Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Precies Dries!
    Ik wil hem dan ook proberen niet al te zwaar te maken.
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Welkom Justus! Leuk dat je ook een piper gaat bouwen!

    Ga je je bouwverslag hier posten?of maak je een nieuw topic aan?

    Maakt mij niets uit, ik schuif wel een stukkie op..... moet anders de moderator effe vragen om het topictitel aan te passen. Laat maar weten wat je wil.

    Dank je Dries... ik was al druk aant lezen geslagen bij de sleepvliegtuigen. Heb er het eea van opgestoken.

    De motor had ik besteld maar......mn leverancier had er vraagtekens bij. De roxxy kan een piek aan van 1650 watt, deze wordt ook door ecalc overgenomen. Standaard kan ie iets van 1100 watt aan, dat vindt ik weer wat weinig.

    Ik heb ook geen idee wat de marge van de fabrikant is.

    Heb nu mn oog laten vallen op een Hacker 50 serie kv450. Zit met een 15×10 net op het randje. Werk een iets zwaardere motor, maar die 70 gram in de neus extra komt wel goed met de sleephaak denk ik.
    Denk dat ik ook voor een losse bec ga, lijkt mij iets veiliger.

    Iemand ervaring met Hacker?

    Groeten, Arnold
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik was niet echt van plan om er een heel bouwverslag van te maken.
    Ik zal wel her en der wat foto's maken maar heel veel meer dan wat jij al heb gedaan ga ik niet kunnen toevoegen vrees ik;)

    Wat je motor betreft. Ik vlieg zelf een 2mtr Piper Pawnee met een 560kv motor, 6S en een 15x8. Ik zit daarmee rond de 1200W en kan er 3,5 a 4kg zwevers mee slepen.
    Jouw Cub is al veel lichter de de Pawnee dus met die 1100 W kan je al hees wat kistjes de lucht in trekken lijkt me.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Om met de Piper rond te cruisen ga je met 600W ruim voldoende hebben.

    Hacker is prima spul.
    Maar dan zou je beter de A50-16S nemen, met een 365 een lagere kv waarde, kun je een grotere prop ronddraaien (tot 17x10 of 16x12). Gaat veilig tot 1350W.
    Maar welke grondspeling heb je?

    Ik doe sleepjes met een calmato bovendekker op 5S, met een motor die maximum 800W verstookt.
    Moesten m'n lipo's het nog kunnen duwen zou ik er ook wel een 2,5 kg mee bovenkrijgen.
    M'n Porter van 2,07m vlieg ik met een Joker kloon van de bovenvermelde A50-16S. Met de Porter sleep ik niet maar ik zou het wel vlot kunnen, kracht genoeg.
    Conclusie zoals Justus ook al zei: met die 1100W ga je al redelijk wat kunnen slepen binnen de marges van die 1,8m span.

    O ja, die Menz prop. Vergeet die.
    Neem een Xoar of Fiala, Geschikter voor electro.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2016
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt Dries, dat is een goed idee.

    Ik denk dat ik niet meer dan 15 inch kwijtkan, met de 365kv motor kan ik normaal vliegen met een 15×8.
    Als er sleepjes gedaan worden kan ik er een 15×12 opzetten, heb ik toch 5kg trust, wat meer dan voldoende is en mn vliegtijd wordt ook nog langer!

    Constructief gezien kan ik niet veel meer dan 3 kg slepen denk ik, daar is de piper niet echt opgebouwd.

    @Justus, gooi er maar een paar foto's tussendoor..... graag zelfs!

    Groeten, Arnold
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zal mijn wijzigingen op het plan een beetje laten zien en evt. toelichten.
    Ik volg ook jouw vorderingen hoor!.....vooral hoe je de bovenkant van de romp gaat bouwen, de overgang romp/vleugel en de verbinding van de vleugels aan de romp.
    ik overweeg om toch een vleugelbuis in te bouwen. niet zozeer om zonder struts te kunnen alswel voor eenvoudige montage: je schuift de vleugel er op en je hebt 2 handen vrij voor de rest

    oh....en off-topic nog even over slepen. Ik ben nog een beginnend sleper maar vind vooral met grotere zwevers de zichtbaarheid een probleem worden. De zwever is goed te zien op 200mtr maar de kist wordt al snel klein.....en dat is met de 2mtr Pawnee.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Jullie mogen nog op 200m. Bij ons is het afzetten op 120m. Dan zie je het nog heel goed...
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ja, dan is het 'probleem' al een stuk minder aanwezig;)
     
    Sickboy vindt dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    [​IMG]

    Pootjes tijdelijk eronder, word 15 inch, heb ik nog 4 cm over.

    Ga een schot maken voor de sleephaak, deze ga ik met koolstof staaf en m2 draadeindjes naar het motorschot vastmaken, zou jammer zijn als ik de hele kist uit elkaar trek .

    De Hacker is inmiddels besteld!

    Groeten, Arnold
     
    ramses en Justus vinden dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk weer Arnold! :thumbsup:
    Wordt een pracht L4 Cub!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Arnold,
    weet je zeker dat je een "beginnende" bouwer bent?
    Want het ziet er bijzonder mooi en netjes uit!

    En meten is idd het exacte weten. Goed dat je de pootjes eronder gezet hebt zodat je de propmaat kunt opmeten. 4 cm is prima!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  12. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Kijk...., nu begint het erop te lijken;). Ziet er mooi uit:koud:!
    Groeten, Eddy
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt mannen!

    Ik doe er ook veel langer over dan jullie, soms zit ik een poos te bedenken hoe het worden moet en ik het ga uitvoeren....

    Weer wat gedaan. De sleephaak komt op een sandwich schotje. Eerst een stukje 10mm balsa in vorm geschaafd en dan aan 2 kanten 1.5mm multiplex ertegen. Met iets overlengte en klodders epoxy 17 gram.[​IMG]
    De vleugels er opgezet voor het idee, de andere vleugelhelft ga ik binnenkort afmaken, aileron is bijna klaar. Ga ook effe kijken met de glitsa hoeveel het gewicht doet! Voor en na wegen.[​IMG]
    Schotje voor de sleephaak moet zo ongeveer komen. De haak komt ervoor, erachter trekt ie er zo aan, vond ik beter zo. [​IMG]

    Groeten, Arnold
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Begrijp ik goed dat er geen ligger o.i.d. is waar de vleugels op zitten?
    Dus de romp wordt gedragen door de vleugels (de deuvels in de wortelribben) en alle 'vlieg'krachten worden verder door de struts opgevangen?
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2016
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als de struts goed passen is dat toch geen probleem. Je vormt een krachtendriehoek.
    Natuurlijk worden de vleugels nog tegen de romp getrokken met een bout of een veer (hoe staat het op het plan Arnold?) maar een originele Big Lift werkt ook met struts.
    Tegenwoordig is het allemaal vleugelbuis wat je ziet maar het kan ook zonder...
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Geen probleem, het vraagt alleen iets meer aandacht voor de wijze waarop de struts gemonteerd en geconstrueerd worden.

    Ik weet dat de Cub niet voor rugvlucht bedoeld is maar ik wil dat de mijne het wel kan.
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Alle krachten komen op de struts, op het orginele plan staan 2 hardhoutenpennetjes en de vleugels worden tegen de romp gehouden met een elastiek.
    Ik heb soort slotjes gemaakt, moet de vleugel er van voren inklikken. Er moet nog een pennetje komen met een veer om de boel te borgen.
    Eigenlijk zit mijn vleugel dan aan 3 pennetjes vast...

    Zal de volgende keer nog duidelijkere foto's maken.

    Groeten, Arnold
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Had een L-4 wel voldoende vermogen om uberhaupt iets te slepen?
    Ik herinner mij vaag iets van target drones, maar niet van zwevers enzo.....
    Van de L-21 met 135 pk + uiteraard wel
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    1op1 bedoel je Bruno? Ik zou het niet weten. Het is eigenlijk gewoon een piper cub j3, maar dan met een groen sausje.
    Weet niet of de j3 heeft geslepen?

    Deze piper moet het iig makkelijk kunnen, power zat

    Groeten, Arnold
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb ze hier boven Rijnsburg wel zien slepen met een Cub, toen op Valkenburg nog gezweefd werd. Maar ik zou echt niet meer weten of het een J3 of een SuperCub was.

    Mijn Super-FunCub gaat lekker. Ik moet nog steeds rustig aan doen met het voetje dus genoeg tijd in het bouwhok.
    [​IMG][/URL]

    [​IMG]

    Ik wil de staartdelen zo ver mogelijk af hebben voordat ik de vleugel ga bouwen zodat ik tegen die tijd het instelhoekverschil goed kan meten.

    Heb jij al enig idee hoe je met je zwaartpunt uit gaat komen? Ik zit al een tijdje lekker naar de romp te staren en te 'plannen' waar ik m'n componenten moet gaan plaatsen.
    (Doen jullie dat ook? Op een afstandje naar je bouwsel kijken en de verdere bouw in je hoofd doorlopen, hoe doe je zus? Waar plaats je zo?)

    Mijn tekening geeft daar niets over maar ik heb een relatief lichte motor (denk ik) dus zal m'n accu wel zo ver mogelijk maar voren moeten.

    Servo's voor hoogte en richting wil ik wel tegen het dichte schot: dicht bij het cg en veel ruimte ervoor voor maximale schuifruimte met de accu.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina