Adam,
De Cetus en de Perseus (de Nederlandse schepen) en de Wangeroog (het nieuwste Duitse schip) hebben inderdaad het dynamisch ballast systeem.
Bij mijn weten zijn de Duhnen en de Dose er (nog) niet mee uitgerust.
Het dynamisch ballasten kan inderdaad gebruikt worden om het schip (aan de te beloodsen zijde) hogen of lager te stellen, waardoor het overzetten van de loods eenvoudiger wordt. Ook kan er voorwaarts/achterwaarts geballast worden. Bij achterwaarts ballasten komt ze met haar neus omhoog (Doel daarvanken ik niet.)
Dat ze normaal vlak ligt is me bekend. Voor een showtje oid vaart ze wel eens achterwaarts geballast (foto's Rotterdam en Harlingen)
Ik laat haar voorlopig maar even achterwaarts geballast varen. Ze is hierdoor stabiel geworden en dat is wat nu even telt.
Die KNRM collega van jou Adam, is dat Ed, van het Tugspotters forum?
Wim
De Cetus en de Perseus (de Nederlandse schepen) en de Wangeroog (het nieuwste Duitse schip) hebben inderdaad het dynamisch ballast systeem.
Bij mijn weten zijn de Duhnen en de Dose er (nog) niet mee uitgerust.
Het dynamisch ballasten kan inderdaad gebruikt worden om het schip (aan de te beloodsen zijde) hogen of lager te stellen, waardoor het overzetten van de loods eenvoudiger wordt. Ook kan er voorwaarts/achterwaarts geballast worden. Bij achterwaarts ballasten komt ze met haar neus omhoog (Doel daarvanken ik niet.)
Dat ze normaal vlak ligt is me bekend. Voor een showtje oid vaart ze wel eens achterwaarts geballast (foto's Rotterdam en Harlingen)
Ik laat haar voorlopig maar even achterwaarts geballast varen. Ze is hierdoor stabiel geworden en dat is wat nu even telt.
Die KNRM collega van jou Adam, is dat Ed, van het Tugspotters forum?
Wim