Supergee II^2

Ik denk dat Alex bedoelt dat je een buisje moet gebruiken om de draad van binnen naar buiten te geleiden.
Een geboord gat in Carbon kan lelijk scherp zijn.

Frans

Berrie, dat gaat goed......

Laatst bewerkt:
Dennis heeft idd geleidingsbuisjes ingelijmd. Dat gaat dan ook goed. Tja, waarom niet de kabels binnendoor? Ik was in de veronderstelling dat ze 'normaal" buitenlangs de boom liepen. Maar langzaam begint het te dagen dat ik in Januari tijdens de meeting met Theo hier ook al naar gekeken had.

De eerste vleugelhelft is uit de zak. Niet zo licht als ik gehoopt had. Over een stukje is de neuslijststrook een minibeetje in een puntje gezogen... Dat blijft toch lastig!

Hier wat plaatjes:

68549e77f6cc6882.jpg

68549e77f6d0d622.jpg

Op naar de volgende helft!

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi Berrie!
Wat betrft dat geleidingsbuisje voor de draad door de romp:
Gebruik je een buisje helemaal van voor tot achter of alleen bij de doorvoer door de staart?
Of een stukje bij de staart èn een stukje langs de vleugel-pylonnen tot in de neus?
Vanwege massa wil je natuurlijk niet te veel buis toevoegen, maar met een kort stukje lijkt het me ondoenlijk om achteraf een nieuwe dyneema lijn door te voeren.
Ook ben ik bang dat de lijn gaat aanlopen/schuren langs de bedrading die vanuit de vleugelconnector door de romp loopt. Het is daar al best wel vol. Een geleidingsbuisje op dit stuk zou beter zijn, maar als dat niet in één stuk doorloopt tot door de staart heen, lijkt het me erg moeilijk de lijn door te voeren.
Wat voor diameter verenstaal heb je gebruikt voor het scharnier? 90 graden of 180 graden omgezet? Voldoende kracht zo?

Zelf heb ik net de vleugelhelften met elkaar verbonden en de pylonnen en connector ingelijmd. Beetje tegenvaller gehad: Door een stommiteit had ik de vleugel niet haaks op de romp gesteld, en tot overmaat van ramp was er epoxy in de vleugel-connector gelopen waardoor ik grof geweld nodig had om de zaak weer uit elkaar te krijgen. Met een föhn en zweetdruppels is het toch nog redelijk gelukt. De connector loopt niet meer zo lekker maar doet het nog wel. Ik ga er maar mee door, de connector vervangen kan niet zonder veel schade aan de vleugel aan te richten.

Groeten,

Ron

Ik heb voorin idd een iets langer geleidingsbuisje om de bedrading te sparen. gewicht is daar ook niet zo erg.
Achterin zit een heel klein krom buisje erin gelijmd. Je moet idd wel EERST je dynema er doorheen doen, dan een op maat gemaakt buisje over het dynema aan de achterkant schuiven en dan vastlijmen. Als je draad breekt heb je een probleem idd. Is bij mij bij een flinke crash wel eens gebeurd. Toen heb ik het voorste buisje los gebroken, dan kan je vanaf de achterkant een nieuwe lijn doorvoeren.

Ik gebruik alleen bij de staart een klein stukje kunststof buis. Lengte ongeveer 2,5cm. Als buis gebruik ik een stukje binnenkabel (stuurkabel) Deze heeft een binnendiameter van 0,8mm en buitendiameter van 2mm.
Ik vijl de doorgang zo schuin mogelijk. Schuif vervolgens de kabel slechts een klein stukje er in en zet die vast met wat CA. Daarna snij ik de buis gelijk met de romp af. Geeft dus geen weerstand en perfekte geleiding.
De lijnen lopen verder tot onder de vleugel vrij door de romp. Onder de vleugel heb ik wederom enkele cm geleidebuis, aan de binnenkant natuurlijk, tegen de romp gelijmd. Dit omdat ik de servokabels voor de vleugels bij montage verstrikt raken in de lijnen. Ik heb namelijk geen stekker op de romp gemonteerd en de servokabels moeten iedere keer door de opening in de romp naar de ontvanger geleid worden. Op deze manier lopen de lijnen mooi strak langs de romp.

Het doorvoeren van de lijnen is heel simpel. Vouw een 0,3mm staalkabeltje aan het eind dubbel en klem daar de lijn tussen. Nu kan je de staalkabel bij de staart beginnend zo naar voren prikken. Bij de vleugel aangekomen even met een punttang daar door het buisje prikken en klaar is kees. In 1 minuut heb je er zo spelingsvrij en mooi strak langs de romp de lijnen lopen.

De vleugel van Dennis is bijna klaar! De tweede helft weegt net geen 60 gram. Beide helften staan nu tegen elkaar verlijmd met een 24uurs epoxy en microballoons.

68549ee09b3c3547.jpg

Als het mee zit kunnen we van het weekend de eerste Supergee vliegen!

Wat is ie toch mooi!!!!

Hoe heb je de juiste hoek erin gekregen?

Kan niet wachten om hem de lucht in te smijten...

Gr Dennis

Ik heb de hoek er als volgt in gebracht:

* Voor het baggen schuine kanten aangebracht.
* na het baggen overstaande kevlar weggesneden. Dat viel niet mee, de rand werd niet zo mooi als ik had gewild.
* De vleugelhelften op zijn kop tegen elkaar aangelegt en vast getaped met PVC tape.
* Vleugels opengevouwen.
* Microballoonmix aangebracht
* Vleugel in de V-stelling op de werkbank gezet en overtollige microballoons weggeveegd:

68549ee122bbc8c0.jpg

@Robert: De vleugel heeft slechts twee kleuren. Zwart met het geel van kevlar.

@Dennis, vergeet morgen niet je rompje langs te brengen. Er moet nog een glasje op het kielvlak.

Sietse, heb je die tweede aileron al weer aan de praat?

Mooie vleugel, heel acceptabel gewicht toch? Zit je staks inclusief aansturing op 145 gram ofzo.. Totaalgewicht rond de 250 gram dus. Dat soort resultaten zou ík het voor doen! (maarja, eerst maar eens beginnen enzo ;))

Ik ben benieuwd in Odoorn :)

Hoi Berrie,

Ik begrijp uit het je verhaal dat je geen 'steekverbinder' tussen de vleugels hebt gebruikt?
Dus gewoon de twee helften tegen elkaar (schuim op schuim, huid kops tegen huid).
Ik neem aan dat je dan wel een flinke band kevlar of koolstof over de deelnaad heen zet?
Minimaal 61grams kevlar 0-90graden, lijkt me.

succes met de eerste vlucht!

Hoi Ron,

ik heb idd geen "steek verbinder" tussen de vleugelhelften geplaatst. In Loet zn bouwbeschrijvingen kom ik dat niet tegen. Ook bij de taboo kom ik dat niet tegen:

http://www.olgol.com/TabooGT/build1.html

Ik ben van plan vanavond twee lagen 54 grams glas op de naad aan de onderzijde aan te brengen. (alles onder 45°) Op de bovenzijde komt een strookje 93grams carbon en een laagje 54grams glas. Dennis is gek op "zichtcarbon". Ter plaatse van de bouten komt nog een lapje extra glas, onder en boven.

Laatst bewerkt:
Ik ben van plan vanavond twee lagen 54 grams glas op de naad aan de onderzijde aan te brengen. (alles onder 45°) Op de bovenzijde komt een strookje 93grams carbon en een laagje 54grams glas. Dennis is gek op "zichtcarbon". Ter plaatse van de bouten komt nog een lapje extra glas, onder en boven.
sterk zat volgens mij! Ik doe bij de mini's 2 laagjes 58 grams glas onder en boven. op de plek van de boutjes en de liggers nog een paar laagjes extra. Gewicht zit toch op het zwaartepunt dus dat maakt niet heel veel uit.
Bij het aan elkaar lijmen haal ik wel wat schuim rond de liggers weg en vul dat op met ingedikte epoxy zodat de liggers goed aan elkaar vast zitten.

Bij het aan elkaar lijmen haal ik wel wat schuim rond de liggers weg en vul dat op met ingedikte epoxy zodat de liggers goed aan elkaar vast zitten.

Dat heb ik ook gedaan. Zelfs een dun randje onder de huid weggehaald en daar ook microballoons in gesmeert zodat alles lekker stevig, hard en compact wordt. Een grammetje extra is op die plek idd niet erg.

Durf het haast niet te zeggen na het lezen van bovenstaande, maar heb bij mijn Tantalus slechts 1 laagje glas van 25 gram over de vleugelverbinding!!
Het scheelt natuurlijk wel dat de vleugel met 4 bouten op de Twisterromp zit.
Afgelopen zondag toch anderhalf uur met 140 gram lood aan boord staan te gooien en nog steeds heel

Das wel leuk ja. 1 laagje glas en 140 gram lood... Heb ik liever 3 laagjes glas en 135 gram lood.

140 gram trouwens... pff best veel! Heb nog niet met ballast in de tantalus gevlogen.. Hoeveel weegt jouw kist dan leeg?

Sietse,

De Tantalus vliegt bij windstil prima zonder ballast. Zoals in Arnhem.
Als het ietsje gaat waaien gaat er bij mij direkt een plomp lood in. Ik heb staven van 60, 90 en 140 gram. (120 gram in de maak)
Afgelopen zondag stond er een stevig windje vooral als de bel voorbij kwam. Kreeg de Tantalus eerst niet aan het lopen. Ook met 140 gram niet. Zwaartepunt ietsje voor het CG wat ik vlieg bij windstil. Aan het eind van de vliegsessie vloog hij zoals ik het graag heb. Bij het loskoppelen van de accu zag ik dat de ballaststaaf los lag en ver naar voren was geschoven.
Heb het verder niet meer kunnen testen maar het lijkt er op dat bij veel wind en het toevoegen van ballast ook het CG een aardig stukje naar voren moet.

Back