Super Decathlon 1:4

Onsteking is binnen

Zit je net lekker aan een broodje komt iemand een pakketje brengen met een ontsteking :banana:

Maar nu zit de auto al vol :-(
Zowiezo wordt het weingi denk ik daar de magneet in de meenemer te laat staat.

Ik heb nu een Vlach onsteking en volgens Pe moet de magneet op 0,1mm voor het bovenste dode punt van de cilinder gemonteerd worden.
Nou dat zit ie bij lange na niet, de magneet zit zoals die nu zit veelste laat (en da`s al nooit goed).

De motor loopt wel maar niet zoals die deed dus ik laat hem vandaag maar thuis en ga komende dagen maar eens kijken of ik de magneet verplaatst krijg.

Binnenkort meer nieuws :-)

Zo,dat is een snelle service.
Ik heb een vraagje over de onsteking maar dat komt op de schaalmeeting in Oss wel!
Vindt het raar dat de magneet verkeerd zit.
Daar heb jij toch niets aan gedaan dacht ik zo.
Foutje vanuit de fabriek?

Mvgr hans

Pe weet wel waar dioe mee bezig is ;-)

Tja, die onstekingsmagneet is een beetje vreemd, heb er zelf nooit naar gekeken want de motor deed het.
Al vondt ik altijd wel dat ie minder presteerde dan die zou moeten kunnen maar ja het is al een oudje met een verleden.

Maar de Falkon ontsteking is eigenlijk voor een ZDZ dus de onsteking die water heeft gehapt was al niet orgineel meer.
Dus kan het zomaar zijn dat diegene die die ontsteking heeft gemonteerd de magneet niet goed heeft geplaatst (of dat deze verschoven is daar er 2 inbusjes in de propmeenemer zitten).

Naja, heb nu dus weer een werkende onsteking, ga eens even goed kijken hoe en of ik de magneet kan verzetten en ga dan de motor weer eens aan de gang tikken.
Komende woensdag gaat ie in ieder geval weer mee naar het veld om misbruikt te worden dan moet ik het toch wel voor elkaar hebben gekregen :yes:

Komende woensdag gaat ie in ieder geval weer mee naar het veld om misbruikt te worden dan moet ik het toch wel voor elkaar hebben gekregen :yes:
:nooo:

Komende woensdag wordt niets, ben even te druk geweest met het lekkere weer :oops: en de 1-5-cessna-skymaster-337-eigenlijk-336-bosmodelair-16 om die komende woensdag wel weer te vliegen.

Maar de Super Decathlon staat in de planning voor eind deze week en is zeker op Oss vliegend te zien (mits ik hem tegen het dek aan kwak natuurlijk ;-) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Mhhh, de magneetring was te verdraaien tov de propmeenemer.

Heb vandaag m`n zender niet hier maar ik ga morgen eens kijken voordat ik ga vliegen hoe de motor nu loopt, feit is dat de magneet te laat stond.

Eens kijken hoe de motor nu gaat presteren, of ik er morgen mee ga vliegen weet ik nog niet was van plan om de nomad-3-mtr-twin-2x10cc-bosmodelair-24 weer eens mee t enemen maar het wordt nu ook wel weer heel verleidelijk om de Super Decathlon toch maar vliegklaar te maken.

Arrrggghhhh, gek wordt je al je teveel kisten hebt :roll: (en nee we doen er nog even geen 1 weg ;-) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanochtend om half 8 op het werk de MVVS 35 even laten lopen en ik moet zeggen op volgas klinkt de motor lekkerder dan voorheen.
Ook op stationair lijkt de motor wat rustiger te lopen.

Vanmiddag op het veld zal ik het toerental eens meten en kijken of er nu werkelijk verschil is en het belangrijkste de vliegtest, dan kun je het verschil pas echt goed merken maar ik kan er in ieder geval weer mee vliegen vanmiddag :D :D

De Super Decathlon heeft gister weer een vlucht of 3 zonder problemen gemaakt.
Echter was bij de laatste vlucht m`n motorbok wat losgelopen dus er toen maar mee gestopt en dat wordt dit weekend even allemaal verholpen.

Ook nog even de FCO 2 erop gehad:
FCO 2 op mijn Super Decathlon 5min 15sec

RE Falcon en magneet verkeerd.

Je hebt het over een Falcon, die zijn inderdaad veel gebruikt voor/door ZDZ maar werkt uitstekent op elke motor. De ontsteking werkt op zich zelf en als je het ontstekings punt goed hebt en een "normale" bougie gebruikt is er niks aan de hand.
Nu heb je het over de magneet verkeerd?? wil dat zeggen dat je die verplaats?? niet de sensor? wat voor type motor gebruik je dan?

Groeten Johan Visser

Zit je net lekker aan een broodje komt iemand een pakketje brengen met een ontsteking :banana:

Maar nu zit de auto al vol :-(
Zowiezo wordt het weingi denk ik daar de magneet in de meenemer te laat staat.

Ik heb nu een Vlach onsteking en volgens Pe moet de magneet op 0,1mm voor het bovenste dode punt van de cilinder gemonteerd worden.
Nou dat zit ie bij lange na niet, de magneet zit zoals die nu zit veelste laat (en da`s al nooit goed).

De motor loopt wel maar niet zoals die deed dus ik laat hem vandaag maar thuis en ga komende dagen maar eens kijken of ik de magneet verplaatst krijg.

Binnenkort meer nieuws :-)

Hoi Johan,

op deze Super Decathlon zit een MVVS 35, die hebben normaal een Vlach ontsteking maar gezien het verleden van deze motor zal die ondertussen wel eens vervangen zijn.

Ik heb er nu weer een orginele Vlach opzitten dankzij Pe en de motor draait nu weer lekker.

Wat betreft de magneet klopt dat, ik kan die verdraaien tov de krukas en de sensor staat vast.

Ik ben ook alleen overgaan naar de Vlach omdat de Falkon niet van zwemmen hield ;-)

Zwemmen houd de Vlach ook niet van denk ik. Vlach is in het verleden ook gebruikt door ZDZ ;) alleen niet zolang

Hoi Johan,

op deze Super Decathlon zit een MVVS 35, die hebben normaal een Vlach ontsteking maar gezien het verleden van deze motor zal die ondertussen wel eens vervangen zijn.

Ik heb er nu weer een orginele Vlach opzitten dankzij Pe en de motor draait nu weer lekker.

Wat betreft de magneet klopt dat, ik kan die verdraaien tov de krukas en de sensor staat vast.

Ik ben ook alleen overgaan naar de Vlach omdat de Falkon niet van zwemmen hield ;-)

Problemen?!?!?!?!

Oss naderts en de Super Decathlon krijgt luchtvrees.

2 weken geleden voor het laatst gevlogen met de Super Decathlon zonder problemen, heb toen een vlucht of 4 a 5 gemaakt en die verliepen allemaal goed.
Echter bemerkte ik na de laatste vlucht dat het motorbok los zat dus de kist niet meer de lucht ingestuurd.

Thuis op het dooi akkertje alles gereed gemeekt en zo ook voor Oss, nu vanavond moest ik overweken maar daarna dacht ik even op het veld te vliegen.

Nou daar begon het , de motor was met geen mogelijkheid aan te krijgen?!?!?!?!?!?
En toen die eenmaal liep was goed lopen ver te zoeken, uiteindelijk de motor toch redelijk gekregen en een kort vluchtje gemaakt.

Zeker kort daar net op hoogte de motor uitviel?!?!?!?!?

De kist toch netjes op het asfalt weten te krijgen en daarna niet meer te starten?!?!?!?!

Aaargghjhjhhhh, ik wordt gek:evil: (voor zover ik dat al niet was).

Nu verdenk ik de viltklunk ervan dat ie voorin boven in ligt (ach ik moet toch iets gokken) en ga komende 2 dagen ook even de afstelling weer op de fabrieksinstelling zetten die zijn nu verdraaid.......

Naja, in die 2 dagen zal het vast wel goed komen hoop ik.

Kijk Ton je leert het al, je spreekt het niet uit maar doet een kleine verwijzing naar......

Maar nee dat zeker niet :nooo: krijg ik gegarandeerd last met uit de maat lopende regelaars etc ;-)

Tja Han, zo ken ik er nog 1 ;-)

Op zich kan er niet veel aan de hand zijn maar het moet wel even onderzocht worden.
Ach ik heb morgen nog, en dan nog een paar uurtjes op vrijdag dus het zou goed moeten komen.

En anders maar niet, kan ik lekker knutselen op Oss :D

Maar vliegen zal die :yes:

Vanochtend de sproeiernaalden volgens de fabrieksinstelling gezet en proberen de motor te starten.

nul komma nada komma nikses :cry:

Nou dan toch de hele bende maar weer eens open halen en kijken wat ik kan vinden :roll:

ALS de filtkulnk het probleem is, zou je hem bij volle tank gewoon moeten kunnen starten.... ik denk dat je je membraam en het filtertje (in de carb) ff eerst moet checkken

Vanochtend de sproeiernaalden volgens de fabrieksinstelling gezet en proberen de motor te starten.

nul komma nada komma nikses :cry:

Nou dan toch de hele bende maar weer eens open halen en kijken wat ik kan vinden :roll:

Kan ook zijn dat de viltklunk voorin ligt, en daardoor de leiding in de tank geknikt is en zo de brandstoftoevoer tegenhoudt. Zelf gebruik ik gewoon gele benzineslang binnen in de tank met een stukje messing buis ertussen, dan kan ie nooit knikken of anderszins vervelend doen....

Grt.

Back