Surprise S16 & Avionik B08

Mijn B08 is ook zo goed als vliegklaar....:p:p:p

Nog een paar kleine dingetjes:
- nieuwe ontvanger accu ?
- plaatsje zoeken voor de unilog ( + alle kabel ellende)
- zwaartepunt
- accu kabels inkorten

Vergeleken met de S14 is de B08 erg krap achter de vleugel.
voor mijn (oude) 800 mah 2s lipo is eigenlijk geen plaats.

Nu heb ik nog wel een paar 360 mah 2s lipo's van mijn indoor kistjes liggen.
Lijkt me ruim voldoende.

@Gerben: Had ik niet ergens gelezen dat je ongeveer 40-50 mah per vlucht verbruikt ?

@Johan: "Plettenbergificeren" ??? (van je "NEU" geloof af gestapt? )

Janwillem

Weinig ruimte inderdaad in de Avionik. Past allemaal maar net. Ik heb nu ook een iets kleinere (wel 800mAh) accu gekocht om wat meer ruimte over te houden.
Plettenbergificeren stopt op dit moment bij de stekkers. Zijn weer wat beter dan de LMT's, helaas ook een stukje duurder. Motor komt ook nog wel als m'n Neu's het gaan begeven. Veel vertrouwen in de manier waarop ze bij Neu zaken doen heb ik niet meer. De motoren zijn overigens wel redelijk en hebben me nog niet in de steek gelaten.

@Johan
Welke 800 mah lipo heb jij?

De enige (smalle) die ik kon vinden was de Hyperion G3 CX - 2S 850mAh (25C) Weight: 47g Dimensions: 76 x 27 x 14 mm

Die kan redelijk ver naar achteren in de romp.

Janwillem

Die Hyperions gebruikte ik eerst ook, maar ik vond ze net te dik in combinatie met de schakelaar die al in de weg zag. Ik heb nu de Graupner vmax 30c 850. Zijn iets platter en liggen beter op m'n ontvanger.

Laatst bewerkt:
Bij mij zit de schakelaar redelijk dicht achter de vleugel.
Daardoor heb ik met name wat meer naar achteren wel ruimte voor een smalle accu.

En vanwege de redelijk zware Plet is het wel nuttig voor het zwaartepunt als de ontvangeraccu zover als mogelijk naar achteren ligt.

Ik moet dan alleen proberen om direct achter de vleugel de ontvanger en UniLog kwijt te raken.

Janwillem

Ik gebruik al jaren 2S 360mah Rhino 20C en afgezien van als je ze vergeet te laden werkt dat prima. Je kunt deze lipo ver in de staartboom duwen zodat hij iets van 10cm achter de romp opening zit. Stukje zacht schuim en dan de ontvanger + spannings regelaar er voor met wat klitteband. Unilog kan daar dan nog weer voor maar die gooi ik tegenwoordig weer bij de aandrijving, nu er niks meer in de fik vliegt.

Gewoon voor elke vlucht opladen, dan weet je dat hij vol is.

Laatst bewerkt:
In mijn B08 heb ik momenteel een 460mAh lipotje zitten, ruim voldoende. Dit lipo'tje had een prettige vorm voor hoe ik de boel in wou bouwen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack
In de B01 had ik een Rhino 360mAh Rhino'tje, ook een handige vorm.

In de B08 een GFK plaatje gemaakt, waar rechts de ontvanger vertikaal aan getaped is.
Links de lipo, met daarachter de CC Bec. CC Bec en lipo met elkaar verbonden door dun gfk stripje, zodat ze netjes achter elkaar blijven liggen. Lipotje hangt links aan het gfk plaatje. Het gfk plaatje wordt vastgeschroefd met de schroefjes van de schakelaar.

De RX lipo ligt zover naar achter dat de Unilog ervoor past. Unilog ligt ver genoeg naar achter om de aandrijflipo niet in de weg te liggen. (steekt niet uit voorbij de aan/uit schakelaar) Unilog zit vast met stukje klitteband.

De Plet 220/40 is lichter dan de Neu 1512, zeker als je rekening houdt met de bijbehorende Schulze 18.200 die lichter is dan de CC180. Zwaartepunt om te beginnen op 65-67mm, kan later nog ietsje naar achter.

Groet,
Gerben

Tja, opladen..... dat houd je kist heel...;)

Is inderdaad even een kwestie van routine. Op dit moment kan ik gewoon een hele dag vliegen zonder laden.
In het vervolg gewoon even bijladen na iedere vlucht....

@Jos: Wat voor spannings regelaar gebruik jij momenteel?

Janwillem

Direct tegen de ontvanger? Is dat helemaal storingsvrij ??

Ik gebruik tot nu toe de (duitse) "diode-oplossing" zonder problemen.
Alleen lees ik de laatste tijd wel wat berichten dat deze oplossing niet zo stabiel is met kleinere lipo's.

Het nadeel van deze oplossing is dat het natuurlijk geen constante spanning afgeeft maar uitsluitend een begrenzing van ongeveer 3x0,7V t.o.v. de bronspanning is.
Voordeel is dat het bijna niets weegt en zo goed als geen plaats inneemt.

Ik heb nog zo'n Flighttech regelaar liggen, toch maar eens passen en meten....

Janwillem

Solderen is klaar, wel een verademing zo'n soldeerdampafzuiger. Geen hoofdpijn dit keer. Nu de ontvanger alleen nog weer terug in de romp proppen.
Ik gebruik een CCbec, flighttech is te groot en is ook zeer waarschijnlijk de oorzaak geweest dat m'n RW2b een halve meter onder het maaiveld is uitgekomen.

Gaat lekker Johan, top!

De Flighttech regelaar is een lineaire regelaar (verstookt het overtollige vermogen) en zal niet tot nauwelijks storing veroorzaken.
Een CC Bec is een schakelende regelaar, vormt de hogere lipo spanning om tot een lagere en kan enige hoogefrequente straling veroorzaken. Een klein beetje afstand tussen CC Bec en ontvanger kan geen kwaad.
Voordeel van de CC Bec: heel klein, licht en je hoeft geen contacten na te solderen zoals Jos wel eens adviseerde bij de Flighttech.

Groet,
Gerben

Klopt, je kunt idd beter even die 5 puntjes na solderen op de Flighttech maar dan is hij ook echt BOMB proof. Ik denk niet dat het normaal een probleem is, pas als je echt veel kracht op de printplaat zet kunnen die 5 beentjes wel eens los komen vanwege het weinig soldeer.

Ja, het weegt misschien 10 gram meer als de diode oplossing maar het voordeel is wel een constant spanning, instelbaar en ook een veilige aan/uit schakelaar.

Ten eerste: Allemaal nog de beste wensen !!

Zo te lezen staat er dit jaar een armada aan Avioniks aan de start
van de F5B in nederland........

Gr Frank

Ik tel 5 Avioniks en 2 x RW4 ....
Dan nog een paar Hawks, een Wilco, Enigma's en V-maxen en het wordt al een leuk veld.
En natuurijk de TC01 F5B special niet vergeten.
Misschien nog een paar Blizzards en andere instapmodellen?

Groet,
Gerben

Ehh Gerben, volgens mij vergeet je nog de S16's....

Janwillem

P.s. Wat gaat jou "geheime wapen" worden voor 2011 Jos ?

Laatst bewerkt:
En natuurijk de TC01 F5B special niet vergeten.

Groet,
Gerben

Helaas werkt het weer niet echt mee, het is nu te koud om in de prive hangaar te werken. Zodra de temperatuur behaaglijk is kan ik beginnen met het glassen van de vleugel en de romp in elkaar steken. Maar ik hoop hem voor de eerste wedstrijd klaar en ingevlogen te hebben.

Back