Stoommachine

Dat ziet er leuk uit.
Op de site van Verburg is genoeg te vinden.
Daar heb ik ook al wat tekeningen vanaf gehaald.
Groeten Norwin

Overzicht van alle componenten die zijn vervaardigd voor de stoommachine.
Als laatste moet de vliegwiel, in en uitlaat en smeertoestel worden gemaakt om het te kunnen laten draaien. Niet te vergeten nog een heleboel tapeinden.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De machine heeft zijn eerste run gemaakt. Aller eerst op de compressor. onder de 2 bar liep de machine.
Dat geeft goede hoop voor het lopen op een stoomketel.
Nu was de stoomstrijkbout van mijn vrouw gesneuveld. (element). Deze er aan gehangen en dat liep ook

Groet,

Timo

En al aan het werk gezet, de strijkbout heb je immers al gevonden;)
Leuke machine geworden hoor.
Groeten Norwin

Ben begonnen met de stoomafsluiter. Deze gaat vanaf de onderzijde bediend worden met een servo. Aan de bovenzijde komt een hendel.
Huis en flenzen zijn gemaakt van brons. De delen zijn zilvergesoldeerd.

full

Kan je als stelregel zeggen alles voor de stoom machine moet je zilversolderen ?
Achter de stoommachine volstaat het solderen met Resist 2 ?

Groet,

Timo

Als je dat aanhoudt kan er volgens mij niet veel misgaan.
Wat voor afsluiter maak je? Plaat met gaatje of een naaldafsluiter of een balafsluiter? Vooral bij de plaat met gat afsluiter is het belangrijk dat de stoomdruk de plaat op het gaatje drukt bij gesloten toestand. Dan werkt het eigenlijk altijd. Kijk maar in het verslag van mijn stoomsloep hoe ik het destijds heb opgelost.

William,

Ik heb de uitvoering van jou gelezen in jouw verslag.
Mijn variant heeft een tapse pen met een gat in het midden.
Deze draait in een behuizing die ook een taps gat heeft.
Beide zijn op de draaibank met dezelfde hoek.
Heb het idee dat het goed afdicht. Als escape kan ik aan boven en onderzijde
een kapje plaatsen met een o-ringafdichting.

Groet,

Timo

Theoretisch moet het goed gaan. Mijn ervaring met die manier van afsluiten ( Stuart gebruikt ze als spuikranen op de cilinders) is dat ze toch vrij makkelijk lekken. Het is moeilijk om een stoomdichte passing voor elkaar te krijgen en te houden.

Maar als ik jouw nivo van metaalbewerking zie komt het denk ik wel goed.

De afgelopen dagen wat onderdelen kunnen maken.
De voorverwarmer in onderdelen. Materiaal : koper en messing.

full

De oliesmeer toestel. materiaal : koper, brons, rvs en messing.

full

Voorverwarmer gesoldeerd met Resist 2, Oliesmeer toestel zilver gesoldeerd.

full

Beste Timo,

heb je die wieltjes van die kraantje ook zelf gemaakt? Ik vind het echt een wereld idee, wat stom dat ik daar nooit op ben gekomen zeg. Het spijt me maar ik ga het pikken oke, ik kom een aantal kraantjes tekort op de triple, en als ik nou konische afsluiters draai met die mooie wieltjes ben ik er ook, probleem opgelost. Als jij het patent hebt hoor ik het wel, je kan een kop koffie krijgen!

Groet, Monster Diesel

Wieltjes zijn inderdaad zelfgemaakt.
Maar net zo als jij doet pik ik ook ideeen van een ander.
Ben vanochtend ook op zoek gegaan naar een goede methode om een pomp te maken. En dat gaat het met name om de klep. In een draadje van Baggeraar zijn steelklepjes toegepast met een o-ring er omheen. Lijkt me een goed idee om dat ook toe te gaan passen.

Een vraag aan de ervaren stoom mannen.
De stoommachine die ik heb gebouwd zal in een boot worden geplaatst.
Kies je voor de aandrijving van de 3 pompen voor direct aangedreven aan de stoommachine, of kies je voor losse aandrijvingen voor de pompen ?
Dan is de hoeveelheid werk geen issue. (het is tenslotte hobby).
Mijn gedachte gang is dat indien je kiest voor direct aangedreven, je niet kan spelen met de opbrengst van de pompen. Deze is afhankelijk van het toerental van de stoommachine. Bij direct aangedreven kan men dat dus wel.

Laat me weten hoe jullie hier over denken.

Groet,

Timo

p.s. hieronder een plaatje van de machinekamer

full

Back