waar je het voor bedoelt.

oiler

Ik heb even je foto van het onderstoom forum gekaapt met betrekking op je bestelde glas oiler.
oiler.jpeg

de smeer toestellen zoals op het plaatje zijn volgens mij NIET voor gebruik in stoomleidingen.
Deze zijn gemaakt om draaiende assen en schuivende geleidingen te smeren. dit is een olie druppelaar.
Het knopje aan de bovenkant wordt gebruikt om de hoeveelheid druppels te regelen en de druppelaar te openen of te sluiten.

Zo`n druppelaar in de stoomleiding zetten geeft een hoop gesis, olietroep en niet het gewenste resultaat.

Dit is wat je zoekt:
single-sight-feed-lubricator-5-6596-p.jpg

Of simpeler,
disp%20lubers.jpg

Je bent op zoek naar een verdringer smeertoestel (displacement lubricator) met doorzichting reservoir.
Deze zijn relatief eenvoudig zelf te maken, vraag maar na op de club.
Ik hoop dat je die 1/8 draad smeertoestel nog kunt annuleren, veels te groot en gaat niet werken waar je het voor bedoelt.

Ok, kga zaterdag even overleggen op de club.:worship:

oil

Hartelijk dank voor alle adviezen. Daar een mooie retro, zoals in de post van John zowel buiten mijn budget als draaivaardigheid lag besloot ik voor een simpel modelletje te gaan.

Ruud

oil.jpg

oil

En waar heb je dat vandaan gehaald (gekocht)
mvg
Frederik

Hallo Frederik,

Via vrienden bij het
The Unofficial Mamod and Other Steam Forum :: Index
(The Unofficial Mamod and Other Steam Forum)

en Ebay in China. Die man heeft al veel dingen tot grote tevredenheid daar geleverd.

en voor € 22.-, gratis verzenden en Paypal protectie kan er weinig mis gaan.
Het bespaart mij veel tijd, wat ik heb het druk met de website van het Y, mijn eigen project, ik wil ook nog een voedingspompje gaan bouwen en het opstarten van de spoorbaan voor het nieuwe seizoen bij het Y.

groet, Ruud

oil

Ik heb via een andere tip uit Engeland deze gevonden, die is heel mooi en voor een redelijk bedrag. Ik weet alleen nog niet wat de dia van de soldeerleidingaansluitingen is en heb ze dat gevraagd. Ik heb er tenslotte twee nodig, die andere kan dan op de oscillator.

Edit:
Waarom is er toch altijd een maar?
Deze leverancier stuurt alleen met DHL, dat maakt het ding gelijk € 20.- duurder (je ziet dat vaker met leveranciers op internet; op het eind staan er opeens 'afhandelingstkosten' bij of voor iets wat in een bubble envelop kan betaal je 7,40 verzendkosten) en je kan alleen per bank betalen, geen creditcard of Paypal.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Stoom!

Voor de eerste keer volledig onder stoom! Tuurljk, displacement oiler moet erbij, blow valve, andere machines, lekkage in klepgeleiders afdichten, maar toch!
Een gelukkig mens vandaag...

first steam - YouTube

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Jij moet toch een gelukkig mens zijn zo! Zeker na alle moeite is het goed om te zien dat het keteltje een tweede leven is gegeven.

Hoy Arttext,ondanks de strubbelingen met de stoomketel is het je toch maar gelukt om het voor elkaar te krijgen,proficiat!

Back