Bouwer, even terugkomend op de verbinding tussen motoren en schroefassen: ik zie dat je vertraagde motoren gebruikt. Toerentallen van de schroeven zullen dus niet zo hoog zijn. Dan kun je prima volstaan met rubber slang tussen de uitgaande assen van de vertragingen en de schroefassen. Allereerst de motoren zo goed als mogelijk uitlijnen op de schroefassen (houdt rekening met eventueel "inzakken" van lijm).
Uitlijnen kun je het beste doen door een amperemeter tussen motoren en accu te zetten: de + van de accu verbinden aan de + van de amperemeter, de - van de amperemeter verbinden aan de motor. De andere pool van de motor rechtstreeks aan de accu. Neem daarvoor een accu met wat minder voltage of zet ook de regelaar er tussen, zodat je niet hoeft te werken met een motor die op volle kracht staat te loeien... Da's niet fijn.
Motoren een voor een uitlijnen, anders weet je nog steeds niet welke motor het meeste vermogen opslurpt.
Als je de handel zo hebt aangesloten, kijk dan in welke positie de amperemeter het minst uitslaat. Dat is de positie waarin de motor gefixeerd moet worden.
Uitgaande as van de vertraging dichtbij de schroefas; een halve centimeter er tussen is prima. Dan een stuk rubber slang over beide einden schuiven. Dat mag best een redelijk stuk zijn, om de kans op slippen te minimaliseren.
Let op: de inwendige diameter van dat stukje rubber slang moet beduidend kleiner zijn dan de doorsnede van beide assen, zodat je geen "slip" krijgt. 2mm diameter as betekent: 1mm inwendige diameter slang.
Goedkoper dan cardankoppelingen, minder ruimte nodig en muisstil.
Roel,
Zoals je al weet, ik ben bijna volledig 'knullig' op het gebied van elektronica!
Dus veel van wat je hebt aangedragen, snap ik gewoon niet.
Wat ik wel begrijp is dat je met cardankoppelingen de kruiskoppelingen bedoeld.
Dat van die rubberslang en motor fixeren begrijp ik ook.
Maar vertraagde motoren en dat goochelen met die ampèremeter begrijp ik echt vrijwel niets.
Ik zal eens rondvragen in de auto- en houthobbyclub of er daar voldoende kennis aanwezig is om je verhaal wat duidelijker te krijgen.
Maar daar komt deze en volgende week even niets van!
Bedankt voor je bijdrage aan deze RC-materie.
PS Een simpel krabbeltje, op een papier, hier geplaatst, zou het voor mij misschien allemaal een stukje duidelijker maken, als het op een simpel krabbeltje zou kunnen.
Laatst bewerkt: