Suppi

  • Topicstarter Topicstarter robbedoes
  • Startdatum Startdatum
Volgens mij bedoelde je dit:
Bruno van Hoek zei:
robbedoes zei:
De draden die van de clunk naar de buitenzijde model lopen moeten volgens tekening van gevlochten lijnbesturingsdraad gemaakt worden.
Ik peins me suf, maar welke clunk? Je gebruikt toch een metalen tank met vaste pijpjes? En dan, daar heb ik nog nooit iets van gevlochten LB draad aan vast zien zitten.

Maar als je de lead-outs bedoelt (van de tuimelaar naar waar de lijnen bevestigd worden) dan heb ik wel een voorstel.
Vergeet solids (rammelt als een gek) Ik gebruik fiets-rembinnenkabel en dan van een dikte passend bij het model. 1 mm lijkt me zat voor een Suppi.
Zorg dat je ALLE gaten van de tuimelaar bust met stukjes messingbuis

en als dat niet helemaal duidelijk is kijk even hier
http://www.aeromaniacs.com/Platterins.html
 
Okee Heren,

Sorry dat ik jullie zo liet peinzen maar dit boertje wou ook een keer engels praten om geleerd over te komen! :lol: Ik bedoelde eigenlijk de bellcrank in plaats van de clunk :oops: . Maar het is me helemaal duidelijk :idea: ik moet dus eerst morgen naar de fietsenmaker voor remkabel....................................

Thanks so far.................................

Groetjes Robert
 
hoi Robert,

mischien is het wat om af en toe eens een foto the plaatsen hoe je vordert met de bouw ,ben eigenlijk wel nieuwschierig

groet Herbert
 
OEI OEI :oops: Nee hoor geintje is goed zal ze plaatsen maar mochten er uit deze foto's ernstige mankementen naar boven komen willen jullie ze dan wel heel voorzichtig aan mij openbaren? :lol: En liefst niet voor het oog van heel het kerkvolk hier maar mischien via een PBtje? hahahahhahahahahahaha

Groetjes Robert
 
Heel het kerkvolk heeft het lef niet om zelf een Suppi te bouwen, laat staan iets anders met LB te proberen (je hoort de raarste excuses/uitvluchten :lol: ). Dus maak je over hen nou geen zorgen. Als ik iets zie dat ik anders gedaan zou hebben meld ik dat wel op discrete wijze, maar zie dat niet als een garantie voor goed vliegen. Ik heb me zat keren vergallopeerd. Kun jij weer van profiteren.

Zal nooit de wingover vergeten met de Mini-Suppi tijdens de tweede vlucht(1968). Wist ik veel hoeveel lijntrek je daar in horizontale vlucht minstens voor moest hebben.... Hij kwam bijna boven en dook toen naar binnen. Kon nog net opzij springen voor 'ie mij vol in de nek zou treffen... Omdat mijn Mini-Sup geen triplex verdubbeling had, scheidde de neus zich -at impact- van de rest van de romp. Dat was niet zo'n triomfantelijke thuiskomst. :oops:
Volgende dag alweer geplakt en vliegend...
Later altijd rompzijkanten aan de binnenzijde van 3 laagjes 20 grams glas voorzien. De eerste tot de vleugel, de tweede tot het dikste punt van de vleugel en de derde tot voorbij de vleugel achterrand.
Super-Sup is ook eens naar binnen gevallen(1970): spinner stuk en wat gras achter de motor. Toch maar mooi met dat kistje uiteindelijk het hele FAI programma geleerd.... :D
 
Hallo Herbert & Bruno,

Hieronder een impressie van mijn vorderingen tot zover. Ik moet bekennen dat ik bijzonder veel schik heb in het bouwen van dit kistje en denk dan ook zeker dat het niet mijn laatste LB kist zal zijn! Hier en daar zal er natuurlijk het een en ander niet helemaal kloppen volgens de LB wetten maar ja ik kom dan ook uit de RC wereld he 8).

Aan alle andere eventuele gegadigden kan ik vertellen dat het heerlijk werken is aan zo'n LB kist . Geen gezeur waar eventueel servo's moeten komen ed. maar gewoon lekker puur natuur bouwen!


Crank1.jpg
[/img]
Bevestiging Tuimelaar

Crank2.jpg

Zo moet ie ongeveer komen te zitten

Crank3.jpg

Tuimelaar met stuurstang en leadout

Crank4.jpg

Bevestiging tuimelaar en leadout

Enya.jpg

De nieuwe oude Enya 0.19

Tankje.jpg

Tankje in aanbouw uit afvalblik

Motorspant1.jpg

Motorunit

Motorspant2.jpg

Andere zijde motorunit

Overview1.jpg

Overzicht met romphelften eraan gestoken

Overview2.jpg

Overzicht vleugel

Profiel.jpg

Doorsnede van de vleugel

Nou jongens dat was het tot zover ik zou zeggen; schieten maar :lol:

Groetjes Robert
 
Hoi Robert,

Ik ben aardig onder de indruk ,dat word zeker een kistje waar je plezier aan kunt beleven
Ik heb er vertrouwen in ,zie geen vreemde dingen
ga je er nog mee naar Almere tijdens een LB dag in Mei :wink:


groetjes Herbert
 
Misschien niet zo discreet als ik van plan was :oops: , maar het is dan ook erg belangrijk. :teacher:

Zijn dat VUREN motorbokken? Beuken of maple (ahorn) gebruiken - staat op de tekening.
Heb je de lussen in de lead-outs wel gesoldeerd? Ik zie dat krimpkous en dat lijkt me overbodig als je op die plek een kort messing pijpje gebruikt.

Die carburateur gaat toch nog wel van de motor af, hoop ik... :roll:
Daar komt dan een vaste venturi met sproeierbuis in. Dan houd je de drukverschillen rechtop en op de rug veel beter in de hand.
Gebruik bij de tank het uni-flo pricipe dat ik eerder geschetst had en niet de atmosferische beluchting volgens tekening. Dat gaat OK met een diesel, maar een glow wil een wat constantere druk. Je uni-flo happer komt dan aan de binnen-zijkant uit de romp en is stukken minder kwetsbaar dan die pijp uit de bovenkant.
 
Nou de meester heeft gesproken :lol: . Enne Herbert............omdat ie niet door Bruno's APK is gekomen denk ik dat we de meeting nog maar een jaartje moeten overslaan. :onweer:

De lusjes van de lead outs zijn keurig in pijpjes gekrompen en daarna gesoldeerd. Echter de uiteinden staken 1 mm door de busjes en ik dacht dat dat mischien ergens achter kan blijven haken cq. dat je je aan die draadjes ellendig kunt prikken. Daarom de krimpkous (En het is nog chique ook)

De motordragers zijn volgens mij niet van vurenhout. Dit hout is keihard maar wat het precies is weet ik niet ik vond het ook maar tussen mijn rommel houtjes hahahahahahahahhahahahahhaahaha.

Tja de tank is een ander verhaal. Ik wist niet dat dat bij glowplug motoren anders werkt. :oops: Ik denk dat ik nu dan toch maar voor deze een keer ga met overdruk uit de uitlaat op de tank :( . Ik dacht dat jou schets van de tank bedoelt was om topprestatie eruit te halen iets wat voor dit eerste kistje nog niet nodig is. Rondvliegen en een loopinkje is al heel mooi.

Een venturi kan ik natuurlijk altijd plaatsen. Moet ik dan de bestaande sproeierset gebruiken en hiervoor een venturi draaien?

Bruno krijg ik na deze uitleg toch nog een kleine voldoende??????? 8) Al is het maar een 6 minnetje durf anders niet meer onder de ogen van mijn vrouw en zoon te komen. Ik beloof dat het met het volgende model allemaal beter zal gaan hihi. Ik heb volgens mij nog ergens een tekening liggen van de Eucalipta is die bij jou bekend? Zoals ik al zeg ginne stresssssssssssssssssssss. :)

Groetjes Robert
 
robbedoes zei:
De lusjes van de lead outs zijn keurig in pijpjes gekrompen en daarna gesoldeerd. Echter de uiteinden staken 1 mm door de busjes en ik dacht dat dat mischien ergens achter kan blijven haken cq. dat je je aan die draadjes ellendig kunt prikken. Daarom de krimpkous (En het is nog chique ook)
Nou dat is dan perfect! :D

robbedoes zei:
De motordragers zijn volgens mij niet van vurenhout. Dit hout is keihard maar wat het precies is weet ik niet ik vond het ook maar tussen mijn rommel houtjes hahahahahahahahhahahahahhaahaha.
Dat blijft dan wel heel hoor...

robbedoes zei:
Tja de tank is een ander verhaal. Ik wist niet dat dat bij glowplug motoren anders werkt. :oops: Ik denk dat ik nu dan toch maar voor deze een keer ga met overdruk uit de uitlaat op de tank :( . Ik dacht dat jou schets van de tank bedoelt was om topprestatie eruit te halen iets wat voor dit eerste kistje nog niet nodig is. Rondvliegen en een loopinkje is al heel mooi.
Een glow op niet-uniflow zal gedurende de vlucht steeds armer gaan lopen. Je kunt dan net 1 minuut een loop proberen, daarna slaat 'ie af en krijg je de kist voor je hoofd..... :cry:
Zet je de motor bij de start zoveel rijker om het einde van de tank te halen, dan ga je weg met een zware viertakt, veel te langzaam om de eerste minuten veilig iets te kunnen proberen. De truc die dit hier kan oplossen lijkt me het maken van een gaatje (priem o.i.d.) vlak naast en 1 cm voor het einde van de motor-feed pijp -net er boven of zo- Klein stukje messingpijp erin solderen en dat in de vliegrichting naar buiten brengen. dat kan atmosferisch maar daar kun je ook uitlaatdruk opzetten.
Bovenste originele ontluchting van de tank (eerst platknijpen) afzagen en dichtsolderen. Onderste ontluchting gebruiken als overloop en afsluiten voor de vlucht.
robbedoes zei:
Een venturi kan ik natuurlijk altijd plaatsen. Moet ik dan de bestaande sproeierset gebruiken en hiervoor een venturi draaien?
Ik zou een doorlopende sproeier gebruiken, een vergelijkbaar type als voor de OS 20 FP. Waarschijnlijk wel te krijgen bij Just Engines. Anders nog even melden dan gaan we wel eens op zoek...

robbedoes zei:
Bruno krijg ik na deze uitleg toch nog een kleine voldoende??????? 8) Al is het maar een 6 minnetje durf anders niet meer onder de ogen van mijn vrouw en zoon te komen. Ik beloof dat het met het volgende model allemaal beter zal gaan hihi. Ik heb volgens mij nog ergens een tekening liggen van de Eucalipta is die bij jou bekend? Zoals ik al zeg ginne stresssssssssssssssssssss. :)
No problem, overall een 8- De capstrips op de ribben zijn priceless :lol:
:D Eucalyta, jazeker. Dat kan. Ik zou zelf meteen iets groter gaan (formaat Nobler).
 
Ja Bruno ik denk dat we er een adspirant LB vlieger er bij hebben
wie weet komt Robert ook nog een keer op de NK
als je nu ook al aan het bouwen van de Euqalipta gaat denken 8)

groetjes Herbert
 
Hahahhaha die Bruno,

Een glow op niet-uniflow zal gedurende de vlucht steeds armer gaan lopen. Je kunt dan net 1 minuut een loop proberen, daarna slaat 'ie af en krijg je de kist voor je hoofd.....

Ik durf het bijna niet te vragen maar zou jij hem niet willen invliegen voormij? :lol:

No problem, overall een 8- De capstrips op de ribben zijn priceless
Eucalyta, jazeker. Dat kan. Ik zou zelf meteen iets groter gaan (formaat Nobler).

Ik zal niet zeggen dat ik direct naar de NK moet maar vindt het wel heel leuk bouwen! Dus zo'n Nobler wie weet. Zijn er tekeningen van??????

Groetjes Robert
 
Hallo Bruno,

De truc die dit hier kan oplossen lijkt me het maken van een gaatje (priem o.i.d.) vlak naast en 1 cm voor het einde van de motor-feed pijp -net er boven of zo

Ik wil niet eigenwijs doen :oops: maar snap eigenlijk niet waarom het zo belangrijk is dat je de overdrukflow 1cm naast de aanzuigopening van de motorfeed pijp moet inblazen. Wat is het verschil nu of ik die nu naast deze pijp of voor of achter in de tank plaats? De druk die in het tankje wordt opgebouwt is toch overal hetzelfde? :idea: Maar je zult wel gelijk hebben Bruno maar leg het me nog een keer uit zodat ik het ook aan andere mensen straks kan vertellen waarom ik dat pijpje daar zo geplaatst heb! :wink:

Groetjes Robert
 
Hoi Robert,
Ik heb nog tekeningen van een Nobler een gewone Nobler
en een Gieseke Nobler dit is een door ontwikkeling van de Nobler
en een Grondal Nobler als je een tekening wilt moet ik eerst even
Zutphen in voor een copy
groet Herbert :thumbsup:
 
Hallo Herbert,

Ik zal eerst eens proberen de Sup tot een goed einde weten te brengen maar tzt wil ik zeker proberen een LB kist van het type/formaat Nobler te bouwen. Ziet er heel leuk uit :music: dus ik houd me zeker aanbevolen voor de tekeningen...............................

Groetjes Robert
 
robbedoes zei:
Hallo Bruno,
Ik wil niet eigenwijs doen :oops: maar snap eigenlijk niet waarom het zo belangrijk is dat je de overdrukflow 1cm naast de aanzuigopening van de motorfeed pijp moet inblazen. Wat is het verschil nu of ik die nu naast deze pijp of voor of achter in de tank plaats? De druk die in het tankje wordt opgebouwt is toch overal hetzelfde? :idea: Maar je zult wel gelijk hebben Bruno maar leg het me nog een keer uit zodat ik het ook aan andere mensen straks kan vertellen waarom ik dat pijpje daar zo geplaatst heb! :wink:
Morgen heb ik de illustraties af en dan post ik het hele verhaal....
 
Sorry dat ik na je reactie op mijn eerste antwoord niet weer gereageerd had. Enya 19 lijkt mij prima, de mijne was met een Enya 15 wat underpowered, met een chinese diesel van 2,5cc (21 dollar in 2002!) gaat ie echter als de brandweer. Mijn supje is in 1980 gebouwd, heeft weliswaar in '98 een nieuwe romp gekregen en inmiddels zijn 4e motor, maar de vleugel is nog steeds dezelfde. Ik heb een triplex tuimelaar gebruikt en dat functioneert nog steeds! Als leadouts heb ik dik LB-draad (verkeerde aankoop in 1976 voor mijn 2,5cc kistjes) gebruikt van ongeveer 0,6mm, voldoet ook nog steeds sinds 1980. De eerste vleugelbekleding was solarfilm, in 1998 bij de restauratie vervangen door Oracover. Naadjes even overlakken met polyurethaanlak en dat werkt perfect. Heel wat crashes gehad, maar de vleugel is altijd heel gebleven. Je moet wel goed hout voor de motordragers gebruiken. Beuken is niet overal verkrijgbaar. Je kunt balkjes zagen uit zo'n 'figuurzaaghulpje' die je voor een paar euro bij bouwmarkten kunt krijgen (je weet wel die je met zo'n klem op de tafelrand bevestigt) die zijn van beuken, precies 10mm dik, meestal kaarsrecht en goedkoop.
 
Hier dan het uniflow verhaal:

Hier eerst nog even een schets van dit tank-type.
Uniflow.jpg


De werking van de uniflow berust op het verschijnsel van de communicerende vaten.

Kort samengevat: op dezelfde hoogte heerst dezelfde druk.

In een uniflow-tank staat tijdens de vlucht de brandstofspiegel vrijwel verticaal.- links op het plaatje, tank van vooraf gezien.
Om het begrijpen makkelijker te maken zetten we de tank op z'n kant, met de afvoer beneden aan. De G-krachten van het rondvliegen kan men zich dan voorstellen als de zwaartekracht. -rechts op het plaatje.
normal_uniflo%20basis.jpg


Als er nu brandstof naar de motor wordt gezogen, dan zal deze vervangen moeten worden door lucht. De enige opening waardoor de lucht naar binnen kan, is de uniflow-pijp.
Langzaamaan wordt de lucht de brandstof 'ingetrokken' om tenslotte als een klein belletje om de rand van de pijp heen te 'kruipen'. Lucht is lichter dan brandstof en de luchtbellen stijgen meteen naar het oppervlak.
uniflo%20werking.jpg


Als je dit schematisch voorstelt, kom je ongeveer op het volgende plaatje uit:
uniflo%20schematisch.jpg

De linkerkolom stelt de tankinhoud voor, met daarboven een bel lucht met een hele lage druk. De rechterkolom is de uniflowpijp. Volgens de wet van de communicerende vaten is op gelijke hoogte de druk ook gelijk, dus P1 = P2. P2 is de buiten luchtdruk. P1 is de druk, uitgeoefend door de brandstof in de tank onder invloed van de zwaartekracht. Deze kolom wordt 'omhooggehouden' door de onderdruk Pl. Zodra er brandstof wordt verbruikt, daalt de vloeistofspiegel-lijn, waar P1 en P2 op werken, en een luchtbel zal van rechts naar links kruipen. De hoogte van de brandstofkolom (de tankinhoud) is weliswaar iets afgenomen, dus je zou een lagere druk bij P1 verwachten, maar dat verschil is gecompenseerd door het luchtbelletje dat Pl iets heeft doen toenemen. In totaal is P1 nog steeds gelijk aan P2 = buitenluchtdruk. Dit proces herhaalt zich continue en daardoor blijft bij het uiteinde van de uniflowpijp altijd precies de buitenluchtdruk.
De druk in de leiding naar de motor is maar een klein beetje hoger, n.l. de buitenluchtdruk +delta P, het druk verschil, veroorzaakt door het kleine laagje brandstof tussen einde uniflowpijp en hart motortoevoer leiding. Aangezien dat niet verandert (behalve in de laatste seconden, maar dat is een mooie indicator dat de tank bijna leeg is) gedurende de vlucht, blijft de toevoerdruk constant, onafhankelijk van de nog aanwezige hoeveelheid brandstof in de tank.

Dit principe is ook bruikbaar voor RC, als -enige- ontluchting een tweede clunk maken , 1 cm korter dan de feed-clunk. Dan vlieg je ook met een zelf regulerend onderdruk systeem.
 
Ik kreeg vandaag een mailtje van PJT zelf, die soms over onze schouder meekijkt, of we er geen puinhoop van maken met die Suppi's van hem. :wink: Nee hoor, hij is erg enthousiast dat het ontwerp nog (weer?) gebruikt wordt. Hij bevestigde mijn indruk dat een FOX 35 niet graag op zijn kant loopt, vandaar dat de Super-Sup en de Eucalypta staande dan wel hangende motorinbouw hebben. De kleinste Sup kon volgens hem een beetje extra stabilo-oppervlak gebruiken. Tot zover de tips en truuks van de ontwerper zelf.....
 
Back
Top