Supergee II^2

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 24 feb 2009.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Waar heb je het CG zonder ballast liggen? Ik zit nu standaard op 77 mm zonder ballast en met ballast op 75 mm.
    Maar ik moet toegeven dat het niet veel uitmaakt als hij met ballast rond de 70 mm ligt.

    Heerlijk zo'n onbeveiligd netwerk op vakantie:D:D

    Loet
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo, en nu weer verder met Supergee's......

    De band over de vleugelverbinding staat nu uit te harden. Ziet er prachtig uit! (foto's volgen wel als alles klaar is.

    Het rompluikje is erg goed, vinden wij zelf. Precies groot genoeg om de spullen naar binnen te frummelen en in te lijmen. Plek zat ook voor de RAM3. Maar ja, waar kan je die eigenlijk niet kwijt.

    Een plaatje:

    [​IMG]

    en, veel leuker, een filmpje. Het luikje klapt dapper dicht. We denken niet dat die opengaat tijdens het werpen. Er zitten twee torsieveren in, exact zoals je bij een richting of hoogteroer toepast. Een van de pootjes zit in een gaatje in de servotree. Als je dit pootje uit het plankje trekt kan het luikje helemaal ver open.

    _qFoF6OKan0[/media] - Luikje Supergee fuselage
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Berrie

    Dat rompluikje vind ik geniaal!! Wil de exacte werking graag eens van dichtbij bekijken. Is denk ik goed toepasbaar bij meerdere modellen. ( ben zelf ook bezig met een rompje)

    Sietse
    Gewicht Tantalus 297 gram

    Loet
    Zwaartepunt op 78mm.
     
  4. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Prachtig, dat luikje Berrie!
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Prachtig luikje berrie!
    Ik zat de laatste keer met plakband te klooien en heb nu maar een systeem met magneetjes. Houd het tot nu toe prima! Ik zat in zo'n versie als jij hebt, nog te denken aan zo'n sluiting die soms op kastjes zit. Ietsje inveren en dan klikt hij los en dan met zo'n vertragingsdingetje zodat hij langzaam open gaat. Pimp my flight!

    @theo, thnx voor de info! Ik zit nu vliegklaar op 305 gram. Moet dus snel maar even ballast gaan bouwen :).
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Geslaagde maiden van de Superbee ;) !!

    Vanavond ging de wind toch behoorlijk liggen en hebben we de Supergee van Dennis ingevlogen. Vliegklaar weegt deze zwever 261 gram! We zijn erg blij met het eindresultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Top, gefeliciteerd.

    Frans
     
  8. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Mooi geworden, ook het gewicht is prima!

    Peter
     
  9. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Prima werk:thumbsup: en zo te zien aan de molen windstil.

    Loet
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
  11. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ikaros / lelijke kevlar pleisters

    Prachtig resultaat Berrie en Dennis! Maak je nog een filmpje als hij eenmaal lekker vliegt?

    Ik heb de deelnaad van mijn vleugels versterkte met een strookje 63grams kevlar en een ronde 'pleister' rondom het verzonken boutje.
    De strook heb ik gewoon ingekwast en op de naad gelegd, dat zag er nog redelijk uit (maar geen glans).
    De pleister heb ik voorzien van en gaatje met een priem, hier het verzonken boutje door gestoken en vastgeschroefd op de romp.
    Door de overgang conisch-vlak wil de pleister echter niet mooi aan blijven liggen.
    Ik heb geprobeerd hem te plakken met lamineerepoxy, maar dat plakt vrijwel niet. Toen gewoon tesa-tape erover en een zak met loodballtjes erop, om aan te drukken. Resultaat was niet al te best, zoals je ziet.
    Ik zie mooie pleisters bij Berrie, Frans, Loet, noem maar op. Hoe doen jullie dat?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Geen pleisters maar alleen een bandje er om. Als je een hardpoint maakt in de vleugel voordat je ze tegen elkaar aan lijmt dan natijd alleen open boren en verzinken.
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven

    Ik heb vanmiddag weer een rompje gemaakt.

    Deze keer voor mijn Supergee. Ik wil mijn Supergee in de kleuren 'kevlargeel" en rood maken. Het rompje hars ik met gekleurde epoxy. Ik heb geen idee hoe dit uitpakt met geel kevlar als weefsel voor de romp. Dat weet ik morgen.

    De lay up is:
    25grams glas (voor een mooie buitenkant)
    160grams kevlar
    60 grams kevlar, alles weer onder 45°. (weet trouwens niet of het handig alles onder 45° te plaatsen in dit geval.

    Wat je NOOIT moet doen, 160grams kevlar overmaats maken en in de mal denken af te knippen. Daar kreeg ik een dikke nek van en ben dan ook benieuwd hoe het rompje er straks uit ziet....


    Goed, de ballonenkwestie. Eerst wil ik kwijt dat ik niet weet of ik alles op optimale wijze uitvoer. Vooralsnog lijkt het te werken.

    De voorbereidingen. Een mal in de was (nog niet uitgepoets zie ik nu op de foto..). Een Q350 ballon doormidden geknipt en de blaaspijp in de aanslag:

    [​IMG]

    Ik trek de ballon over de blaaspijp en tape deze met PVC-tape vast. Het stukje ballon wordt door het oprekken over de blaaspijp twee keer zo lang. De PVC tape bubble maak ik dik genoeg om klem in de mal te zitten. De eerste 15mm van de mal heeft extra lengte om een slorigdige start van de rompdeelnaad mogelijk te maken. Deze overlengte haal ik er later weer af.

    [​IMG]

    Als de mal gesloten is blaas ik de ballon op naar zo'n drie bar. De overtollige epoxy wordt er, zoals je ziet, uitgeperst.

    [​IMG]

    Ik denk dat het verstandig is de ballon buiten de mal even helemaal op te pompen. Eventuele lekkage is dan zichtbaar. Vanmiddag kwam ik er achter dat de ballon lek was toen ik de ballon in de mal oppompte. Dat is echt hatelijk. Ook heb ik het al eens meegemaakt dat een ballon klapte tijdens het oppompen in de mal. Om die reden denk ik dat je de PVC-tape niet te strak moet hebben daar waar de ballon begint op te blazen. Ook moeten er geen kinken en dubbelingen op die plaats zitten. Verder de blaaspijp op kan de tape strakker aan getrokken worden.

    Dan het opblazen van de ballon zelf. (is misschien een wazig verhaal voor jullie)

    Ik maak(te) me zorgen over het loze stuk ballon wat onstaat als je de ballon opblaast. Het opblazen van de ballon gaat als volgt: De ballon begint op te zwellen tpv het tape. Daarna zwelt de ballon steeds verder naar voren op, een soort "tepel" vormend. Dat niet opgeblazen deel van de ballon groeit mee naar voren, de neus van de mal in. En dat vindt ik dan vreemd. Het lijkt geen probleem te zijn dat dit loze stuk ballon zich in de mal bevindt. Het wordt toch ook aangedrukt. Toen ik de mallen opende bij het rompje voor Dennis bleek duidelijk dat de ballon niet egaal opgezwollen was, maar dat de "lange" tepel verdraaid klem had gezeten.

    Is dat bij jullie ook zo?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven

    1) Wij hebben blokjes balsa als hardpoints ingelijmd voor het baggen.
    2) Onder en boven, zoals Alez ook al aangaf, bandjes glas. Ter plaatse van de hardpoints nog een extra 'reinforcement' van glas. Gewoon een stukje glas ter groote van een rijksdaalder. (Als je je dat nog kan herinneren ;) ) Ik vraag me overigens wel af hoe zinvol dat is, maar goed, het is maar een paar seconden extra werk.
    Wij hebben 54grams glas gebruikt. Dennis heeft dan nog een laagje 90grams carbon voor het zicht over de naad.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Is hij nu al klaar? Nog 5 dagen om te klussen.....
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als jij je Olifant in vijf dagen af gaat maken, ga ik proberen mijn Supergee gereed te hebben ;)
     
  17. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Super simpel

    Berrie,

    Bedankt, het zit er super simpel uit...ik zal eens kijken of ik de ballon ook zo opgeblazen krijg.
    Cheers

    Bart
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, leuk!!! 3 Maidens op de WaKu!! :yes:

    (Mijn Sniff zal ook zijn eerste vlucht op de WaKu krijgen... )
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Uhhh...Dat worden er dan vijf...

    (Alhoewel ik er toch aan zit te denken van 't weekend de gehele vloot even rustig te beproeven op de Maasvlakte of Langevelderslag)
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, mijn fantje is nog laaaaang niet af hoor. Vincent, als je naar LVS zou gaan, geef dan even een seintje. Ik kan alleen niet zo lang. Het wordt pas na de middag hellingbaar, en ik moet om 3 uur van huis weg richting werk (dus even na 2 uur van het strand).
     

Deel Deze Pagina