Svenson Blue Pants

Aha een stoomfit gaan dichtlassen.
Het is dus koken in een STOOM oven.:D

Dirk

:offtopic:
Bleek toch iets meer werk dan een stoomfitje :confused: dichtlassen ,
ze hadden blijkbaar niet door als er stoom ontsnapt langs het controlegaatje van de dubbele wand de stoomspiraal binnenin lek is :rolleyes:
dus nemen we heel de kookketel maar mee om in de atelier te opereren , kan ik ineens mijn prop afkoken :D:p
1.jpg

4.jpg

Groeten Jef

De ED Racer 2.48 doet het goed op een heel oude en zware 9x4 SUPER prop. Lichtelijk rijk en net iets veel olie in het mengsel (40%) maar wel 12.400rpm. Dat is ruim voldoende voor een origineel oudje.

• Like
Reactions: jef
Heel mooi Dirk! Is jouw bespanfilm zelfklevend (strijken) of moet je hem met lijm aanbrengen zoals de mylar die we bij combat gebruiken?

Jo

Hoogteroer uitgesneden , scharniergleuven gemaakt en romp uitgezaagd , nu nog afschuren :(
34.JPG

Groeten Jef

Voor ik aan de BluePants verder doe eerst de nieuwe regelnaald voor de ED racer maar eens gemaakt , materiaal is messing zeskant van 7 mm .
Het "vol" stukje waar het sproeigaatje van 0,8 mm geboord wordt afgedraaid op 3,5 mm en de draad is M3
42.JPG

Dan in de spanbus aan de andere kant het darmnippeltje draaien , boren met 2 mm 10 diep en dan verder doorboren met 1 mm tot in de 1,6 mm die langs de andere kant geboord is .
43.JPG

Nippel draaien , en het past .
45.JPG

Stukje draaien waar de regelnaald wordt in gesoldeerd , de dikste stukjes worden nog gekarteld .
46.JPG

Gaatje gemaakt in de romp voor de regelnaald en eens passen , ziet er goed uit :)
48.JPG

47.JPG

Groeten Jef

Hoi Jef,

Mooi draai werkje.
De naald zelf maak je die van verenstraal. Hoe slijp je daar een punt aan? Ik had het verenstaal in de boormachine gedaan en dan tegen de slijpmachine.

Groet Robert-Jan

Hoi Jef,

Mooi draai werkje.
De naald zelf maak je die van verenstraal. Hoe slijp je daar een punt aan? Ik had het verenstaal in de boormachine gedaan en dan tegen de slijpmachine.

Groet Robert-Jan

Bedankt Robert-Jan , ik had nog een naald liggen die ik gebruikt heb maar ik maak ze ook van verenstaal , ik klem de naald in een spanbus op de draaibank
en in de beitelhouder een proxxon slijpmachientje , met de beitelslede onder hoek slijp ik er dan een punt aan , zie (slechte) foto
132.JPG

Groeten Jef

Omdat ik nu toch aan de draaibank bezig was ook maar enkele busjes gedraaid voor de wielen , ze hadden teveel speling naar mijn goesting :confused:
49.JPG

Veel beter zo :D
50.JPG

Dan kon ik het landingsgestel in de romp lijmen met epoxy , nachtje drogen en dan nog wat verstevigingen aanbrengen :)
51.JPG

Groeten Jef

Ik had op 2deHands 25 € geboden op een ARTF PT19 en ik mocht hem komen halen , snel eventjes naar Antwerpen dacht ik , volgens GPS 50 min.
viel dat efkes tegen , over de laatste 15 km een uur en 15 min. gedaan , Fiiiiiiiiiiiille
icon_sad.gif
icon_confused.gif
, ik had al dik spijt
PT19.JPG

Maar ginder viel het toch nog mee , wat zag ik daar nog liggen , een BluePants
icon_lol.gif
in oorlogskleuren en kreeg hem er GRATIS bovenop , er is wel wat werk aan maar zeker te herstellen
icon_biggrin.gif
icon_biggrin.gif
icon_biggrin.gif

114.JPG

115.JPG

116.JPG

Groeten Jef

Back