KMS Bismarck, deel 22-23
Update met betrekking tot het (laatste) werk met de 1e beplanking aan de hull*.
*Hull vind ik persoonlijk een mooi woord.
Ooit in lang vervlogen tijden bij de Koninklijke Marine geleerd.
Zoals u volger, allang gemerkt hebt, heb ik namelijk iets met woorden.
Er zijn er zoveel die prachtig klinken en dit is er voor Bouwer één van!
Middenzaathout is er ook zo één; eerst werd er aan een grap gedacht, maar toen het zijzaathout ook nog werd aangewezen was de overtuiging binnen en de benamingen nooit meer vergeten. Zeeg echter klinkt dus echt niet als een mooi woord; maar ja, ook de smaak van woorden is verschillend.
Aanbrengen van de 1e beplanking bij de inspringende bovenkant:
Afbeelding: 22-23/01
Hachette’s manier voor de boordwand midscheeps af te werken.
Afbeelding: 22-23/02
Hachette’s manier voor de boordwand aan de boeg en het hek af te werken.
Afbeelding: 22-23/03
Hachette’s manier voor de boordwand aan het hek af te werken.
Afbeelding: 22-23/04
Om de knik bij de boordrand van het voorschip SB- en BB zijde goed te kunnen uitvoeren is het aan te brengen plankje voor die plaats voorbewerkt door middel van:
- een schuine onderzijde aan het plankje te maken;
- overlangs over de breedte van het plankje 3x een zaagsnede van circa 1mm diep aan te brengen;
- de gehele breedte op die plaatst met 0.5mm te verjongen/verdunnen.
Hierdoor was het plankje goed te ‘zetten’ naar de knik en tevens de goede draai in het plankje te verkrijgen.
Bovendien zijn in deze procedure de 3mm brede plankjes van Hachette niet gebruikt maar 5mm brede plankjes uit eigen voorraad.
Die 3mm plankjes van Hachette waren namelijk 1.8mm dik; dus 0.3mm dikker dan de 3 of 6x1.5mm plankjes van de eerder toegepaste plankjes voor de 1e beplanking van Hachette!
Afbeelding: 22-23/05
Oude gebruikte plankjes van een oude romp opnieuw gebruikt!
Wel veel werk, want ze breken nogal een keer (of twee!).
Maar ja, toch wel leuk om zoveel mogelijk oude onderdelen te gebruiken.
Afbeelding: 22-23/06
Alle eerste beplanking zit er nu op!
De inspringende bovenrand is naar tevredenheid gelukt.
Let niet op de onregelmatige bovenrand, want die wordt nog passend gemaakt voor het dek.
Afbeelding: 22-23/07
Voorschip detail.
De knik aan de boordrand.
Afbeelding: 22-23/08
Achterschip detail.
Ook hier een (goede) knik.
Afbeelding: 22-23/09 en laatste bouwafbeelding bij de delen 22-23.
Hierin is de knik te zien, aan de andere kant, vanaf de zijwand.
Duidelijk is te zien dat Bouwer weer eens in de fout ging met het inzagen van een plankje.
Juist; aan de verkeerde kant ingezaagd.
Toch er in gezet!
Waarschijnlijk komt er nog een 2e laag plankjes overheen, anders plamuren.
Nota bene: U als volger mag best kritiek leveren op het resultaat, graag zelfs, want dan kan er ook nog wat geleerd worden! Een goede tip is altijd bruikbaar, niet waar? Soms heb ik als toeschouwer bij andere bouwplaatsen ook wel eens mijn bedenkingen over bepaalde handelingen, maar durf dan als een niet ervaren bouwer, niets in te kloppen.
Wordt vervolgd met: Bovenrand afwerken en nog wat klein werk uit de beide delen 22-23 aan de KMS Bismarck.