Straat Denemarken

Nieuwsdelen

Dag 571 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

Bouwer laat het u maar even weten; hij is net weer begonnen.
Eerst met wat informatie te verzamelen en door te nemen over het zelf aanmaken van de blast bags voor de 4 grote geschutstorens.

Daarna volgt een voorzichtig probeersel, waarvan hoe het ook wordt, een afbeelding geplaatst zal worden.

Verder: Er is gisteren een nieuwe zending delen gearriveerd.

full


Deel 101 tot en met 109.
Uitgezonderd deel 105, deze was niet besteld.
Daarin zaten alleen maar onderdelen van de standaard voor het schip.
Nu de delen thuis goed bekeken konden worden, blijkt dat deel 106 ook alleen maar delen voor die standaard bevat!
Jammer, die had dus ook niet besteld dienen te worden.
Weer eens niet goed opgelet Bouwer!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Ja, wanneer u naar de titel kijkt ziet u dat Bouwer die veranderd heeft in:
Building the HMS Hood und KMS Bismarck’.

--------------------------------------------------------------------------

KMS Bismarck:

Het waarom laat zich raden!
Bouwer heeft alle delen van de Bismarck van Hachette weer bijeen.
En voordat er weer een te veel aan interesse is van anderen voor dat complete Bismarck pakket is Bouwer er aan begonnen.
Inmiddels is hij weer aangeland bij deel 10.
Een afbeelding volgt hopelijk deze week nog.


HMS Hood:

Over de HMS Hood kan Bouwer u mededelen;
dat na een kort probeersel om die ‘blast bags’ te maken,
een korte aanvaring plaats vond met het probeersel.
Het ligt nu in de vuilnisbak.
En hij had nog wel beloofd om het te laten zien.
Dat was hij dus even vergeten.
Schaamte kent hij wat dat betreft niet,
dus dat was het niet!
Dan het volgende probeersel maar.

Bouwer wil als volgt te werk gaan:
- Eerst een contra afdruk maken van de Hachette ‘blast bag’ met Milliput;
- dan in die afdruk een nieuwe Bouwer ‘blast bag’ maken;
- deze niet hard laten worden;
- maar onmiddellijk bewerken tot de gewenste vormen;
- dat moet dan een wat beter resultaat gaan geven.
- hopelijk!


Wordt vervolgd met: Deel 1 tot en met 10 in het KMS Bismarck project.

 
KMS Bismarck, deel 1-10

Bouwer diende eerst even na te denken.
Hoe moet dat ook al weer?
Ja, dat afbeeldingen down- en uploaden.
Is hem toch weer gelukt.
Vandaar nu de beloofde 1e afbeeldingen van zijn ‘nieuwe’ KMS Bismarck.

In deze eerste 10 delen zit wel 25% aan gebruikte delen van een gesloopte romp.
Van een gestrande bouwer uit België!
Maar na uren van slopen, vijlen en schuren zagen die deeltjes er weer prachtig uit.
Sommige verdienden wat extra aandacht.
Zij waren wat krom van het jarenlange liggen.
En daar bovenop nog een lange reis van 200km naar noordelijkere oorden.
Al met al is de romp toch wel weer geslaagd,
om het zo maar eens uit te drukken.

Mocht u, beste volger een mankement aan het schip zien?
Amai, barst los en Bouwer zal u volgen in uw oprechte terechtwijzing!



Afbeelding 1-10/1
full



Afbeelding 1-10/2
full



Afbeelding 1-10/3
full



Afbeelding 1-10/4

full



Wordt vervolgd met: Verstijving op de bodem van de romp van de KMS Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen - HMS Hood

Dag 595 na de start van de bouw van HMS Hood op 18 april 2012


Nieuwsdelen:

Vandaag verscheen alweer deel 113 in het Verenigd Koninkrijk.
En opnieuw geen verdere afbouw van de hull.
Grijs van ellende zijn sommige bouwers aan de andere zijde van de Noordzee aan het worden denkt Bouwer.
Gezien het commentaar daar, is dat misschien wel een halve waarheid!

Volgende week, na het verschijnen van deel 114, komen de delen 110 t/m 114 naar deze kant van de Noordzee.
Jazeker!
Het gaat nog steeds goed met de relatie in het UK.

 
KMS Bismarck, deel 1-10

Vandaag het vervolg met de verstijving (in aluminium) op de kielplaten van de KMS Bismarck.

Eerst de 5 gaten op de kielplaten afgetekend:


Afbeelding 1-10/5
full

Achterschip


Afbeelding 1-10/6
full

Midscheeps


Afbeelding 1-10/7
full

Voorschip


Wordt straks vervolgd met: Verstijving op de bodem van de romp van de KMS Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 1-10

Vervolgens het aluminium verstevigingsstuk.

Dit stuk materiaal is vorig jaar niet weggedaan met het gedeelte van de hull wat toen was afgebouwd.
Dat scheelde mooi wat werk bij het nieuwe schip.
Kan het zo op de kielplaten en het past ook nog in één keer!


Afbeelding 1-10/8
full

Bovenaanzicht


Afbeelding 1-10/9
full

Zijaanzicht

De afmetingen van het aluminium: 620x40x20mm.


Wordt vervolgd met: Verstijving op de bodem van de romp van de KMS Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 1-10

Aluminium verstevigingsstuk.

Het aluminium verstevigingsstuk is gemonteerd met 5 bolverzonken M4 bouten.
Aan de onderzijde bevinden zich de enigszins afgevijlde koppen van de 5 bolverzonken M4 bouten.
Om de kop van de bouten in de kiel te laten verzinken, zijn gaten met een grotere diameter aan de onderzijde van het schip in de kielplaten voorgeboord.
De diepte van de gaten met grotere diameter is circa 1.5mm.
Zo blijft er dan nog circa 2.5mm van de kielplaatdikte zitten om genoeg draagvlak voor de 5 bolverzonken M4 bouten te houden.


Afbeelding 1-10/10
full

Onderzijde schip, met de bolverzonken M4 bouten in de gaten met grotere diameter.


Afbeelding 1-10/11
full

Voorste gedeelte van het schip, met het aluminium verstevigingsstuk gemonteerd.


Afbeelding 1-10/12
full

Achterste gedeelte van het schip, met het aluminium verstevigingsstuk gemonteerd.

Nota bene:
Raf, ten overvloede zij nog vermeldt, dat het aluminium verstevigingsstuk nog gedemonteerd kan worden.
Een en ander in verband met de G4 procedure
;).


Wordt vervolgd met: Dekbalken op de romp van de KMS Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11

Dekbalken?

Het plan was, om eerst de dekbalken te gaan aanbrengen.
Is waarschijnlijk toch geen goed idee.

Met het beplanken van de romp zal er flink wat spanning op de kiel met de spanten worden ingebracht.
Daarom is het misschien beter om vooraf de eerste beplanking aan te brengen.

De kielplaten vast te zetten op een stevige 18mm dikke plank.
Tegen het vervormen!

Dan zullen de dekbalken, die later passend zijn gemaakt, ook beter op de romp passen.
Zo gezegd, zo te doen dan maar.


Wordt vervolgd met: 1e laag beplanking op de romp van de KMS Bismarck.

 
HMS Hood

Dag 607 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

Vanmiddag arriveerde een nieuwe zending delen uit Engeland.
De delen 110 tot en met 114.

full



 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11

‘Helling-proef.’

Alvorens de 1e laag plankjes wordt aangebracht,
dient het schip eerst vastgeschroefd te worden op de helling/bouwplaat (dikte 22mm).
Dit wordt toegepast om het kromtrekken van de romp te beperken tijdens het aanbrengen van de 1e laag plankjes.
De 4 kielplaten worden vastgeschroefd met 10 parkers met sluitring eronder.
Verder dient het schip ook nog haaks op de helling/bouwplaat te staan.

Vandaag eerst met de 10 parkers de kielplaten vastgeschroefd.
Daarna gecontroleerd of het schip haaks op de helling/bouwplaat staat.
Achterschip staat haaks.
Voorschip helaas circa 0.3mm hellend naar bakboord.
Dat kan worden gecorrigeerd door een haaks blokje te plaatsen bij het voorschip;
dit te bevestigen aan het voorschip en aan de helling/bouwplaat.
Dan blijft het een en ander, tijdens het aanbrengen van de plankjes op het schip, haaks op de helling/bouwplaat staan.


Afbeelding 11/01
full

Op de helling/bouwplaat.


Afbeelding 11/02
full

Voorschip.


Afbeelding 11/03
full

Achterschip.


Wordt vervolgd met: KMS Bismarck haaks op de helling/bouwplaat plaatsen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11

Haaks op de helling/bouwplaat!


Afbeelding 11/04
full

Een goed passend oud ‘kapstok’ deeltje gebruikt,
om het voorschip haaks te stellen.



Afbeelding 11/05
full

Aan bakboord voorschip is tevens een stukje metalen strip gebruikt wat iets langer is.


Wordt vervolgd met: Achterschip KMS Bismarck haaks op de helling/bouwplaat plaatsen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11

Haaks op de helling/bouwplaat, deel 2!


Afbeelding 11/06
full

Achterschip, bakboord met haaks ‘hoekstukje’.


Afbeelding 11/07
full

Achterschip, stuurboord met haaks ‘kapstok’ deeltje.

Schip zit nu opgesloten tussen 4 metalen haakse profieltjes.
En de 4 kielplaten zijn ook op de helling/bouwplaat bevestigd; met ca. 10 schroeven!


Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes op de KMS Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11-16

Beplanking: Het 1e plankje.


Afbeelding 11-16/01
full
1e plankje midscheeps aan stuurboord, tussen spant 5 en 7.


Afbeelding 11-16/02
full
Detailopname: 1e plankje precies onder het schuine stukje van het spant.

Dat is op de afbeeldingen in het boekje niet erg duidelijk te zien.
Wel wordt het enigszins duidelijk omschreven.


Afbeelding 11-16/03

full


De 2 buitenste spanten zijn enigszins schuin gevijld om een goed lijmoppervlak te creëren.
Bron; deel 11 van: Build the Bismarck - The Model


Nota bene: Makkelijk dat kussentje onder de bouwplaat!


Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes op de KMS Bismarck (deel 2).
[FONT=&quot]
[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
3D Battlecruiser HMS Hood


Nieuwsdelen:


Vandaag het boek ‘3D Battlecruiser HMS Hood‘ opgehaald bij Timberwolf.

full


Boek is geschreven en samengesteld door Stefan Dramiñski.​
Echt een prachtig boek met 3D afbeeldingen waar je iets mee kunt.​
Scheelt een hele berg zoekwerk als je iets wilt toevoegen
aan het model van Hachette.
Wat blijft is dat er nog wel wat gecheckt dient te worden
of het allemaal wel klopt wat er in het boek staat.
Maar ik heb al wel een aantal dingen gezien die wel kloppen
en niet bij het model van Hachette,
dus het is echt een must have boek,
als ik het zo mag uitdrukken.

Timberwolf, nogmaals bedankt, dat je de moeite hebt genomen om dit boek gelijktijdig
met je eigen benodigdheden naar Nederland te laten komen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11-16

Beplanking, deel 2: De 1e rij.


Afbeelding 11-16/05


full

Het laatste plankje van de eerste rij zit er op; over de gehele lengte van het schip.
Het moeilijkste is dan achter de rug.
De inmiddels opgedane ervaring na 2 rompen bracht veel gemak met zich mee.



Afbeelding 11-16/06

full

Ook nu werden de plankjes voorgeboord;
een gat van 0.7mm doet bij het gebruik van ‘pins’ het plankje niet scheuren;
vooral aan de uiteinden is dit nodig.

Afbeelding 11-16/06

full

Ook werden de plankjes aan de onderkant afgeschuind,
om er genoeg lijm in kwijt te kunnen,
voor een volgend aan te brengen plankje.
Zo wordt de huid
net iets homogener
en dat
komt de stevigheid van het schip ten goede.


Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes op de KMS Bismarck (deel 3).

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11-16



Beplanking

Afbeelding 11-16/08

full
Zoals bij elk volgend plankje waar nodig,
enige voorbocht gegeven,
om minder spanning in de romp te brengen.​


Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes op de KMS Bismarck (deel 3).


 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11

Beplanking

Zoals gebruikelijk, het duurde weer eens een lange tijd.​
Toch, Bouwer is er nog steeds en heel af en toe nog bezig aan de schepen.​
Deze keer opnieuw de KMS Bismarck.


Afbeelding 11-08

full


En ja, hij snijdt nog steeds onder- en bovenzijde van het plankje enigszins af,
om de lijm wat ruimte te geven om te kruipen waar het gaan moet.​


Afbeelding 11-09

full


En ja, hij boort nog steeds de plankjes voor om scheurvorming door de ‘pins’ te voorkomen.


Afbeelding 11-10

full


En ja, hij gebruikt nog steeds dat zelfde simpele gereedschap​
Boorhouder, boortje 0,7mm, zaagje, ‘stanley’, klem, vijltje, potlood en ‘pins’.

En ja, wanneer u goed kijkt ziet u aan de beplanking dat er toch nog enige voortgang is:)!


Nieuwsdelen: HMS Hood; er zijn weer 5 Hachette/Amati delen van het schip onderweg naar Nederland, sinds gisteren. Deze keer de delen 115 tot en met 119.


Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes op de KMSBismarck (deel 4).

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bouwer,

Ik bedoel te zeggen dat het meest strakke resultaat behaald kan worden als je latten gebruikt van de volledige lengte van de boot. Als je deze niet hebt, kan je latten verlengen zodat je de lengte wel haalt.

Onder de vierde knijper vanaf links tweede breede lat van boven zie je zoiets. Beide latten zijn schuin afgezaagd (gesneden in mijn geval - balsa) en daarna op elkaar gelijmd zodat een lange lat ontstaat.

De 'glooiing' zit er dan automatisch netjes in, en je krijgt niet een knik op een spant waar je een onderbreking van de ene lat naar de andere krijgt (de uiteinden zullen te vlak/plat worden doordat de lat in een rechte lijn van spant naar spant kan, en niet wordt bol wordt gedwongen door de volgende spant).

Ik hoop dat mijn uitleg voldoende is, ik geef toe dat het vroeg was vanmorgen :mad:

Fijn weekend voor nu!

IMG_1853-1024x764.jpg


Zeiler,
Dit moet je even nader uitleggen aan deze Bouwer; hij snapt het namelijk niet!
 
Reactie

Zeiler,
Bedankt, begrijp het.
Met de 2e laag wordt dat nog eens geprobeerd.
Met een vorige romp zijn al eens latten van 1M gebruikt.
Is heel bewerkelijk om 1M goed op zoveel spanten tegelijk te krijgen.
Overgestapt op 0.5M en die waren zelfs te lang!
Toen maar weer teruggegaan naar 0.3M en dat ging wel.
Maar zoals reeds gezegd, bij de 2e laag nogmaals proberen.
Je opmerking geeft wat inspiratie om het nogmaals te proberen want die plankjes van 1M liggen er nog steeds.
 
KMS Bismarck, deel 11

Beplanking

Tja, dat is ook wat.
Bouwer komt er nauwelijks aan toe, aan die schepen.​
Veel te druk met andere bezigheden, meestal buitenshuis en ver weg.​
Onder andere dat wandelen, en steeds maar opnieuw, soms wel 5 maal in de week en echt niet naast de deur, maar soms 100km verderop!
Zo ook morgen weer: Zuid-Limburg.
Een scheepsbouwertje moet wat doen om 70 kilo schoon aan de haak te blijven.​
En als die tijd ‘verwandeld’ is dan is er tevens nog tijd nodig voor vogels waarnemen.​
Kortom, zo wordt het niet snel de moeite waard om over de voortgang te gaan ‘showen’,​
beter gezegd; er kan beter niets geplaatst worden.​
Maar misschien zijn er onder u, volgers toch nog mensen die denken;​
hoe zit dat toch met die Bouwer?​
Nou, vandaar een kleine progressie voor diegene die toch nog volgt.​
Bij Bouwer komt die gedachte ook wel eens naar boven,​
bij het volgen van een topic (O-1, of dat Russische Tsarenjacht bijvoorbeeld!)​
waar interesse voor is en er komt maar niks en het blijft soms maanden weg.​
Zonde, denkt Bouwer dan, die is vast gestopt​
en heeft het naar de zolder, of nog lager, naar de kelder getransporteerd!​
Zie hieronder het kleine beetje meer!​
Het is echt niet anders.


Afbeelding 11-12
full
Misschien 16 plankjes meer, ja, nogmaals, het zijn er echt niet meer!


Nieuwsdelen:
HMS Hood:
Wanneer u zich net zo veel zorgen maakt als Bouwer;
5 Hachette/Amati delen (115 tot en met 119, van de 140)
zijn weer veilig aangekomen in Nederland.


Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes op de KMS Bismarck (deel 5).

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top