Svenson Piper cub L4

Kapje:
35e806a716fb1af3dcbd6dffdcf3f4af.jpg

Wel een gepruts.... maar zover gelukt. Er zitten wat kleine dingen in dat ik denk dat beter kan, maar dat noemen ze ervaring opdoen. De overgang geplamuurd en lekker laten drogen. Vanavond maar weer verder[emoji106]
 
Na effe plamuren/ schuren:
9f282f4e5506a222736b86bbde5afcaa.jpg
15896b7ca94b5c5869e89b6187867b80.jpg


Ben er blij mee. Vooral het van 2d naar 3d vond ik een lastige.

Nu moeten er nog wat gaten in.
Ik zit erover te denken om de kap zwart te maken....samen met de "glaslatten" om de ramen. Geeft wel een mooi resultaat denk ik. Groen maken lijkt mooi maat dan moet ik em in de oratex zetten voor de exacte kleur. De goede verf erbij zoeken word heel lastig.....ik kan nog effe kijken wat er uit mn spuitbusje komt aan kleur.

Kleuren vindt ik altijd lastig, daarom laat ik voor in huis m'n vrouw het ook altijd uitzoeken[emoji2]

Alhoewel deze ook behoorlijk afwijkt qua kleur:
b99801caf44e3d66ec2ebd40c4808660.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toch maar effe langs de coatingwinkel gereden. Kleurt er aardig mooi bij dacht ik zo. De aandachtige kijker ziet er 2 zwarte pinnetjes doorheen komen, daar zit een klein gaatje in voor de nog te buigen splitpen.
a2af0d2587907def8bffa7f36fd9e254.jpg

Het is nog de bedoeling om aardig wat detail in het kapje te maken. Dat komt later, eerst maar een zover maken dat ie vliegen kan.
Landingsgestel zit er avast onder. Gaat er weer onderuit voor de folie en de dichte vlakken komen er nog in. Vering voldoet redelijk, kan minder stug maar dat is uitproberen.
c7d56aa64b4f2356e7f53101c306e253.jpg
Eerst maar eens de bollen boven de cockpit maken en naar de beglazing toewerken. De piloot zit al behoorlijk lang op de tocht.[emoji24]

Groeten, Arnold
 
Laatst bewerkt:
Weer iets verder....
335045640ac61f410e30ab303ba1a2be.jpg
f655f91ccea2a58ab9d5882b34996a01.jpg
a9ddee9ececbea91e90f5fd99ba78621.jpg

Zo zitten de vleugels op z'n plek.
Meteen de "piperbollen" die ik eerder al heb gemaakt op de gevoelige plaat. Binnenkort de binnenkant maar eens groen maken, het oog wil ook wat....
 
Binnenkant groen...
08a1ec12ad183b81ba1a07b4818a3bde.jpg

Op aanraden van Dries een calmato gescoord. 2 zelfs. De hoogdekker kan na een cg check met mn accu zo de lucht in. De laagdekker is wat zwaarder met een pittige motor en 13×8 prop. Gaat effe in de ijskast voor over een poosje.
Opmaat voor balsa vliegen zullen we maar denken. Zou jammer zijn om door gebrek aan vliegervaring de piper te laten crashen.
a3332f1aa58f37a6e2fc49ec99142191.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weer een stukje verder.
48646b698fd2d58874c35bbebd63b87a.jpg

Het landinggestel laat ik effe zo. Eerst effe testen. Misschien moet ik em zwaarder uitvoeren. Dat is een beetje gokken qua vering en sterkte.

Folie is klaar en de staart is aangesloten op de servo's.

Groeten, Arnold
 
Ik zit nog wel een beetje met de koeling.
In de motorkap kan ik de orginele gaten maken voor de motor. De lucht stroomt dan door de motor heen en aan de onderkant van de kap door de opening onder het motorschot, langs de esc de romp binnen.
Alleen: waar gaat de lucht weer naar buiten? Hoe zit dat met een piper?
Ik heb niet zoveel zin om ergens gaten te maken, misschien zit er in de ramen een mogelijkheid?
Opzich heeft ie niet veel koeling nodig. Een beetje koeling is toch wel handig vindt ik.
 
Voorruit met de geit.....
e90b667b0a935b064dd431fb55126234.jpg
8ba7b002ab997ac4a8ae89502199b4e2.jpg

De vlakke ruitjes gaan nog wel, maar die voorruit!.... mn 3e papiertje zit een beetje redelijk. Volgende keer maar eens uitknippen en passen. We komen er wel een keer[emoji106]
Ik zit erover te denken om de ruitjes met een klein rupjes transparante kit vast te zetten en daarna met reepjes folie af te werken. Ik weet niet hoe de ruitjes zich houden als ik erop ga strijken....ik heb ook nog een idee op het forum[emoji2] opgedaan om folie om zilvertape te strijken en dan erop te plakken... weer avontuurlijke bezigheden dus.....

Groeten, Arnold
 
Mooi hoor Arnold!
Ik zou me niet teveel zorgen maken om koeling voorlopig, een piper is ook niet zo extreem.
Wat zegt ecalc over de temperatuur?
 
Hoi Arnold, hij wordt steeds mooier:thumbsup:!
vastzetten met (siliconen) kit gaat prima; doseerspuitjes zijn daarbij handig. Afwerken met folie kan ook, maar zorg voor een lage temperatuur en ik zou een sok om de strijkbout trekken. Als je dan niet te lang op 1 plek verwarmd, en de bout niet (te dicht) boven het plastic houdt(!) zou het goed moeten gaan. Ik heb dit ook regelmatig gedaan, en het werkt goed. Je zou wel een paar keer op een stukje afvalplastic moeten proberen wat de juiste temperatuur is.
M.b.t. koeling heeft de originele motorkap de opening voor de uitlaat. Aan de onderzijde zou je ter hoogte van het motorschot een gat in het midden kunnen maken. Sommige originele pipers hebben dat ook.

Succes en groeten, Eddy
 
Bedankt Dries en Eddy.

Allereerst Ecalc:
0cf6679f8b5662aaff0c0018bcd3e444.jpg

Idd valt het mee, en onder in de kap ventileren zou goed kunnen! Mooi pijpje onder de piper [emoji106]

De motorkap kan ik nog wel meer details in kwijt, maar daarover later meer.

Toevallig zat ik gisteren een oud piper-draadje van jouw te kijken Eddy:
c26fad9e5aa72a55ee8874a694d857e3.jpg
Uhu lijm voor de raampjes......misschien nog beter? Er zit nog iets constructieve waarde in de ramen. Ze moeten redelijk vast.
Met epoxy vastzetten zat ik eerst aan de denken, lijkt mij niks worden, het is veel te dun en gaat druipen.

Ik heb iig 2 goede mogelijkheden [emoji106]
 
Bedankt Jef,

Die heb ik ook liggen, alleen heb ik geen sponning of aanslag om ze in te lijmen en ik wil vlak met de folie uitkomen. Ik keek in het flesje en het leek mij te dun om vullend mee te kunnen werken, dat wordt een kliederboel denk ik. Als ik nog eens een romp bouw moet ik daar vantevoren beter over nadenken. Sponninglatjes maken oid.....tjonge....lijk wel een bouwvakker[emoji2]
 
Ook canapé lijm gebruikt. Is met een penseel netjes te verwerken en droogt kleurloos helder op.
Hecht uitstekend aan polyesterfilm, o.a. overheadsheet, dat thermisch niet vervormd, omdat het door een laserprinter heen moet worden getransporteerd, niet mag vastlopen... en daar in wordt de toner op hoge temperatuur vastgebakken aan papier etc.

Zowel het voorruitje als het cabineruitje aan de zijkanten verlijmd met dezelfde lijm als boven genoemd.
Het zit goed vast, blijft ook goed zitten. Echter de kist is wel elektro. De Oracover is weer over de film heen gestreken. Het uitsnij patroon is eerst uitgewerkt op de computer, het model dus nagemeten, de print op de Oracover geplakt met 3M layout-lijm (niet permanent), langs de lijnen de boel strak mogelijk schoongesneden en vast gestreken.
En dat blijft heel goed zitten. Het voorruitje is uit ander materiaal. Wel thermisch vervormbaar. PVC film. Daarmee kon ik het met behulp van behendige warmte in vorm zetten zonder dieptrekken/vacuvormen.

Je ziet altijd wel een fractie van de lijm. Dus er kan altijd nog veel netter gewerkt worden als dat moet. In deze was het echter voldoende.

DSC_2119-LR.jpg



En er zit hier toch echt een ruitje geplakt!

DSC_2116-LR.jpg


Gr Bas
 
Het hoge tempo is er een beetje uit. druk met werk, kind op kamers, soms gewoon geen zin......maar zo af en toe kan ik wel even plakken en stukje bij beetje is er toch weer aardig wat vooruitgang.

IMG_20170216_203516_zpskl92zwqz.jpg


IMG_20170216_203549_zpsmeb8gaat.jpg


De flaps heb ik opgebouwd uit een standaardprofiel en 6mm balsa, dat op maat geschaafd en geschuurd en geprobeerd om er echte slotted flaps van te maken:

IMG_20170105_185321_zpsywaat3fj.jpg


IMG_20170105_185413_zpssopkjkx7.jpg


IMG_20170105_185423_zps0s8piips.jpg


IMG_20170105_185429_zpsiawxdl6k.jpg


IMG_20170105_185441_zpsfrbjin3a.jpg


Ik ga proberen om die uitslag van de laatste te kunnen halen, hoofdzakelijk omdat ik het er bruut uit vind zien

IMG_20170216_215011_zpsvuhfpjxy.jpg


Voor het Short Take Off and Landing gebeuren is het compleet nutteloos, die 1 na laatste foto zal het maximale zijn daarvoor, maar misschien kan ik het gebruiken om leuk hoogte af te bouwen.


Voor de struts ga ik aluminium buizen gebruiken.
IMG_20170218_161026_1_zpsgkdpnuxw.jpg


en de aansluiting daarvan op de vleugel doe ik d.m.v. aluminium strips, verlijmd op een multiplex plaat die op zijn beurt weer aan de liggers verlijmd is (komt evt. nog een boutje doorheen als extra verzekering)


IMG_20170218_160912_zpsjoxrmeu8.jpg


IMG_20170218_160900_zpsb8tqq1l4.jpg


Gisteren ook een beginnetje gemaakt aan een motorkap/neusje en ineens vroeg ik mij af hoe 'erg' het tot zover gesteld is met het zwaartepunt.
Dus de motor en het landingsgestel er weer op geschroefd en tot mijn grote verbazing kon ik de romp al in de juiste stand aan de voorste vleugelbuis oppakken (die zit vrijwel op de plaats van het CG op de tekening)

IMG_20170218_195702_zpsrsxcqcaf.jpg


En met de vleugels gemonteerd veranderd daar vrijwel niets aan

IMG_20170218_195016_zpsl8j0yahy.jpg

en dit is nog zonder de accu dus daar ga ik ook nog wat mee kunnen spelen.


Ik begin ongeduldig te worden......ik heb zin om met folie in de weer te gaan maar zo ver ben ik echt nog niet!
Rolroeren uitsnijden en scharnieren, vleugelservo's op de plek, Hoerner-tips op de vleugels, alle kabels en stekkers solderen, accu-bevestiging, strutbevestiging aan de romp, en waarschijnlijk verzin ik er nog vanalles bij wat ik nu even niet kan bedenken.

maar lekker bezig zo!
 
Met de vleugteltips stap ik wel helemaal van het originele Cub-ontwerp af.
Met het overtrekgedrag in het achterhoofd heb ik ervoor gekozen om Hoerner-tips toe te passen.
(Hopelijk kan ik er tipstall op lage snelheid iets langer uitstellen)

hoerner_zpsstruqpt9.gif


Ik hoop dat dit gaat doen wat de tekening rudimentair laat zien:

IMG_20170219_173138_zpsxc6deglv.jpg


IMG_20170219_173203_zpsqmudhrs6.jpg


IMG_20170219_173306_zpsnhildxph.jpg


Voor nu is het weer even klaar, morgen weer een week de deur uit voor de bootjes.
 
Hoe gaat het met jouw Cub Arnold?

Ik ben bijna aan folieën toe......hiervoor alleen nog hier en daar wat balsa op maat schuren.

IMG_20170317_153510_zpsenaxw5y0.jpg


(Ik geef toe......het lijkt steeds minder op een Cub;))
 
Back
Top