Supergee II^2

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 24 feb 2009.

  1. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros-vleugel

    Ik ben inmiddels ook weer wat verder:

    Pockets voor servo's met m'n dremel en een malletjes uit het schuim gefreesd.
    Dremel heeft zo'n mooi opzetstukje waarmee het een soort bovenfrees wordt.
    [​IMG]
    Servo past strak in de pocket. Extra ruimte gemaakt voor kabelafvoer aan achterzijde en roterend heveltje aan voorzijde
    [​IMG]

    Asje voor RDS systeem gemaakt (heveltje van servo garandeert juiste afstand pennetjes):
    [​IMG]

    Het zwarte buisje is een gewoon gepultrudeerd carbon buisje (zo gekocht) met een carbon kousje (type SC1020 van EMC-Vega) eroverheen getrokken voor torsiestijfheid.
    In het uiteinde is een stalen pennetje 1,5mm gelijmd, met een 50 graden knik:
    [​IMG]

    Testopstelling voor RDS-systeem :
    [​IMG]
    Filmpje op youtube:
    [media=youtube]gDMJEG-VFWw[/media]
    Vlak voor de pocket op de flap moet het asje eigenlijk zijdelings worden opgesloten, nu beweegt hij te veel heen en weer (dat heb ik in de vleugel dus wel gedaan met kleine stukjes balsa)

    Pocket voor in de flaperon gemaakt van 2 plaatjes 3-laags 93grams carbon op 2mm balsa , 1,5x1,5mm balsa strookjes (in foto nog carbon staf) als 'kozijn'. Van het 1,5mm rvs staf-materiaal waar ook de wiper van wordt gemaakt, heb ik een tooltje gemaakt om de juiste afstand tussen de pocketwanden te krijgen.
    [​IMG]

    Pocket klaar voor inlijmen in flaperon:
    [​IMG]

    Even een stukje vooruit (de vleugelhelften zijn al samengebouwd)-
    servohevels zijn horizontaal gesteld, stalen wipers met 20min epoxy in de RDS buisjes gestoken en in de flaperon-pocket gemanouvreerd. In deze stand de flaperons onder ca. 20 graden down gezet (met kartonnetjes) en laten harden. Zodoende hoeft de hevel niet meer dan ca 45 graden uit de horizontaal te draaien en kan hij net binnen de vleugeldikte blijven.
    [​IMG]

    De net ingebouwde 'wiper' in de pocket (na samenstellen vleugels). Eerst dus alleen het pocketje zelf in de flaperon gelijmd)
    [​IMG]

    Hier zie je een onderaanzicht van de vleugel, tpv de servo (inbouw servo pas gedaan na samenvoegen vleugels)
    [​IMG]

    Vleugelverbinder van roving en kops balsa, past precies tussen de koolstof ligger.
    Gaatje is voor doorvoer kabels van vleugelservo's en de antenne.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]

    Die bedoel je? Even op de foto klikken zodat hij hem los opend.
    Dan rechtermuisknop en kies "afbeeldings-URL kopieren" of iets soortgelijks.
    Dan plaatje invoegen op het forum met dat knopje ervoor en dan control-V om de URL erin te plakken.

    mooie vleugelverbinder!
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Sjiek hoor, RDS!

    Wat vraagjes:

    1) Wat voor carbonkous heb je gebruikt?
    2) Hoe heb je de RDS aansluiting op de servo gemaakt.
    3) Hoe dik is het plaatje waarvan je de pocket gemaakt heb?
    4) Wat is het eigenlijk voor plaatje?

    Als je het vervelend vind dat de yoke heen en weer schuift kan je hem, achteraf, begrenzen door links en rechts van de yoke een balsablokje te lijmen. Zo heb ik het bij mijn beide zwevers met RDS gedaan.
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    supermooi RDS!

    Is 6 cellen alleen niet wat veel voor je ontvanger?
     
  5. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Nee, ik heb slechts 4 van de 6 cellen aan elkaar gesoldeerd. Het is een oud accupackje van een alarmsysteem dat ik alleen voor testjes gebruik.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2009
  6. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros- vleugel afbouw

    Berrie, antwoord op je vragen heb ik in mijn vorige post ingevoegd.

    Verdere afbouw van de vleugel:

    Buisjes voor de rompbevestging ingelijmd. De buisjes heb ik gemaakt door 3 laagjes carbon kous over het buisje heen te trekken dat ik voor de romp heb genruikt (dat buisje eerst met was en dun polyesteromwikkeld). Bovenzijde van het vleugel-buisje met een triplex plaatje afgedicht (20 min epoxy).
    [​IMG]

    Ruime gaten in vleugel geboord tot op (niet door) de bovenhuid van de vleugel. Vleugel-buisjes op de buisjes van de romp geschoven, gaten in vleugel volgestort met epoxy_microballoons, romp met buisje in de gaten laten zakken.
    In dezelfde gang heb ik ook de vleugelconnector verlijmd in de vleugel, terwijl deze ingeprikt zat op de connector in de romp. Instelhoe tov romp met klosjes hout ingesteld, verder vleugel haaks op romp gezet dmw heilig oog en touwtje vanaf staart naar beide vleugeltips.
    [​IMG]

    Beetje teveel epoxy aangebracht. Ernstiger probleem was dat ik de hoek niet goed had ingesteld en ik de buisjes dus weer moest uitboren. Nog ernstiger was dat ik er toen achter kwam dat de epoxy in de (vrij open) connector was doorgedrongen en deze dus verlijmd zat op de romp-connector. Grr. Met een föhn en gedoseerd geweld toch nog los gekregen. Connector is een beetje verstopt met epoxy maar ik meet nog contact dus laat ik het maar zo.
    [​IMG]
    Naderhand gaatjes van vleugelbuisjes doorgeboord en vanaf bovenzijde verzonden voor de verzonken M4 nylon schroeven.
    Deelnaad vleugels nog versterkt met strookje 63grams kevlar.

    Werpstift (carbon stripje 9x1,6x45mm) ingelijmd:
    [​IMG]

    Massa complete vleugel incl servo's: 146,4 gram
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros - afbouw romp

    De ondermal van de nose-cone heb ik met twee paspennetjes op een houten lat vastgezet, zodat ik een stabiele montage-tafel krijg om staartboom en pod te verlijmen en de romp ook verder af te monteren.
    Boom aan pad gelijmd dmv balsa ring (3-laags, vezels 120 graden georienteerd) rondom uiteinde boom en veel epoxy+microballons.
    [​IMG]

    Ingredienten voor de nose-cone:
    - Ontvanger Futaba RX600 DSP 12.4 gram
    - Accu 4x1/2 AAA cel 350mAh 30.8 gram
    (van Bouwman, zie BatterijService.nl :: Oplaadbaar Industrieel :: Met soldeeraansluiting :: GP INDUSTRIAL NimH )
    - Servo Robbe FS60 8.2gram (2x)
    - Kabelboom bestaande uit stekker voor accu, stekker voor ontvanger, laadstekker en - aan/uit schakelaar (type) totaal 4.5 gram
    (schakelaar is de Hartmann SX254L via Conrad)
    - Servotray gezaagd uit laminaat 2laags 93g carbon+2mm balsa+2laags 93gr carbon 1.8 gram

    Foto kabelboom:
    [​IMG]

    Foto servotray (op foto is het servo-gat niet goed uitgezaagd) :
    [​IMG]

    Twee aanzichten van de inbouw, nog zonder de bovenhelft van de nosecone:
    [​IMG]
    [​IMG]
    De accu zit helemaal in de beus, half verscholen onder een stukje tape.
    De servo's zijn iets scheef gezet op houten wigjes zodat de hevels net vrijlopen van het schuifneusje (zie foto onder).
    trekdraden zijn geleid door Teflon buisjes 2x0,7mm. Buisjes lopen tot net achter de vleugelverbinders.
    Schakelaar is het rode knopje links (vlak bij de aansluiting op de boom).
    [​IMG]

    Gebruikte draad voor besturing (viswinkel):
    [​IMG]

    Aansluiting richtingsroer op boom. Teflon buisje is ca. 5 cm lang. Ri- roer en stabilo hebben elk twee torsieveertjes van 0,3mm diameter en 40mm lang, 180 graden voorgespannen.
    Heveltje is van 3 laagjes 93 grams carbon. Beetje 5min epoxy rondom gaatje om het minder scherp te maken.
    [​IMG]

    Aansluiting hoogteroer op romp. Verenstalen pennetje 0,3mm is om te voorkomen dat het lusje van de stuurdraad al te gemakkelijk kan ontsnappen.
    [​IMG]

    Bovenste helft nosecone even met plakband vastgezet:
    [​IMG]

    En toen realiseerde ik me ineens dat hij eigenlijk bijna af is! 'Alleen' nog zender programmeren, proefstartjes voor instehoekverschil, range-test en stabilo goed vastzetten.
    Niet op de suffe bouwer letten:
    [​IMG]

    Tot mijn verbazing moest ik 5 gram lood op de staart plakken om het zwaartepunt op de plek te krijgen die Mark Drela aangeeft. Ik had de neus 2cm langer gemaakt dan de tekening, er vanuit gaande dat ik de staart wel te zwaar zou maken en dat mijn staart-boom vrij zwaar is. Accu en servo's ook helemaal voorin geschoven. Achteraf een beetje te veel voorin dus. Nou ja, eindresultaat onder de 300 gram dus ik ben tevreden voor mijn eerst DLG-bouwsel (mits het vliegt):
    vleugel: 146.4 gram
    romp: 136.5 gram
    totaal: 282.9 gram

    Nou, ik verwacht dit weekend wat te testen dus dan meld ik me wel weer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ziet er goed uit :) zeer benieuwd naar vliegverslag (en filmpje!)..
    Mooie pod zeg, kan ik die tegen een leuk prijsje bestellen voor mijn zelfbouw mimi? ;)
     
  9. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ja hoor dat kan. Op pagina 1 staan wat details over de pod.
    Ik hem hem 2 cm langer gemaakt dan de originele SupergeeII-pod, de maten daarvan staan op de tekeningen van Drela (Charles River RC website).
    De mal van de onderhelft heeft een beschadiging in het oppervlak die je dus ook terugziet in de pod. Ik kan er mee leven maar als je een echte perfectionist bent kun je beter verder zoeken. Voor 40,- + verzendkosten maak ik er één voor je.
     
  10. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros-Maiden

    Gisteravond de eerste werpstartjes gemaakt.
    Gaaf! Wat kan zoiets langzaam vliegen! En wat reageert het gevoelig op stuurcommando's en windvlaagjes! Hier moet ik echt mee leren vliegen.

    Vanmiddag heeft m'n vrouw een filmpje gemaakt van een van m'n eerste DLG starts, een kort vluchtje en een landing:
    ni2jikbcaWg[/media] - maiden

    Zwaartepunt ligt nu iets achter dat wat Drela aangeeft, maar hij is nog steeds zeer stabiel.
    Helaas ook al meteen m'n eerste (nou ja, eerste) blunder gemaakt door het ding te gooien zonder hem eerst aan te zetten. Neus omlaag de grond in. Schade: pod gebroken vlak bij aanhechting op staartboom. Nou ja, is met een paar gram carbon+epoxy wel weer te verhelpen. Ezel.
    Ik denk dat ik die DVD van RadioCarbonArt ga bestellen om beter te leren gooien en vliegen.
    Deze dus: 3HzOfjDz70o[/media] - Handlaunch Glider Pro Clinic DVD Trailer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ron, ik heb al van meerdere F3J-piloten gehoord dat ze door het F3K pas echt geleerd hebben te vliegen, en dan bedoel ik vooral thermiek vliegen.

    Jammer van je kraak.

    Loet
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gefeliciteerd Ron!

    Hoe is het verder met jouw? (Dennis praat nergens anders meer over dan de Supergee. Ik weet niet of ik de mijne nog af maak..... ;) )
     
  13. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Inderdaad, en nadat we al 4 hele dagen op de Wasserkuppe hebben gevlogen ben ik vanavond gewoon weer dik een uur met de Suprgee wezen gooien....
    Wat verslavend!!! Ik kan door een kleine breuk in de staartboom niet voluit gooien (tussen de 20 en 25 meter) en dan vliegt hij 1:15 minuten in windstille avonduren.

    Hij is trouwens mooi geworden Ron!
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2009
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    [​IMG]

    [​IMG][/IMG]
     
  15. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Dit is toch niet mijn Supergee?
    Deze is van Fotor (Raymond)
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Yep, dit is mijn fireworks:D.
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Oeps... :D

    Heb ik jouw Supergee dus gewoon niet op de gevoelige plaat staan! Schande.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het eerste vleugelhelfje voor mijn Supergee is uit de zak. Na het schoonschrapen van de neuslijst en het afsnijden van de achterlijst is het gewicht van dit helfje 60.5gram.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De mylars voor de volgende helft zijn zojuist gespoten.

    [​IMG]

    Nog een tip voor de "baggers" onder ons. Als je vrouw de plafondventilator in je hobbykamer heeft aangezet, controleer dan VOOR het baggen of alle stukjes lay-up nog op de werkbank liggen........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ach, zo te zien had je in ieder geval nog voldoende pot-life over.
    (zo zie je tenminste de stoffige achterzijde van je werkbank weer eens...)

    Wit/rood? Geslaagde kleurencombinatie!
    (Er komt een dag waarop je je eigen luchtvaartmaatschappij kunt beginnen)


    Vincent
    P.S.: heb vanmorgen heeeel vroeg de carbon roving in de Fox aangebracht...
     
  20. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    nog vorderingen gemaakt berrie?
     

Deel Deze Pagina