Stoomsloep in aanbouw

Er is nog een methode om hout droog toch rond te krijgen. Men neme een dunne lat die buigzaam is, daar op een tweede lat van hetzelfde materiaal. Smeer beide delen in met lijm, trek dit rond de mal en zet het vast. Als de lijm hard is, dan heeft het de juiste vorm en blijft ook in die vorm. Zo heb ik ook de rondingen van mijn stuurhuis op de Ionia gemaakt en het voordeel is dat er geen spanningen meer in het geheel zitten en dus de vorm blijven behouden als daarna de gaten voor bijvoorbeeld de deuren worden uitgezaagd.

Groetjes Hans.

Mooi gedaan tot nu toe.
De ronding in het hout maken is ook een goed idee zoals jij het doet, zal ik onthouden voor mezelf ;)

De Ronding zit er nu in gelijmd

269485ce5346abb0.jpg

269485ce5349c119.jpg

269485ce534c78c4.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Klaas

Ziet er goed uit en vorderd gestaag.

Kun je dit onderwerp verplaatsen naar de stoom rubriek?Dan komt dat topic ook meer in beweging.

Gr.Joop

Ik heb alles nog op 1 onderplaat gemaakt, wil alles in 1 keer uit de sloep kunnen halen. Zo kan ik er ook makelijke werkzaamheden uitvoeren aan mijn stoominstallatie en heb dan niet de stoomsloep op tafel staan.
op de foto staat alles nog op een testplank.

269486299e614913.jpg

Wil het zo eerst proberen, werkt dit niet kan ik het altijd nog veranderen.

Het is Vrijdag 04-juli en mijn stoomsloep is van de bovenkant ook dicht beplankt, nu nog alle zijkanten bijwerken en dan alles mooi glad schuren.

269486e91e81ca24.jpg

En natuurlijk heb ik ook even gekeken of mijn stoomketel die op de test plank staat past
Volgens mij komt dit wel goed nog wat aanpassingen maken,maar dat is voor later.

269486e93ed36c5e.jpg

Hoi Klaas ik ben net terug van vacantie en zie dat het hele stoomgebeuren binnen onze club steeds groter word ik volg het met grote intresse en probeer er wat van op te steken.Zoals ik hier zie ben ij ook al ver gevorderd met je stoom sloep.
Veel succes en tot ziens.
G.M.C.tje. Frits.

Ben nog even bezig geweest met de zit plaats voor de passagiers (zie de foto's)

foto033ib1.jpg
foto034ab7.jpg

foto042pc3.jpg

Ik heb vandaag de poriënvuller binnen gekregen ,dus nu kan ik mijn boven dek verder afwerken

PS - Ik zoek nog mooie figuren voor mijn Stoomsloep hoogte ± 15cm of schaal 1:12

Ben nog even bezig geweest met de zit plaats voor de passagiers (zie de foto's)

foto033ib1.jpg
foto034ab7.jpg

foto042pc3.jpg

Ik heb vandaag de poriënvuller binnen gekregen ,dus nu kan ik mijn boven dek verder afwerken

PS - Ik zoek nog mooie figuren voor mijn Stoomsloep hoogte ± 15cm of schaal 1:12

Kan hier niet zo goed uitwijs worden Klaas :confused:
Komen die zit banken zo hoog te zitten nee toch :hammer:
Die komen toch zeker wel in de boot
mvg
Frederik
:D

Hallo F.v.Gent

De stuurman staat op het achterschip waar ook de zitplaatsen zijn en, voor de stuurman in het ruim, staat de stoommachine met ketel.
Maar ik heb er nog wel een foto van gemaakt, zodat je beter beeld krijgt
Je moet indenken dat in het midden van de banken aan de rand van het ruim nog een stuurkolom komt te staan waar de stuurman achter staat

foto047vn8.jpg

Laatst bewerkt:
Nu ik mijn Stoommachine en de ketel los van de demo plank heb staan, omdat ik ze op een definitieve trespa plaat wil bevestigen, heb ik gelijk mijn nieuw peilglas met 5mm glas en aftapkraan gemonteerd.
Deze heb ik met wat hulpstukken en draai/tapwerk naar de zijkant verplaatst.
(zie foto,s)

Voorheen
foto30dy4.jpg

Nu
foto050wg5.jpg

De laatste foto staat hun beetje scheef omdat de ketel op de bank staat, geen ideale plaats om een foto te maken heb ik gemerkt

Nu ik mijn Stoommachine en de ketel los van de demo plank heb staan, omdat ik ze op een definitieve trespa plaat wil bevestigen, heb ik gelijk mijn nieuw peilglas met 5mm glas en aftapkraan gemonteerd.
(zie foto,s)

Wat is was daar het nut van :confused:
Daar win je volgens mij echt geen ruimte mee.
Dus begrijp ik dit even niet hoor
mvg
Frederik:D

(zie foto,s)

Wat is was daar het nut van :confused:
Daar win je volgens mij echt geen ruimte mee.
Dus begrijp ik dit even niet hoor
mvg
Frederik:D

foto26ns4.jpg

Als je deze foto ziet is de ruimte tussen de kijkglas en de machine erg krap en nu ik daar ook nog een aftap kraan aan zit kan ik deze als die achter de machine zit niet bedienen van daar dat ik hem naar de zijkant heb verplaats

Back