Straat Denemarken

KMS Bismarck, deel 11

Beplanking

Afbeelding 11-13
full
Voorschip.
Opnieuw een kleine vooruitgang in het beplanken van de romp.


Afbeelding 11-14
full
Achterschip.
Over de gehele lengte van het schip zitten er nu 3 plankjes boven elkaar.

Nu eerst even een ander deel van het pakket uitvoeren; later is dat te laat!

Wordt vervolgd met: Deel 12, achterschip, onderzijde.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
HMS Hood

Dag 672 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

full


Gisteren arriveerde een nieuwe zending delen uit Engeland.
De delen 120 tot en met 124.

Gelukkig zaten de ontbrekende onderdelen van deel 123 bij deel 124 ingesloten.
C-man was gewaarschuwd!

Vanaf deel 126 verschijnen de komende 5 nummers om de veertien dagen.

Niet zo’n ramp!
De bouw ligt toch al maanden stil.
Alle onderdelen voor de hul zijn nog steeds niet binnen.


Wordt vervolgd met: Bismarck, deel 12, achterschip onder, beplanking 1e laag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 12


Met zijn gebruikelijke tempo duurde het bij Bouwer weer wat langer dan eventjes.
Maar toch weer een deel verder in de reeks van 140 stuks.
Deel 12 is nu gereed!


Afbeelding 12-01
full

Hier zijn onderin het achterschip 2 verstevigingssegmenten aangebracht.


Afbeelding 12-02
full

Met het beplanken in deel 12 zijn alle plankjes verbruikt.
Al is het niet in de volgorde die Hachette/Amati voor ogen had met dit schip.


Nieuws delen:
U vraagt zich misschien af wat de materialen boven het schip op tafel zijn?
Bouwer helpt u even:
Dit zijn de werkzaamheden van een 3-jarige kleindochter,
die het allemaal veel te lang vindt duren
en is ingesprongen om het bouwtempo een boost te geven,

want morgen moet het schip toch echt wel klaar zijn!


Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes op de KMS Bismarck (deel 13).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 13

Beplanking deel 13

Ondanks dat niet de bouwvolgorde van Hachette/Amati wordt gevolgt,​
ziet het er toch naar uit dat vandaag deel 13 gereed is gekomen.​
Alle plankjes zijn tenminste op uit dat pakket/deel.​
Schip in de schaal 1:200 bleek, na controle met ogen en blokhaakje, nog mooi recht!


Afbeelding 11-16/12

full
Overzicht na 94 aangebrachte plankjes.


Afbeelding 11-16/13

[FONT=&quot]
full
[/FONT]​
Zicht op het achterschip na het beplanken.


Afbeelding 11-16/14

full
Zicht op het voorschip na het beplanken.


Wordt vervolgd met:1e laag plankjes op de KMS Bismarck (deel 14) en G4-ren bij het voor- en achterschip.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11-16

G4:

In het late namiddag zonnetje eens heerlijk buiten aan het G4-en geweest a.d.h.v. de werkinstructie van Raf.
Nu kon er nog overal met de kwast gesmeerd worden.
Dus het aluminium profiel was er ook even uit.
Deze keer dunne rubber handschoentjes aan gehad; geen plakkerige handen meer!


Afbeelding 11-16/15
full

In de schaduw van een heg was het heerlijk kwasten.


Afbeelding 11-16/16
full

Nogmaals; op het dikke stuk afgezaagde boomstam.



Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes op de KMS Bismarck (deel 14) bij het voorschip.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwer, kijk uit met "resin" (=giethars). Stof wat hier af komt tijdens schuren kan een allergische reactie opleveren. Bij de een wel, de ander niet.

Vandaag heb je nergens last van, morgen (en de rest van je leven) krijg je onmiddellijk na het werken hiermee uitslag, jeuk en andere ellende.
Voor de modelbouw is het mooi spul, voor je lichaam is het rotzooi.

Mechanische bewerkingen zoveel mogelijk buiten doen; schuren met waterproof schuurpapier en NAT. Goed nat, om stofvorming tegen te gaan.
 
HMS Hood

Dag 764 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

full


Gisteren arriveerde een nieuwe zending delen uit Engeland.
De delen 125 tot en met 132.

Vanaf deel 126 verschenen de volgende 5 nummers om de veertien dagen, vandaar dat deze zending zo’n 13 weken op zich liet wachten.
Niet zo’n ramp, als de bouw al maanden stil ligt.
Alle onderdelen voor de hull zijn nog steeds niet binnen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11-16

Ja, er is zo af en toe nog iets gedaan!
Het lag toch niet helemaal stil met de bouw.
Goed, er zit niet bepaald een vaste constante in, maar zo af en toe is er ook één!
Bovendien strookt het ook al niet met de tegenwoordige 24-7 cultuur,
en dat nog wel op een dag als vandaag; 24-07-2014!
Het uitzoeken van allerlei aanpassingen,
die aan het schip kunnen worden gedaan,
gaat ook veel tijd in zitten.
Gisteren bezig geweest met het voorschip.​

Afbeelding 11-16/17

full


Het resultaat: vrijwel afgerond tot de laatste 2 latjes op de bodem van de hull.

Morgen verder!

Wordt vervolgd met: 1e laag plankjes (deel 11-16) op de KMS Bismarck, bij het achterschip.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11-16

Gisteren stond er bijna onderaan: ’Morgen verder´.
Die belofte creëerde een schuld.

Afbeelding 11-16/18

full


De schuldaflossing:
Het achterschip nu bijna afgerond.
Bijna?
Ja!
Er kwam vanmorgen ineens een oud advies van LeoS in de ‘bovenkamer’ binnen.
Daarover morgen meer.​


Wordt vervolgd met: 1e laag ‘plankjes‘ (deel 11-16), op de KMS Bismarck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, issue 11-16

There you go Mustang.
Especially for you!


Yesterday I did a promise on this forum:

“Tomorrow more about an old advice from LeoS (forum member)”.

So here is my debt repayment.

LeoS advice?
“You can also use a big piece of plywood for the bottom off the hull, instead of all that delivered planking.”

So, Builder bought a big piece of plywood, thickness 1.5mm.


Picture 11-16/19

full

- I took 3 pieces of (used) paper.
- Stitched it together with adhesive tape.
- Paper on the flat part of the hull.


Picture 11-16/20

full

- The paper fitted to the hull bottom with 3 ‘pins’.
- The paper pressed (with the forefinger) at the edges of the flat bottom part.
- And a reasonably visible line on the paper was born.


Picture 11-16/21

full

- This fairly visible line covered with a pencil.
- Using a pair of scissors and the paper mold was ready.
- The paper mold on the piece of plywood.
- The paper mold signed off on the plywood.
- Afterwards, on the lines, partly cutted out with scissors
and partly cutted out with a craft knife.
- And ready is Builder!


Picture 11-16/22

full


And there it is (the big piece of plywood, dry fitted to the hull), after one hour.
And it fits.
Bit hard te see, but …..

Thanks for the tip LeoS.

Good tips from this partworkmodelsforum?
Therefore, I extended my subscription on this forum last week!
You too follower?
Builder can’t build without this forum.​


To be continued with: HMS Hood: Shocking news about issues 133-136.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HMS Hood, nieuws delen

Dag 821 na de start van de bouw op 18 april 2012

Allereerst excuses voor het Engelse gebrabbel van gisteren.
Een HMS Hood/KMS Bismarck bouwer van een forum buiten Nederland
wilde graag zien hoe het er allemaal uitzag.

(Schokkend) nieuws delen:

Eindelijk, na 151 weken zijn alle 140 delen van de Hachette Hood verschenen.

De delen 137 t/m 140 liggen nog ‘veilig’ bij C-man op de plank om verzonden te worden.

De goed geïnformeerde lezer vraagt zich dan af; waar zijn dan de delen 133 t/m 136?
Juist, dat vraagt Bouwer zich ook af.
Want, die zijn al sinds 19 juni 2014 onderweg naar Bouwer’s brievenbus.
Dat is 38 dagen!
Dat is ruim 5 weken!

Waarom Royal Mail, waarom?
Hebben jullie ze onderweg in de Noordzee laten vallen?
Na enig telefoonverkeer:
Niet (meer) te traceren, nog even afwachten.
Deze of volgende week volgt er beraad met C-man; hoe lost dit zich dan wél op?
Nogmaals wachten, afwachten of nog langer wachten?
Of even een nachtje slapen en dan beslissen?​


Wordt binnenkort vervolgd met: HMS Hood; (schokkend?) nieuws delen over deel 133 t/m 136.
 
HMS Hood, nieuwsdelen

Dag 823 na de start van de bouw op 18 april 2012

Het heeft zo moeten zijn; 2 dagen na het vorige bericht;

(bevrijdend) nieuws is er te delen:

full


Ze zijn alsnog gearriveerd!
Ja echt!
Feestje aan de deur, vanmiddag, met de bezorgster.
Zelf vond ze het ook heel bijzonder; ze had dit nog niet meegemaakt.
40 dagen onderweg.
Bij haar heeft het niet langer dan 2 uur in depot gelegen.
Direct nadat ze het pakketje zag met de adressering, belde ze op.
De lieverd; bij de laatste zending, wanneer ze die bezorgt,
krijgt ze een mooie bos bloemen voor alle goede ‘bezorgzorgen’.

Geen bouwer kan er dan meer tevreden zijn dan Bouwer.

Dank u, dank u, Royal Mail, dank u wel.

En dan te bedenken dat de delen 137 t/m 140 nog ‘veilig’ bij C-man op de plank,
om liggen om verzonden te worden.

Verbijsterend is het daarentegen dat C-man nog steeds niet gereageerd heeft op dit verblijdende nieuws.
Hopelijk is de beste Engelsman, van de andere kant van de Noordzee,
op vakantie en reageert hij zeer binnenkort.


Wordt binnenkort vervolgd met: HMS Hood; (:D) nieuwsdelen over deel 137 t/m 140.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HMS Hood, nieuws delen

Dag 839 na de start van de bouw van HMS Hood op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

full


Met stomheid geslagen.
Dan maar geen aanvullende informatie!


Wordt binnenkort vervolgd met: KMS Bismarck, 1e beplankingslaag van de romp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11-16

Een zeer korte update vandaag:

De kont is nu ook dicht.

Afbeelding: 11-16/23

full


Nu de bodem nog en dan zit de 1e laag plankjes er eindelijk op.
De bodemplaat ligt al klaar zoals in een vorige update te zien was.
Dat gebeurd (de bodem!) op een andere dag, vandaag in ieder geval niet!


Wordt vervolgd met: 1e laag ‘plankjes’, de bodem, op de KMS Bismarck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 11-16

Update met de uitgevoerde werkzaamheden:


Afbeelding 11-16/24
full

Eerst maar eens even kijken/proberen hoe zo’n flinke plaat in één keer te verlijmen.


Afbeelding 11-16/25
full

Waar nodig, de lijnen getekend waartussen de berg lijm komt te zitten;
ook makkelijk, dan verbruik je niet onnodig teveel lijm.


Afbeelding 11-16/26
full

De plaat bevestigd en onder druk van allerlei gewichten/klemmen is de lijm aan het drogen.


Afbeelding 11-16/27
full

En stevig bevestigd, na 4 uur drogen!


Afbeelding 11-16/28
full

Goed gelukt; zit er mooi vlak op.


Afbeelding 11-16/29
full

Uit voorzorg waren er om problemen te voorkomen
wel de nodige opvullingen onder de spanten geplaatst.
Maar met die aluminium verstijving binnenin op de bodem valt dat wel mee.
Schip is ook na het bevestigen van deze plaat mooi vlak gebleven.
Nogmaals dank voor deze suggestie om snelbouw toe te passen.


Wordt vervolgd met: 1e laag bodemplankjes (deel 11-16) op de KMS Bismarck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
blijkt goed te werken voor kleine raamtjes
bismarck.oehm.net
is wel in het duits ,maar de foto's zeggen veel.

Bedankt voor de reactie pimboly.
Zelf ken ik die site ook, maar die raampjes aanmaken met die Kristal Klear had ik daar nog niet gezien!
Nu heb ik een mooi voorbeeld om, als het zover is, de raampjes zelf te fabriceren.
Nogmaals dank.
 
Nieuwsdelen


Nieuwsdelen:


Bouwer is nog steeds niet tevreden over de romp die er gefabriceerd is op aanwijzingen van Hachette.
Van hetgeen hij er over heeft kunnen vinden in boeken en op internet is niet genoeg om nu reeds verder te gaan.
Vandaar vandaag het boek Bismarck van Thomas Schmid besteld.
Drie weken levertijd!
Over drie weken dat boek lezen en kijken wat daar in te vinden is.
 
KMS Bismarck, deel 11-16

Update met betrekking tot het (laatste) werk aan de hull; 1e beplanking.


Na ruim 4 maanden is het zover!
Alle eerste beplanking aan het laagste gedeelte van de hull is nu aangebracht.
Daarna is er zo’n 5 a 6 uur met schuurmiddelen aan besteed om de beplanking mooi egaal te maken.
Wat een werk indien je niet snel tevreden bent.
Maar zoals het er nu voor staat is er tevredenheid over het resultaat.
Enige afbeeldingen met het resultaat:


Afbeelding 11-16/30
full


Voorschip.


Afbeelding 11-16/31
full


Achterschip.


Afbeelding 11-16/32 en laatste bouwafbeelding bij de delen 11-16
full

Gehele schip.


Wordt vervolgd met:
[FONT=&quot]Deel 22 en 23; aanbrengen 1e beplanking boven gordelpantser.[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KMS Bismarck, deel 22-23

Update met betrekking tot het (laatste) werk met de 1e beplanking aan de hull*.

*Hull vind ik persoonlijk een mooi woord.
Ooit in lang vervlogen tijden bij de Koninklijke Marine geleerd.
Zoals u volger, allang gemerkt hebt, heb ik namelijk iets met woorden.
Er zijn er zoveel die prachtig klinken en dit is er voor Bouwer één van!
Middenzaathout is er ook zo één; eerst werd er aan een grap gedacht, maar toen het zijzaathout ook nog werd aangewezen was de overtuiging binnen en de benamingen nooit meer vergeten. Zeeg echter klinkt dus echt niet als een mooi woord; maar ja, ook de smaak van woorden is verschillend.

Aanbrengen van de 1e beplanking bij de inspringende bovenkant:


Afbeelding: 22-23/01
full

Hachette’s manier voor de boordwand midscheeps af te werken.


Afbeelding: 22-23/02
full

Hachette’s manier voor de boordwand aan de boeg en het hek af te werken.


Afbeelding: 22-23/03
full

Hachette’s manier voor de boordwand aan het hek af te werken.


Afbeelding: 22-23/04
full

Om de knik bij de boordrand van het voorschip SB- en BB zijde goed te kunnen uitvoeren is het aan te brengen plankje voor die plaats voorbewerkt door middel van:
- een schuine onderzijde aan het plankje te maken;
- overlangs over de breedte van het plankje 3x een zaagsnede van circa 1mm diep aan te brengen;
- de gehele breedte op die plaatst met 0.5mm te verjongen/verdunnen.
Hierdoor was het plankje goed te ‘zetten’ naar de knik en tevens de goede draai in het plankje te verkrijgen.
Bovendien zijn in deze procedure de 3mm brede plankjes van Hachette niet gebruikt maar 5mm brede plankjes uit eigen voorraad.
Die 3mm plankjes van Hachette waren namelijk 1.8mm dik; dus 0.3mm dikker dan de 3 of 6x1.5mm plankjes van de eerder toegepaste plankjes voor de 1e beplanking van Hachette!


Afbeelding: 22-23/05
full

Oude gebruikte plankjes van een oude romp opnieuw gebruikt!
Wel veel werk, want ze breken nogal een keer (of twee!).
Maar ja, toch wel leuk om zoveel mogelijk oude onderdelen te gebruiken.


Afbeelding: 22-23/06
full

Alle eerste beplanking zit er nu op!
De inspringende bovenrand is naar tevredenheid gelukt.
Let niet op de onregelmatige bovenrand, want die wordt nog passend gemaakt voor het dek.


Afbeelding: 22-23/07
full

Voorschip detail.
De knik aan de boordrand.


Afbeelding: 22-23/08
full

Achterschip detail.
Ook hier een (goede) knik.


Afbeelding: 22-23/09 en laatste bouwafbeelding bij de delen 22-23.
full

Hierin is de knik te zien, aan de andere kant, vanaf de zijwand.
Duidelijk is te zien dat Bouwer weer eens in de fout ging met het inzagen van een plankje.
Juist; aan de verkeerde kant ingezaagd.
Toch er in gezet!
Waarschijnlijk komt er nog een 2e laag plankjes overheen, anders plamuren.

Nota bene: U als volger mag best kritiek leveren op het resultaat, graag zelfs, want dan kan er ook nog wat geleerd worden! Een goede tip is altijd bruikbaar, niet waar? Soms heb ik als toeschouwer bij andere bouwplaatsen ook wel eens mijn bedenkingen over bepaalde handelingen, maar durf dan als een niet ervaren bouwer, niets in te kloppen.


Wordt vervolgd met: Bovenrand afwerken en nog wat klein werk uit de beide delen 22-23 aan de KMS Bismarck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top