Straat Denemarken

DKM Bismarck, deel 43.

‘Update’ bij het kunststof boegstuk 207.

Nieuwsdelen; met het verhaal bij deel 43.

- Kijk nog eens terug naar post 705 op dit topic;
- dan is het begrijpelijk dat er een nieuw boegstuk wordt gebruikt;
- diende wel uit Groot-Brittannië te komen;
- was weer eens een mooie ruil met deel 106 van de HMS Hood;
- daarin zitten onderdelen voor de standaard bij de HMS Hood (ziet er niet uit!);
- Bouwer was toch niet tevreden met het resultaat van dat opknappertjes boegstuk;
- te veel onregelmatigheden in het oppervlak;
- met 7 kleine stukjes afgebroken aan de randen;
- dat was te veel van het goede!

Nota bene:Er is niet voor de Hachette weg gekozen die eerst het houten plaatje 65, wat bovenop in het verlengde van het dek komt, plaatst.

Afbeelding 43/01
full

Linksboven:
Het nieuwe kunststof boegstuk. Prachtig exemplaar!

Linksonder:
Voorbereiding op het aanbrengen van het nieuwe kunststof boegstuk.
Het lijmoppervlak van het nieuwe kunststof boegstuk moet nog worden verruwd.
De 2-componentenlijm zal daardoor extra hechting krijgen tussen hout en kunststof.

Rechtsboven:
Droogtijd tussen de elastieken, blokhaakje, resthout en Stanleymesjes.
Met een stukje papier er tussen, om het blokhaakje niet mee vast te lijmen.
Ook weer zo’n mooi weetje van het forum!

Rechtsonder:
Het resultaat na een half uur droogtijd; het zit er echt goed op.

Wordt vervolgd met werkzaamheden uit deel 43 (boeg) aan de DKM Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactie

Bouwer was weer een goeie update (Altijd zo leuk van Hachette dat het zolang duurt)
Ik persoonlijk gebruik Irfanview als ik foto's moet verkleinen of ik gebruik Nikon NX2 om RAW bestanden te bewerken maar net hoe mijn zin die dag/Update is
Michael

Alsjeblieft niet zo technisch zijn tegen een digibeet;).
Snapt Bouwer niet zo veel van!
En BTW, het is geen abonnement, alles ligt al op de plank.
Dank, Falco/Michael voor de pluim.

En uh, ik ga opzoeken wat een uh RAW bestand is.
 
Zeg maar gewoon Michael hoor ;)

Oh kijk dat is mooi kan je gewoon op je eigentempo bouwen
Ik daarentegen moet wachten wachten wachten........

Een Raw bestand is voor de digitale fotografie wat een film rolletje is voor Manuele fotografie

in andere woorden het is en Negatief dat nog ontwikkeld moet worden

Michael
 
Reactie

Zeg maar gewoon Michael hoor ;)

Oh kijk dat is mooi kan je gewoon op je eigen tempo bouwen
Ik daarentegen moet wachten wachten wachten........

Een Raw bestand is voor de digitale fotografie wat een film rolletje is voor Manuele fotografie

in andere woorden het is en Negatief dat nog ontwikkeld moet worden
Michael

Weer wat geleerd.
 
DKM Bismarck, deel 43.


Update: Boegwerkjes met onderdeel 65.



Afbeelding 43/02
full

Bovenste afbeelding:
Altijd eerst even passen/meten/controleren of een onderdeel (65!) goed gefixeerd kan worden!
Dat was dus weer een ‘forumweetje’! Dank, dank.

Middelste afbeelding:
‘Lijmvast’ in bewerking.

Onderste afbeelding:
Werkzaamheden aan onderdeel 65 in deel 43 afgerond.
Duidelijk is te zien dat de 2e beplanking redelijk tot goed zal aansluiten op de (witte) boegstukken!

De andere werkzaamheden van deel 43 bestaan uit werk aan de boeg en de voorste opbouw.
Deze worden in een later stadium van de bouw uitgevoerd, daar de 2e beplanking voor dat werk aan de boeg eerst aangebracht dient te worden.

Nota bene: Het begint er warempel uit te zien als een schip, met die boeg!

Nota bene: Dankzij een volger op dit topic, ziet de lay out met de afbeelding er nu beter uit en misschien ook nog een beetje door het aanzetten van de HDR op de iPhone; wat dat ook mag beteken.
Een fotograferende natuurvorser gaf dat HDR advies.
Zoeken we op!

Wordt vervolgd met werkzaamheden van deel 23 aan de DKM Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hachette HMS Hood, issue 17


Update bij deel 17 van de HMS Hood.


Deze keer de De HMS Hood en geen DKM Bismarck.

Afgelopen zaterdag 14 maart 2015, kreeg Bouwer door een nieuwe ruil het deel van het dek uit deel 17 in de brievenbus.
Op diezelfde datum plofte ook in Engeland het geruilde deel uit Nederland op de mat.
Wat verlenen die posterijen; Royal Mail en Postnl, toch een goede service.
Twee blijde bouwers gaven elkaar een mailtje retour als dank en bliezen de loftrompet over de postman/vrouw; met als toegift van beide zijden een paar afbeeldingen met de voortgang van de HMS Hood en de DKM Bismarck.

Dit deel 17 werd in mei 2012 door Bouwer voor een Nieuw-Zeelander gefabriceerd.
Gelijk is er toen ook nog voor eigen gebruik een fysiek exemplaar ‘gefabriekt’.
Daarna werd het origineel door verkocht aan een bouwer uit de Verenigde Staten, want die wilde het liefst een origineel exemplaar, als Bouwer zich dit allemaal goed herinnerd.


- 11e afbeelding bij de bouw van deel 17:

full

Prachtig nieuw dek voor het schip.


- 12e afbeelding bij de bouw van deel 17:

full

Oude zelf gefabriceerd dek er af.


- 13e afbeelding bij de bouw van deel 17:

full

Hachette legde uit hoe te handelen met de bouw.


- 14e afbeelding bij de bouw van deel 17:

full

Zo gelezen, zo gedaan.
Hij past er perfect in!
Nu nog even de schroefgaten boren en klaar is Bouwer.
Was dit allemaal wel nodig dan?
Weinig zelfbouw vertrouwen Bouwer?
Ja; 2 jaar geleden was er maar zeer weinig bouwervaring en bovendien die constant aanwezige problemen om je delen uit het buitenland te krijgen.


Wordt vervolgd met de DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DKM Bismarck, deel 23.


Opnieuw een update:
Deze keer het ‘resin’ onderdeel (70) aan de achtersteven.


Afbeelding 22-23/14.
full

Hmmm, zo gemakkelijk?
Er afschuren kan wel.
Bij Bouwer moet er bij geschuurd worden!
En dat is niet mogelijk.


Afbeelding 22-23/15.
full

- Ankerplaats in onderdeel 70 zit circa 6mm te laag;
- en de totale hoogte is ook 7mm te laag;
- in de breedte is er ook nog eens 3.5mm te kort.
- gelukkig is er een forum met een oplossing voorhanden!
- en nog een geluk is dat er 2 van deze onderdelen voorhanden zijn.
- dan kan Bouwer 1 van de 2 (per ongeluk) naar de gallamiezen maken.


Afbeelding 22-23/16.
full

De oplossing uit Engeland.


Nu Bouwer nog;
- ankerplaats er uit zagen;
- onderdeel in hoogte doorzagen;
- onderdeel in breedte doorzagen;
- onderdeel nog een keer op een nog nader te bepalen plaats doorzagen.


Nader: Een 3D-print zou ook een oplossing kunnen zijn.
Dan dien je eerst weer een tekening aan te laten maken en dat is weer een heel gedoe en nog kostbaar bovendien.


Wordt vervolgd met deze werkzaamheden uit deel (23) aan de DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hachette HMS Hood, issue 17

Update bij deel 17 van de HMS Hood.

Nog een keer de HMS Hood; hierna voor langere tijd terug naar de plank.


15e afbeelding bij de bouw van deel 17:
full

Het onderdeel van het dek (het helderste deel, voor de opbouw!), uit deel 17 weer vastgeschroefd.

Nota bene:
Nog even terugkomend op de aanmaak van het oude onderdeel: Het oude onderdeel wat er in zat, was toch precies nagemaakt. Maar die 16 sleuven die er in zitten gaven de laatste zet om alsnog een gelaserd exemplaar aan te kopen.
Achteraf gezien was deze operatie dus niet nodig maar, geeft toch een prettig gevoel.


Wordt vervolgd met de DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactie

Das natuurljk ook een mooie oplossing ;) (Als het mocht lukken natuurlijk) lukt dat een beetje met Das? ik heb zelf op mn U96 hier en daar wat grote opvul plekken wat of zou Epoxy beter zijn? (Mischien kans dat das op een gegeven moment gaat barsten?
Michael

Michael,
Zelf heb ik totaal geen ervaring met boetseren!
Maar Timbo des te meer, gezien zijn goede resultaten.
Zelf ga ik het waarschijnlijk opvullen met styreen stukjes.
 
DKM Bismarck, deel 22-23.


Terug naar de DKM Bismarck!



Een nieuwe update: Het ‘resin’ onderdeel (70) aan de achtersteven.


Afbeelding 22-23/17.
full
Stap 1: Eerst in de verstekbak met een zaagblaadje.
Stap 2: Daarna in de bankschroef.
Stap 3: Gaat goed.
Stap 4: Nog beter.
Stap 5: Bijna.
Stap 6: Gevierendeeld!


Dat was 1½ uur fröbelen.
Nu (morgen) de ankerplaats nog uitzagen.


Gedachten delen: Wat duurt dat wachten op de Prinz toch lang!


Wordt vervolgd met fröbelen aan onderdeel 70 uit deel (23) van de DKM Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
DKM Bismarck, deel 22-23.

Progressie met het ‘resin’ onderdeel (70) aan de achtersteven.


Afbeelding 22-23/18.
full
Links: Ankerplaats uitgezaagd (onderdeel 70 ligt nu in 5 delen uiteen).
Midden: Uitgezaagd blokje passen met een plankje voor de 2e laag.
Rechts: Ankerplaats aftekenen.

Afbeelding 22-23/19.
full
Links: Anker gedeelte passen in het uitgesneden dek.
Rechts: Even 3 stukjes passen en daarna lijmen.


Afbeelding 22-23/20.
full

Werken met gekregen* styreen!
- Plakjes styreen er tussenin geschoven en nog 3 plakjes er bovenop.
- De lijmoppervlakten zijn wel verruwd; de 2-compolijm hecht dan beter?


*Nota bene:
Loop je in Franeker met je kleindochter langs een paar stevige klussende heren.
Zijn ze met Styreen aan het stoeien.
Vraagt Bouwer; “mag hij daar misschien een klein afvalstrookje van?”
“Waar wordt dat voor gebruikt?”
“Voor de modelbouw.”
“Oh, hoeveel heb je nodig?”
“Ahum, 3 verschillende breedtes en mag het ook in 2 verschillende diktes.”
“Even geduld dan.”
Niaaaaauwwww, door de cirkelzaag en 1½ minuut later:
“Tankewol.”
“Oant sjen.”
Gelukkig spreekt Bouwer 3 woorden Fries.

Kleindochter: “Opa, mag je dat zomaar vragen?”
“Ja, want het is een beloning voor het oppassen!”


Wordt vervolgd met onderdeel 70 uit deel (23) aan de DKM Bismarck.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DKM Bismarck, deel 22-23.


Enige voortgang met het kunststofdeel (70) aan de achtersteven.



Afbeelding 22-23/21.
full

- Alle 5 de stukken zitten er weer op.
- Nu op weg naar het vervolmaken van dit bouwsel.
- Op het onderste gedeelte van bovenstaande afbeelding de toegepaste Styreen uit Franeker!*


*Nota bene: Het verhaal van de kleindochter en de Styreen ging nog verder.
“Opa, ik pas toch ook op u?”
“Ja, zeker!”
“Oh, dan vraag ik eten in een restaurant.”
Die vraag kende maar één antwoord.
“Ja, dat is goed, laten wij gaan eten in een restaurant.”


Afbeelding 22-23/22.
full
Goed beter best.


Wordt vervolgd met; van best naar bijna tevreden, aan de achtersteven van de DKM Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
DKM Bismarck, deel 22-23.


Laatste handelingen aan het kunststofdeel 70.



Afbeelding 22-23/23 (laatste afbeelding!).
full

Zo ging het dan van best naar bijna tevreden.
Tevreden komt pas na het aanbrengen van de tweede laag beplanking.

Nota bene: Gelukkig volgt er weer een ander onderdeel in de bouwfase; houdt Bouwer van!


Wordt misschien morgen vervolgd met kunststofdeel D uit deel 14, aan de DKM Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
DKM Bismarck, deel 36.


Voortgang aan het achterschip:


Een al gebruikt onderdeel D, wat opgeknapt is.
Er zat niet veel lijm op, dus dat was er snel af.
En is als Bouwer het zich goed herinnert, al twee maanden geleden gebeurd.


Afbeelding 36/01.
full

Kunststofdeel D uit deel 14.
Op een later moment in de bouw wordt de middelste scheepsschroef hierin aangebracht.


Afbeelding 36/02
full

Volgens Hachette.


Afbeelding 36/03
full

- Links: Zo ziet de ligplaats er uit voor kunststofdeel D.
- De lijmplaatsen op het hout zijn verruwd voor een betere hechting van de 2-compolijm.
- Rechts: Ook de te lijmen oppervlakken van deel D zijn verruwd!


Afbeelding 36/04
full

- Links zit D mooi op zijn plaats!
- Was een vrij gemakkelijk onderdeel.
- Daarom zat het er vrijwel direct in gelijmd.
- Klaar is D-kees!
- Was weer niet volgens de volgorde van Hachette maar,
in verband met de komende 2e beplanking toch nodig.
- Opnieuw een mijlpaaltje bereikt aan de romp, met alle 4 die kunststof delen er op gelijmd.


Wordt vervolgd met deel 35 (2e laag beplanking!) van de DKM Bismarck.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prinz Eugen

Nieuws delen:
Goed nieuws, over de eerste 11 delen van de Hachette Prinz Eugen.
Afgelopen maandag, al vroeg in de morgen, een E-mail uit Duitsland.
De Germaan kreeg de delen 7 t/m 11, tot zijn eigen verbazing, 5 weken eerder geleverd.
De afspraak was begin mei.
Een gelukje; nu zijn de eerste 11 delen sinds vandaag onderweg naar Nederland.
Toch leuk, dat het weer gelukt is, nu met een schip als de Prinz.
En zeker met die redelijke zekerheid van die aardige oosterbuur uit Duitsland!
Waar een wil was, was weer een weg.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Gedachten delen


Gedachten delen:


HMS Hood, DKM Bismarck en DKM Prinz Eugen?

Die schepen hadden een 'rendez-vous'.
Waar?

Straat Denemarken

Bouwer’s vraag aan de moderatoren: Naamsverandering!

Daarna bestaat de topic naam Building HMS Hood und KMS Bismarck niet meer.

Wordt vervolgd.

 

Mooi!
Robert heeft gehoor gegeven aan de naamsverandering van dit topic.
Kan er weer verder gebouwd worden ´in´ Straat Denemarken.


36 01b.jpg


Gebeurtenissen en het eindresultaat van deel35.


Gebeurtenissen tijdens de bouw van deel 35;


Afbeelding 35/05
35 05.jpg

Herinneringen aan 2 gebeurtenissen bij de 1e laag beplanking.
Ook bij deze beplankingssessie een moment van onoplettendheid!


Afbeelding 35/06
35 06.jpg

Bloed aan de romp.
De mededader ligt onder de romp.
Maar, toch wel handig zo´n puntig en heel scherp mesje!


Afbeelding 35/07
35 07.jpg

Eerste plankjes van de 2e laag, volgens Hachette manier.
Eerst over de gehele lengte van het schip 1 plankje aan de bovenkant zware bepantsering.
Daarna in het midden van het schip een plankje eronder.
Baksteen effect zoals in de bouwwereld; komt de versteviging van de romp ten goede volgens Hachette.
Hebben zij helemaal gelijk in.

Eindresultaat van deel 35 (2e laag beplanking).

Afbeelding 35/08
35 08.jpg

Detail van de vierde en laatste rij plankjes, die er op zit.
Ziet er uit als van een ervaringsdeskundige.
Bouwer’s eerlijkheid gebied te zeggen, dat de waarheid ietsiepietsie anders is; zo prachtig ziet het er niet uit op elke plaats van de romp!
Maar het ziet er allemaal goed genoeg uit om in ieder geval tevreden te zijn met het resultaat tot nu toe.
Op naar deel 36 dan, of toch nog een afbeelding?


Wordt vervolgd met het begin van deel 36 (DKM Bismarck) of nog een afbeelding.

 
Laatst bewerkt:
Back
Top