Straat Denemarken

Bouwer, even terugkomend op de verbinding tussen motoren en schroefassen: ik zie dat je vertraagde motoren gebruikt. Toerentallen van de schroeven zullen dus niet zo hoog zijn. Dan kun je prima volstaan met rubber slang tussen de uitgaande assen van de vertragingen en de schroefassen. Allereerst de motoren zo goed als mogelijk uitlijnen op de schroefassen (houdt rekening met eventueel "inzakken" van lijm).

Uitlijnen kun je het beste doen door een amperemeter tussen motoren en accu te zetten: de + van de accu verbinden aan de + van de amperemeter, de - van de amperemeter verbinden aan de motor. De andere pool van de motor rechtstreeks aan de accu. Neem daarvoor een accu met wat minder voltage of zet ook de regelaar er tussen, zodat je niet hoeft te werken met een motor die op volle kracht staat te loeien... Da's niet fijn.
Motoren een voor een uitlijnen, anders weet je nog steeds niet welke motor het meeste vermogen opslurpt.

Als je de handel zo hebt aangesloten, kijk dan in welke positie de amperemeter het minst uitslaat. Dat is de positie waarin de motor gefixeerd moet worden.
Uitgaande as van de vertraging dichtbij de schroefas; een halve centimeter er tussen is prima. Dan een stuk rubber slang over beide einden schuiven. Dat mag best een redelijk stuk zijn, om de kans op slippen te minimaliseren.
Let op: de inwendige diameter van dat stukje rubber slang moet beduidend kleiner zijn dan de doorsnede van beide assen, zodat je geen "slip" krijgt. 2mm diameter as betekent: 1mm inwendige diameter slang.

Goedkoper dan cardankoppelingen, minder ruimte nodig en muisstil.

Roel,
Zoals je al weet, ik ben bijna volledig 'knullig' op het gebied van elektronica!
Dus veel van wat je hebt aangedragen, snap ik gewoon niet.
Wat ik wel begrijp is dat je met cardankoppelingen de kruiskoppelingen bedoeld.
Dat van die rubberslang en motor fixeren begrijp ik ook.
Maar vertraagde motoren en dat goochelen met die ampèremeter begrijp ik echt vrijwel niets.
Ik zal eens rondvragen in de auto- en houthobbyclub of er daar voldoende kennis aanwezig is om je verhaal wat duidelijker te krijgen.
Maar daar komt deze en volgende week even niets van!
Bedankt voor je bijdrage aan deze RC-materie.

PS Een simpel krabbeltje, op een papier, hier geplaatst, zou het voor mij misschien allemaal een stukje duidelijker maken, als het op een simpel krabbeltje zou kunnen.
 
Laatst bewerkt:

"Voor het oog zou ik gaan voor drie messing Raboesch schroeven.
Heb ik bij mijn model ook gedaan en oogt een stuk mooier dan de meegeleverde plastic schroeven.
Je zou dan van Raboesch de R162 schroeven moeten hebben met 25mm diameter, rekening houdend met links- en rechtsdraaiend.
Danny"

Dat is weken geleden genoteerd en niet vergeten!
Vanmiddag of morgenochtend ga ik naar Barneveld voor die schroeven en misschien ook nog voor de kruiskoppelingen.
Maar eerst nog even dit:

K.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bouwer, Dat zal ongetwijfeld makkelijker werken en zo kun je ze goed uit elkaar houden. Het verhaal dat Roel hier boven schrijft zou je bij gebrek aan een ampèremeter ook met een 1,5 volt batterij kunnen doen. Wel eerst even kijken of de motor op die lage spanning wil lopen. Dan laten lopen gekoppeld aan de schroefas en een beetje met de motor "rommelen". In de positie met de minste weerstand zal motor + as de meeste toeren maken (of zoals beschreven in Roel zijn verhaal het laagste amperage). Wat is de diameter van motor- en schroefas. Voor 4 mm assen heb ik nog wel een eindje slang. Stuur in dat geval even een PB-tje. Gr. Klaas.
 
Geen Barneveld vandaag.

Wilde wel gaan, maar even de website gecheckt;
- staat gesloten, maar website wel vol met artikelen;
- winkel zelf gebeld, telefoon maakt vreemde schakelgeluiden, geen verbinding;
- iemand gebeld die misschien iets weet;
- "ja, de winkel is waarschijnlijk gesloten";
- "niet zeker of de website wel doorgaat."
- klinkt niet bepaald betrouwbaar.

Zijn zeer waarschijnlijk nog steeds slechte tijden voor de modelbouwwinkels; die in Zwolle is ook al maanden dicht.

Einde oefening, nog geen Raboeschjes!

Dan de volgende winkel opzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Bouwer, Dat zal ongetwijfeld makkelijker werken en zo kun je ze goed uit elkaar houden. Het verhaal dat Roel hier boven schrijft zou je bij gebrek aan een ampèremeter ook met een 1,5 volt batterij kunnen doen. Wel eerst even kijken of de motor op die lage spanning wil lopen. Dan laten lopen gekoppeld aan de schroefas en een beetje met de motor "rommelen". In de positie met de minste weerstand zal motor + as de meeste toeren maken (of zoals beschreven in Roel zijn verhaal het laagste amperage). Wat is de diameter van motor- en schroefas. Voor 4 mm assen heb ik nog wel een eindje slang. Stuur in dat geval even een PB-tje. Gr. Klaas.

Klaas,
Ja, nu snap ik het beter, kan het bijna volgen.
Mag ik bijvoorbeeld ook 4 batterijen van 1,5 V gebruiken en aan elkaar koppelen of 2 van 1,5 V?
Dan haal ik even het achterlicht met 2 batterijen van de fiets en heb ik 3 V dacht ik.
Motor aansluiten op + en - en draaien toch?
En dien ik de regelaar, ontvanger en roerservo ook eerst allemaal aan te sluiten voor dat ik dat uitprobeer?
Nee toch? En de condensator hoeft er denk ik ook even niet op, die is toch voor de ontstoring?
Neem me niet kwalijk, maar weer vragen en vragen, zoals gewoonlijk ...........
 
Correct, voor het los draaien van de motor is enkel een spanningsbron nodig, maakt dus niet uit wat voor iets. Ikzelf gebruik een regelbare voeding. Maar een batterij o.i.d. gaat zeker lukken. Ampere meter er tussen en lekker meten. Je merkt dan vanzelf wanneer het zwikje het beste draait
 
Bouwer, Zoveel te lager de spanning des te beter hoor je het verschil. Zelf gebruik ik ook een regelbare voeding en een ampèremeter. Met het batterijtje is een methode als je de voeding en meter niet hebt. Je sluit alleen het batterijtje aan op de motor. De rest doe je niets mee, ook niet aansluiten. De motor koppel je aan de as met een koppeling of een stukje slang. Je houdt de motor recht voor de as en sluit de batterij erop aan. Door de motor iets van positie te veranderen verneem je vanzelf op welk punt de motor het lekkerst loopt. In die positie zet je de motor vast. Desnoods herhaal je de exercitie nog eens met de motor gemonteerd op motorsteun en schuift de steun wat heen en weer. Wil het niet met één batterij dan neem je er twee. Heb je slang? Zie mijn vraag in mijn vorige post. Als het niet duidelijk is dan heb ik het niet goed (genoeg) opgeschreven. Aarzel niet om iets te vragen of nog eens uit te leggen. Groeten, Klaas
 
Klaas,
Ja nu snap ik het helemaal.
Maar ik ga eerst de scheepsschroefjes van Raboesch aanschaffen.
Bedankt voor de kennisoverdracht.
 
In Beugen zit ook een goede webshop evenals in Groningen.
 
Investeren in de toekomst Roel! Bij mij heeft de bouwdoos van de Smit Nederland ook 20 jaar staan wachten. Pas 4 jaar nadat ik gestopt was met werken er aan begonnen. Er was ook nog een echte zeilboot die onderhoud nodig had. Maar wat in het vat zit.... En je kunt af en toe eens wisselen van object om aan te werken. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Mooie keuze Roel, jij kan de motoren er al bijna inleggen nog voor dat je begonnen bent.
Nu op weg naar Groningen.
Raboesch schroefjes halen op de Nieuweweg.
In 3 uur heen en terug!
 
En zonder de 3x 25 mm R162/11 en 12 terug.
Waren net voor mijn aankomst verkocht.
Aaaarggggggh.
Was op een ander gebied een goed bezoek aan de stad Groningen.
Maar ondanks dat, volgende keer even contact maken en weg laten leggen.
Volgende week?
 
Upgrade Straat Denemarken.jpg


HMS Hood.

Verder met de HMS Hood.
In juni 2015 een 5-tal nog ontbrekende dekdelen naar Nederland laten komen.

De eigen gefabriekte dekdelen waren circa 0.5 mm dunner.
De kwaliteit van het zelf aangekochte hout (bij een grote bouwmarkt!), was nogal splinterig en had een slechte onderlinge verbinding van de 3 laagjes.
En het (vliegtuig)triplex wat Hachette/Amati gebruikte voor de dekdelen was een betere keus.
Vandaar dat er bovenaan Upgrade staat in plaats van Update in straat Denemarken!


Goed, het eindigde met de HMS Hood op 15/16 maart 2015 bij permalink 486/488.
Dekdeel 73 uit deel 17 werd destijds aangebracht en dat zag er proper uit.

De 2 achterste dekdelen van deel 20:


9e afbeelding bij de bouw van deel 20 (bouw 12):
bouw 12.jpg

Oude zelf aangemaakte dekdelen verwijderd en weggegooid, nieuwe er naast.
Opnieuw een aantal blokjes aan de binnenzijde van de romp geplaatst.
Dan konden de nieuwe dekdelen op nieuwe blokjes vastgezet worden met de schroefjes.


10e afbeelding bij de bouw van deel 20 (bouw 13-14-15):
bouw 13-14-15.jpg

1. Voorgeboord (2 mm) en verzonken (met een prachtig metaalfreesje) voor de schroeven met verzonken kop.
2. Schroefjes gemonteerd.
3. De modelbouwer tevreden met de 2 nieuwe gemonteerde dekdelen op het achterdek.

Wordt vervolgd met werkzaamheden uit deel 16 van het Hachette/Amati model HMS Hood.
 
Laatst bewerkt:
Upgrade Straat Denemarken.jpg


Wel een erg kleine vandaag!

HMS Hood.

5e afbeelding bij de bouw van deel 16:
bouw 16 05.jpg

Dekdeel 72.
Wel een paar sleuven uit moeten vijlen (bij de pijlen!) om het dekdeel passend te krijgen!
Daarna eerst 1 schroefgat voorgeboord en schroefje er in gedraaid (bij rode pijl!).
Dan kan er altijd nog wat geschoven worden met het dekdeel,
als de dekplaat al bij 1 schroefje een beetje afwijkend zit vastgeschroefd
en bij veel verkeerd geboorde gaatjes gaat het er dan uitzien als een Zwitsers gatenkaasje.
Maar in dit geval is het niet mislukt; dekdeel zit er recht in de lijn op!
Morgen worden de resterende 12 schroefgaatjes gedaan; met die griep niet zoveel zin.

Wordt vervolgd met werkzaamheden uit deel 13 van het Hachette/Amati model HMS Hood.
 
Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg


HMS Hood.


5e afbeelding bij de bouw van deel 13:
bouw 13 05.jpg

Eerst wat meer houtdikte aangebracht, om het nieuwe dekdeel goed te bevestigen.
Daarna de lijm 24 uur laten drogen/uitharden.


6e afbeelding bij de bouw van deel 13:
bouw 13 06.jpg

Na 24 uur vastgeschroefd.
Het laatste dekdeel is in voorbereiding;
ook wat meer houtdikte aangebracht.
En opnieuw de lijm 24 uur laten drogen/uitharden.

Ziet u de 4 mooie gaten daar?
Op aanwijzing van Raf aangebracht en daarna vol laten lopen met G4.
Was wel een mooie tip van die Belgische rakker!
Die heeft mij heel wat geleerd.
Daarna leeg laten lopen in een potje.
En het restant gebruikt bij andere nog te behandelen stukken.
Niets in de container verdwenen.
Milieuvriendelijk gedrag bij het gebruik van een milieuvijandelijke vloeistof!

Nota bene: De dekranden, van de dekdelen.
Die steken soms 1,5 a 2 mm over de rand van de romp heen!
Alles afvijlen?
Iemand een ander idee?
Schip op zijn kant en de schuurmachine er op?



Wordt vervolgd met de laatste werkzaamheden uit deel 13 van het Hachette/Amati model HMS Hood.
 
Schuurpapier op een verfmenglatje lijmen, werkt super. Maak gelijk een paar latjes met verschillende korrel van grof naar fijn bijvoorbeeld.
 
Mike, dat is ook een idee.
Ik heb die plankjes met het schuurpapier er al op ook liggen; met korrelgrootte 80, 100, 150 en 200 .
Misschien een paar er bij maken met een korrelgrootte 40 en 60.
Dan kun je ook nooit zo snel brokken maken met een uitschieter zoals met een schuurmachine.
Bedankt.
 
Back
Top