Stoomsloep in aanbouw

Hallo Klaas

Volgens REGNER als "Der Praxistip"moet de je die afgewerkte stoom na de machine door dat ingebouwde pijpje van het gastankje voeren om het gas op temperatuur te houden,maar de afgewerkte stoom kan altijd nog honderd graden of hoger zijn.Ik vindt het zelf niet zo'n praktische tip als de gastank zo'n hoge temperatuur krijgt.We hebben dit samen nog door genomen maar het is geen geen veilige manier om het zo te doen.
Als hij in de boot zit zou je er ook water door kunnen pompen.

Gr.Joop

Hallo Frederik

De leidingen aan de buitenkant komt ijs aan te zitten maar het gas in de tank bevriest niet,alleen is het kouder dan nul graden en verdampt dan moeilijk van daar dat je er wat water door pompt verdampt het gas wat gemakkelijker.

In 80 % van de nieuwe diepvriezers zit propaan in als koel middel en ook 80% van de koelkasten zit isobutaan (wat wij voor onze ketel gebruiken)in als koel middel.Als dat zou gaan bevriezen zou de koelkast niet meer werken.

Gr.Joop

Loopt mooi Klaas !
Ipv een *puntbrandertje* zou ik kijken of je een cycloonbrander kan bekomen.
Deze branders geven een bredere vlam waardoor je meer warmte afgeeft aan de omgeving en de warmte niet direkt naar je schoorsteen jaagt.

Loopt mooi Klaas !
Ipv een *puntbrandertje* zou ik kijken of je een cycloonbrander kan bekomen.
Deze branders geven een bredere vlam waardoor je meer warmte afgeeft aan de omgeving en de warmte niet direkt naar je schoorsteen jaagt.

Het scheelt voor Klaas wel dat de hete gassen via vlampijpen retour moeten, de warmte van de brander wordt niet direct naar de schoorsteen geblazen.

Kijk maar op het filmpje, de schoorsteen zit boven de voorkant van de vuurgang, de gassen moeten in de ketel nog een keer "de hoek om".

Dit in tegenstelling tot de commerciele ketels, hier betreft het vaak 1 rechte vuurgang waar de vlam doorheen gejaagd wordt, in dat geval zal er veel warmte door de vuurgang heen gejaagd worden richting de schoorsteen.
Klaas heeft nagedacht en de hete gassen moeten een lange weg afleggen in zijn ketel, dus meer rendement van de gasvlam (zo zeg ik het toch goed ?

Een paar vraagjes om over na te denken.

Waar zit de warmte bij een puntbrandertje ?
Waar zit de warmte bij een cyclonebrandertje ?
Waar wil je de warmte in je ketel hebben ?
Hoe krijg je het beste de warmte in de ketel ?
Zou een snelle doorlooptijd van de warmte beter zijn dan een langzame ?

Hoe ziet de *vlam* eruit bij een echte brander in een ketel ?
Zijn dat echt lasbranderachtige vlammen.......?

Zo jullie komen wel weer het weekend door.

Hallo Klaas,

ziet er schitterend uit dat filmpje professioneel hoor en je stoommachine heeft gang zat, maakt hij niet teveel toeren of kan je dat nog terug regelen ???
Nu wachten op de eerste proefvaart.

succes, Brandaris

Een paar vraagjes om over na te denken.

Waar zit de warmte bij een puntbrandertje ?
Waar zit de warmte bij een cyclonebrandertje ?
Waar wil je de warmte in je ketel hebben ?
Hoe krijg je het beste de warmte in de ketel ?
Zou een snelle doorlooptijd van de warmte beter zijn dan een langzame ?

Hoe ziet de *vlam* eruit bij een echte brander in een ketel ?
Zijn dat echt lasbranderachtige vlammen.......?

Zo jullie komen wel weer het weekend door.

Waar zit de warmte bij een puntbrandertje ? ehm, in de vlam ?
Waar zit de warmte bij een cyclonebrandertje ? ehm, in de vlam ?
Waar wil je de warmte in je ketel hebben ? daar waar het water zit ?
Hoe krijg je het beste de warmte in de ketel ? met vuurgang en vlampijpen ?
Zou een snelle doorlooptijd van de warmte beter zijn dan een langzame ? niet te snel, niet te langzaam

Hoe ziet de *vlam* eruit bij een echte brander in een ketel ? vlam ziet er erg warm uit.
Zijn dat echt lasbranderachtige vlammen.......? als er wordt gelast in de ketel wel.

Nu even zonder gekheid..........
We moeten het doen met de spullen die we hebben, als dat toevallig een puntbrandertje is, ach, dan hoeft die niet meer gekocht te worden.

het mooiste is natuurlijk een cyclone brander die een mooie waaierende vlam geeft.
Ik denk dat dat het rendement nog beter zal maken, met daarmee een lager gasverbruik.
Dus Bigboat, je advies is zeker op zijn plaats !

Heb je een suggestie waar zo iets te koop is ?

Ik moet mijn ketel + brander ook nog maken, dus alle tips zijn welkom.

Hallo John33
Nou heb de laatste tijd niet veel meer gedaan aan mijn stoom sloep, en had ook nog een klein probleempje met mijn stoommachine.
Wilde mijn stoom sloep met stoommachine uitproberen bij een clublid (Joop), deze heeft een grote waterbak en mocht daar uitproberen wat mijn machine zal doen als deze op stoom ging draaien in mijn stoom sloep. Als de stoommachine net begint, had ik geen probleem maar hoe warme hij werd hoe slechte hij ging lopen.
Dus de machine uit mekaar gehaald maar konden direct niets vinden, toen vroeg Joop aan mij of ik veel met lucht heb gedraaid en de machine cilinders ook had gesmeerd met olie, ik zij toen dat ik op demo,s wel met lucht heb gedraaid maar weinig of geen olie had gebruikt voor smering. Dus de conclusie was dat dan de rubber ringen in mijn cilinder wel eens versleten kunnen zijn. Bij joop in zijn O-ringen bak gekeken en nog wat gevonden, deze geprobeerd maar deze ringen konden de temperatuur niet aan. Heb toen nieuwe moeten bestellen, en deze zitten er nu in maar heb nog geen tijd gehad om alles opnieuw uit te proberen .

Tja,

zo komen we er weer eens achter dat lucht geen stoom is.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, deze week nog.

Op lucht loopt mijn machine voor mijn stomsleper prima, maar met de stoom er op loopt het toch zwaarder dan verwacht.
Zal wel met uitzetting te maken hebben.

Maar gewoon blijven proberen, moet een keer lukken !!!

Hoe vol moet de de olie in de olie pot hebben voor de machine
zie olie potje

2694915c0ddb6df8.jpg

de hoogte is 3 cm ik heb hem gevuld met stoom olie tot 2,5 cm
is dit genoeg of moet ik hem helemaal vullen

PS
(op de foto is een lege olie potje)

groetjes
Klaas

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Klaas

Volgens mij moet het potje helemaal vol voor je begint te draaien want je moet gelijk al smering hebben.Als het neveau van de olie te laag is moet dat eerst met water omhoog worden gedrukt voor dat je olie door dat kleine gaatje hebt ,en dat kan lang duren want het water is gecondenseerde stoom en dat kan nog wel even duren door dat kleine gaatje.

Gr.Joop

Hallo Joop

Heb ik het toch wel goed gedaan.
Heb vanavond alles weer onder stoom gehad, maar draaien ho maar,en als het draait loopt de cilinder van de draadstangjes af.
Deze had ik natuurlijk niet met studlock vast gezet.
stom-stom-stom van mij ,nu alles maar weer loshalen

Hoe heb jij deze dit gedaan?

Hallo Joop

Heb ik het toch wel goed gedaan.
Heb vanavond alles weer onder stoom gehad, maar draaien ho maar,en als het draait loopt de cilinder van de draadstangjes af.
Deze had ik natuurlijk niet met studlock vast gezet.
stom-stom-stom van mij ,nu alles maar weer loshalen

Hoe heb jij deze dit gedaan?

Als je nu eerst eens even veerschoteltjes maak ben je van het loslopen:onweer: af
En de afdichting zuiger moet je met teflon doen
Dat moet John toch ook wel weten hor
mvg
Frederik :D :D

Hoi klaas

Ik neem aan dat je de pendelasjes bedoeld?Op de asjes heb ik de draad iets korter gemaakt dan de diepte van de draad in de cilinders en dan de asjes met draadlock er stevig in gedraaid zodat de schroefdraad er goed klem in zit.Maar alleen met draadlock moet goed kunnen want het is een kant en klare machine en ook nog Engelse draad en dat verander niet zo maar eventjes.

suxes

Gr.Joop

En de afdichting zuiger moet je met teflon doen
Dat moet John toch ook wel weten hor
mvg
Frederik :D :D

Beste Frederik,

Ik zoek me een slag in de rondte om een stukje teflon te vinden om zuigerveren van te maken, waar vind U dat spul ?

Op zich werken Viton O ringen ook prima als afdichting, deze zijn glad en temperatuur bestendig.

Ik zoek me een slag in de rondte om een stukje teflon te vinden om zuigerveren van te maken, waar vind U dat spul ?

Bij de Gamma, men noemt het ook wel teflontape of gastape.
Stukje afrollen en in elkaar draaien, daarna een paar slagen om de zuiger leggen.

Back