SWATH loodstender, nieuwe eigenaar!

helaas (nog) niet, de meeste artikelen komen als pdf op de website van de KNVTS maar niet van het meest recente nummer. Anders even langs de lokale bibliotheek of Bruna om het in te zien of het de moeite waard is?

Chris

Zal even bij de locale B* kijken, maar ik kan me niet herinneren dat ze deze hebben (we hebben niet zo'n grote B* in ons winkelcentrum)

Wim

Via Chris een kopietje gehad van het artikel. Dank daarvoor Chris, is nuttig. Eindelijk een fatsoenlijke tekening.

Afgelopen weekend nog een PB van Gerjan gehad. Hij gaf een link naar het model van Michael Igel. Deze Duitser heeft ook een model gebouwd van de Duhnen. (Staat ook al eens eerder in deze draad vermeld.) Dank voor deze link Gerjan! Ik heb (via de webmaster) een mail naar Michael gestuurd. Hopelijk via hem nog meer info.

Geen update over de bouw dit keer. Ben met de pasen op vakantie geweest, dus nog steeds bezig met de railing. Op enkele na zijn ze bijna allemaal klaar. (Tenminste, die ik al gemaakt had. Voor een paar korte stukjes wacht ik tot het geheel op de opbouw staat, om ze passend te kunnen maken.)

(Van het KNMI:)
Verwachting komende 5 dagen
donderdag 20 april tot en met maandag 24 april 2006
Wisselvallig met vooral de eerste dagen nu en dan regen. Tijdens het weekeinde mogelijk wat droger, meer zon maar ook 's nachts kans op mist. Middagtemperatuur oplopend van 14 naar 17 graden.
Vrijdag middag vrij nemen om te schilderen?
Hmmmm, even afwachten.

Wim

wimg zei:
(Van het KNMI:)
Verwachting komende 5 dagen
donderdag 20 april tot en met maandag 24 april 2006
Wisselvallig met vooral de eerste dagen nu en dan regen. Tijdens het weekeinde mogelijk wat droger, meer zon maar ook 's nachts kans op mist. Middagtemperatuur oplopend van 14 naar 17 graden.
Vrijdag middag vrij nemen om te schilderen?
Hmmmm, even afwachten.

Wim
JA!
Ik heb vrijdag (eindelijk!) geschilderd!
De romp is nu 2x in de rode verf gekomen, de torpoedo's en de roeren zijn 1x in de zwarte verf gezet en ook de dekken zijn 1 x geschilderd. In tegenstelling tot het origineel zijn deze donkergroen geworden (in plaats van grijs).
Dat staat wat beter (en: ik heb geen officiele info :wink: dus dat mag wel, zullen we maar zeggen)
Nog geen foto's van gemaakt. Komen binnenkort.

Inmiddels een antwoord gehad van Michael uit Duitsland!
Hij heeft (net als ik) geen officiele tekeningen, maar hij is 2x aan boord geweest (zowel voor als na de verbouwing) en heeft daar honderden foto's gemaakt. Ik krijg nog info van hem. Afwachten dus maar.

Kijken of ik deze week nog wat tijd kan vinden om aan de boot te werken. Er moet in de tuin een nieuw terras aangelegd worden en dat gaat deze week gebeuren. Dus: oude terras eruit, nieuwe stenen halen en de tuin in slepen, zand bedje aanleggen, steentjes d'r in en Klaar!
(nou ja, sneller gezegd dan gedaan.)

Wordt vervolgd.

Kijken of ik deze week nog wat tijd kan vinden om aan de boot te werken. Er moet in de tuin een nieuw terras aangelegd worden en dat gaat deze week gebeuren. Dus: oude terras eruit, nieuwe stenen halen en de tuin in slepen, zand bedje aanleggen, steentjes d'r in en Klaar!
Stond ik gisteren in de locale G* om de stenen op te halen; waren ze d'r niet! Ondanks de toezegging dat ze dinsdag komen zouden.
Ben daar (beleefd!) boos geworden en heb nu de toezegging dat ik gebeld wordt wanneer de stenen binnen zijn. (Verwachting is dat de stenen vandaag komen.) Kan dus morgen de straat leggen.
Gistermiddag dus onverrichter zake huiswaarts gekeerd.
Het was mooi weer, dus ik heb gisteren maar even de achterkant van de dekken en de binnenzijde van de romp in de lak gezet.
Is vanavond droog, dus dan kan ik de dekken op de romp lijmen.

Vrijdag dus (hopelijk) straatje leggen en dan zaterdag weer verder!

Wim

Het straatje zit d'r in en ook het dek is inmiddels op de romp gelijmd.
Rand is afgewerkt en de overgang (eigenlijk de gehele romp) is nogmaals geschilderd.
De kleur van de dekken is bij nader inzien "afgekeurd". Besloten is de dekken toch maar grijs te maken.
Verf is inmiddels gehaald. Ook verf voor de railings is inmiddels gehaald.
Wat mij betreft is de romp nu vaak genoeg geschilderd. De dekken moeten nog een of 2 keer geschilderd en dan zou ze te water kunnen!
Het weer is er over een paar dagen wel naar!

Ik zal Michael vragen of hij het goed vind dat ik jullie wat van zijn foto's laat zien. Is een erg mooi model.

Wim

Heb al een antwoord van Michael. Hij is accoord, dus hier alvast 2 foto's van zijn model. Ik hoop dat de mijne ook zo gaat worden. (De mijne is zo strak niet geschilderd hoor :oops: Varend maken gaat nu even voor :wink: )
Duhnen-micha1.jpg

en
Duhnen-micha2.jpg

Wim

@
Ik zou dat ook graag eens uit het water zien.
Of mag dat niet van Michael. :wink:
beetje kinderachtig gedoe he vind ik dan hoor :oops:
mvg Frederik :D :D

F.van.Gent zei:
@
Ik zou dat ook graag eens uit het water zien.
Of mag dat niet van Michael. :wink:
beetje kinderachtig gedoe he vind ik dan hoor :oops:
mvg Frederik :D :D
Michael heeft daar helemaal geen bezwaar tegen Frederik, integendeel zelfs!

Daarom, voor jou:

De Duhnen op een show:
show-640.jpg

het model achter in de auto:
in-de-auto-800.jpg

het model op de transportkar die hij ervoor heeft gemaakt:
kar-800.jpg

het model op de kant om de laatste aanpassingen te doen:
op-de-kant-800.jpg

en het model te water, waarbij de torpedo's nog enigszins te zien zijn:
romp-onder-water-800.jpg

Veel kijk plezier,

Wim

U vraagt, wij draaien:

2 foto's van de schroef kappen:
Motorkappen%201-800.jpg

Motorkappen%202-800.jpg

en een foto van de schroef en het roer onder het model:
Ruderanlage%201-800.jpg

Wim

HOERA!!!

Gisteravond, 21:50 uur, is ze voor het eerst in het water geweest!
(Ik heb er nog geen foto's van, zal ik van vanmiddag proberen te maken.)

Moest de doppen op de rompen maken. Heb er zeer veel vaseline in gesmeerd. Als extra afsluiting is er nog een "post"elastiek over de naad gegaan. De kanten van het elastiek heb ik ook nog even langs de torpedo afgesmeerd met vaseline.
De draadstangen uit de torpedo's zijn ook nog even afgesmeerd met vaseline, om te voorkomen dat er daarlangs water naar binnen kan komen.
Roer bevestiging aan de roerassen proberen te maken. Het was al donker aan het worden (heb het buiten in de tuin gedaan) dus kon het niet goed zien. (De roeren bleken niet goed vast gekomen te zijn.)
Besturing in de boot gelegd en het geheel in het kinderbadje gezet.

1: Ze bleef drijven!! (Gelukkig maar :wink: )
2: Ze lag nogal ver naar achteren. Is opgelost door de accu op het voordek te leggen. (Wilde net niet onder deks, zit nog een spant.) Er is dan nog voldoende reserve in de diepgang om de opbouw en dergelijke toe te voegen. (Zat er niet op bij de test.)
(edit)
3: Ondanks het feit dat de roeren niet werkten (zaten dus los) was het model goed op de motoren te sturen. In dat kleine badje (breedte ca. 1 m inwendig) kon ze op d'r plaats rond draaien. Klein stukje vooruit en achteruit: lijkt een leuke snelheid in te zitten.
(/edit)

Vanmiddag gaan we verder met de proeven en dan zal ik proberen wat foto's hier neer te zetten.

De WSD gaat lukken!

Wim

Met dank aan m'n oudste zoon, die me de foto even heeft opgestuurd:
duhnen%20in%20bad.jpg

het eerste plaatje van de Duhnen in het water!

Wim

Hoi Wim,

Gefeliciteerd, Het zijn altijd spannende momenten die eerste keer.
Volgens mij heb jij ook wel wat werk gehad met het uit trimmen.
jou drijvend vermogen ligt toch ook net onder water?

Groetjes douglas

Douglas,

trimmen is inderdaad een probleempje. Volgens mij (maar dat weten jullie beter) is het trimmen bij een sub een kwestie van het verschuiven van de gewichten in centimeters. (Bovenwaterschepen moet je natuurlijk ook trimmen, maar daar komt het volgens mij ook wat minder kritisch.)
Dit schip zit tussen een bovenwater en een onderwater schip in en het trimmen zit er dan ook tussen in.
Ik heb haar inmiddels nogmaals in het water gehad, nu met al het hekwerk wat ik voorbereid had (foto's volgen nog) en ik merkte de volgende zaken:

Voor/achter stabiliteit: komt inderdaad niet heel erg kritisch. Ik heb bij de eerste proef als "trimgewicht" 2 6 cellen NiCd van mijn zoon gebruikt.
Da's niet zo'n goed idee, want dan kan hij niet varen :wink:
Heb dus een "vergelijkbaar" gewicht gezocht. Ik dacht dat gevonden te hebben in een setje van 4 tapse stalen pennen die in de steigerbouw gebruikt worden. (Had ik van lang geleden nog een paar van liggen)
Dit setje zo ver mogelijk naar voren in de boegen geschoven.
Het model is hierdoor te zwaar voorin geworden. Kan dit veranderen door er 1 pen af te halen (nog niet getest)

Links/rechts stabiliteit: JA! Daar heb ik problemen mee! Ze is erg gevoelig voor kleine veranderingen in de links/rechts gewichten. Ze hangt nogal vlot op 1 oor. De manier waarop Michael de accu's heeft geplaatst is met het oog hierop zo gek nog niet.
Ik ga dit echter niet navolgen: ik kan d'r ten eerste niet goed bij, ten tweede is de waterdichtheid niet 100% gegarandeerd (ik neem dit risico voor de huidige situatie, maar niet met accu's er is) en ten derde: ik heb maar 1 vaar accu (en dat laat zich slecht over 2 torpedo's verdelen :wink: )

Wind: Ja, ze is ook erg gevoelig voor wind. Nu woei het gisteren nogal (ook achter ons huis) en daar had ze wel last van. Niet alleen zijwaarts, ook van achteren!
Door een windvlaag van achteren werd ze zelfs zo hoog uit het water getild dat de schroeven boven water kwamen en de boegen onder water werden gedrukt!

Al met al nog steeds werk te doen voor ik op de WSD leuk kan varen (ze is nog niet op "groot" water geweest)
Moet nog randen voor de opbouw op het dek zetten en nog de trimgewichten aanpassen.
Wanneer het allemaal een beetje loopt wil ik haar eind van de week goed varend hebben.

Wim

De beloofde foto's:

van achter:
achter.jpg

van links
links.jpg

van voren
voor.jpg

en van rechts
rechts.jpg

en, ja, de railings in de gangboorden horen zo ver van de kant te staan. :lol:

Wim