SWATH loodstender, nieuwe eigenaar!

Discussie in 'Duikboten' gestart door wimg, 16 dec 2004.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Adam,

    De Cetus en de Perseus (de Nederlandse schepen) en de Wangeroog (het nieuwste Duitse schip) hebben inderdaad het dynamisch ballast systeem.
    Bij mijn weten zijn de Duhnen en de Dose er (nog) niet mee uitgerust.

    Het dynamisch ballasten kan inderdaad gebruikt worden om het schip (aan de te beloodsen zijde) hogen of lager te stellen, waardoor het overzetten van de loods eenvoudiger wordt. Ook kan er voorwaarts/achterwaarts geballast worden. Bij achterwaarts ballasten komt ze met haar neus omhoog (Doel daarvanken ik niet.)

    Dat ze normaal vlak ligt is me bekend. Voor een showtje oid vaart ze wel eens achterwaarts geballast (foto's Rotterdam en Harlingen)
    Ik laat haar voorlopig maar even achterwaarts geballast varen. Ze is hierdoor stabiel geworden en dat is wat nu even telt.

    Die KNRM collega van jou Adam, is dat Ed, van het Tugspotters forum?

    Wim
     
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    :nooo:
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Da's eigenlijk goed nieuws :wink: : een mogellijk 2e contact :lol:

    :wink:

    Wim
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Omdat ze nu nog wat "kaal" lijkt, ben ik bezig met het maken van de opstaande rand op beide boegen en met een mastje.
    Die "Tugspotters-vlag" moet toch ergens aan hangen niet waar :wink:

    Wim
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De WSD 2006 is helaas weer ten einde.
    Leuke dag gehad en weer veel moois gezien.
    Ook na jet gesprek met John (Dr. Evil) goede ideen opgedaan. Bedankt John, ga ik zeker proberen.
    Hieronder wat foto's die ik gemaakt heb op de WSD:
    [​IMG]
    [​IMG]
    natuurlijk een foto van de tugspotters vlag
    [​IMG]
    en van de redding van het Conrad bootje
    [​IMG]
    (Handig, zo'n dubbele romp)
    en ikzelf, prutsend aan de Duhnen:
    [​IMG]
    (genomen met de oude camera, dus de kwaliteit is wat minder)
    Verder heb ik nog 2 filmpjes gemaakt.
    Bekijken op 320, anders zie je niet het hele filmpje,maar een deel
    het korte filmpje
    en het lange(re) filmpje

    Wim
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Naar aanleiding van het gesprek met John (zie ook hierboven) ben ik aan het meten, rekenen en wegen geweest.

    (Voor iedereen m.u.v. John even waar dat over ging:)
    Bij de WSD ging de Duhnen steeds meer op 1 oor liggen (haar rechter)
    Ter compensatie wat gewicht verschoven, maar dat hielp steeds niet.
    Na het varen de boot terug gezet in de hal. Wat aan het praten en op een bepaald moment zie ik druppels onder de rechter neus op de grond vallen.
    De neus van de torpedo geschoven en......
    d'r viel een plons water uit!
    Daarom ging ze dus steeds schever liggen! De torpedo was niet helemaal waterdicht.
    (Ze is een keer tijdens het van de trap af naar beneden tillen tegen de muur gebotst, waardoor de rechter neus los is komen zitten. Wellicht is hierdoor ook een deel van de vaseline verwijderd/verplaatst.)
    Al pratende met John merkte hij op om het gewicht wat ik zelf toevoegde te vervangen door water wat IN de neus zou zitten. Kwestie van 1 (of enkele) gaatje(s) onderin om het water in te laten lopen en 1 (of meer) bovenin, om de lucht te laten ontsnappen (Gaat ze toch nog op een duikboot lijken :wink: )
    Het gewicht wat nodig is om haar vlak te laten liggen wordt op deze manier aan de onderkant toegevoegd, en niet boven in de romp. En een volledige afdichting is dan niet belangrijk, en het komt ten goede aan de stabiliteit.

    De inhoud van de ruimte in beide neuzen van de torpedo's is ca. 175 cc (elk); dus, wanneer deze geheel gevuld zouden worden met water wordt dit dus ca. 175 gram.
    De gewichtjes die ik links en rechts in de romp schoof zijn elk 75 gram.
    Door de gehele neus te vullen met water, komt er dus 200 gram meer ballast aan boord dan nu het geval is.
    Ik weet niet of dit te veel is. Nu ligt ze nog achterover, wat een niet geheel waarheidsgetouw vaarbeeld oplevert.
    Misschien moet ik de ruimte gedeeltelijk vullen met bv piepschuim waardoor er minder water plaats kan nemen in de neus.

    Nog wat expirimenteren dus!

    Wim
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Wim,

    voordat je met 'piepschuim' aan de gang gaat: neem dan geen Tempex (het witte bolletjes-spul) maar 'Isodur' of 'Styrodur'. Dit schuim heeft een waterdichte celstructuur (het is blauw of groen/blauw van kleur). Tempex heeft de neiging op na verloop van tijd water 'op te zuigen' en dat wordt een vieze bende.
    Omdat je een 'halve duikboot' bouwt nog een eigenschap van Tempex waar we niet op zitten te wachten: door de waterdruk wordt het makkelijk in elkaar geperst waardoor het volume (en dus het drijfvermogen) afneemt. Het blauwe spul heeft deze eigenschap veel minder.
    Mocht je toch Tempex gaan gebruiken (dat gedoe met veranderend volume zal bij jouw niet meespelen) verf/lak het dan goed af voordat je het plaatst.
    Verder wil ik toch even kwijt dat ik je boot een heel knappe prestatie vindt.

    Jos
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jos,

    dank voor je tips (en compliment)

    Piepschuim word aangevreten door diverse soorten verf. Enig idee welke verf ik het beste zou kunnen nemen?

    Wim
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    kan je haast niet verven
    maar een laagje epoxy verdraagt het wel
    bedoel dan de styrodure en niet het piepschuim

    en dat kan je dan wel weer gewoon verven met normale verf
    zo maken wij de wegwerp mallen voor onze modellen

    groeten raf
     
  10. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Raf heeft gelijk dat 't moeilijk verven is. Zijn tip om als een soort laklaag epoxy over het schuim te doen is een goeie.
    Toch denk ik (weet 't niet zeker) dat alle Tempex/Styrodur schuimen behandeld kunnen worden met de alcohol-basis verven van Tamiya. Eventueel daarna een laagje matte blanke lak van Revell er overheen voor de stevigheid, dat moet lukken.
    Wel geduld hebben als je de Tamiya verf zonder laklaag gebruikt: eerst twee weken laten drogen voordat het water van dichtbij ziet....anders is het veel werk voor niks en krijg je een heel leuke gekleurde kielzog (heel even..)

    Jos
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik zit inmiddels te denken om het stukje schuim (zo'n 75 tot 100cc) in een plastic zakje te stoppen. Ik denk aan zo'n zakje wat je dicht kunt "zippen".
    Eerst alle lucht er uit drukken en dan het zakje sluiten.
    Misschien is zelfs een zakje "lucht" voldoende.

    Wim
     
  12. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    eehm.. zo'n Appie Geijn Druk en Sluit diepvrieszakje??
     
  13. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hey Dikkie,

    We hebben hier een Appie in het winkel centrum. Zal eens kijken.

    Hersluitbare zakjes.
    (Welke afdeling zou ik dat moeten zoeken? Ik heb iemand die bij ons meestal de boodschappen doet :wink: (Ze wilde zelfs mee naar de WSD :wink: ) dus ik kom niet zo vaak in de supers. Als ik d'r kom ben ik er om de kar te drukken en de boodschappen naar huis te slepen.

    Zijn ze wellicht ook bij de C100000 te krijgen? Daar doen wij meest de boodschappen.

    Wim
     
  14. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Graag gedaan! :wink: Dat is toch eigenlijik waar zo'n dag om draait, ervaringen delen met medebouwers, een beetje "sparren" en vooral ideeën opdoen! Volgend jaar ben ik ook zeker weer van de partij!
     
  15. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Ik heb nog niet gedronken, maar zie volgens mij toch écht dubbel!

    Arnold
     
  16. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Ja inderdaad, heel vreemd, bij mij bleef het "berichten toevoegen"-scherm "hangen", maar blijkbaar is de post wel een aantal malen toegevoegd.

    Heren moderators, hierbij alvast mijn excusses en wilt u zo vriendelijk zijn om de dubbele posts te verwijderen :oops:
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    :pim: :wink:
     
  18. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt Erwin!

    Even een kleine update uit Twente:

    Ik heb d'r torpedo's lek gemaakt :wink:

    M.a.w. de gaatjes zitten in de neuzen.
    'T is me nu te laat om nog naar het water te lopen (hoewel ik het van hieruit kan zien :wink: )
    Morgen zal ik d'r proberen in het water te zetten en te kijken of het resultaat dat is wat we er van verwachten.

    Wim
     
  19. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo gezegd, zo gedaan.

    Ik heb d'r vanmiddag in het water gehad.
    In de neuzen elk een Appie-zakkie met ongeveer 50cc piep. (Minder dan ik aanvankelijk dacht, maar het zakje neemt (opgevouwen) ook ongeveer 25 tot 50 cc in, dus ik zit op 75 tot 100 cc vulling. Blijft dus ca. 75 cc ruimte voor water.
    Het water loopt er inderdaad in. (Je ziet de belletjes uit de luchtgaatjes komen.)
    Ik denk echter dat er een verschil in rest volume tussen links en recht is. Ze ligt wederom scheef (in stilstand, dus dat kan niet worden opgelost met flappen.)
    Nog steeds ligt ze niet horizontaal in lengte richting. Ik kan d'r echter horizontaal drukken door met 1 vinger slechts weinig kracht uit te oefenen in het midden van de boeg. Het gewicht om haar horizontaal te doen komen zal enkele 10-tallen grammen zijn, zo schat ik.

    Ik heb van het varen 2 filmpjes gemaakt: (op 1 filmpje nogal veel windgeruis te horen)
    Eentje met een rondje linksom (8MB) en eentje met een rondje rechtsom (11 MB).
    (Instellen op 320)

    Weer is te zien dat ze naar buiten gaat hellen tijdens het varen. DIT zou WEL opgelost kunnen worden met flappen, maar ik heb onvoldoende reserve waterverplaatsing om dat te realiseren. Dat overhellen in de bocht zal ik moeten accepteren. Nu komt het er alleen nog op aan om haar horizontaal te krijgen.

    Uit de filmpjes krijg ik echter de indruk dat ze zichzelf voor uit het water wil drukken. Ze wil waarschijnlijk "van nature" met d'r neus in de lucht varen. (Hmm, beetje hooghartig karaktertje? :wink: )

    Dat zou misschien ook te remmen zijn met flappen, en dan vooraan, die haar omlaag trekken.
    Maar eerst wil ik kijken of het toch opgelost zou zijn wanneer ze van zichzelf horizontaal (in lengte richting) ligt.

    Wim

    (edit)
    Hebben jullie dat ook, dat het 2e filmpje maar 8 sec is? Het is toch echt een seconde of 40 of zo :roll:
    (/edit)

    (edit 2)
    Wat gek, op m'n vaste PC zie ik maar 8 seconden van het rondje rechtsom, maar op m'n laptop zie ik hem helemaal 8O Nou ja, als jullie het filmpje ook helemaal zien is er dus niets aan de hand.
    (/edit 2)
     
  20. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Wim

    Met het vaargedrag is toch niets mis mee,zo op het filmpje te zien is het een natuurlijkgedrag als van een echte boot.

    Ik heb zelf 15 jaar gevaren maar nog nooit een schip meegemaakt die recht door de bocht ging,altijd hellend en meestal zo beladen dat zij een beetje achterover ligt.

    Welke viijver is dit in Hengelo?

    Gr.Joop
     

Deel Deze Pagina