Straat Denemarken

KMS Bismarck voorbereidingen op deel 17-21

[FONT=&quot]Update met betrekking tot de ‘spantverschilhoogten’ tussen stuur- en bakboord en de zeeg corrigeren. Dit alles ter voorbreiding op de eigen aanmaak en aanbrengen, of gebruiken van de Hachette/Amati dekdelen.[/FONT]

Er is voor onderstaande grafiek wel een ander ‘pasplankje’ van andere dikte gebruikt, dus er zullen wel hoogte verschillen zijn met de vorige grafiek.

[FONT=&quot]Abeelding 17- 21/02[/FONT]
full

[FONT=&quot]
Nieuwsdelen:[/FONT]
[FONT=&quot] Afgelopen week even teruggekeken en gerekend.
Vandaag zijn er 1000 dagen voorbij met de bouw aan de KMS Bismarck en de HMS Hood.
Regelmatig ligt de bouw maanden stil.
In dit tempo komen er zo maar 2000 bij![/FONT]

[FONT=&quot]Wordt vervolgd met:[/FONT][FONT=&quot] Boordwand op ‘spanthoogte’ brengen ter voorbereiding op de delen 17-21.

[/FONT]

Laatst bewerkt door een moderator:
In je nieuwe grafiek lijkt het erop dat de romp rechtgetrokken is, zoiets is mij bij de Prins Willem ook gebeurd, eerst paste hij prima in de bouwplank, toen was hij zo krom getrokken dat de valse kiel er niet meer in te krijgen was en 2 weken later paste hij er opeens weer prima in. Ik denk maar hout werkt ook als wij het niet doen.

Andy

Maar anders meten geeft ons ook andere resultaten.

Reactie

In je nieuwe grafiek lijkt het erop dat de romp rechtgetrokken is, zoiets is mij bij de Prins Willem ook gebeurd, eerst paste hij prima in de bouwplank, toen was hij zo krom getrokken dat de valse kiel er niet meer in te krijgen was en 2 weken later paste hij er opeens weer prima in. Ik denk maar hout werkt ook als wij het niet doen.
Andy
Maar anders meten geeft ons ook andere resultaten.

Je kunt dat wel met recht zeggen; "..... lijkt het erop dat de romp rechtgetrokken is .....", maar de spanten zijn ook afgevijld aan de bovenkant, zodat ze aan beide zijden een gelijke hoogte hebben.
Maar wat je hierboven ook hebt geconcludeerd: hout werkt wel degelijk; ik denk zelfs dat er wel enig verschil in de vorm van de romp zit als je hem op een koude ondergrond zet en daarna, na een nacht, weer op een tafel in de warme kamer zoals deze romp. En bovendien is "..... anders meten ....." ook vaak een ander resultaat, zelfs met een schuifmaat die op 5/100 nauwkeurig is. En bovendien; timmerlui meten niet voor niets niet op de millimeter nauwkeurig, zoals in de metaalnijverheid.

KMS Bismarck, de delen 17, 18, 19, 20 en 21.

Update met betrekking tot het werk aan de bovenrand van de hull en aanmaak dekdelen.

Nadat de spanten aan stuur- en bakboord, ten opzichte van elkaar, op een gelijke hoogte zijn gevijld en geschuurd, is nu de boordwand rondom tot op de spanthoogten gebracht.
Voor een goed resultaat, was toch nog bijna 2 uur nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Abeelding 17- 21/03

full

De boordwand, midscheeps, op gelijke hoogte met de spanten.

Ondertussen is het besluit genomen om het dek zelf aan te maken (in 2 delen!) en niet het Hachette/Amati materiaal te gebruiken. Altijd leuk om iets nieuws te proberen en Bouwer kan altijd nog terug, mocht het mislukken. Het dek wordt met schroeven vastgezet, zodat de mogelijkheid blijft om enige verlichting aan te brengen, zoals stuur- en bakboord.

Afbeelding 17- 21/04
Ondertussen is 1 van de 2 dekdelen al uitgezaagd.

Oud nieuws delen: Gedachten over jaren geleden kwamen naar boven.
- 140 delen bij elkaar ‘harken’ toen het uitgeven allang voorbij was.
- (Alle) delen zijn via Marktplaats en eBay aangekocht.
- De delen 17-21 werden via eBay in Engeland aangekocht.
- Ze zaten in een groot pakket van deel 1 t/m 22 en ook nog voor een redelijke prijs.
- 1 deel is via dit forum aangekocht; met een assist van een forum bezoeker.

Wordt vervolgd met: Verder aanmaken van het dek met voorbereidingen voor het plaatsen.

KMS Bismarck voorbereiding op deel 17-21

Update; werk aan het ‘onderdekse’.

Even niet aan gedacht, maar de onderliggende dwarsdekbalken en langsdekbalken dienden nog wel aangebracht te worden. Een tiental van de dwarsdekbalken en alle langsdekbalken zijn niet vastgelijmd.

Waarom? Om bedrading e.d. voor de verlichting onderin de romp te kunnen monteren.

Afbeelding 17- 21/05
full

Alle toegepaste dwarsdekbalken kwamen uit de box met gebruikte onderdelen.

Afbeelding 17- 21/06

Detailopname achterschip.
Dit gedeelte dat het dek gaat dragen ligt (nog) los.

Afbeelding 17- 21/07

Detailopname midscheeps met de losliggende langsdekbalken.
Ook hier een paar (nog) los liggende dwarsdekbalken.

Afbeelding 17- 21/08
full

Detailopname voorschip.
En ook hier een tweetal (nog) losliggende dwarsdekbalken.

Wordt vervolgd met; het aanmaken van het dek.

Update met werk aan het ‘onderdekse’.

Eerst een bekentenis:
- Aanbrengen van blokjes, zoals Hachette/Amati voorschrijft, vergeten te plaatsen;
- nog een foutje gemaakt;
- 2 dekdelen lukraak uitgezaagd; 1 dekdeel eindigde toen niet op een dwarsdekbalk;
- oplossing; een extra dwarsdekbalk aanbrengen;
- daarna weer een foutje gemaakt;
- 2 blokjes te dicht op een andere, even verwijderde, dwarsdekbalk gelijmd;
- dwarsdekbalk kon er toen niet meer tussen;
- de oplossing; ruimte gecreëerd door 4mm weg te slijpen met de Dremel.

Afbeelding 17- 21/09

Extra dwarsdekbalk bij het achterschip aangebracht, naast blokjes VIIb en VIIIb.

Afbeelding 17- 21/10

Ruimte gecreëerd door 4mm van de blokjes af te slijpen met een freesje (veel werk!).

Afbeelding 17- 21/11
full

Eerste van de 12 blokjes aan de voorste helft, om het dek op vast te schroeven. Er zit weer enige voortgang in dezer dagen (na 2 weken).
Op weg naar het voorschip.

Wordt vervolgd met het aanbrengen van de laatste 11 blokjes en voortgang van de 2 dekdelen.

Reactie

hoi, bouwer ik heb die blokjes niet gebruikt ik heb het deck gewoon vast gelymd op de balken die die in de lengte richting van de boot lopen.
maar je ben druk bezig met de bismarck

Ik heb er voor gekozen om het gehele dek vast te zetten met schroeven.
Dan kan het er af wanneer ik met verlichting aan de gang ga.
Al heb ik geen snars verstand van die verlichting aanleggen!
Al heb ik al wel een keer enige hulp gehad om dat op te starten, maar was mij even te technisch.

Update met het werk aan de ‘onderdekse’ blokjes en de 2 dekdelen.

Afbeelding 17- 21/12

Voorschip is nu ook ‘geblokt’.
Alle 24 blokjes zitten er nu op.

Afbeelding 17- 21/13b
Het rondje gaatjes boren is achter de rug en het voorste deel van het zelfgemaakte dek zit al met 9 schroefjes vast.
Let niet op de randen van het dek; die steken nog over de rand en dienen nog gelijk te worden gevijld en geschuurd tot aan de huidplankjes!

Afbeelding 17- 21/14

full
Aan het achterschip is te zien dat het dek nu uit 3 delen bestaat en niet meer uit 2.
Dit is in verband met het nog aan te brengen ‘resin deel’ op het achterschip, wat onder het laatste stukje dek komt te zitten.
Omdat de 3 dekdelen eigen fabricaat zijn, is er van het middelste dekdeel een stukje afgehaald en daardoor is het achterste stukje dek langer geworden dan het Hachette deel uit de serie.
Bovendien is in een eerdere post vastgesteld dat het ‘resin’ deel goed paste, maar dat is toch geen waarheid geworden.
Dat dient dus aangepast te worden, maar daar zijn gelukkig verschillende oplossingen voor.

Afbeelding 17- 21/13
full
Alle delen liggen er nu op; het voorste deel is al met 9 schroefjes (2.5x15mm) vastgezet.
Schroefjes zijn op!
Er zaten er maar 9 bij het Hachette Bismarck deel.

Morgen nieuwe halen.

Nieuwsdelen: Bouwer zit in de eerste fase van Hachette’s Prinz Eugen uit Duitsland ‘binnen te slepen’.

Wordt vervolgd met het aanbrengen van de 3 dekdelen.

Korte update met het werk aan de 3 dekdelen.

Aan het achterschip is de rand van het dek gelijk gemaakt met de huidplankjes.

Afbeelding 17-21/15
full

Het 2e en 3e deel van het dek aan stuurboord bij het achterschip.
Vastgeschroefd en met de knik van de bepantsering.
Is gelukkig goed gelukt.

Afbeelding 17-21/16
full

De knik aan bakboord.
Het achterste gedeelte van het 3e dekje steekt over de rand van het achterschip heen.
Daaronder komt het ‘resin’ deel voor het achterschip.

Wordt vervolgd; met het dek verder gelijk maken met de huidplankjes en het aanbrengen van de 4 ‘resin’ delen of de start van de 2e laag beplanking.

DKM Bismarck, de delen 17, 18, 19, 20 en 21.

Opnieuw een korte update met het werk aan de voorste 2 dekdelen.

Afbeelding 17-21/17
full
Het dek aan stuurboord gelijk met de huidplankjes (schuin van boven genomen!).

Afbeelding 17-21/18
full
Het dek aan stuurboord gelijk met de huidplankjes (nu recht vanaf de zijkant genomen!). Op dezelfde plaats als op afbeelding 17.

Afbeelding 17-21/19
full
De knik, iets verder naar het voorschip (= einde extra bepantsering), aan stuurboord.

De volgende fase in de bouw zou het aanbrengen van de 2e laag beplanking kunnen zijn. Toch zijn er redenen om dat niet te doen. Aan het voor- en achterschip komen in totaal nog 4 ‘resin’ delen waar de 2e laag beplanking op aan dient te sluiten. Misschien is het eerst aanbrengen van die 4 ‘resin’ delen wel een betere bouwvolgorde. Even over nadenken. En ook nog eens even terugblikken in de eerste 21 delen of er niets over het hoofd is gezien, wat ook nog dient te gebeuren.

Nota bene:
Ik heb het nu maar aan een Duitser gevraagd; en het is echt DKM, in plaats van KMS Bismarck. Vandaar dat er nu bovenaan DKM Bismarck staat.

Nieuwsdelen: Het binnenslepen van de Hachette DKM Prinz Eugen verloopt nog erg langzaam met soms flinke windkracht tegen en daarbij hoge golven!

Wordt vervolgd; met het dek verder gelijk maken met de huidplankjes aan bakboord, en het aanbrengen van de 4 ‘resin’ delen, of de start van de 2e laag beplanking.

Reactie

De Prinz Eugen ga ik zeker ook volgen just let me know when
Heb er zelf ook over na gedacht maar heb besloten dat het het niet waard was en ik mn handen nu toch vol heb Bismarck ziet der goed uit
Michael

Dat met de Prinz wil nog niet helemaal lukken hoor, een abonnement krijg je echt niet naar Nederland van die Hachette rakkers in Duitsland. De distributeur daar doet het niet.
Maar ik heb nog 3 andere lijntjes lopen en daar ben ik in afwachting van de mogelijkheden die er misschien komen.
1 van die 3 moet toch lukken denk ik en hoop ik.

Prinz Eugen

Nieuwsdelen:

Het binnenslepen van de Hachette DKM Prinz Eugen verloopt nu aanmerkelijk beter.
De sleepkabel zit goed vast!
Deel 1 tot en met 11 worden zeer waarschijnlijk begin mei geleverd.
Is toch nog ruim 9 weken, maar ........ geduld is een schone zaak.

Wordt vervolgd;
met verder nieuws over het binnen slepen van de Prinz.

DKM Bismarck, de delen 22 en 23.

Update: het bovenste ‘resin’ deel aan boeg.

Afbeelding 22-23/10.
full

Linksboven: ‘Resin’ deel is 1½mm te breed om mooi aan te sluiten op het dek en de boeg.
Rechtsboven: Afgetekend.
Linksonder: Uitgezaagd met de Pr…on.
Rechtsonder: Past!
Opmerking: Ligt nog iets te hoog om houten onderdeel nr. 65, wat er bovenop komt te liggen, op gelijke hoogte met het dek te leggen.

Deze methode is wel afgekeken van een Engelse site!
Het is maar dat u, volger, het weet.

Wordt vervolgd met het aanbrengen van het bovenste ‘resin’ deel.

Deze methode is wel afgekeken van een Engelse site!
Het is maar dat u, volger, het weet

is het dan niet de bedoeling dat andere van onze bouwverslagen, en wij van het hunne iets opsteken en niet dezelfde fout maken of sneller een oplossing vinden voor een gelijkaardig probleem?

Belangrijk is dat je zoekt naar een oplossing van een probleem en het daarna oplost, zodat je model een meerwaarde krijgt.

succes met het vervolg
vgrMarc

Reactie

is het dan niet de bedoeling dat andere van onze bouwverslagen, en wij van het hunne iets opsteken en niet dezelfde fout maken of sneller een oplossing vinden voor een gelijkaardig probleem?
vgrMarc

Marc,
Bedankt voor de reactie.
Ja natuurlijk is het de bedoeling dat wij leren én delen, daarom laat ik het vaak ook zo uitgebreid zien.
Maar ik laat liever ook weten dat het idee van een ander komt.
Zelf doe ik vóór ieder deel van de Bismarck, waar ik aan begin, het nodige onderzoek, zodat foutieve handelingen zo min mogelijk voorkomen.
En bovendien ..... zelf behoor ik ook tot de categorie van niet ervaren bouwkundigen, dus ken ik de toegevoegde waarde van dit modelbouwforum als geen ander; zoveel tips en wetenswaardigheden heb ik hier afgehaald en evenzo van Duitse en Engelse forums.

Laatst bewerkt:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Bouwer ontdekte weer eens wat!

full

Mini Sanding Sticks.
Het zijn 4mm vierkante strookjes schuurpapier met een lengte van 153mm.
Mooie vondst via Engeland.
Misschien kent u ze al, maar Bouwer was blij verrast.
Zien er ‘gebruikers waardevol’ uit voor de modelbouw.
Hopelijk is dit geen reclame; anders krijgt Bouwer de moderatoren op zijn dak, maar de leverancier is in ieder geval niet genoemd!

DKM Bismarck, de delen 22 en 23.

Update:
Het bovenste ‘resin’ onderdeel aan de boeg.

Afbeelding 22-23/11.
full
Proefpassing met:
- ‘Resin’ boeg onderdeel 207;
- houten dek onderdeel 65;
- bovenste ‘resin’ onderdeel 67;
- na zorgvuldig passen en meten is Bouwer overtuigd; zo kan het bovenste ‘resin’ onderdeel 67 er worden op gelijmd;
- op naar de eerste ervaringen met 2 componentenlijm.

Afbeelding 22-23/12.
full

Lijmen:
- Eerste ervaringen met 2 componentenlijm (epoxy);
- het bakboord gedeelte van ‘resin‘ onderdeel 67 is onder spanning aan het drogen;
- volgens het etiket is de droogtijd 5 minuten;
- Voor de zekerheid 10 minuten droogtijd.

Afbeelding 22-23/13.
full

Resultaat:
- Stuur- en bakboord vastgelijmd; - Eerste ervaringen met de 2 componentenlijm zijn goed verlopen.
- de 2 stukjes van onderdeel 67 zitten in ieder geval goed vast;
- de volgende stap wordt het ‘resin’ boeg onderdeel 207 uit deel 43.

Nota bene: Dankzij dit forum met zijn ‘lijm info’ is Bouwer weer een stapje verder.

Wordt vervolgd met het aanbrengen van de ‘resin’ boeg (onderdeel 207).

Afbeeldingen

Kan een welwillende forum bezoeker uitleggen hoe een afbeelding kleiner te krijgen in dit topic.

Zoals ze er nu in komen, zien ze er een beetje te dominant uit!

- Stap 1: Afbeeldingen worden gemaakt met een iPhone 5.
- Stap 2: Daarna via mijn E-mail verzonden naar mijn E-mail.
- Stap 3: Dan gedownload.
- Stap 4: Vervolgens geopend met Windows Photo Viewer.
- Stap 5: En dan geopend in Paint.
- Stap 6: Als één na laatste handeling wordt de afbeelding bewerkt.
- Stap 7: En daarna opgeslagen met als jpeg extensie.

Het zij bekend; Paint is oud, en Bouwer ook.

Dus, houd het een beetje eenvoudig voor hem!

Kan een welwillende forum bezoeker uitleggen hoe een afbeelding kleiner te krijgen in dit topic.

Zoals ze er nu in komen, zien ze er een beetje te dominant uit!

- Stap 1: Afbeeldingen worden gemaakt met een iPhone 5.
- Stap 2: Daarna via mijn E-mail verzonden naar mijn E-mail.
- Stap 3: Dan gedownload.
- Stap 4: Vervolgens geopend met Windows Photo Viewer.
- Stap 5: En dan geopend in Paint.
- Stap 6: Als één na laatste handeling wordt de afbeelding bewerkt.
- Stap 7: En daarna opgeslagen met als jpeg extensie.

Het zij bekend; Paint is oud, en Bouwer ook.

Dus, houd het een beetje eenvoudig voor hem!

Als je de foto hebt geopend in Paint, zie je bovenin onder andere staan "formaat wijzigen" Als je hier op klikt kun je het formaat wijzigen in 800x600 pixels, wat is voorgeschreven door het forum.

Reactie

Als je de foto hebt geopend in Paint, zie je bovenin onder andere staan "formaat wijzigen" Als je hier op klikt kun je het formaat wijzigen in 800x600 pixels, wat is voorgeschreven door het forum.

Macrabbit,
Dank voor de reactie.
Ja, dat heb ik inderdaad bovenin zien staan.
Is inmiddels geprobeerd.
Met de pixel knop wordt het niet direct 800x600, maar als je de ‘vink’ weg haalt kan het wel.
Dan wordt wel de verhouding breedte en hoogte aangetast.
Dat kan dus niet, dus de verhoudingen dienen onaangetast te blijven.
Maar de afbeelding werd in ieder geval kleiner.
Toch weer een stap verder naar het voorgeschreven pixel formaat.
Was eigenlijk heel simpel om het uit te voeren, maar ja, je moet het wel weten eerst!
Nu komt de afbeelding van het plaatsen van de boeg, volgende week, vast wel beter tot zijn recht in de ‘post’ van het topic.
Nogmaals dank voor de assist.

Back